Opdragelse af hankat
Fra : Peter \(8464\)

Dato : 11-12-02 23:13

Min kæreste og jeg har netop for en uge siden fået en sød lille norsk skovkat foræret af nogle venner.
Den er født i juli måned. De første 5 dage gik det helt fint. Katten opdagede med det samme den kattebakke vi har stillet frem til
den, og den brugte den både til det ene og til det andet

De sidste to dage derimod vil den gerne tisse på vores seng. Hver gang vi lukker den ind i soveværelset hopper den op på sengen og
tisser på vores dyner. Den har også tisset på en madras der lå på gulvet til en overnattende gæst.

Hvad kan man gøre for at lære en kat hvor den må tisse og hvor den ikke må? Vi har fået et råd om at vi skal sætte den hen til dens
tis, få den til at lugte til det og så give den et dask på numsen eller noget i den stil. Det har vi også gjort, men det har ikke
rigtig nogen effekt. Er det bare en skrøne? Er der andet man kan gøre?

Mvh.
Peter og Jane.

Fra : Ann K.

Dato : 12-12-02 01:34

Hejsa.
Velkommen til

>Hvad kan man gøre for at lære en kat hvor den må tisse og hvor den ikke
må?

Hæ - sådan noget ved de fleste katte faktisk udmærket godt ....
Undtagelserne kan så være følgende:
1. Katten kan have en urinvejsinfektion... fx blærebetændelse. En
dyrlægeundersøgelse vil hurtigt be- eller afkræfte dette - og ofte vil
en antibiotikakur hjælpe.
2. Katten kan være taget for tidligt fra moderen... dette kan i nogle
tilfælde give adfærdsproblemer...
3. Katten kan lige pludselig ikke lide kattegruset! Skift evt mærke...
4. En lille killing kan have svært ved at "nå frem" - der er jo så meget
som skal opleves, og så er der altså ikke tid til at "mærke efter"
Stil evt flere små bakker op...
5. Katten kan have fået en dårlig oplevelse på bakken, fx at bakken er
væltet mens den var igang med at gøre sig ren.... Prøv at stille bakken
et andet sted/skift bakken ud med en anden model, vask bakken med klorin
og dryp nogle dråber baldrian i gruset... ROS katten, når den gør sig
ren i bakken - giv evt en lille guf...
6. Selv om I har en skovkat, kan den sagtens være ved at være
kønsmoden... Kønsmodne katte markerer sig! ;-( Og de gør det allerhelst
på steder, hvor der lugter rigtig godt af deres mennesker... Få ham
omgående kastreret! Er der tale om markering _kan_ det gå hen og blive
en dårlig vane, hvis han får lov i længere tid... Sørg også for at han
ikke har adgang til de eftertragtede dyner "Ude af øje, ude af sind"
Spray desuden med Feliway de steder han har markeret, og forsøg evt at
vaske dyner/betræk med et vaskemiddel der dufter af citron (nogle katte
kan ikke lide citrusduften).
Husk at al rengøring efter urin skal foretages med Rodalon og ikke et
rengøringsmiddel på salmiakbasis - urin, der bliver gammelt ændres til
salmiak, så katten vil bare tro at salmiakduften betyder at _her_ skal
der markeres

> [...]
>tis, få den til at lugte til det og så give den et dask på numsen eller
noget i den stil. Det >har vi også gjort, men det har ikke rigtig nogen

Hvad skulle det dog hjælpe???
Jeg er helt sikker på at katten ved alt om, hvordan dens urin lugter, så
hvorfor skulle I dog gøre ham opmærksom på det?
Og at slå et dyr.... nej - lad mig sige det på den pæne måde.... Det
tager jeg kraftigt afstand fra!!!! Især fordi katten med garanti ikke
fatter en bønne af jeres handling!
Det eneste I får ud af dette, er en forøget risiko for at jeres kat
bliver bange for hænder (og jer)... og dét ønsker I helt sikkert ikke
sker - vel? En utryg kat, har for resten en tendens til netop at
tisse overalt... dvs at I ved at slå katten , kan risikere at forværre
problemet....
Har han urineret/market et forkert sted, så nøjes med at tørre op.... og
se i stedet på _hvorfor_ han har gjort det!?

>Er det bare en skrøne? Er der andet man kan gøre?

Ja - det er en skrøne, at man kan få et dyr til at føle sig trygt, ved
at slå det!
Og det er også en skrøne at katten holder op med at urinere/markere, når
den bliver "tvunget" til at lugte til sit urin!
Men ja - der er masser "andet" I kan gøre! Bare se på hele den lange
liste, jeg gav ovenfor
Start med et besøg hos dyrlægen for at få udelukket sygdom - og for at
få katten kastreret....
Jeg ved godt at jeg gennem hele mit svar har skrevet "han" - men alt kan
også passe på en hunkat....

Mvh Ann - der skam også godt ved at der blev skrevet "et dask" - men det
_er_ ligegodt stadig en fysisk afstraffelse, dvs = "at slå".... Tænk sig
at nogen overhovedet har givet jer det råd *ryste på hovedet*

Fra : Søren Mortensen

Dato : 12-12-02 18:37

> [...]
lukker den ind i soveværelset hopper den op på sengen og
> tisser på vores dyner. Den har også tisset på en madras der lå på gulvet

Det gjorde vores den ene også hver gang den blev nervøs - men så fik vi den
kastreret og nu er der ingen problemer!

Held og lykke

Søren

Fra : unn

Dato : 14-12-02 13:48

Hej Peter og Jane

Jeg har 2 gange tidligere haft problemer med at min kastrede hankat
tissede hvor han ikke skulle, og begge gange har det vist sig at han har
haft infektion i blæren. Så hvis i ikke har fået en dyrlæge til at kikke
på jeres kat, så se at komme afsted.
Og jeg kan kun give ret i at det er en meget dårlig ide at klapse jere
lille ny, det hjælper ikke og at få den til at lugte til sine egne
efterladenskaber er en gammel skrøne
Jeg har læst at andre med stor succes har købet et senge tæppe af tyk
plastik i fx. silvan som de har trukket over sengen og når så jeres
lille mis hopper op for at tisse så får den vældig våde potere og det er
den sikkert ikke særlig tilfreds med, og dette kan højst sansynlig få
ham til at stoppe igen.

pøj pøj med missen

Unn

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 16-12-02 09:10

Hej Peter

Vi er desuden begyndt at fodre de steder Franz har tendens til at kaste sin urin. Det har hjulpet en smule ....

Mvh og held og lykke
Kim