[dkf-prisen] Før nomineringerne
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 15-12-02 15:32

Vi starter snart - men ikke endnu! - nomineringer til
dk.kultur.film-prisen for år 2002. Der er en sidste chance til
kommentarer til kategorier og fremgangsmåde. Herunder følger listen over
kategorier, som jeg foreslår den fastlagt efter seneste diskussion - med
nogle afklarende kommentarer.

BEDSTE FILM
BEDSTE DANSKE FILM
BEDSTE TEGNEFILM/ANIMATION
BEDSTE ACTION
ÅRETS WARMING (VÆRSTE FILM)

I ovenstående kategorier nomineres enkeltfilm. Danske film kan godt
nomineres som Bedste film, selvom de også kan nomineres som Bedste
danske film. I alle andre kategorier kan danske film og personer
nomineres på lige fod med udenlandske. Prisen til værste film bevares
med de mærkværdigheder, prisen måtte have.

BEDSTE SKUESPILLER
BEDSTE SKUESPILLERINDE
BEDSTE INSTRUKTØR

Her nomineres personerne for deres produktion i hele filmåret, dvs. en
skuespiller kan f.eks. under ét nomineres for sin præstation i flere
film. Filmene nævnes i parentes.

BEDSTE MANUSKRIPT
BEDSTE MUSIK
BEDSTE FILMFOTOGRAFI

Her nomineres enkeltfilm. Manuskriptforfattere, komponister og
fotografer nævnes i parentes.

BEDSTE ANMELDER

Her nomineres filmanmeldere. De medier, de arbejder for, nævnes i
parentes. Jeg spørger desuden, om I andre har nogen forudopfattelse om,
hvorvidt kategorien egentlig dækker alle anmeldere eller kun danske?
Hidtil har kun anmeldere ved danske massemedier været nomineret.

BEDSTE DVD-UDGIVELSE

Her nomineres udgivelser af DVD-film med tilstrækkelig angivelse af,
hvilken udgave, der er tale om.

Jeg har valgt ikke at medtage "Bedste casting", men protester kan
indgives.

--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
OSS dk.kultur.film: http://www.usenet.dk/oss/dk.kultur.sprog/

Fra : Sparre

Dato : 15-12-02 19:25

Jeg synes det ser super ud, har ikke nogen ydeligere komentarer end at dette
bliver den fedeste prisuddeling i år :)

--
Sparre

Fra : moestrup

Dato : 15-12-02 20:03

Ser meget fint ud. Vil dog foreslå en slags ærespris, som kan tildeles
en person (dansk eller udenlandsk) som har være behjælpelig på den ene
eller anden facon ift. film. Af succeskriterier indenfor denne
kategori kunne være som fremmer af specifikke film, som fornyer af
dansk film, for lang og tro filmtjeneste, osv. osv. Altså en rimelig
bred kategori, som sikkert vil kunne skabe megen diskussion.

/Steffen

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 15-12-02 22:21

moestrup skrev:
> [...]
> dansk film, for lang og tro filmtjeneste, osv. osv. Altså en rimelig
> bred kategori, som sikkert vil kunne skabe megen diskussion.

Ja, det er ikke en dårlig idé, som vist også har været nævnt før, uden
at det har ført til noget. "Æresprisen" kunne den vel blot kaldes, men
det er også en mulighed at døbe den med en kendt filmpersons navn.

Hvad siger I andre? Skal vi tage springet og lave en særpris?

--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»If the 358 [richest people in the world] decided to keep $5 million or

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 16-12-02 02:32

Peter Brandt Nielsen <peterbrandtnielsen@hotmail.com> skrev:

> [...]
> det er også en mulighed at døbe den med en kendt filmpersons navn.
>
> Hvad siger I andre? Skal vi tage springet og lave en særpris?

Klart. Den skal også have et navn, synes jeg. Problemet er bare, *skal* man
ære en dansker eller en dansk produktion. Det skal man vel? Det har lidt
betydning for om den skal hedde Erik Balling prisen eller Richard Harris
prisen fx.

Den bør vel tildeles en dansker, der har bidraget til filmkunsten.

Mine forslag:
Michelsen prisen
Balling prisen
Bogart prisen - programmet vil formodentlig forsvinde, og det vil hjælpe til
at folk husker programmet, og så er der jo hyldest til Bogie oven i
Bogart-hatten.
Dreyer prisen

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : moestrup

Dato : 16-12-02 09:36

Bogarthatten er ikke noget dårligt bud eller evt. Årets Ole.

