iBook m. ramfejl :-(
Fra : Martin Bech

Dato : 11-12-02 02:01

Hejsa,

Jeg har en iBook (300 MHz, 32+128 MB ram, OS 9.2.2) der melder fejl 2
for et godt ord. Jeg har bemærket, at det sker når jeg bruger mere end
ca. 50 MB hukommelse. Derfor har jeg hentet et program til at checke ram
(Gauge PRO).

Den melder straks fejl på adresse $01226800 eller der i nærheden. Jeg
har desværre en anelse om, at fejlen ligger i de indbyggede 32 MB ram,
for maskinen kan ikke starte uden den ekstra ramklods.

Kan nogen bekræfte at adressen er i det indbyggede ram, og er der andet
at gøre ved maskinen end at kasserere den?

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home Page: http://MartinBech.dk Email: Remove XYZ from adress.

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-12-02 20:53

In article <bechX-7287D0.02004311122002@nntp04.dk.telia.net>,
Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:

> Den melder straks fejl på adresse $01226800 eller der i nærheden. Jeg
> har desværre en anelse om, at fejlen ligger i de indbyggede 32 MB ram,
> for maskinen kan ikke starte uden den ekstra ramklods.

Prøv at slå hukommelsestjekket fra ved at holde skiftespor nede under
åbning af kontrolpanelet hukommelse og se om den så vil starte op uden
den ekstra RAM-klods. Så kan du jo køre din RAM-tjek program igen.

En fejl 2 er oftest et tegn på et dødt system.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bech

Dato : 12-12-02 00:24

In article <newsspam4-C2C166.20525611122002@sunsite.dk>,

> Prøv at slå hukommelsestjekket fra ved at holde skiftespor nede under
> åbning af kontrolpanelet hukommelse og se om den så vil starte op uden
> den ekstra RAM-klods. Så kan du jo køre din RAM-tjek program igen.

Tak for forslaget, men det gjorde desværre ingen forskel. Uden den
ekstra ram-klods får jeg blot den grå skærm, - ikke engang en sad mac.

> En fejl 2 er oftest et tegn på et dødt system.

Meget trist. Har du en mening om det kan svare sig at sende en sådan
maskine til reparation? Eller kan man på en eller anden måde fortælle
den, at den skal nøjes med de 128 MB på klodsen?

Fra : [5220] Maciek

Dato : 12-12-02 02:02

> [...]

> maskine til reparation? Eller kan man på en eller anden måde fortælle
> den, at den skal nøjes med de 128 MB på klodsen?

Jeg har læst et sted at man under Linux kan "disable" kendte adresser på
en ramblok, som er i stykker, og på den måde køre stabilt med defekte
ram. Dette ville nok blive din redning i lige dette tilfælde...
Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg læste det, men kan nok finde det
igen.
--
"I think that there is a world market for maybe five computers"
-Thomas Watson, chairman of IBM, in 1943

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-02 21:29

In article <bechX-32E4FF.00233912122002@nntp03.dk.telia.net>,
Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:

> Tak for forslaget, men det gjorde desværre ingen forskel. Uden den
> ekstra ram-klods får jeg blot den grå skærm, - ikke engang en sad mac.

Og du satte et hak i "disable memorycheck" (eller hvad fanden det nu er
det hedder)?
(nej, jeg tror ikke du er dum, jeg er bare vant til folk der er det)

> Meget trist.

Nåeh, det er jo kun software (system=OS).

> Har du en mening om det kan svare sig at sende en sådan
> maskine til reparation?

Bummelum, Apple reparerer ikke på komponentniveau, så det er et nyt
bundkort. Hvad er maskinen værd?

> Eller kan man på en eller anden måde fortælle
> den, at den skal nøjes med de 128 MB på klodsen?

