/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
fink, amaya og måske emacs?
Fra : Poul Skovmand Thingh~


Dato : 16-12-02 10:30

Jeg har installeret developer tools på jaguaren og nyeste fink (0.5a) i
/sw
Så har jeg downloadet en gnu (emacs), men den forsvinder kort efter den
prøver at starte. Jeg har ledt i gruppens tidligere indlæg om emacs, men
jeg kan ikke finde lige det indlæg, som hjælper mig videre. Men måske
ønsker jeg ikke emacs?! Jeg synes bare at have hørt, at den kan
"farvekode" php/html/xml og lignende dokumenter, og det kunne være sjovt
at arbejde med.
Men amaya fra w3 ville jeg gerne have installeret, men jeg kan ikke
finde en distribution til macosx, så jeg har dl sourcekoden. Men hvad i
hede hule gør jeg så? Stuffit expander er vist ikke meget bevendt der,
og jeg kan ikke rigtig komme videre fra url'en
http://www.w3.org/Amaya/User/SourceDist.html
Iøvrigt er jeg totalt umulig i forhold til at fatte, hvad og hvordan man
finker. Jeg opfattede det umiddelbart som en "port" hvorigennem man
kunne hente diverse unix-software ned på en let måde, men i så fald:
hvordan tænder man for denne magiske port?!
Jeg vil iøvrigt stærkt advare mod at svare på hele indlægget eller
enkelte elementer! Der er sikkert svaret på lignende spørgsmål før, og
hvis en af jer alligevel gider gentage jer selv, så vil der for hvert
svar vælte 10 nye spørgsmål ind over jer...
Glædelig jul...

--
Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm
iTagsne 600 10.2.2

 
 
Poul Skovmand Thingh~ (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Poul Skovmand Thingh~


Dato : 16-12-02 12:15

Poul Skovmand Thingholm <_REMOVE_pst@phenomen.dk> wrote:

> Jeg har installeret developer tools på jaguaren og nyeste fink (0.5a) i
> /sw

> Men amaya fra w3 ville jeg gerne have installeret, men jeg kan ikke
> finde en distribution til macosx, så jeg har dl sourcekoden.

Og jeg har puttet den i /sw/src/ en .tgz-fil, men jeg kan ikke fink
install den i terminalen

> Iøvrigt er jeg totalt umulig i forhold til at fatte, hvad og hvordan man
> finker. Jeg opfattede det umiddelbart som en "port" hvorigennem man
> kunne hente diverse unix-software ned på en let måde, men i så fald:
> hvordan tænder man for denne magiske port?!

Hvis fink install pakkenavn er svaret, hvor ender det så henne? Jeg har
hentet yafc og installeret/kompileret?! ihvertfald finket! Men hvor er
den så?
jeg har prøvet kommandoen yafc i terminalen men ak.
(jeg fjols)
--
Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Poul Skovmand Thingh~ (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Poul Skovmand Thingh~


Dato : 16-12-02 12:22

Poul Skovmand Thingholm <_REMOVE_pst@phenomen.dk> wrote:

iøvrigt vil flere installs have xfree86?!
uh, er det ikke et styresystem?! Der kommer til at ligge parallelt med
osx's darwin? A vet ik å en skij!

--
Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Jonas Voss (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Voss


Dato : 16-12-02 19:19

On Mon, 16 Dec 2002 12:22:26 +0100, Poul <_REMOVE_pst@phenomen.dk> wrote:

> Poul Skovmand Thingholm <_REMOVE_pst@phenomen.dk> wrote:
>
> iøvrigt vil flere installs have xfree86?!

Ja, nogle kræver dem, andre bliver pænere og mere anvendelige af det.
Tag for eksempel Bluefish, en html-editor, den skriver følgende hvis
du prøver at starte den uden X:

[voss@zaphod]% bluefish
Gdk-WARNING **: cannot open display:

Mens emacs jo godt kan køre uden, men bliver væsentlig pænere og
nemmere at bruge med X. Her er der nemlig museunderstøttelse og widgets.

> uh, er det ikke et styresystem?! Der kommer til at ligge parallelt med
> osx's darwin? A vet ik å en skij!

Følgende skulle give en kort forklaring på hvad xfree86 (X window
system) er for noget:

<q src="The Free On-line Dictionary of Computing (09 FEB 02):">

X Window System

<operating system, graphics> A specification for device-independent
windowing operations on bitmap display devices, developed initially by
MIT's Project Athena and now a de facto standard supported by the X
Consortium. X was named after an earlier window system called "W".
It is a window system called "X", not a system called "X Windows".

