En overset frugt!
Fra : Andrew

Dato : 18-12-02 00:26

Hej

Jeg mener at granatæblet er en alt alt for overset frugt i de danske hjem.

Min teori er at frugtens ydre skræmmer indkøberen i supermarkedet. Frugtens
meget grove tekstur samt dens hårdhed forfærder når der skal vælges frugt
til frugt skålen.

De få der har købt den har formentligt ikke vidst hvad de har haft med at
gøre. De har sikkert spist både det indvendige og det udvendige skræl der
har en besk og alt andet end hyggelig frugtsmag. Det er de saftige røde
kerner der sprækker når man tygger dem og udleder deres søde frugtsaft der
gør denne frugt så attraktiv. Men hvorfor finder vi den ALT for tit i
supermarkedernes SPECIALITETS FRUGT afdeling og ikke sammen med de spanske
appelsiner eller de danske Ingrid Marie æbler? Hvorfor skal vi betale
overpris for denne herlige frugt der i andre lande er blevet anderkendt som
en alletiders frugt både til hverdag og til en hyggelig aften foran
fjerneren?

Svaret må ligge i supermarkedernes fornægtelse af denne frugts sande
potentiale! med den rette markedsføring og en udførlig brugsanvisning i
måden hvorpå man spiser den og får fuldt udbytte af den ville denne frugt
kunne nå højder som...ja hvem ved; vi snakker Granny Smith, vi snakker
Mandariner, vi snakker klementiner, bananer, ja endog så høje standarder som
pærer!!!

Men desværre vil vi med al sandsynlighed aldrig rigtig opleve granatæblets
sande jeg; vi vil aldrig rigtigt lære det at kende så godt som vi f.eks.
kender appelsinerne i nettene til 16,95 eller de10 stk. blandede danske
æbler til 17,95 i den lokale brugs.

Man sidder tilbage med en dårlig smag i munden...hvad har granatæblet
egentlig gjort os....hvad har granatæblet gjort for at fortjene en så
sørgelig skæbne som den den lider i de danske supermarkeder hvor de lider en
stille død i de gyldne træ-kurve i landets frugt-specialitetsafdelinger
landet over. Denne frugt der har ALT hvad en moderne frugt skal have og
faktisk lidt til bliver aldrig en del af vores hverdag fordi vi simpelthen
ikke vil anderkende dens eksistens; ej heller vil vi anderkende at vi lever
i et samfund hvor vi må nøjes med vandede tomater og melede æbler fra
Gibraltar.

Vi kan vælge passivt at se til når denne dejlige frugt lider en stille død
og forgår for vores fødder, men vi kan osse gøre oprør og forlange at der
importeres større mængder granatæbler så de kan sælges til fordelagtige
priser.

Granatæblet blev ikke skabt for at ligge og gå til fordi ingen kender det
hvorefter det foræres til den 56-årige kassemedarbejder der alligevel ikke
ved hvordan det skal håndteres ordentligt. Støt denne frugt; køb den og nyd
den som den er eller med et glas sodavand eller enddog kaffe og the til.

Granatæblet har brug for DIN hjælp og støtte i denne tid!

Mvh Anders

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-12-02 00:43

Andrew wrote:
> Hej

snip

Amen

....ja, granatæbler er dejlige...
Hans

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-12-02 09:36

Andrew wrote:
> Hej
>
> Jeg mener at granatæblet er en alt alt for overset frugt i de danske
> hjem.

hej anders...

nu har du skrevet et smukt indlæg om granatæblernes herligheder... men du
har glemt det essentielle..
hvordan spiser man helt nøjagtig denne frugt??

for jeg må erkende du har ret.. jeg aner intet om denne frugt og aner ikke
hvordan den skal gribes an, derfor lander den aldrig i min indkøbsvogn...

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-12-02 09:36

Fra : KT

Dato : 18-12-02 12:54

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg mener at granatæblet er en alt alt for overset frugt i de danske hjem.

[snip]

> [...]

> sande jeg; vi vil aldrig rigtigt lære det at kende så godt som vi f.eks.
> kender appelsinerne i nettene til 16,95 eller de10 stk. blandede danske

Hejsa Anders.

Nu ved jeg jo ikke lige, hvor i landet du bor, men på Bazar Vest i Århus kan
du altså som oftest få 3-4-5 granatæbler for en flad 10`er - det synes jeg
er en ganske ok pris.
Har i øvrigt brugt dem i lassi`er - stor succes!
Held og lykke med din mission for granatæblernes fremme!

Mvh. Line

Fra : Jeanette Hansen

Dato : 18-12-02 14:13

"KT" <nasse@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er en ganske ok pris.
> Har i øvrigt brugt dem i lassi`er - stor succes!
> Held og lykke med din mission for granatæblernes fremme!

