Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valget mellem Canon Ixus 330 eller V3, kan~
Fra : Hans Ostergaard

Dato : 18-12-02 01:17

Hej experter

Da mit efterhånden aldrende Kodak DK240 står for pension, kikker jeg
mig omkring efter et nyt digitalt kamera.

Mit valg er faldet på Canons Ixus, men jeg er noget i tvivl om,
hvilken model jeg bør vælge - har du et godt bud?

Nedenfor har jeg indsat lidt tekst fra Canons hjemmeside, hvor der kan
fås meget mere teknisk forklaring. Diverse tests af de to kameraer
giver begge en rigtig fornuftig kritik, når pengepungen nu ikke lige
indholder 10k kr. til kamera

Vh. Hans

Fra www.canon.dk / Privat / Kameraer / Digitale kameraer

Mulighed 1: Digital IXUS V3

Hvis man kan kalde teknologi for forførende, er Canon Digital IXUS v3
nok det tætteste, man kan komme på begrebet. Den helt nye IXUS model
er verdenens mindste digitalkamera med en opløsning på 3,2 megapixel.
Digital Ixus v3 har et raffineret design og med et kamerahus i børstet
stål. Men udseendet gør det som bekendt ikke alene, og derfor er
nyheden da også spækket med den allernyeste og innovative teknologi
fra Canon. Blandt nyhederne kan nævnes den unikke DIGIC processor,
samt iSAPS teknologi, som sikrer at alle optagelserne bliver skarpe og
tydelige. Med dette kamera kan man fotografere verden omkring på den
nemmest tænkelige måde

3,2-megapixel CCD med high-performance DIGIC processor
Ægte IXUS-stil i mat, rustfrit stål og et slankt, elegant design
2x optisk zoom og digital zoom, i alt 6,4x zoom
Fremragende billedkvalitet med de nyeste foto-teknologier
9 punkt AiAF samt orienterings sensor
Movie-sekvenser med lydoptagelse (op til 3 minutter)
Indbygget redigeringsfunktion
Direct Print-funktion til CP-100 samt S830D og S530D
Exif Print-funktion til ensartede, flotte udskrifter i naturtro farver

Mulighed 2: Digital IXUS 330

Det ultimative i kompakt design Digital IXUS 330. Med den diskrete og
ekstravagante kombination af stål og krom er kameraet en perfekt
afstemt symfoni af funktionalitet og design.

2,1 Megapixel CCD, et lysstærkt Canon 3x optisk zoomobjektiv, film- og
lydklip samt Plug-and-Play USB-tilslutning alt sammen i et silkeglat
metallic kamerahus, som virkelig ikke er meget større end et
kreditkort.

Digital IXUS 330 er kameraet for dem, der ønsker det bedste både hvad
angår form og funktion.

2,11 mio. pixel CCD
3 x optisk zoom (2,5 x digitalt)
3-punkts intelligent blændesystem (AIM) kombineret med intelligent
autofokus system (AiAF) system
Lynhurtig opstart og billedbehandling
Kraftig flash
Lyd og video klip
Direkt Print
Danske kameramenuer og manualer
Kameraet er lige til at gå til og leveres med:
8 Mb CF-kort
Genopladeligt batteri og oplader
Alle kabler og dansk manual
Stor softwarepakke til PC og MAC:
PhotoStitch, PhotoRecord, Zoom Browser
ArcSoft Photo/VideoImpression

Fra : Anders

Dato : 19-12-02 11:44

> Mit valg er faldet på Canons Ixus, men jeg er noget i tvivl om,
> hvilken model jeg bør vælge - har du et godt bud?

Jeg købte et Ixus 330 (kort tid før V3 kom i handlen) - og jeg er meget
tilfreds

For mig at se er forskellen på de 2 modeller i korte træk: 330 har 2megapix,
3xoptisk zoom og max 30 sek videoklip, mens v3 har 3 megapix, 2xoptisk zoom
samt mulighed for noget længere videoklip. Valget afhænger altså af hvilke
af disse faciliteter du prioriterer.

Jeg er fuldt tilfreds med 2 megapix - det fungerer godt til både normale
prints og små forstørrelser, jeg ville ikke undvære mit 3xoptiske zoom, og
videofunktionen er mest for sjov, altså er 330 det ideelle for mig.

Men har du omvendt brug at kunne lave store forstørrelser og lange videoklip
og kan du nøjes med 2xoptisk zoom (som dog kan kompenseres med digitalt zoom
da der jo er plere pixels at gøre godt med), ja så er V3 måske bedre...

Mvh. Anders

Fra : dan rasmussen

Dato : 28-12-02 13:37

On Thu, 19 Dec 2002 11:44:26 +0100, "Anders" <ah@uni-cNOSPAM.dk>
wrote:

> [...]
>samt mulighed for noget længere videoklip. Valget afhænger altså af hvilke

Jeg er som Anders fuld tilfreds med mit 330 som jeg købte i foråret.
Der er dog lige tre andre vigtige forskelle V3 er meget mindre end 330
og V3 har 9 autofokuspunkter imod 330's 3 stk. Det sidste som taler
til 330's fordel er at man betjeningen (skifte mellem Manuel - Auto -
Video osv ) sker ved en drejeknap på 330 hvor nogle af funktionerne
skal findes i menuerne på V3'eren.

Mvh

Dan