Tilgift - markedføringsloven
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-12-02 16:29

Sad lige og funderede over følgende: Er der ikke en paragraf i
markedsførings loven der forbyder "tilgift" i forbindelse med salg af
varer?

Og hvis det er tilfældet, hvordan forholder det sig så med Mac Donalds
"happy meals" hvor de jo lægger legetøj ved måltidet?

Ikke fordi jeg har tænkt mig at gøre noget ved det, men bare for at forstå
hvordan tingene hænger sammen

Peter K. Nielsen

Fra : David T. Metz

Dato : 11-12-02 17:37

Peter K. Nielsen kalligraferede, i news:at7lhf$lcc$1@sunsite.dk
> [...]
>
> Og hvis det er tilfældet, hvordan forholder det sig så med Mac Donalds
> "happy meals" hvor de jo lægger legetøj ved måltidet?

Det er vel ikke "tilgift" - de påstår jo ikke at det er gratis, men
tværtimod kan man købe legetøjet separat.

David

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-12-02 20:22

Peter K. Nielsen
"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> Peter K. Nielsen kalligraferede, i news:at7lhf$lcc$1@sunsite.dk

> Det er vel ikke "tilgift" - de påstår jo ikke at det er gratis, men
> tværtimod kan man købe legetøjet separat.

Ja det ved jeg, men kan du købe måltidet til en pris minus den pris de tager
for legetøjet??

eller er det virkelig bare det der er smuthullet

Peter

Fra : SoftMan Brian

Dato : 11-12-02 23:05

"Peter K. Nielsen" <peter-nspamnejtak@post4.tele.dk> wrote in message
> Ja det ved jeg, men kan du købe måltidet til en pris minus den pris de
tager
> for legetøjet??

Kan du købe en BigMacmenu til en pris minus prisen for sodavanden (hint:
nej)

Kan du købe et digitalkamera for prisen minus prisen for Hukommelskortet
(hint: nej)

Det er ganske almindelig mængde rabat, hvor mængden er spredt over flere
forskellige varer.

Grunden til at man ikke må lave tilgift er (ifølge min forståelse) at det
vildleder forbrugeren at kalde noget gratis, hvis man reelt betaler for det
ved højere pris på det produkt det gives som tilgift til.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-12-02 23:44

In article <3df7b616$0$47056$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, SoftMan Brian wrote:
> [...]
> vildleder forbrugeren at kalde noget gratis, hvis man reelt betaler for det
> ved højere pris på det produkt det gives som tilgift til.

Men McDonald må vel så have prissat en Happy Meal uden legetøj ?

Alternativet kan jeg da godt sælge dig en BMW 525 til 1 kr.
Det eneste krav er, at du samtidig køber en nøgle til 1 million kr.
Nøglen kan godt købes selvstændigt, men det BMW'en ikke.

Vil dette være lovligt ? Inklusive at reklamere for en BMW til
1 kr ?

Fra : SoftMan Brian

Dato : 12-12-02 00:27

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Men McDonald må vel så have prissat en Happy Meal uden legetøj ?

Hvorfor må de det?

> [...]
> Nøglen kan godt købes selvstændigt, men det BMW'en ikke.
>
> Vil dette være lovligt ? Inklusive at reklamere for en BMW til

Nej, du reklamerer for en BMW til 1 million og en nøgle til 1 million, men
man kan købe en nøgle og en BMW for 1.000.001 kr.

Derudover er dette en helt anden problemstilling, da dette drejer sig om at
du SKAL købe en vare for at købe en anden.

Du kan godt købe en hamburger, pommes frites og lille sodavand (Happy
meal -legetøj) hos McD, men du får det ikke til den samlede lavere pris.

Hvis de opgav hvad de enkelte dele udgjorde af den samlede pris for et happy
meal, ville de sikkert skulle sælge menuen til samlet pris minus prisandel
for de enkelte dele man ikke ønsker, men sådan fungerer tilbud hvor du køber
flere ting samlet ikke (og dette gælder ikke kun McD).

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 12-12-02 09:14

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Du kan godt købe en hamburger, pommes frites og lille sodavand (Happy
> meal -legetøj) hos McD, men du får det ikke til den samlede lavere pris.

jamen er der så ikke tale om tilgift?

Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-12-02 23:52

> [...]
> nej)
>
> Kan du købe et digitalkamera for prisen minus prisen for Hukommelskortet

Tror ikke dine sammenligninger holder. De ting du nævner er en "naturlig
del" af varen. Menu er incl. cola. Digitalkamera er incl hukommelse

> Det er ganske almindelig mængde rabat, hvor mængden er spredt over flere
> forskellige varer.

man kan da ikke tale om mængde rabat, da man jo får legetøjet allerede ved
køb af 1 stk. og legetøj har jo ikke noget med mad at gøre.

> [...]
det
> ved højere pris på det produkt det gives som tilgift til.

ja det er også så nogenlunde min forståelse, og derfor håbede jeg at nogle
af juristerne her i gruppen kunnne forklare problematikken så selv fjolser
som jeg kan fatte det - men den opgave var åbentbart for svær

Peter

Fra : SoftMan Brian

Dato : 12-12-02 00:37

> Tror ikke dine sammenligninger holder. De ting du nævner er en "naturlig
> del" af varen. Menu er incl. cola. Digitalkamera er incl hukommelse

Jeg tror ikke der er noget krav til at det skal være en naturlig del af
varen (i hvertfald ikke når du kan købe de enkelte dele hver for sig).

Et andet aktuelt tilbud er Ekstrabladet + gavekort til IKEA.

> man kan da ikke tale om mængde rabat, da man jo får legetøjet allerede ved
> køb af 1 stk. og legetøj har jo ikke noget med mad at gøre.

Mængde = Pomfrit, burger, sodavand og legetøj = 4 varer du kan spede din
profit over, mod 1, 2 eller 3.

De sælger 4 varer som kan købes individuelt som et samlet tilbud. (Jeg mener
at kunne huske at man ikke kunne købe legetøj alene før i tiden, men det
blev et problem med noget købelov, om at man ikke må kræve at man køber en
ikke relateret del af en vare for at købe en vare)