Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Programsymboler
Fra : Peter Holm

Dato : 11-12-02 10:38

Hejsa,
hvad betyder P, A, S, M som Japan Photo bruger i sine forklaringer?`

http://makeashorterlink.com/?U32E51AB2

mvh
Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/
"En film bør være som en sten i skoen"
Citat: Lars Von Trier "Epidemic"

Fra : KNL DtP

Dato : 11-12-02 11:35

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> hvad betyder P, A, S, M som Japan Photo bruger i sine forklaringer?`

P = Program
A = Aperture (blænde)
S = Shutter (lukketid)
M = Manuelt

Program - Kameraet finder en lukketid og en blænde ud fra lysforholdene. Hvis der
f.eks. ikke er så meget lys, vil den vælge en større blændeåbning (f:2,8 eller f:4,5)
for ikke at komme ned på en al for lang lukketid (som vil kunne give rystede
billeder)

Aperture eller blænde - Du vælger en blænde, og kameraet finder en lukketid ud fra
Lysforholdene. Kan du indstille fra f.eks. f:2,8 og op til f:32. Jo højere værdi,
desto mindre blændeåbning og desto større dybdeskarphed.

Shutter eller lukketid - Du vælger en lukketid, og kameraet finder en blænde ud fra
Lysforholdene. Du kan f.eks. indstille fra 30 sek. og helt op til 1/8000 sek. For at
undgå rystede billeder bør du bruge lukketider der er hurtigere end 1/30 sek. med
mindre du har stativ eller andet fast underlag.

Manuelt - Du vælger selv både lukketid og blænde. Kameraet fortæller via lysmåleren
om billedet bliver over- eller underbelyst, men du kan stadig tage billedet. Dette
kan du f.eks. bruge, hvis du vil fremtvinge en speciel effekt eller du fotograferer
med studieflash. Hvis sidstnævnte, skal du være opmærksom på, at du ikke må anvende
en hurtigere lukketid en f.eks. 1/125 sek. (kan være både hurtigere og langsommere).
Kaldet for kameraets hurtigste sync lukketid. Hvis du vælger en for hurtig, kan du
komme ud for at det kun er halvdelen af billedet der er synligt, fordi et af
lukkegardinerne er lukkede da flashen fyres af.

Jeg kan se at det er Nikon-symboler. Hos Canon bruger man Av (blænde) og Tv
(lukketid).

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : WebCat

Dato : 11-12-02 21:17

Prøv om du kan få japan foto, til at forklare det bedre. (Jeg tvivler på at
de kan og vil)

Fra : Peter Holm

Dato : 12-12-02 08:19

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> lukkegardinerne er lukkede da flashen fyres af.
>
> Jeg kan se at det er Nikon-symboler. Hos Canon bruger man Av (blænde) og

Tak for det uddybende svar. Nu glæder jeg må så bare til mit Ixus V kan
blive skiftet ud med et kamera har har disse indstillingsmuligheder, så jeg
kan komme til at arbejde lidt mere med fotograferingen istedet for bare at
trykke på knappen.
Mvh
Peter

Fra : KNL DtP

Dato : 12-12-02 10:42

> [...]
> kan komme til at arbejde lidt mere med fotograferingen istedet for bare at

Når man først lige lærer hvordan blænde-værdien og lukketiden har indvirkning på det
færdige billede, kan man med de rette indstillinger virkelig skaber bedre billeder.

Desuden er det lidt mere udfordrende at stå og overveje hvordan man nu indstiller
kameraet for at opnå f.eks. den bedst mulige dybdeskarphed uden at man kommer ned
under rystegrænsen.

Hvis du er til lidt læsning i bogform, så kan jeg på det varmeste anbefale Politikens
Foto-bøger (af Thomas Nykrog) og hans nyeste 'Digtal Fotografering' - her er
virkelig noget at gå i gang med. Fyldt med guf og gode råd!
--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk