Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
silika gel eller kiselsyregel?
Fra : Niklas

Dato : 10-12-02 22:27

Jeg har længe været på udkig efter noget til at sikre mit udstyr
mod fugt (f.eks. i tasken).
Det er specielt aktuelt når min kone og jeg rejser sydpå.

Som regel ligger der en lille hvid pose Silicagel i æsken
når man køber nyt elektronik udstyr.

Nu har jeg været på Apoteket, i Matas, i taskeforretninger,
i fotoforretninger, elektronikforretninger etc. for at spørge efter
dette eller et lignende produkt.
Det har endnu ikke været muligt at opspore det.

Jeg har dog fundet ud af at man kan købe noget der har samme
funktion som *kattegrus* i løs vægt!!!
Men fanden skal stå i hvis jeg skal behandle mit kamera som en kat
og desuden vil jeg ikke risikere at løs granulat kommer ind i kamerahuset.

Silicagel kaldes vistnok også kiselsyregel.

Er der nogen der har konkret viden om hvor man kan få dette produkt
(gerne i nærheden af Sydsjælland) i en form som er velegnet til det beskrevne formål?

Venligst

Niklas

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 10-12-02 23:03

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>dette eller et lignende produkt.
>Det har endnu ikke været muligt at opspore det.

Jeg har en formodning om at det bruges som hjælp til at tørre plastgranulat med,
før granulaten kommer i sprøjtestøbemaskinen.

For lang tid siden havde jeg ialtfald en snak med ejeren af et støberi, om
hvordan man kan måle nogle "sindsyge lave" fugtigheder.

Så prøv lykken på de nærmeste plast-sprøjte-støberier.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Gunnar K

Dato : 10-12-02 23:21

Sådan en pose af silicagel kan du faktisk bruge kun engang, den virker som
enslags fugtighedsstabilizer tror jeg, men den mættes, så du kan sagtens
bruge den kattegrus hvis den er i en stregepose, og smidtes væk hver gang du
har brugt den.

Gunnar K

Fra : Anonymous Alcoholic

Dato : 11-12-02 00:32

Med fare for at være for langt ude, er det så ikke det samme pulver som vi
bruger - omend i større målestok - til at holde fugten ude af vores
campingvogne ?

Skulle det være tilfældet, ville jeg købe sådan en pose fugtfjerner i den
nærmeste Harald Nyborg, ( Så vidt jeg husker til omk. 40,- ) og pakke det om
i evt. en stump af en gammel nylonstrømpe. I sådan en pose, vil du
sandsynligvis have til resten af din levetid !

Mvh

Kim

Fra : kim

Dato : 11-12-02 02:06

Hej Niklas

Du kan købe silikagel hos kebolab (kemikalievirksomhed) med forskellig
kornstørrelse (vaelg så stor som muligt, for at undgå "gelstøv" i
kameratasken). Jeg er ikke sikker på at de saelger til private, men måske
kan de henvise dig til et sted.
Silikagel kan genbruges ved at bage det i ovnen (fra 70 - 150 grader) og jo
højere temperatur jo hurtigere dehydreres gelen. Det er tid til at "genlade"
gelen når den skifter farve fra enten blå til lilla eller gul til hvid alt
efter hvilken type. Husk at opbevare gelen i en nylonstrømpe eller en
stofpose, da det ellers ikke kan suge vanddampen.
Jeg er dog ikke sikker på at "de små hvide poser i tasker og lign." kan
genlades, men prøv.
Mht til de poser man haenger i campingvogne, kaeldre og både vil jeg staerkt
fraråde at komme dem i kameratasken. De indeholder Kalciumkarbonat og dette
stof er ikke stabilt ved kontakt med vand (det går i opløsning).
Hvis det ikke lykkes dig at skaffe noget så send mig en mail..

vh
kim

Niklas <niklasthedolphin@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3df65c81$0$47066$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : SHN

Dato : 11-12-02 08:04

Du kan købe dem hos RS Components, også privat. Se her
http://www.rs-components.dk quick søg efter "Indicator, moisture, Silica
Gel, 0.5g"
vh
Søren H.N.

Fra : Niklas

Dato : 11-12-02 12:14

Jeg vil gerne takke for alle de rare sjæle der har svaret på min søgen.

Venligst

Niklas

Fra : kim

Dato : 11-12-02 13:13

Hej Niklas

Lige en sidste ting. Du bør overveje at opbevare de enkelte kameradele i
zip-lock poser med hver sin silikagel pakke. Hvis du bare kommer en pose
silikagel i kameratasken hjaelper det ikke noget, for kameratasken er ikke
lufttaet og hvergang du åbner den vil du jo lukke "vand" ind. Din silikagel
vil derfor ikke have den store effekt.

Hvor stort problem er det egentlig og hvad er problemet. Jeg ville tro at
varmen var den største fjende -mod film.

Det var bare lige det.

nyhedsmeddelelse:3df71df4$0$47053$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 11-12-02 13:15

On Tue, 10 Dec 2002 22:27:09 +0100, "Niklas"
> [...]

>(gerne i nærheden af Sydsjælland) i en form som er velegnet til det beskrevne formål?

undskyld den gik forkert først !!

Gammelt råd:
en stofpose med almindelig ris (ikke forkogt grødris )
Ris virker da udmærket i saltbøssen
mvh Ebbe