Pige/kvinde søger piger/gruppe der vil sla~
Fra : Michael Lynge

Dato : 11-12-02 04:38

Hej NG

Meget er jo tabu og ikke mindst når man vejer lidt for meget - ikke desto
mindre går jeg direkte til sagen.

Min kæreste - som har været syg i over 2 år, har brug for noget hjælp til at
slanke sig.
Hun er ikke total overvægtig, men i god stand (hvis man kan tillade sig at
sige det uden at være grov*s*) - og naturligvis opfordre jeg hende til at
spise mindre, motionere (hvilket naturligvis er svært pga. hendes sygdom) og
gøre noget ved det - men svært er det jo, specielt det først skridt og så
holde fast - hvem kender ikke det?

Anyway - jeg forslog hende at få hjælp via nyhedsgrupper eller de forums som
findes online.
Men der må også være selvhjælpsgrupper som møde på ugentlig basis et eller
andet sted i København og som har de samme problemer som min kæreste.

Derfor - findes der sådanne grupper hvor man kan finde og snakke med
ligesindede - eller findes der eks. svømmehold som mødes til både
motionssvømning og social sammenkomst her i København?

Alt som kan hjælpe min kæreste har interesse. Så gode råd og tips er
velkommen.

Og en anden ting - hvad skal der til for at man kan komme på højskole . eks.
Upperup (set på TV2) - hvad kræves der er personen for at det offentlige
betaler regningen?

Det skal sige at jeg elsker og støtter min kæreste 120% uanset hvordan hun
ser ud (der skal jo være lidt til gården og gaden *s*) - men mine trøsteord
og sunde madlavning er ikke altid nok og vi/hun leder efter en virkelig god
"gulerod" som giver mening og resultat.

På forhånd tak og glædelig jul til alle.
Mvh\Michael

PS: Kommentarer eller meninger som ikke har relevanthed til overstående
bedes venligst "futte" til en anden Nyhedsgruppe. Interne diskussioner mm er
ikke det vi leder efter *s*

Fra : Grethe Alsing Peders~

Dato : 11-12-02 08:01

Hej
Det er sødt at du vil hjælpe hende. Hvad med at foreslå hende at hun
starter i et fitnesscenter. Der kan hun træne helt i sit eget tempo og i et
fitnesscenter kommer alle slags mennesker både tykke og tynde. Jeg er selv
lige startet for 2 uger siden og er blevet så glad for det at jeg bare må
derind 3 gange om ugen. Jeg havde ellers ikke forestillet mig at det var
noget for mig. Bare efter 2 uger har jeg tabt 3 af de 25 kg jeg skal tabe.
Jeg er også kommet over trangen til søde sager efter jeg er startet. Det er
nok fordi man bliver lidt bidt af det og gerne vil gøre noget ekstra for at
det skal lykkes denne gang.

held og lykke

Venlig hilsen
Grethe

Fra : Michael Lynge

Dato : 11-12-02 14:29

>Hvad med at foreslå hende at hun
> starter i et fitnesscenter.
> Venlig hilsen
> Grethe

Hej Grethe
Efter 2 års sygdom er der desværre ikke råd til det - og desuden mangler hun
nogle at "motionere" med.
Vh\Mich.

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-12-02 10:20

Michael Lynge wrote:

> [...]
> gøre noget ved det - men svært er det jo, specielt det først skridt og så

Naaahhh, spise mindre, det er i sig selv ikke nok.
Det er mere noget i retning af: Spise mindre af nogle fødevarer og spise
mere af nogen andre. Samt at råvarerne og tilberedningen også skal være
i top.

Som Arne Astrup sagde på et tidspunkt: At bede en overvægtig om at spise
mindre svarer til at bede en normalvægtig om at trække vejret noget
mindre.
(sammenhængen han sagde det i kan jeg så ikke lige huske, men det er
vist mere argumentet "spis dog bare noget mindre" som han opponerer
imod)

> [...]
> Men der må også være selvhjælpsgrupper som møde på ugentlig basis et eller
> andet sted i København og som har de samme problemer som min kæreste.