Jeg er nok også med på, at det skal være en dansk person, som på den
eller anden vis har bidraget markant tril udviklingen af film i
Danmark. Det behøves således ikke være til udviklingen af dansk film
som sådan. Eksempler kunne være til fremmelsen af perifære film,
bidrag til filmvidenskab, højnelsen af formidling osv. osv.

/moestrup

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 17-12-02 12:08

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den bør vel tildeles en dansker, der har bidraget til filmkunsten.

Eller en udlænding der har bidraget væsentligt til dansk filmkunst.

Tænkte eksempler kunne fx være Anthony Dod Mantle eller Åke Sandgren. Ingen
af dem er måske helt værdige, men muligheden for at hædre sådanne
præstationer bør IMO medtages. Men samtidigt skal danskere i udlandet også
kunne hædres (men tæller halv-danskere såsom Viggo Mortensen?)

> [...]

til
> at folk husker programmet, og så er der jo hyldest til Bogie oven i

Jeg synes, Bogart er et dårligt navn til dansk-orienteret pris.

> Dreyer prisen

Får min stemme (i skarp konkurrence med Balling)

MvH Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-12-02 12:24

"Mikkel Knudsen" <MS_Knudsen@yahoo.com> writes:

> Jeg synes, Bogart er et dårligt navn til dansk-orienteret pris.

Ja. Men hvis man vil ære Ole M. kunne man spørge om han havde lyst til
at navngive prisen?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Hver gang jeg har åbnet for DR, stod
The RockBear. ((^)) Flemming Leth og smurte et eller andet

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 17-12-02 14:35

Peter B. Juul <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev:

> Ja. Men hvis man vil ære Ole M. kunne man spørge om han havde lyst til
> at navngive prisen?

Det er faktisk er rigtig god idé.

Fra : Per Kristensen

Dato : 17-12-02 15:38

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Men hvis man vil ære Ole M. kunne man spørge om han havde lyst til
> at navngive prisen?

I er godt klar over den kommer til at hedde et eller andet på fransk så ikke
;)

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 17-12-02 22:55

Peter B. Juul skrev:
> [...]

Jeg har skrevet andetsteds, at det nok ikke gjorde så meget at nominere
udlændinge uden relation til dansk film. Men hvis der er almen opbakning
bag at begrænse emnet lidt til det, der har med Danmark at gøre, så er
det fint med mig.

> Ja. Men hvis man vil ære Ole M. kunne man spørge om han havde lyst til
> at navngive prisen?

Hvis du eller en anden har lyst til at spørge ham, så gør gerne det. Så
lader vi hans eventuelle afgørelse overrule en eventuel afstemning.

--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»Were this an innocent and just world, I would never have heard of this

Fra : Stefan Holm

Dato : 15-12-02 22:26

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> writes:

> Hvad siger I andre? Skal vi tage springet og lave en særpris?

Ja, Ole har fortjent at få to priser i år.

--
"Når jeg ikke griner så meget, som jeg så gerne ville have gjort,
skyldes det, at jeg ikke morer mig."

Fra : moestrup

Dato : 15-12-02 23:20

>Ja, Ole har fortjent at få to priser i år.

ja, man forledes jo helt til at kalde den "the Ole Michelsen award"
men det er måske også at blivet lidt for grebet...

/moestrup

Fra : Martin Helbo

Dato : 16-12-02 16:04

"moestrup" <steffmoes@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> ja, man forledes jo helt til at kalde den "the Ole Michelsen award"
> men det er måske også at blivet lidt for grebet...

Hvad så med en Bogart!?

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-12-02 00:01

Stefan Holm skrev:

> Ja, Ole har fortjent at få to priser i år.

Godt så. Jeg synes så også, vi skal åbne op for forslag til særprisens
navn, så det kan være, det skal være en del af nomineringerne og
afstemningen.

Jeg får den tanke, at man kunne afskaffe de logiske problemer i
Warming-prisen (at meget få har set de reelt værste film i år, fordi de
fleste fravælger film, som de har på fornemmelsen er dårlige) ved at
gøre den til et modstykke til æresprisen. F.eks. sådan at både personer
og film, der virkelig fortjener vanære, kan nomineres. Kommentarer?

--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»Vær ikke redundant; gentag ikke den samme ting to gange; at gentage er

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-12-02 00:54

Peter Brandt Nielsen wrote:

> [...]
> at gøre den til et modstykke til æresprisen. F.eks. sådan at både
> personer og film, der virkelig fortjener vanære, kan nomineres.

