Natmad nytårsaften
Fra : Henry Vest

Dato : 14-12-02 20:44

Hvad kan man servere som natmad nytårsaften? Det må gerne være noget der kan
laves på forhånd og så bare varmes op. Forslag modtages med tak!

--
Henry Vest

Fra : Kitti Egevang

Dato : 14-12-02 23:28

"Henry Vest" <henry_vest@get2net.dk> wrote in message
> [...]
kan
> laves på forhånd og så bare varmes op. Forslag modtages med tak!

Hej Henry.
Her i familien serverer vi gerne forskellige sandwiches til natmad
nytårsaften.
Det kan være med forskellige salater i.....f.eks. rejesalat, hønsesalat
eller tunsalat.
Det kan også være noget så simpelt som ost eller spegepølse (hvis der er
børn).
Det er nemt, og kan laves i forvejen. Og så er det ikke så mættende, da man
jo på
det nærmeste har spist hele aftenen

Julehilsner fra Kitti.

Fra : Nette

Dato : 15-12-02 01:13

"Henry Vest" wrote in message news:6l1gta.jce.ln@berlin.eu...
> Hvad kan man servere som natmad nytårsaften? Det må gerne være noget der
kan
> laves på forhånd og så bare varmes op. Forslag modtages med tak!

Pølsehorn, pizzasnegle, sandwich el. landgangsbrød. Det hele kan laves om
morgenen og de to første ting kan laves dagen før el. tidligere og smides i
fryseren.

Nette

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 15-12-02 10:42

> [...]
kan
> laves på forhånd og så bare varmes op. Forslag modtages med tak!

Hej Henry

Hvad med en god karrysuppe med rejer?! Jeg synes i hvert fald det er lækkert
.

Mvh.
Mette

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 15-12-02 11:47

"Henry Vest" <henry_vest@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
være noget der kan
> laves på forhånd og så bare varmes op. Forslag modtages

Hej Henry
Jeg ville vælge en chili con carne. Det er ganske vist meget
mættende, men mon ikke gæsterne har brug for noget stærkt og
robust mad efter at have drukket en del samt have været
udendørs og skyde nytår ind.
Det kan du nemt lave i forvejen, varme og så lige lune nogle
flûtes.
MVH Rikke

--
www.rikkebachmann.webbyen.dk
Her finder du billige, nemme og hurtige madopskrifter

Fra : Carina Hansen

Dato : 15-12-02 20:11

> Hvad kan man servere som natmad nytårsaften? Det må gerne være noget der
kan
> laves på forhånd og så bare varmes op. Forslag modtages med tak!

Min erfaring er at hotdogs altid er et stort hit, også hos de voksne. Det
smager pragtfuldt på det sene tidspunkt

Carina

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-12-02 20:26

> Hvad kan man servere som natmad nytårsaften? Det må gerne være noget der
kan
> laves på forhånd og så bare varmes op. Forslag modtages med tak!

Guylash-suppe eller en afart heraf med en rimelig dosis chilli.
Det kan simpelhen sparke nyt liv i de mødige kroppe.
Opskrift på min egen skrub-af-suppe udleveres gerne om ønsket.

vh
Jan

Fra : Heidi

Dato : 16-12-02 20:50

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse news:atikpu$8ru$1@sunsite.dk...
> Opskrift på min egen skrub-af-suppe udleveres gerne om ønsket.

Ja tak

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes i gruppen,

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-12-02 17:09

"Heidi" <no-spam@adslhome.dk> wrote in message

> Ja tak

Oki-dok!

Udgangspunktet kan være en ægte bouillon eller bare en der er lavet på
terninger eller ekstrakt. Alt andet lige betyder det ikke ret meget, da der
kommer masser af smag i hen ad vejen.

Til 8 pers.

2 l. bouillon
bacontern (et par hundrede gram)
5-10 fed hvidløg (evt flere - hvidløg er ikke stærke, når de er svitset.)
4 pæne løg
1-2 gulerødder
evt. lidt selleri, rodpersille eller lign. der også skæres i terninger (ikke
for meget)
1 ds. konc. tomatpure
3 peberfrugter (helst i forsk. farve)
1 porre eller 2
suppestjerner eller suppemaccaroni (150 -250 g)
Paprika
Frisk eller tørret chilli

Brun baconen i gryden sammen med et ordentligt drøn friskkværnet peber (og
smid ej fedtet ud - det smager nemlig) - eventuelt sammen med en skefuld
karry.
Hak løgene groft imens.
Skær guleroden i fine tern.
Knus en 5-10 fed hvidløg (efter temperament) og hæld ned til baconen sammen
med de hakkede løg og lad dem blive blanke.
Tilsæt en dåse konc. tomatpure (eller en af de snilde poser, der gør at man
slipper for dåseåbneren).
Rør rundt i blandingen et minut eller to.
Hæld bouillonnen på.
Tilsæt en eller 2 spsk. paprika (jeg bruger rosenpaprika). Smag undervejs,
så det får en passende styrke.
Snit peberfrugterne i smalle strimler. Del dem evt, hvis de bliver for
lange.
OG NU SKAL DU VÆRE FORSIGTIG: Tilsæt chilli så retten bliver stærk, men ikke
uspiselig. Jeg har nogle små tørrede sataner - dem bruger jeg 2 af, der er
knuste. Men jeg hælder en i først - koger lidt, smager, tilsætter lidt mere,
koger smager osv. indtil styrken er passende.
Her plejer jeg så at holde pause (eller rettere - dette er typisk lavet
dagen før).
Umiddelbart før spisningen:
Skær porren i tynde mønter
Smid porre og maccaroni/stjerner i suppen og kog i 3-5 min.
Skyd så til allersidst 1/4 piske i (det var jo til nytårsaften)
Serveres med små brød (kommenshorn passer fremragende til denne suppe).

Ovennævnte plejer at gøre stor lykke hos os.

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-12-02 19:03

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> wrote in message

Glemte lige:

Når jeg koger bouillon (hvilket jeg gør en 3-4 gange om året) plejer jeg at
gemme det kød jeg bruger (og piller af benene, hvis der er sådanne med).
Dette meget kogte kød gemmer jeg i fryseren i småposer mærket 'Suppekød'. Og
jeg plejer at smide en håndfuld af dette i suppen.

vh
jan

Fra : Heidi

Dato : 17-12-02 21:31

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse news:atnhve$s5p$1@sunsite.dk...

[snip - opskrift på skrub-af-suppe]

Jeg siger mange tak - det lyder som noget jeg vil prøve at
eksperimentere med - måske blande lidt af en opskrift på
en mexicansk suppe med majs, som jeg lige har fået, ind
i den. Der er flere lighedspunkter.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-02 19:16

> Jeg siger mange tak - det lyder som noget jeg vil prøve at
> eksperimentere med - måske blande lidt af en opskrift på
> en mexicansk suppe med majs, som jeg lige har fået, ind
> i den. Der er flere lighedspunkter.

God ide. I det hele taget er det uhyre let at tilpasse den til ens egen smag
(eller evt. de rester, man måtte have i køleskabet).

vh
jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-02 19:16