Gøer i forbindelse med fyrværkeri
Fra : Therese

Dato : 13-12-02 16:44

Hej NG

Jeg har en stor Berner til at gå rundt i hele huset og gø højt pga.
fyrværkeriet.
Mit spørgsmål er, hvordan jeg nemmest får ham til at holde op.
Det jeg gør nu, er at kalde på ham, rose ham når han kommer og sige NEJ, når
han gøer og rose ham, når han stopper. Problemet er bare, at han ikke
stopper i ret mange sekunder af gangen.
Er der en bedre måde at vise ham at det er i orden, når det knalder udenfor,
og at han ikke skal gø af det?

Mange hilsner
Therese

Fra : RHR

Dato : 13-12-02 19:07

Hejsa

Jeg ville prøve at få hundens tanker afledt fra fyrværkeriet ved at aktivere
ham enten med at træne nogen øvelser han er god til, altså ikke nogen som
han syntes er svære, fx sit og dæk eller jeg ville lege med ham. Det hjælper
ofte når man egentlig ignorerer den uønskede adfærd og får ham til at udvise
en ønsket i stedet.

Mvh Rikke

Fra : Morten K

Dato : 14-12-02 07:33

Hei!

Søk etter fyrverkeri lydfiler på nettet evt. gjør opptak selv, brenn de på
en cd og spill av disse på din CD spiller, øk volumet gradvis over flere
dager slik at hunden vant med lyden.

Lykke til

Morten

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 15-12-02 01:11

"Morten K" <mortenk@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
de på
> en cd og spill av disse på din CD spiller, øk volumet gradvis over

Ja bare det var så enkelt men lyd træning på cd eller bånd virker
altså ikke på vovsen jeg har nu og gjorde heller ikke på hende jeg sagde
farvel til for snart 1 år siden .. de kan ganske simpelt høre forskel på
det afspillede bånd/CD og så real life .. hejhils fra Ami

Fra : Morten K

Dato : 15-12-02 11:41

> [...]
> farvel til for snart 1 år siden .. de kan ganske simpelt høre forskel på
> det afspillede bånd/CD og så real life .. hejhils fra Ami

Det var synd!

Bjeffer / "gøer" den pga. at den er redd eller pga at den vil "synge" med?

Morten

Fra : Therese

Dato : 15-12-02 18:54

> Bjeffer / "gøer" den pga. at den er redd eller pga at den vil "synge" med?

Den gøer fordi den skal passe på mor - tror jeg. Vi har haft ham med til DM
i fyrværkeri, der var han fuldstændig ligeglad, så jeg tror ikke, han bliver
bange for det. Men han virker ikke som om han vil "synge med", for det er de
enkelte skrald, han reagerer på, og han gøer længe efter det er væk.

Jeg prøver på det her med at distrahere ham og lave en øvelse med guffer. Så
glemmer han det ligesom, når det ikke knalder hele tiden.

Mange hilsner
Therese

Fra : Holm

Dato : 14-12-02 12:17

Therese <8758@b.iha.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:atcva5$qjb$1@sunsite.dk...
> [...]
> stopper i ret mange sekunder af gangen.
> Er der en bedre måde at vise ham at det er i orden, når det knalder

Hej Therese

Det kræver som alt andet også træning.
Jeg kan fortælle om en mand jeg kender , som er en virkelig dygtig
hundetræner.
Han var irriteret over at hans hund altid farede ud til døren og gøede , når
nogen ringede på ( altså et ring = hunden ud til døren ) .
Derude blev den , som oftest , mødt af mennesker som hilste på hunden ,
klappede den osv. = ROS.

Det fik han ændret ved at "tæppe" træne hunden i , at hver gang klokken lød
, skulle hunden hen på sit tæppe , og her fik den nogle virkelig lækre
godbidder!

Resultat : En glad hund som løb hen på sit tæppe , når nogen ringede på
døren , og gæsterne kunne gå ind i fred og ro , og henne på tæppet fik
hunden så sine klap af gæsterne også...!!

Det tager tid , det kræver træning , og i denne situation , endda også
træning af gæsterne:0)))

Måske kunne du bruge samme princip med din hund....hen på et tæppe og tie
stille ( få en superlækker godbid/legetøj mm. ) når der blev fyret noget af
udenfor.
Iøvrigt nok også en god idé til skudrædde hunde , altså gode alternativer
til det trælse !!!

God fornøjelse , og husk hvis du bruger tæppet , der må aldrig skældes ud
eller være ubehageligt for hunden , tæppet skal være en belønning næsten i
sig selv !

Mange hilsener Holm .

Fra : Per, Odense

Dato : 15-12-02 00:10

I news:3dfb1579$0$135$edfadb0f@dread16.news.tele.dk , skrev Holm
<dortheholm@tdcspace.dk> , bl.a. :
> Det kræver som alt andet også træning.

Hej
Bjarne Østergård havde et indlæg "Fra skudrædsel til skudglæde" d. 12/9-2002
Jeg har fundet det på Google Groops:
http://groups.google.com/groups?q=skudgl%C3%A6de+group:dk.*&hl=da&lr=&ie=UTF
-8&selm=3d80e935%240%2457323%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk&rnum=1
Hvis linket "knækker" kan du finde det ved at søge i Google Groops på
"skudglæde".
Måske er der noget der du kan bruge.

--
Per, Odense