Fed idé... Frid har også fortjent en pris.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Piotr Duda-Dziewierz

Dato : 16-12-02 08:21

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Fed idé... Frid har også fortjent en pris.
>
> Mvh
> Kevin Edelvang

Sjovt. Tænkte præcis det samme... Men er det ikke problematisk at give folk
opmærksomhed når de dybest set ikke forjener den? I samme tråd kan jeg ikke
lide Warming-prisen, godt nok er det negative budskab tydeligt da alle ved
at W. er et skældsord, men ved at nævne personen er man med til at gøre
opmærksom på ham. Nu gjorde jeg det selv... :(

Håber jeg giver mening, er lige kommet hjem fra nattevagt *gaaaaab*!
--
Piotr

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-12-02 12:54

Piotr Duda-Dziewierz skrev:
> [...]

Godt så.

> Men er det ikke problematisk at give folk opmærksomhed når
> de dybest set ikke forjener den?

Skulle man så heller ikke skrive anmeldelser af dårlige film?

> I samme tråd kan jeg ikke lide Warming-prisen, godt nok er
> det negative budskab tydeligt da alle ved at W. er et skældsord,
> men ved at nævne personen er man med til at gøre opmærksom
> på ham.

Måske, men den eneste rigtig irriterende opmærksomhed til Warming er,
når nogen begynder at diskutere off-topic med ham. Og så er navnet jo
demokratisk valgt.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-12-02 13:46

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> writes:

> Fed idé... Frid har også fortjent en pris.

Det bliver godt nok i skarp konkurrence med Johan Schluther og Brian
Mikkelsen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : Per Kristensen

Dato : 16-12-02 11:55

> BEDSTE FILM
Signs ;)
> BEDSTE DANSKE FILM
> BEDSTE TEGNEFILM/ANIMATION
> BEDSTE ACTION
> ÅRETS WARMING (VÆRSTE FILM)

Den med værste film er lidt dum syntes jeg. Hvorfor kalde den ÅRETS
SKUFFELSE da det jo alligevel er det folk stemmer ud fra.

Desuden forstår jeg ikke helt hvorfor der er en BEDSTE ACTION kategori når
der ikke er f.eks. BEDSTE SCI-FI, BEDSTE DRAMA o.s.v.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-12-02 13:00

Per Kristensen skrev:
> Den med værste film er lidt dum syntes jeg. Hvorfor kalde den ÅRETS
> SKUFFELSE da det jo alligevel er det folk stemmer ud fra.

Jeg tror, vi laver den om til en generel omvendt ærespris; det skulle
vel løse problemet.

> Desuden forstår jeg ikke helt hvorfor der er en BEDSTE ACTION
> kategori når der ikke er f.eks. BEDSTE SCI-FI, BEDSTE DRAMA o.s.v.

Jeg synes ikke umiddelbart, vi skal tage en lang række genrekategorier
med. Vi har nøjedes med den ganske særlige og rimelig klart afgrænsede
animationsgenre og så actionkategorien, som jeg personligt vælger at
betragte som en "teknisk" pris til en film, som har god action, men som
ikke nødvendigvis er en videre god film. Måske en slags
drengerøvskategori til film, som folk ikke har samvittighed til at
stemme på som bedste film.

--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»Skeln punktummets og kommaets funktion fra kolonets: også selvom det

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 16-12-02 14:30

> [...]
> ikke nødvendigvis er en videre god film. Måske en slags
> drengerøvskategori til film, som folk ikke har samvittighed til at

Årets drengerøvsfilm. Godt argument.
Jeg er enig i at undgå for mange genrekategorier, men lige actiongenren vil
jeg sige er så bredt appellerende at det forsvarer at inkludere denne og
udelukke andre, ex. sci-fi, drama, mv.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-12-02 13:45

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> writes:

> ÅRETS WARMING (VÆRSTE FILM)

Burde vi ikke undtagelsesvis åbne for at den kunne tildeles en
person... Brian Mikkelsen, f.eks...

--
Peter B. Juul, o.-.o Kermit: Bear left!
The RockBear. ((^))

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 16-12-02 15:09

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Burde vi ikke undtagelsesvis åbne for at den kunne tildeles en
> person... Brian Mikkelsen, f.eks...

Det er der åbnet op for andetsteds i denne tråd, og det har min fulde
opbakning.

/Nikolaj