Selvhjælpsgrupper tja jo

Hvis du med selvhjælpsgrupper mener at nogen som selv sidder i
situationen eller selv har været overvægtige og nu underviser folk i
sundere kostvaner, så kan vil jeg have lov til at foreslå De Danske
Vægtkonsulenter.
De findes på Amager, Østerbro, Fredriksberg, City. Alle de steder er
konsulenterne kvinder. Medlemmerne er et overvældende flertal kvinder
(på det hold jeg går er der ca. 5 mænd og ca. 95 kvinder)
Det er så ikke helt gratis, men resultaterne udebliver ikke, når hun
følger kostplanen. 200 kr i indmeldelse og 45 kr. pr. uge.

Man kan så sige noget i retning af at motionen mangler, men jeg vil nu
mene, at når først kiloerne forsvinder så kommer lysten til motionen
snigende.

> Derfor - findes der sådanne grupper hvor man kan finde og snakke med
> ligesindede - eller findes der eks. svømmehold som mødes til både
> motionssvømning og social sammenkomst her i København?

Jeg kunne ikke finde noget information om sådanne svømmehold på nettet.
Prøv og ring til de forskellige svømmehaller i nærheden hvor I bor eller
arbejder. Hvis de ikke selv har, så kender de sikkert nogen som har.

> Alt som kan hjælpe min kæreste har interesse. Så gode råd og tips er
> velkommen.

Tja, så må hun hoppe ud af busken og fortælle om de problemstillinger
hun pusler med selv.

> [...]
> og sunde madlavning er ikke altid nok og vi/hun leder efter en virkelig god

Resultat for mig: Siden august har jeg tabt 18 kilo.
Resultat fra andre jeg umiddelbart kender: 30kg/6mdr; 20kg/4mdr

Giver det mening?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-12-02 10:20

Fra : Michael Lynge

Dato : 11-12-02 14:32

> [...]
> Det er mere noget i retning af: Spise mindre af nogle fødevarer og spise
> mere af nogen andre. Samt at råvarerne og tilberedningen også skal være

Hej Carsten
Ja, det ved vi *s*

> [...]
> situationen eller selv har været overvægtige og nu underviser folk i
> sundere kostvaner, så kan vil jeg have lov til at foreslå De Danske

Den kender vi godt og har forsøgt os på - uden held

> Man kan så sige noget i retning af at motionen mangler, men jeg vil nu
> mene, at når først kiloerne forsvinder så kommer lysten til motionen
> snigende.

Ikke hvis du har en kronisk lungesygdom

> Jeg kunne ikke finde noget information om sådanne svømmehold på nettet.
> Prøv og ring til de forskellige svømmehaller i nærheden hvor I bor eller
> arbejder. Hvis de ikke selv har, så kender de sikkert nogen som har.

Det vil vi prøve

> Tja, så må hun hoppe ud af busken og fortælle om de problemstillinger
> hun pusler med selv.

Nemmere sagt end gjort

> Giver det mening?

Jo, lidt - al info hjælper
vh\mich.

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-12-02 15:12

Michael Lynge wrote:

> Den kender vi godt og har forsøgt os på - uden held

Hvad gik der galt?

Jeg ved at noget medicin gør, at man taber sig langsommere end hvad
andre kan præstere, men vægttabet kommer trods alt.

> Ikke hvis du har en kronisk lungesygdom

Ingen grund til at være sur.

Motion er mange ting. Du foreslår selv motion og nu kan der ikke dyrkes
motion pga. lungesygdom

> Nemmere sagt end gjort

Vi bider ikke.

Hun kan evt. kontakte mig pr. mail, hvis hun ikke vil træde frem i
nyhedsgrupperne.

Fra : Michael Lynge

Dato : 11-12-02 15:35

> Hvad gik der galt?

At have andre "fellowman/women" som kunne støtte og hjælpe/opmuntre hende.

> Jeg ved at noget medicin gør, at man taber sig langsommere end hvad
> andre kan præstere, men vægttabet kommer trods alt.

Uhada - medicin er absolut forbudt i denne sammenhang

> Ingen grund til at være sur.

Beklager - jeg mente at være "ked af det" - så må det være denne her :-/
eller ? *s*

> Motion er mange ting. Du foreslår selv motion og nu kan der ikke dyrkes
> motion pga. lungesygdom

Motion - altså ikke 5 km løb i trav, men
gåturemotion/svømmemotion/bevægelsesmotion - eller sagt på en anden måde -
alt andet end at ligge på sofaenmotion *s*

> Vi bider ikke.

Nej, men det er svært hvis du har været lukket inde i over 2 år og du er
blevet brændt af så mange som hun er, så er man skeptisk og vi alle kender
jo selv disse nyhedsgrupper - meget kan misforståes og der findes folk som
ikke er fair/reelle nok og bare skider på folk.

> Hun kan evt. kontakte mig pr. mail, hvis hun ikke vil træde frem i
> nyhedsgrupperne.

Tak for tilbudet, og ikke for at være diskremenerende, men hun vil nok
foretrække og åbne sig bedre sammen med en kvinde som evt. er i samme
situation eller har de samme problemer.
vh\michael

Fra : Michael Lynge

Dato : 11-12-02 15:35

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-12-02 16:37

Michael Lynge wrote:

> At have andre "fellowman/women" som kunne støtte og hjælpe/opmuntre hende.

Hmmm, som sagt hos DDV (her på Amager i hvert fald) er langt
størstedelen kvinder

Det skal så lige siges, at der også er forskel på konsulenter. Tina
Thorsted som jeg går hos er fremragende.

> Uhada - medicin er absolut forbudt i denne sammenhang

Hun skal ikke have ekstra medicin.

Jeg nævnte medicinen mere fordi at ens medicinforbrug kan gøre, at man
ikke taber sig det berømteberygtede kilo pr. uge. Og så forsvinder
motivationen gerne hvis man ikke ser resultater ligeså hurtig som andre.

> Beklager - jeg mente at være "ked af det" - så må det være denne her :-/
> eller ? *s*

eller bare ingenting.

Der er stor forskel på hvordan smileys opfattes og bruges.

jeg kender som at man er sur
for at udtrykke ironi
*s* for et lille smil
..
..
..
..

> Motion - altså ikke 5 km løb i trav, men
> gåturemotion/svømmemotion/bevægelsesmotion - eller sagt på en anden måde -
> alt andet end at ligge på sofaenmotion *s*

ja

Hvis din kæreste ikke har lyst til at dyrke motion nu, men først vil
smide et par kilo, så kan det være at lysten komme snigende.

> [...]
> jo selv disse nyhedsgrupper - meget kan misforståes og der findes folk som
> ikke er fair/reelle nok og bare skider på folk.

Så vil jeg gerne have lov til at foreslå dk.velkommen

Der er simpelthen ikke ureelle mennesker derinde, hvis jeg skal sige
det.

> Tak for tilbudet, og ikke for at være diskremenerende, men hun vil nok
> foretrække og åbne sig bedre sammen med en kvinde som evt. er i samme
> situation eller har de samme problemer.

Fair nok.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-12-02 18:32

> Ikke hvis du har en kronisk lungesygdom

Ork jo. For store lunger eller andre tilsvarende handicap er bestemt ingen
hindring for hverken motioncenter eller gåture. Måske Vægtkonsulenterne
eller Vægtvogterne kombineret med mindst 5 km gåtur hver dag. Det skulle
være inden for mulighederne for de fleste. Du kunne jo være hendes
samarbejdspartner på gåturene, og så en veninde eller to til møderne.

Mvh Maria