X uses a client-server protocol, the X protocol. The server is the
computer or X terminal with the screen, keyboard, mouse and server
program and the clients are application programs. Clients may run on
the same computer as the server or on a different computer,
communicating over Ethernet via TCP/IP protocols. This is confusing
because X clients often run on what people usually think of as their
server (e.g. a file server) but in X, it is the screen and keyboard
etc. which is being "served out" to the applications.

X is used on many Unix systems. It has also been described as
over-sized, over-featured, over-engineered and incredibly
over-complicated. X11R6 (version 11, release 6) was released in May
1994.

Home (http://www.x.org/).

</q>

Ikke sikker på at det svarede på dit spørgsmål, men det var det bedste
jeg kunne gøre. (;

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://verture.net/> |

   "Calm down. It's only ones and zeros."

Poul Skovmand Thingh~ (17-12-2002)
Kommentar
Fra : Poul Skovmand Thingh~


Dato : 17-12-02 10:38

Jonas Voss <voss@dev.null.dk> wrote:

> On Mon, 16 Dec 2002 12:22:26 +0100, Poul <_REMOVE_pst@phenomen.dk> wrote:
>
> [voss@zaphod]% bluefish
> Gdk-WARNING **: cannot open display:
>
Det er netop hvad jeg får af meddelelse selvom der er et "i" ud for
xfree86 og xfree86-rootless når jeg kører fink list. hmm
>
> Følgende skulle give en kort forklaring på hvad xfree86 (X window
> system) er for noget:
> (...forklaring...)
> Ikke sikker på at det svarede på dit spørgsmål, men det var det bedste
> jeg kunne gøre. (;
Tak for forklaringen

--
Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Povl H. Pedersen (17-12-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 17-12-02 17:49

In article <1fnc03l.lob25uhc5g5tN%_REMOVE_pst@phenomen.dk>, Poul Skovmand Thingholm wrote:
> Jonas Voss <voss@dev.null.dk> wrote:
>
>> On Mon, 16 Dec 2002 12:22:26 +0100, Poul <_REMOVE_pst@phenomen.dk> wrote:
>>
>> [voss@zaphod]% bluefish
>> Gdk-WARNING **: cannot open display:
>>
> Det er netop hvad jeg får af meddelelse selvom der er et "i" ud for
> xfree86 og xfree86-rootless når jeg kører fink list. hmm

Hvis du ikke har startet X, så kan programmet ikke tale med den.
Programmer til X forventer en KØRENDE window manager, ikke bare
in installeret.

--
To get blacklisted please mail to listme@listme.dsbl.org
Writing to the above address will blacklist your mailserver.
Hvis du skriver til ovenstående e-mail bliver din mailserver blacklistet.

Poul Skovmand Thingh~ (17-12-2002)
Kommentar
Fra : Poul Skovmand Thingh~


Dato : 17-12-02 18:49

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Hvis du ikke har startet X, så kan programmet ikke tale med den.
> Programmer til X forventer en KØRENDE window manager, ikke bare
> in installeret.

Det ser ud til, at du har ramt min aktuelle situation Skal den nu
osse køre?!!!
Nå, men hvordan pokker starter man den? Jeg kan ikke finde noget
xwindows/wfree86/x11 i /sw/bin/ ?
--
Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Poul Skovmand Thingh~ (17-12-2002)
Kommentar
Fra : Poul Skovmand Thingh~


Dato : 17-12-02 18:39

Jonas Voss <voss@dev.null.dk> wrote:

>
> Ja, nogle kræver dem, andre bliver pænere og mere anvendelige af det.
> Tag for eksempel Bluefish, en html-editor, den skriver følgende hvis
> du prøver at starte den uden X:
>
> [voss@zaphod]% bluefish
> Gdk-WARNING **: cannot open display:

sådan her ser det ud efter install af bluefish:

Selecting previously deselected package bluefish.
(Reading database ... 23256 files and directories currently installed.)
Unpacking bluefish (from .../bluefish_0.7-1_darwin-powerpc.deb) ...
Setting up bluefish (0.7-1) ...
[3E6B8FBA:/Users/pst] admin% /sw/bin/bluefish

Gdk-WARNING **: locale not supported by C library

Gdk-WARNING **: cannot open display:
[3E6B8FBA:/Users/pst] admin% su pst
Password:
[3E6B8FBA] pst% /sw/bin/bluefish

Gdk-WARNING **: locale not supported by C library

Gdk-WARNING **: cannot open display:
[3E6B8FBA] pst%


ikke godt... fra "fink list":

x-ghostscript-f 20020206-3 Allows ghostscript fonts to be used
withi...
x11 [virtual package]
i xaw3d 1.5-4 Athena widget set with 3D look
i xaw3d-shlibs 1.5-4 Athena widget set with 3D look
xchat 1.8.10-4 Graphical IRC client
(...)
xforms-shlibs 1.0-3 GUI toolkit based on Xlib.
i xfree86-base 4.2.1.1-3 XFree86 libraries, utilities, clients
and...
i xfree86-base-sh 4.2.1.1-3 XFree86 libraries, utilities, clients
and...
i xfree86-rootles 4.2.1.1-3 XFree86 libraries, utilities, clients
and...
i xfree86-rootles 4.2.1.1-3 XFree86 libraries, utilities, clients
and...
xless 1.7-1 X-Window based replacement for
more/less
xlightoff 1.1-1 Light switching game for X11
i xmahjongg 3.5-11 X-Windows version of Mah Jongg

Dvs. x11 er ikke installeret?! men xfree86 er?! Skal jeg prøve at
installere alt med x?

Er der en logik i mine spørgsmål?
--
Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Thorbjoern Ravn Ande~ (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 16-12-02 13:00

_REMOVE_pst@phenomen.dk (Poul Skovmand Thingholm) writes:

> Jeg har installeret developer tools på jaguaren og nyeste fink (0.5a) i
> /sw
> Så har jeg downloadet en gnu (emacs), men den forsvinder kort efter den
> prøver at starte. Jeg har ledt i gruppens tidligere indlæg om emacs, men
> jeg kan ikke finde lige det indlæg, som hjælper mig videre. Men måske
> ønsker jeg ikke emacs?! Jeg synes bare at have hørt, at den kan
> "farvekode" php/html/xml og lignende dokumenter, og det kunne være sjovt
> at arbejde med.

Der er sket nogen ændringer i 10.2.2 som gør at gamle Emacs'er
bundvender. Du skal have en spritny. Led efter Per Rønnes
annoncering for et par uger siden her i gruppen.

> Men amaya fra w3 ville jeg gerne have installeret, men jeg kan ikke
> finde en distribution til macosx, så jeg har dl sourcekoden. Men hvad i
> hede hule gør jeg så? Stuffit expander er vist ikke meget bevendt der,
> og jeg kan ikke rigtig komme videre fra url'en
> http://www.w3.org/Amaya/User/SourceDist.html

Amaya kræver X11 installeret, og kan oversættes med "./configure ppc &&
make && make install".

Har du X11 installéret?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Poul Skovmand Thingh~ (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Poul Skovmand Thingh~


Dato : 16-12-02 13:25

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> _REMOVE_pst@phenomen.dk (Poul Skovmand Thingholm) writes:
>
> Der er sket nogen ændringer i 10.2.2 som gør at gamle Emacs'er
> bundvender. Du skal have en spritny. Led efter Per Rønnes
> annoncering for et par uger siden her i gruppen.

Prøvede jeg, men prøver igen, da jeg sidst fik nogle indlæg, som viste,
at Per var/er noget mere vidende end mig = der var sorte huller/hvide
pletter på nogle af indlæggene...

> > Men amaya fra w3 ville jeg gerne have installeret, men jeg kan ikke
> > finde en distribution til macosx, så jeg har dl sourcekoden. Men hvad i
> > hede hule gør jeg så? Stuffit expander er vist ikke meget bevendt der,
> > og jeg kan ikke rigtig komme videre fra url'en
> > http://www.w3.org/Amaya/User/SourceDist.html
>
> Amaya kræver X11 installeret, og kan oversættes med "./configure ppc &&
> make && make install".
>
> Har du X11 installéret?
Nej, jeg har ikke x11 installeret, men jeg kan se den i min "fink list"
Efter at fink er færdig med at sumo'e emacs prøver jeg x11

Et af mine store spørgsmål er osse, hvor programmerne bliver af og
hvordan de kan afvikles? F.eks. yafc. Den skulle være finket korrekt
allerede.

PS: tak fordi du bed på!
--
Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Thorbjoern Ravn Ande~ (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 16-12-02 13:27

_REMOVE_pst@phenomen.dk (Poul Skovmand Thingholm) writes:

> > Har du X11 installéret?
> Nej, jeg har ikke x11 installeret, men jeg kan se den i min "fink list"
> Efter at fink er færdig med at sumo'e emacs prøver jeg x11

Læs grundigt på lektien - du vil gerne have en binær installation.
Fink vil gerne bygge den fra kildeteksten, og det tager altså sin
tid.

> Et af mine store spørgsmål er osse, hvor programmerne bliver af og
> hvordan de kan afvikles? F.eks. yafc. Den skulle være finket korrekt
> allerede.

Har du fulgt vejledningen til fink? Så skulle den gerne være i din
$PATH. Prøv eventuelt at skrive "rehash" efter installationen.

Alternativt så prøv den fulde sti ned igennem /sw/bin.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Poul Skovmand Thingh~ (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Poul Skovmand Thingh~


Dato : 16-12-02 13:47

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> _REMOVE_pst@phenomen.dk (Poul Skovmand Thingholm) writes:
>
> > > Har du X11 installéret?
> > Nej, jeg har ikke x11 installeret, men jeg kan se den i min "fink list"
> > Efter at fink er færdig med at sumo'e emacs prøver jeg x11
>
> Læs grundigt på lektien - du vil gerne have en binær installation.
> Fink vil gerne bygge den fra kildeteksten, og det tager altså sin
> tid.

Jeg har ikke læst ordentligt på lektien. Jeg skal nok læse mere. Men
allerede ved "du vil gerne have en binær installation, Fink vil gerne
bygge den fra kildeteksten" hopper kæden af. Men emacs tager sin tid at
bygge, kan jeg se. Og jeg venter på fejlteksten til sidst, fordi den vil
have xfree86 (garanteret, men der er 2 valgmuligheder ved starten, som
jeg ikke forstår, men som har noget med xfree86 at gøre).

> > Et af mine store spørgsmål er osse, hvor programmerne bliver af og
> > hvordan de kan afvikles? F.eks. yafc. Den skulle være finket korrekt
> > allerede.
>
> Har du fulgt vejledningen til fink? Så skulle den gerne være i din
> $PATH. Prøv eventuelt at skrive "rehash" efter installationen.
>
> Alternativt så prøv den fulde sti ned igennem /sw/bin.

Det virkede med stien, så nu har jeg prøvet yafc. Men det er nu emacs
med vandbøffel-interface jeg kigger laaaaangt efter.
Jeg har fundet alle per rønnes indlæg, men jeg kan kun finde dem, jeg
allerede havde fundet, nemlig dem om at det er lykkedes for ham og nu
bøvler han lidt med font og sådan, hvilket osse lykkes (alt for hurtigt
efter min smag) hehe
--
Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Thorbjoern Ravn Ande~ (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 16-12-02 19:08

_REMOVE_pst@phenomen.dk (Poul Skovmand Thingholm) writes:

> Det virkede med stien, så nu har jeg prøvet yafc. Men det er nu emacs
> med vandbøffel-interface jeg kigger laaaaangt efter.
> Jeg har fundet alle per rønnes indlæg, men jeg kan kun finde dem, jeg
> allerede havde fundet, nemlig dem om at det er lykkedes for ham og nu
> bøvler han lidt med font og sådan, hvilket osse lykkes (alt for hurtigt
> efter min smag) hehe

Det første af slagsen har følgende link:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/1371

Fin Aqua-Emacs uden X11.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Jonas Voss (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Voss


Dato : 16-12-02 19:07

On 16 Dec 2002 13:00:20 +0100, Thorbjoern <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> _REMOVE_pst@phenomen.dk (Poul Skovmand Thingholm) writes:
>
>> Men amaya fra w3 ville jeg gerne have installeret, men jeg kan ikke
>> finde en distribution til macosx, så jeg har dl sourcekoden. Men hvad i
>> hede hule gør jeg så? Stuffit expander er vist ikke meget bevendt der,
>> og jeg kan ikke rigtig komme videre fra url'en
>> http://www.w3.org/Amaya/User/SourceDist.html
>
> Amaya kræver X11 installeret, og kan oversættes med "./configure ppc &&
> make && make install".

Man kan hente X11 hos <http://xdarwin.org/> som en binær installation.
Det gjorde jeg, og det fungerede. Men hvis du gerne vil kompilere den
selv kan du installere den via fink med følgende:

% fink install xfree86-rootless

I øvrigt kan du skrive flere programmer i en fink install linie, så
kan du sætte den til at gøre det natten over. F.eks.

% fink install xfree86-rootless emacs-sumo-pkg xmahjongg

Det sidste, xmahjongg, er i øvrigt stærkt vanedannende.

En anden ting der er god at få med er en window manager. Jeg kan varmt
anbefale oroborOSX <http://oroborosx.sf.net/>, den giver dine
X-vinduer et pænt Aqua look.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://verture.net/> |

- In /dev/null no one can hear you scream -

Poul Skovmand Thingh~ (17-12-2002)
Kommentar
Fra : Poul Skovmand Thingh~


Dato : 17-12-02 10:43

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Amaya kræver X11 installeret, og kan oversættes med "./configure ppc &&
> make && make install".
Det lyder spændende, men jeg må nok vente med at prøve til efter x11.
> Har du X11 installéret?
Der er ikke "i" udfor x11 i fink list, men omvendt fejlmeddeler fink ved
fink install x11. Skulle det ikke komme listende sammen med xfree86? Og
er det et problem, at der er "i'er" udfor alle de 4 xfree86-muligheder i
fink list?
--
Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste