Rykker !
Fra : Mik H

Dato : 17-12-02 18:25

Hej
Jeg vil gerne høre hvad jeg må ligge oveni den faktiske pris, når jeg
udskriver en rykker.
Og skal/kan jeg lægge det samme oveni 2. gang ??

mvh
Mik

Fra : Martin

Dato : 18-12-02 08:30

"Mik H" <mikj@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> udskriver en rykker.
> Og skal/kan jeg lægge det samme oveni 2. gang ??

et rykker gebyr må kun dække de faktiske udgifter du har haft
i forbindelse men rykker skrivelsen.

porto, papir, bogholderens timeløn, (find selv på flere).

det kan du vel også gøre anden gang. men der er jeg ikke så sikker...

Fra : Jakob Paikin

Dato : 18-12-02 08:56

On Wed, 18 Dec 2002 07:29:42 GMT, "Martin" <Maximus@hotmail.com>
wrote:

>et rykker gebyr må kun dække de faktiske udgifter du har haft
>i forbindelse men rykker skrivelsen.

Nej, nej og atter nej!

Det var en tommelfingerregel som forbrugerombudsmanden brugte - men
den er IKKE GÆLDENDE.

Reglerne findes i renteloven og lyder på 100 kr. inkl. moms pr.
rykker, dog max. tre rykkere og min. 10 dage mellem hver.

Se www.dklaw.dk/nyheder/jnyt02-2.html for en komplet gennemgang af
reglerne for morarenter, rykkergebyrer og inkassosalærer eller blot
www.dklaw.dk/nyheder/jnyt01-1.html for reglerne om rykkergebyrer.

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-12-02 11:18

Jakob Paikin <news@paikin.dk> skrev:

> Det var en tommelfingerregel som forbrugerombudsmanden brugte - men
> den er IKKE GÆLDENDE.

Det ved vi vidst ikke medmindre, der er faldet nogle afgørelser omkring
spørgsmålet.

> Reglerne findes i renteloven og lyder på 100 kr. inkl. moms pr.
> rykker, dog max. tre rykkere og min. 10 dage mellem hver.

Nej reglerne lyder på *højst* 100,- (Rentelovens §9b), hvilket i øvrigt
er en forbrugerbeskyttende § og ikke "til generel fordel for de
erhvervsdrivende" som der skrives på det link du henviser til idet
ændringen til at starte med blev lavet fordi det var begyndt at løbe
løbsk med rykkergebyrer.

Spørgsmålet om der må opkræves 100,- hvis udgiften kun er 25,- står
fortsat åbent.

Men i bemærkningerne til §9a står der bla. følgende:

"Henvisningen til rimelige omkostninger indebærer, at der ikke kan
kræves betaling for omkostninger, der ligger ud over, hvad der
sædvanligvis er forbundet med det pågældende inddrivelsesskridt, og at
der ikke kan kræves betaling for større samlede omkostninger, end hvad
der ud fra en konkret vurdering må anses for at være rimeligt."

Der står dog også:
"Imidlertid er det nærliggende at anse et rykker- og inkassogebyr på
100 kr. for i almindelighed at være rimeligt også i handelsforhold."

Renteloven: http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020074329
--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 20-12-02 11:31

> Det ved vi vidst ikke medmindre, der er faldet nogle afgørelser omkring
> spørgsmålet.

Jo, man kan læse det direkte ud af loven og dens forarbejder - sådan som du
selv citerer dem.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-12-02 11:31

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Jo, man kan læse det direkte ud af loven og dens forarbejder -
> sådan som du selv citerer dem.

Der er kun angivet en formodning om, at der er tale om "rimelighed" ved
et gebyr på 100,-.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 20-12-02 12:17

[klip]

> Der er kun angivet en formodning om, at der er tale om "rimelighed" ved
> et gebyr på 100,-.

Det er skam nok for mig.

Men lidt ret har du - men kun lidt. Og kun fordi jeg får juleferie nu

/Peter
--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-12-02 12:46

> Det er skam nok for mig.

Jeg synes nu en domstolsafgørelse vil være lidt mere værd - dog ikke
videre realistisk for sådanne småbeløb.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 21-12-02 11:25

Morten Bjergstrøm skrev i news:Xns92EA81CCE6CDB.miljokemi.dk@130.133.1.4

[klip]

> Jeg synes nu en domstolsafgørelse vil være lidt mere værd - dog ikke
> videre realistisk for sådanne småbeløb.

Jeg tror, at der allerede ligger et utal af udeblivelsesdomme, hvor
rykkergebyret er 100 kr.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-12-02 11:39

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
> erhvervsdrivende" som der skrives på det link du henviser til idet
> ændringen til at starte med blev lavet fordi det var begyndt at løbe

Hvor fantastisk!
En forbrugerbeskyttende lov, der samtidig er en fordel for erhvervslivet.
Det må siges at kunne trække bonuspoint til ministeren for et mesterværk

Sagen er vel, at der er elementer til gavn for begge parter, og at
indførelsen af lovbestemt ret til rykkergebyr ihvertfald er en fordel for
mange mindre virksomheder, som ikke har den nødvendige juridiske kompentence
til at trimme kontraktgrundlaget ind på alle områder.
Forbrugerne til gengæld bliver beskyttet mod grov udnyttelse af en manglende
betalingsevne/lyst ved loftet på rykkergebyret.

/Per

Fra : Peter G C

Dato : 20-12-02 12:17

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvor fantastisk!
> En forbrugerbeskyttende lov, der samtidig er en fordel for erhvervslivet.
> Det må siges at kunne trække bonuspoint til ministeren for et mesterværk

Enig - noget mesterværk er det ikke.

/Peter
--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-12-02 12:45

> Enig - noget mesterværk er det ikke.

Tja. Det er vel udmærket, at forbrugerne beskyttes mod voldsomt høje
gebyrer. Ligesom det vel også er udmærket, at de erhvervsdrivende måske
får lidt bedre muligheder for at indrive deres penge (lidt fordi
gebyrer alligevel kun virker over for de gode betalere, der har glemt
en enkel regning og ikke over for de konsekvent dårlige betalere.)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 18-12-02 08:57

On Tue, 17 Dec 2002 18:25:09 +0100, "Mik H" <mikj@mail1.stofanet.dk>
wrote:

> [...]

www.dklaw.dk/nyheder/jnyt01-1.html for reglerne om rykkergebyrer.

>Og skal/kan jeg lægge det samme oveni 2. gang ??

Som nævnt kan der sendes op til tre rykkere med gebyr på.

--
Jakob Paikin