Retspraksis Markedsføringsl
Fra : Kristina

Dato : 17-12-02 13:48

Hej,

Jeg søger retspraksis vedrørende markedsføringsloven § 6. Mere
specifikt hvis muligt om hvad der er tilladt at komme i
morgenmadspakker og hvilken værdi det må have. Jeg har fundet
forskelligt materiale på fs.dk, men håber at kunne finde mere specifik
materiale ved hjælp af retspraksis.

Håber der er nogle der har mulighed for at hjælpe!

Venlig hilsen

Kristina

Fra : Kim Jespersen

Dato : 17-12-02 20:27

Hej Kristina

Tilgiftspraksis er vist ikke noget der er blevet ført meget ud i livet.
Selv har jeg prøvet at argumentere for at en DVD afspiller solgt med
filmen "Spiderman" er ulovligt, jvf. markedsføringslovens § 6.
Men ingen ser ud til at tage det seriøst, måske mest fordi et kommende
EU direktiv vil tvinge Danmark til at slette Tilgiftsforbudet.
Med hensyn til morgenmadsprodukter, så er det ret begrænset hvad man kan
komme i pakken og et klistermærke falder vist udenfor loven.
Hvis det er fordi du skal argumentere for det, så vil jeg nok finde et
andet emne for, der findes mig bekendt ikke rigtigt nogle afgørelser på
området.

Med hensyn til værdien, så er loven klar. Det skal være uden eller med
meget lille værdi.
I mit argument fastholdt jeg at en spritny film til en værdi på 199,95
kroner var en væsentlig værdi i forhold til den pågældende DVD afspiller
til 1099,- men den holdt ikke.

mvh.
Kim Jespersen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-12-02 22:24

Kim Jespersen skrev Tirsdag den 17. december 2002 20:26 i
dk.videnskab.jura:

> I mit argument fastholdt jeg at en spritny film til en værdi på
> 199,95 kroner var en væsentlig værdi i forhold til den pågældende
> DVD afspiller til 1099,- men den holdt ikke.

Hvorfor ikke? det er jo trosalt 0%
Var en DVDfilm for tæt knyttet til DVDafspilleren, således at det
ikke regnes for en tilgift, men et samkøb? (alså 2 vare i en parke)

Ivar Madsen

Fra : Kristina

Dato : 18-12-02 13:26

Hej Kim,

Tak for svaret! Ved du hvilket EU direktiv det er, og hvornår det skal
være implementeret i dansk lovgivning.

Grunden til spørgsmålet er at jeg sidder i en situation hvor jeg gerne
vil komme et computerspil i en morgenmadspakke, men spillet kan købes
i butikkerne og har selvfølgelig så alt for høj værdi i forhold til
§6.

Venlig hilsen

Kristina