Guldpynt på lagkage /konfekt - hjælp søges
Fra : Peter Westh

Dato : 10-12-02 08:54

På torsdag skal jeg lave en lagkage til min svigermor, der fylder 60.

Kagen bliver dækket helt med udrullet marcipan, og så havde jeg tænkt mig at
pynte den med chokolade, måske et par marcipanroser og så dette her
guldstøv, jeg har købt til formålet.

Men hvordan bruger jeg det bedst? Man skal vel kun bruge lidt, både for
æstetikkens, smagens og sundhedens skyld. Jeg havde forestillet mig at
skrive på kagen med chokolade, og så drysse guld i den flydende chokolade,
så den hænger fast.Men måske drukner guldet bare.

Er der nogen derude med erfaringer?

MVH

Peter

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-12-02 09:03

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev

> [...]
> Men hvordan bruger jeg det bedst? Man skal vel kun bruge lidt, både
for
> æstetikkens, smagens og sundhedens skyld.

Smag og sundhed behøver du ikke at være bange for (hvis det er den typen
jeg kender).... Det smager af ingenting, og skulle være aldeles
ufarligt. Æstetikken er en smagssag.

> Jeg havde forestillet mig at
> skrive på kagen med chokolade, og så drysse guld i den flydende
chokolade,
> så den hænger fast.Men måske drukner guldet bare.

Jeg har ikke selv prøvet med flydende chokolade, men set andre, der
havde gjort det. Tilsyneladende uden problemer. Selv har jeg brugt det
på flødeskum, hvilket virker godt og nemt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Nette

Dato : 10-12-02 17:50

"Peter Westh" wrote in message
> [...]
> skrive på kagen med chokolade, og så drysse guld i den flydende chokolade,
> så den hænger fast.Men måske drukner guldet bare.

Du skal lade chokoladen tørre næsten helt ind før du forstøver det med
guldet. Guldet skal kun lige kunne hænge fast. Kommer du for meget på noget
helt vådt chokolade, kan du være uheldig at det synker i.

Nette

Fra : Padmé

Dato : 10-12-02 19:10

hvor har du købt det guldpynt? det lyder som en sjov idé, der godt kan
prøves :)

Padmé

Fra : Peter Westh

Dato : 10-12-02 20:47

"Padmé" <dfgs@nonhotmail.com> wrote in message
> hvor har du købt det guldpynt? det lyder som en sjov idé, der godt kan
> prøves :)

I Vinbørsen, Nordre Frihavnsgade 6 på Østerbro, København.

MVH

Peter

Fra : Nette

Dato : 10-12-02 22:44

> I Vinbørsen, Nordre Frihavnsgade 6 på Østerbro, København.

Tror også du kan få det i forretninger med festartikler samt i
Specialkøbmanden i Cityarkaden, også KBH.

Nette

Fra : Padmé

Dato : 11-12-02 10:30

herligt..det vil jeg prøve.tak skal I have

Padmé

Fra : Peter Westh

Dato : 14-12-02 17:40

Tak for tippene fra jer allesammen. Jeg endte med simpelthen at drysse
guldet over hele kagen med let hånd -det er ret vansekligt at styre, og det
sidder fast af sig selv, i hvert fald på marcipan.

MVH

Peter