Lige en kommentar til line, ja i Bazar vest det er også meget udenlansk, og
ikke superbrugsen og er derfor en naturlig ting for dem. i Bazar vest

Fra : Andrew

Dato : 18-12-02 19:43

> [...]
> er en ganske ok pris.
> Har i øvrigt brugt dem i lassi`er - stor succes!
> Held og lykke med din mission for granatæblernes fremme!

Jammen så tar jeg da til Bazar Vest. Bor selv i Århus og har tit været i
bazaren da jeg boede i 8210.

Mvh Anders

Fra : Andrew

Dato : 18-12-02 19:43

Fra : Nette

Dato : 18-12-02 17:42

"Andrew" wrote in message news:atobpl$3r9$1@sunsite.dk...
> Hej
>
> Jeg mener at granatæblet er en alt alt for overset frugt i de danske hjem.

Hej

Jeg har prøvet dem nogle gange. Jeg skærer dem over og spiser indholdet med
en teske. Men jeg synes ikke om smagen. måske har jeg været uheldig de par
gange jeg har købt dem, men de har altså været pokkers sure

Nette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-12-02 17:55

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> writes:

> [...]
> meget grove tekstur samt dens hårdhed forfærder når der skal vælges frugt

Min teori er at man ikke gide skulle have kniv og ske frem, når man
snuppe et hurtigt stykke frugt. Det er altså noget nemmere at snuppe
et æble eller en banan når man alligevel kommer forbi frugtskålen.

Jeg elsker kiwi, men ovenstående er grunden til at jeg ikke får dem så
ofte.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Andrew

Dato : 18-12-02 19:48

Hejsa

Det jeg gør er at jeg skærer æblet ud i 4 både. Der efter laver jeg en lille
smart manøvre med båden der gør at de store klaser inde i frugten ligesom
løsner sig fra det gule de sidder fast på. Der efter bruger jeg blot min
mund og de herlige muskler der sidder dér som kan koordinere mine læber
således at jeg kan snuppe de velsmagende kerner ud udenom det gule.

Det er ikke bare en velsmagende frugt men osse en frugt der er sjov at spise

Mvh Anders

Fra : Jørgen Hess

Dato : 18-12-02 22:43

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det gule.

> Det er ikke bare en velsmagende frugt men osse en frugt

Nigella har på DR2 lige vist, hvordan hun laver en
granatæble dessert.

Noget flødeskum blandet med marengs (bagerens fuglereder)
let knuste og kernerne og saften fra et par granatæbler.
mvh
Jørgen

Fra : Scorpmoon

Dato : 20-12-02 10:56

> [...]
> mund og de herlige muskler der sidder dér som kan koordinere mine læber
> således at jeg kan snuppe de velsmagende kerner ud udenom det gule.

Hmm jow, smart manøvre... Den duer ik til en instruktionsmanual.

Jeg prøvede bare at presse på æblet, hvilket resulterede i æblesaft
sprøjtede over det hele.

Ka man ikke lave presset juice af saften?

Fra : Peter Westh

Dato : 20-12-02 19:51

"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> wrote in message

> Ka man ikke lave presset juice af saften?

Jo, granatæblesaft er en glimrende ting. Det er nok kostbart at drikke
alene, men blendet med appelsinsaft og nogle frosne jordbær er den
fremragende. Evt lidt sukker, hvis æblerne er sure.

Jeg har ikke fundet en bedre metode end at dele frugten i to, og så klemme
dem med hlnderne.

Saften af sure granatabler kan også bruges i madlavning som citronsaft.

MVH

Peter

Fra : Scorpmoon

Dato : 18-12-02 23:06

Tak for introduktionen.. Sjovt nok så jeg lige et madprogram i DR2 i aften
hvor hun lavede en simpel dessert med fløde, marengs og granatæble.

Det vil jeg prøve!

Fra : Annika Pedersen

Dato : 19-12-02 08:50

> Tak for introduktionen.. Sjovt nok så jeg lige et madprogram i DR2 i
> aften hvor hun lavede en simpel dessert med fløde, marengs og
> granatæble.
>
> Det vil jeg prøve!

Ja, "Jul med Nigella" havde en dessert med dem, så ved man også hvordan de
ser ud ;)
Desværre er hendes mad generelt ALT for fed for mig, og jeg er ellers
normalt ikke til "den slanke linie" når jeg laver ting.

Så ikke rigtigt efter, og "opskriften" står heller ikke på DRs side, men
hvis det var ren fløde, marengs og granatæble, er det jo heller ikke så
slemt.

--
Annika Pedersen & Chili
http://annika.dk

Fra : Tulletine

Dato : 21-12-02 05:52

Hejsa,
Hvorfor skriver du dog ikke hvad det er man se efter ved frugten for om
den er klar / moden ? Skal den være hård eller bød ? Farve ? Lugt ? Hvad
kan den bruges til ? Hvilken facon er den "rette at spise den på - du
nævner kun en forkert. Uddyb din viden og belær os andre uvidende.
På forhånd tak.
TulleTine

http://www.kandu.dk/