Jeg synes jeg har set sådan noget engang, men til hvilket OS (Mac, Win,
*nix) det var kan jeg dælme ikke huske.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bech

Dato : 12-12-02 22:36

In article <newsspam4-DFBC4B.21292112122002@sunsite.dk>,

> Og du satte et hak i "disable memorycheck" (eller hvad fanden det nu er
> det hedder)?

Ja, det gjorde jeg, og jeg kunne sætte den tilbage efter jeg igen
startede op med klodsen på plads. Men burde det egentligt gøre nogen
forskel? Den kan jo godt boote med check, når blot der er hukommelse nok
(m. klods). Skal man på en måde fortælle maskinen, at nu er mængden af
ram ændret??

> Nåeh, det er jo kun software (system=OS).

Jeg har fornyligt grundformateret med håb om at slippe for fejlene.
Virkede desværre ikke , men jeg tror OS er sundt nok.

> Bummelum, Apple reparerer ikke på komponentniveau, så det er et nyt
> bundkort. Hvad er maskinen værd?

Svært at sige, men hvis et bundkort koster flere tusinde, kan det næppe
svare sig.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-02 22:52

In article <bechX-BF2B66.22360612122002@nntp04.dk.telia.net>,
> [...]

> forskel? Den kan jo godt boote med check, når blot der er hukommelse nok
> (m. klods). Skal man på en måde fortælle maskinen, at nu er mængden af

Næh, det har man ikke engang mulighed for.

Har du en usynlig fil i din systemmappe der hedder "Memory Contents"?
Starter den op med kun den indbyggede RAM hvis du dasker til (og holder
den nede til Mac'en smiler til dig) esctasten ummidelbart efter du har
trykket på starttasten?

> Jeg har fornyligt grundformateret med håb om at slippe for fejlene.
> Virkede desværre ikke , men jeg tror OS er sundt nok.

Så er det jo nok ikke det.

> Svært at sige, men hvis et bundkort koster flere tusinde, kan det næppe
> svare sig.

Det koster 690$.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bech

Dato : 13-12-02 00:05

In article <newsspam4-362803.22514012122002@sunsite.dk>,

> Har du en usynlig fil i din systemmappe der hedder "Memory Contents"?

Nej.

> Starter den op med kun den indbyggede RAM hvis du dasker til (og holder
> den nede til Mac'en smiler til dig) esctasten ummidelbart efter du har
> trykket på starttasten?

Heller ikke.

Jeg prøvede lige at boote på cd'en. Nogle gange kunne den komme så langt
som at få en cursor på den grå baggrund, og endda også en happy mac, men
så fryser den også og skubber cd'en ud. Game over.

> Det koster 690$.

Jamen det er jo mere end 5 kilokr. ! Det bliver ikke løsningen.

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-12-02 02:38

In article <bechX-C53AE2.00051513122002@nntp03.dk.telia.net>,
> [...]

> som at få en cursor på den grå baggrund, og endda også en happy mac, men
> så fryser den også og skubber cd'en ud. Game over.

Jamen hallo, så lyder det altså som om det er din harddisk den er gal
med. Har du et program du kan tjekke bad blocks med?

> Jamen det er jo mere end 5 kilokr. ! Det bliver ikke løsningen.

Det har jeg ikke svært ved at forstå.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bech

Dato : 15-12-02 21:42

In article <newsspam4-457C17.02374315122002@sunsite.dk>,

> Jamen hallo, så lyder det altså som om det er din harddisk den er gal
> med. Har du et program du kan tjekke bad blocks med?

Jeg ved ikke hvorfor du kommer på det?? Jeg har kun apples diskværktøj,
og finder igen fejl. Den kan dog kun køre som read only, da samme disk
er startdisken. Og jeg kan som bekendt ikke boote på cd'en.

I øvrigt, stor tak til Guden for Hans tålmodige kamp for en iBooks liv!

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-12-02 22:45

In article <bechX-2E3116.21413215122002@nntp04.dk.telia.net>,
Martin Bech <bechX@iY.amZ> wrote:

> Jeg ved ikke hvorfor du kommer på det??

