Hvorledes tolkes "årgang"
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 12-12-02 14:21

Jeg sidder med en :

"MØDEBEFALING
i Tilfælde af Krigsmagtens hurtige Mobilisering.

Hjemsendt Værnepligtig af Lægdsrullen
[Navn] af årgangen 1878 skal når" . . . o.s.v. o.s.v.
------
Hvad betyder "af årgangen 1878"??

Er det hans fødeår, hans første indkaldelse, hans hjemsendelse . . eller
noget helt andet?
På forhånd tak for hjælpen.
Flemming Svendsen.

--
Denne mail blev skannet for virus inden afsendelse.

Fra : NielsAageSpecht

Dato : 12-12-02 16:02

Jeg måtte ind og have min gamle soldaterbog frem for at se hvad der står i
den:
Der står Nr. 123 456 Årgang 1955-IV - Navn NN NN NN 1.
Feltartilleriregiment. Jeg blev indkaldt som rekrut november 1955. Så det må
være det tidspunkt man startede og fuldførte sin uddannelse som soldat, det
dækker. På hjemsendelsen fra min genindkaldelse hedder det forøvrigt Kronens
Artilleriregiment

Venlig hilsen

Niels

Flemming Svendsen <zeus1@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3df88c38$0$188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 12-12-02 19:32

Tak for det.
Det satte et par ting på plads.
Var forresten selv artillerist i 1960 på Sjælsmark. Første batteri - kaptajn
Jeremiassen, menig 386 Svendsen og andre betydningsfulde . . . . ) - - -
men det er en anden sag.
Hilsen
Flemming Svendsen, Korsør.