airport encryption og osx.2.2
Fra : Lone Koefoed

Dato : 17-12-02 21:28

Hej

jeg skal på en vens trådløse netværk i morgen, og det benytter sig af
encryption.
Det ved jeg intet om (kører normalt vpn) og han ved intet om mac. Hvor
skriver jeg den key ind, som skal bruges? Er der overhovedet tale om, at
jeg skal skrive en key ind et sted, for jeg kan ikke finde noget sted at
gøre det?

--
Lone

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 17-12-02 22:23

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> [...]
> skriver jeg den key ind, som skal bruges? Er der overhovedet tale om, at
> jeg skal skrive en key ind et sted, for jeg kan ikke finde noget sted at
Ved ikke om mine data hjælper dig, men jeg kører OS 9.1 og Farallon
Wireless-kort: Driver / kontrolpanel version 3.1; her går man i Windows
-> Encryption og sætter kryds i Enable Encryption (WEP), hvorved der kan
indtastes en nøgle.

Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 17-12-02 23:02

On 17/12/02 21:28, in article
karotte-FECBE1.21281917122002@news.net.uni-c.dk, "Lone Koefoed"
<karotte@mac.com> wrote:

> [...]
> skriver jeg den key ind, som skal bruges? Er der overhovedet tale om, at
> jeg skal skrive en key ind et sted, for jeg kan ikke finde noget sted at
Det er faktisk ret enkelt. Når du skal 'connecte' til det trådløse netværk
i morgen, spørger den om det er en krypteret forbindelse. Du kan vælge
mellem 40 og 128 bit kryptering, og om det skal være ascii, eller et andet,
som jeg ikke kan huske. Det skal være ascii hvis koden er et almindeligt
ord, f,eks 'kryptering'. Det ord har også en 'værdi' som det andet end ascii
bruger, men det skulle ikke være nødvendigt.
Det var så enkelt for mig, men det kan være jeg var heldig. Os 10.2.2

Mvh
Brandur Ellingsgaard

Ps. Det er altså først når du får brug for det (dvs efter at computeren
finder netværket) at du bliver spurgt. Jeg kunne heller ikke finde det
forinden, og heller ikke om mit airport kort var opgraderet til 128 bit
kryptering

Fra : Lone Koefoed

Dato : 17-12-02 23:30

In article <BA255D4C.2AFE%brandur@ellingsgaard.com>,
Brandur Ellingsgaard <brandur@ellingsgaard.com> wrote:

> Det er faktisk ret enkelt. Når du skal 'connecte' til det trådløse netværk
> i morgen, spørger den om det er en krypteret forbindelse.

[klip]
> Ps. Det er altså først når du får brug for det (dvs efter at computeren
> finder netværket) at du bliver spurgt.

Ihh, det lyder nemt. Herligt

Tak for hjælpen alle sammen.

--
Lone

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-12-02 23:22

> [...]

> skriver jeg den key ind, som skal bruges? Er der overhovedet tale om, at
> jeg skal skrive en key ind et sted, for jeg kan ikke finde noget sted at

Aner ikke om det er det samme i X.2.2, men i X.1.5 var det i
netværksindstillinger. Når du slår airportkortet til og åbner 'porten'
til airportkortet er der mulighed for at indskrive krypteringsstandarder
- så vidt jeg husker

Men kryptering sløver hastigheden ganske gevaldigt. Men det er jo rart
at føle sig sikrere, ikke?

Håber det var bare en lille hjælp.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 17-12-02 23:47

> Men kryptering sløver hastigheden ganske gevaldigt. Men det er jo rart
> at føle sig sikrere, ikke?

Må indrømme, at jeg ikke bruger det. Mit Farallon Wireless-kort kan slet
ikke se AirPort-basen, når jeg prøver. Jeg gør sikkert noget galt.

Har dog ikke det store behov for kryptering. Min sikkerhed består i, at
basens netværksnavn ikke er synligt...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-12-02 00:14

In article <karotte-FECBE1.21281917122002@news.net.uni-c.dk>, Lone Koefoed wrote:
> [...]
> skriver jeg den key ind, som skal bruges? Er der overhovedet tale om, at
> jeg skal skrive en key ind et sted, for jeg kan ikke finde noget sted at

Du smider et $ (dollar) tegn ind, efterfulgt af hex-koden
der er hans key. (Hex = tal + abcdef ). Du kan ikke bruge en
eventuelt secret/password, da hver fabrikant har sin egen metode
til at lave den om til hex.