Tjae, bummelum - erfaring? Det er en skam at iBook'en er så besværlig at
skifte HD i, ellers ville jeg have foreslået dig at hive den fra.
Sandsynligheden for at det er RAM'en er også lille pga den meget sjældne
forekomst af defekter der.

> Jeg har kun apples diskværktøj, og finder igen fejl. Den kan dog kun
> køre som read only, da samme disk er startdisken. Og jeg kan som
> bekendt ikke boote på cd'en.

Apples diskværktøj finder ikke bad blocks. Årsagen til at du ikke kan
starte på CD'en, kan være pga af forskel på disk-driverversion på hhv CD
og HD. Det kan også være at CD'en er defekt og du dermed får lagt et
defekt system på din iBook, hvilket også kan give dine problemer.

> I øvrigt, stor tak til Guden for Hans tålmodige kamp for en iBooks liv!

Jeg er ikke meget for at lade en maskine dø - i hvert fald ikke når den
er så forholdsvis ny.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bech

Dato : 15-12-02 23:42

In article <newsspam4-6A1582.22452615122002@sunsite.dk>,

> Apples diskværktøj finder ikke bad blocks.

Det påstår den da ellers. Under Test disk: Denne test undersøger disken
for fejlblokke.

> [...]
> og HD. Det kan også være at CD'en er defekt og du dermed får lagt et
> defekt system på din iBook, hvilket også kan give dine problemer.

Efter sidste indlæg er det faktisk lykkedes at boote på cd'en (m 160
MB). Så kunne jeg køre ovenstående disktest i den lange udgave (m.
skrivninger til disken), men heller ingen fejl fundet denne gang. Gauge
Pro melder stadig om masser af ramfejl. Og hver anden gang får jeg nu
fejl under opstarten (memory error under indlæsningen af udvidelserne).

Det er mig umulig at boote med 32 MB, både fra disk og cd.

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-12-02 02:39

> [...]

> som at få en cursor på den grå baggrund, og endda også en happy mac, men
> så fryser den også og skubber cd'en ud. Game over.

Mens jeg husker det: Hvordan fungerer den hvis du starter op uden VM på?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bech

Dato : 15-12-02 21:38

In article <newsspam4-3F9848.02385015122002@sunsite.dk>,

> Mens jeg husker det: Hvordan fungerer den hvis du starter op uden VM på?

Det gør ikke meget forskel. Den kan stadig ikke starte med 32 MB selv
uden VM og ramcheck. Dog (m 160 MB) meldte den addressefejl ved
indlæsningen af sound manager og foreslog at starte med shift nede. Så
kunne starte, og det kunne den også uden shift, da jeg havde sat virtuel
hukommelse til igen.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 12-12-02 00:50

bechX@iy.amz writes:

>Kan nogen bekræfte at adressen er i det indbyggede ram, og er der andet
>at gøre ved maskinen end at kasserere den?

ALDRIG kassere! Nu har jeg ikke gidet google nettet op & ned, men er du
helt sikker på, at de første 32 mb er loddet solidt fast? De sidder ikke
bare i et svært tilgængeligt slot, som du kan komme til med f.eks. denne
vejledning:

<http://www.tznet.com/tittle/PHOTOS_1/iBook1.html>

Alternativt kan du måske finde en maskine, hvor skærmen er død eller
kabinettet er gået i stykker.

Ben

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-02 21:24

In article <fc.0073fb6b04bd618f3b9aca005f75d304.4bd619b@net.dialog.dk>,
"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> helt sikker på, at de første 32 mb er loddet solidt fast? De sidder ikke
> bare i et svært tilgængeligt slot, som du kan komme til med f.eks. denne

De er desværre loddet fast.

> Alternativt kan du måske finde en maskine, hvor skærmen er død eller
> kabinettet er gået i stykker.

Det er nok mere realistisk.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk