vedr ansvar hund der bider anden hund ??
Fra : O.p

Dato : 10-12-02 18:36

Hej til alle i gruppen..

Min kæreste har her til aften været oppe og hente vores 13 mdr gamle søn,
med sig havde hun vores hvide schæfer, der er tegnet ansvar,figurant, og
sygekasse på hunden. På et tidspunkt hvor min kæreste skulle give vores søn
handsker på rev hunden(chang) sig løs og ville løbe om på græsset omkring
blokken hvor vi bor. Her så han en schæfer der var med ejer. Denne hund var
i snor.

Da min kæreste ikke kan sige hvad der skete i disse sekunder ved hun det
ikke. Men de to hunde kom op at slås, og vores hund tog fat i schæferen der
fik 1. bid i nakken. / kunne meget vel have været omvendt.

Jeg har talt med den anden hunds ejer og hun mener at vi skal erstatte
dette. Da disse regler jo er indvikllede, mener jeg at det er op til de to
forsikringsselskaber.

Den anden hunds ejer har ligeledes den største forsikring, og jeg mener at
det herigennem bliver hendes egen sygesikring der dækker. Der er tale om et
lille sår, men jeg anbefalede hende at tage til dyrlægen..

Hvad mener i hvor står jeg i denne situation. Det er jo et
forsikringsspørgsmål, og ikke et erstatningsretligt spørgsmål. Da vi begge
er dækket forsikringsmæssigt...

Hvad gør jeg...

Mener ikke at det hunden ikke var i snor betyder noget da der ikke var tale
om uagtsomhed, da hunden smutttede, der gik 10 sekunder hvorefter min
kæreste havde hunden igen, og vores søn, Men der var skaden sket..

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 10-12-02 19:13

Så vidt jeg ved, er det jeres forsikringsselskab der skal dække en
dyrlægeregning, da det var jeres hund der var løs (ikke under fører
kontrol). At det kun var i 10 sek. og uagtsomt har vist ingen betydning,
ligesom det heller ikke har betydning at deres forsikring er størst.

mvh
-Benedikte

Fra : Karina og Christian

Dato : 10-12-02 19:05

"O.p" <poulsenxxx@hotmail.com> wrote in message
[klip visse steder i indlægget]
> Hej til alle i gruppen..

Hejsa
[....]
> [...]
>
> Jeg har talt med den anden hunds ejer og hun mener at vi skal erstatte
> dette. Da disse regler jo er indvikllede, mener jeg at det er op til de to

Den bestemmelse, der er relevant for jer i jeres situation er hundelovens §
8, stk. 1., 1. pkt., hvorefter:

"Besidderen af en hund er forpligtet til at erstatte den skade, hunden
forvolder"

Bestemmelsens formulering betyder, at der på området er det, der kaldes
objektivt ansvar - hvilket oversat betyder noget i retning af et ansvar uden
skyld. Det er et ansvar for *alle* skadetyper og i princippet uden nogen
begrænsning med hensyn til erstatningens størrelse og beregning, når det som
her er hunden, der har forvoldt skaden.

Ifølge § 8, stk. 2, påhviler det besidderen at holde hunden
ansvarsforsikret - et krav I har opfyldt - og ansvarsforsikringsselskabet
hæfter ifølge § 8, stk. 2, så umiddelbart over for skadelidte - den anden
hund - for erstatning efter § 8, stk. 1.

Ovenstående vil med andre ord sige, at jeres forsikringsselskab er
forpligtet til at betale erstatning til den dame, hvis hund blev bidt og som
følge deraf må til dyrlægen med hunden.

På baggrund af historien som du beretter den, er der intet der taler for
egen skyld hos damen, der kom stille og fredeligt med sin hund i snor. Egen
skyld vil i visse tilfælde kunne nedsætte en eventuel erstatning, men dette
er ikke aktuelt i denne sag.

Karina
--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-12-02 19:58

O.p wrote:

> Hvad mener i hvor står jeg i denne situation. Det er jo et
> forsikringsspørgsmål, og ikke et erstatningsretligt spørgsmål. Da vi
> begge er dækket forsikringsmæssigt...
>
> Hvad gør jeg...

Kontakt dit forsikringsselskab.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : O.p

Dato : 10-12-02 20:21

er gjort takker..de mente dog at det var modpartens forsikring der dækker da
hun har fuld sygekasse også..??

Tiltrods for situationens sammenhæng..

Hilsen

O.p

Fra : Nette

Dato : 10-12-02 22:41

"O.p" wrote in message news:at5eqf$i7o$1@sunsite.dk...
> er gjort takker..de mente dog at det var modpartens forsikring der dækker
da
> hun har fuld sygekasse også..??
>
> Tiltrods for situationens sammenhæng..

Hvad nu, hvis det var mig hunden havde bidt? Jeg er også fuldforsikret....
Skulle min forsikring så betale min tabte arbejdsfortjeneste, svie og smerte
samt nye jakke, fordi din hund bed mig?
( Tror du skal prøve og vende den sådan)

Nette

Fra : O.p

Dato : 10-12-02 22:55

Svie og smerte og jakken, kan erstattes på flere måder i forsikringsverdenen
tror jeg..

det er anmeldt så er det op til de to forsikringsselskaber at klargøre

tak for responsen..

Fra : Søren Bak-Gulev

Dato : 11-12-02 13:24

Hej - Som der allerede er fortalt, er det hundeansvarslovens § 8 der skal
ses på, og den fortæller jo at der ganske rigtigt er "objektivt ansvar" =
ansvar uden skyld. Forsikringsselskabet der har den bidende hund forsikret
skal faktisk betale regningen fra dyrlægen på den skadelidte hund - direkte.
Den skadelidte hunds såkaldte sygekasseforsikring behøver ikke først komme
ind i billedet, da hundeansvarsforsikringen skal betale uanset hvad der er
tegnet af forsikringer på den skadelidte. I øvrigt forholder det sig
således, at der i.flg. lov om erstatningsansvar, ikke er mulighed for regres
for ulykkesforsikringer, hvorfor det fors.selskab der har
hundeulykkesforsikringen helt sikkert ikke kan gennemfører regres. Hvis de
alligevel betaler (fordi der er rettet henvendelse til dem på den tegnede
forsikring - er de pligtige at betale, men uden regresret).
Hundeansvarsforsikringsselskabet (den bidende hunds ansvarsforsikring) skal
altså betale i dette tilfælde hvis skaden ikke allerede er ordnet af
hundeulykkesforsikringen.
Mvh. SBG

Fra : MAndersen

Dato : 10-12-02 21:15

> er gjort takker..de mente dog at det var modpartens forsikring der dækker
da
> hun har fuld sygekasse også..??

Det gør den sikkert også men regresser helt sikkert din forsikring.

MAndersen