ost og røde linser (dog ikke sammen)
Fra : Pia J

Dato : 14-12-02 18:56

Der står på min pose med røde linser, at de ikke skal stå i blød, det har
jeg ellers før altid gjort med bønner og den slags. Er der gjort noget ved
denne type, bør jeg gøre det alligevel, eller husker jeg forkert?

desuden:

Jeg skal købe en ost til en osteelsker. Men jeg hader det selv, og ved
derfor ikke, hvad en rigtig lækkerbidsken kunne være, jeg erindrer hun en
gang serverede en rund sag der så mindst 100 år gammel til dessert, vistnok
af engelsk herkomst, navnet glemt, jeg undlod at smage.

Det skal være noget man kan sidde og nyde når "møgungerne" er sendt i seng,
med en god flaske rødvin, lidt kiks (velegnede slags modtages også gerne) og
lidt god chokolade til manden som også hader ost. Lidt ud over det
sædvanlige, hellere et lille stykke luksus end en hel brie.

:Pia

Fra : Peter Rasmussen

Dato : 14-12-02 20:54

> [...]
> lidt god chokolade til manden som også hader ost. Lidt ud over det
> sædvanlige, hellere et lille stykke luksus end en hel brie.

godaften

Osten først
Det må være en Stilton, hvis den er rund og engelsk. Kan fås i mange udgaver
og aldre. Kiksen skal ikke være sød- prøv de Bornholmske rugkiks
Linser skal aldrig opblødes før brug, modsat bønner.

VH Peter Rasmussen

---

Fra : Peter Westh

Dato : 14-12-02 21:11

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message
> Der står på min pose med røde linser, at de ikke skal stå i blød, det har
> jeg ellers før altid gjort med bønner og den slags. Er der gjort noget ved
> denne type, bør jeg gøre det alligevel, eller husker jeg forkert?

Det skader ikke, men det behøves ikke. Det er fordi de røde linser jo er
afskallede og flækkede, til lforskel fra f.eks. kikærter og hvide bønner.

> desuden:
> Jeg skal købe en ost til en osteelsker. Men jeg hader

Stil det spørgsmål til din lokale ostehandler. Det var nok en Stilton, du
havde fat i.

MVH

Peter

Fra : Krabsen

Dato : 14-12-02 22:06

Jeg tror nu nærmere, at det var en Mont d'or.

En fransk 'blød ost', der kun produceres her i efteråret. Spises næste med
ske.

Den leveres i en spånækse, et lille kilo - og ligner noget, der kan
eksplodere hvert øjeblik. Men smagen er ikke _nær_ så stærk, som det ser ud
til...

Ikke ringe, som det hedder heroppe i Nordjylland.

mvh
Krabsen

P.s. fåes i Aalborg i alt fald hos Salling og Penny Lane Vin.

Fra : Pia J

Dato : 15-12-02 13:43

"Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote in message news:atg6g0$hnj$1@sunsite.dk...
> Jeg tror nu nærmere, at det var en Mont d'or.
>
> En fransk 'blød ost', der kun produceres her i efteråret. Spises næste med
> ske.

Nej, så var det nok en Stilton.

Er der slet ingen gode osteforslag? (bortset fra at jeg jo kunne prøve
ovennævnte)

Men som sagt, kun til en person, så det skal ikke være noget man er et år om
at komme igennem!

:Pia

Fra : Krabsen

Dato : 15-12-02 17:31

Ja, det er mit forslag

Men der er nok lidt for meget til een, så prøv at finde et lille stykke
'Prima Donna'. En hård, hollandsk ost i retning af Gouda. Især den Røde (den
lagrede udgave) er _rent_ slik..

mvh

Krabsen

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 15-12-02 21:52

> [...]
over det
> sædvanlige, hellere et lille stykke luksus end en hel

Tja, nogen ostekender er jeg ikke, men jeg synes at røget
ost er en delikatesse en gang i mellem.
MVH Rikke

--
www.rikkebachmann.webbyen.dk
Her finder du billige, nemme og hurtige madopskrifter

Fra : Pia J

Dato : 20-12-02 20:10

Jeg burde måske have spurgt hvilken rødvin som passer, da min hjerne er
temmelig flydende for tiden, fik jeg ikke spurgt ostehandleren. Det blev til
et stykke rød prima donna, som foreslået. Hvilken type vin kan passe? Jeg
har diverse liggende, forskellige årgange og lande, julegaver fra firma m.m.
og jeg bruger det kun til gløgg og kan ikke smage forskel.

Så jeg kan jo ligeså godt prøve at finde en som passer til osten? Eller vil
I have en liste at vælge mellem?

:Pia

Fra : Krabsen

Dato : 22-12-02 20:55

Tja.. næsten hvadsomhelst!

Donnaen er en smule salt, men ellers ikke stærkt smagende. En 'typisk
Bordeaux tror jeg, vil virke som frugtsaft ved siden af. Hellere en lidt
mere bitter type.

Mine forslag vil være:

...Zinfandel, ikke alt for ung
...Eller den Italienske pendant Primitivo
...Men osse en go' Amarone kan bruges.

Og naturligvis et glas portvin, hvis man er til det (det er jeg ikke, så
spørg ikke om typer!)

mvh
Krabsen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-12-02 13:40

"Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote in message news:au55bm$14$1@sunsite.dk...
> [...]
> ..Men osse en go' Amarone kan bruges.
>
> Og naturligvis et glas portvin, hvis man er til det (det er jeg ikke, så

Prøv eventuelt at overveje en god hvidvin af typen med smørfedme og eg (AKA
oversøisk Chardonay eller hvis man vil spendere en Meursault) eller måske en
god kraftig Gewürtzstraminer.

vh
Jan