Hurtig hjælp ønskes ang. overtagelse af hu~
Fra : Claus Larsen

Dato : 13-12-02 18:42

Hej Gruppe

Jeg står i en situation, hvor vi skal overtage et hus vi har købt på søndag
d.15 kl.12, men hvordan er vi stillet hvis køber ikke har lavet de ting der
er gået istykker siden vi har skrevet under på handlen, samt at rengøringen
er meget mangelfuld eller slet ikke udført. Hvordan gør vi krav på disse
ting overfor sælger, det er jo svært at bevise der ikke f.eks var gjort
rent. Håber der er nogen der er istand til at svare på dette?

Mvh

Claus Viborg-Larsen

Fra : Sander

Dato : 13-12-02 18:55

"Claus Larsen" <ccc.lll@remove.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ting overfor sælger, det er jo svært at bevise der ikke f.eks var gjort
> rent. Håber der er nogen der er istand til at svare på dette?

Nu ved jeg ikke om rengøring er et krav, men hvis i har en aftale om, at
overtage et rent hus og det ikke overholdes, så ta `nogen billeder af det og
henvend jer til jeres advokat. Ting der er i stykker osv. skal i også
henvende jer, til jeres advokat med, så bringer han kravet videre til
sælger.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 14-12-02 22:55

Hej.

Såfremt handlen er formidlet gennem ejendomsmægler som er medlem af Dansk
Ejendomsmæglerforening indeholder købsaftalen en del standardvilkår vedr.
overtagelse.

Jeg kan ikke ud af din skrivelse se om I køber en nyopført ejd. eller en
ældre ejd.

Såfremt det ikke er nyopført skal :

Sælger på overtagelsesdagen aflevere ejendommen i ryddeliggjort stand. Der
er i DK ingen regler der siger at ejd. skal være rengjort, modsat Sverige
hvor sælger vist nok skal bestille proff. rengøring.

Ryddeliggjort er altså ikke rengjort.

Mht. til div. fejl og mangler underskriver sælger på at ville sørge for at
passe hus mv. og holde det forsikret frem til overtagelsen. Samtidig med at
sælger oplyser at alt overtages i brugbar stand.

Hvis vaskemaskinen går i stykker ugen efter, er det bare ærgerligt....groft
sagt...

Hos nogle ejd.mæglerkæder kan man købe en udvidet køber/ejerskifteforsikring
som bl. a. forsikrer skader som er opstået i tidsrummet efter udarbejdelse
af tilstandsrapporten og frem til overtagelse. Det er ikke "standard".

Såfremt I køber et nybygget hus, ja så skal I være lidt mere varsomme.

Der er ingen tilstandsrapport (laves ikke) og husene skal som regel
afleveres rengjorte og i "fejlfri" stand.

Meeeen.... det er jo ikke altid det overholdes... Anbefaling : beviser i
form af billeder. Digital foto gør jo at I kan tage 100 billeder ret let.
Tag en rådgiver som har forstand på byggeri og gennemgå ejd. inden I tager
den i brug. Noter alle synlige fejl og mangler og bed evt. repræsentant for
bygherre underskrive.

Det gør jo at I kan bede om mangelsudbedring straks og at I ikke skal vente
til f. eks. 1-års gennemgang....

Puha... sikken en masse... håber det hjalp lidt... ellers skriv igen...
eller held og lykke...

Med venlig hilsen
Kristian