Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Billeder taget med digital kamera.
Fra : Mikkel Tange

Dato : 09-12-02 18:40

Hej

Et hurtigt spørgsmål fra én som ikke er en haj til det der med billeder
Hvis man har et billede som er taget med et digitalt kamera, og gerne
vil have lavet et billede ud af det (som man kan hænge på væggen)....

Hvor meget opløsning skal dette billede så være taget i ??

og er der nogen firmaer der laver sådanne print ?

På forhånd tak.

Mikkel

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-12-02 19:29

On Mon, 9 Dec 2002 18:39:41 +0100, "Mikkel Tange"
<mta@post.cybercity.dk> wrote:

>Hej

Hej

>Hvis man har et billede som er taget med et digitalt kamera, og gerne
>vil have lavet et billede ud af det (som man kan hænge på væggen)....

>Hvor meget opløsning skal dette billede så være taget i ??

Med "opløsning" mener du nok størrelse i pixels, altså pixels *
pixels. Det er det eneste, der er af betydning ved _optagelsen_. Så
kommer det jo an på, hvor stort det billede på væggen skal være, et
lille portræt eller en plakat? Og hvor høj en kvalitet, du kræver,
bl.a. hvor tæt på, det skal ses.

Man plejer vist at sige at 250 ppi (pixels pr tomme) går an ... Det er
rundt regnet 100 pixels pr cm. Så kan du jo selv regne. Hvis dit foto
er 1200 * 1600 pixels skulle du altså kunne få et pænt billede på
12*16 cm, osv.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-12-02 22:35

In article <3on9vukndrpbof147fbcrbj37sj1tmh2cj@4ax.com>, Peter Loumann wrote:
> [...]
> rundt regnet 100 pixels pr cm. Så kan du jo selv regne. Hvis dit foto
> er 1200 * 1600 pixels skulle du altså kunne få et pænt billede på

Afhængig af hvor kræsen man er. Til almindelig print, så går
1600x1200 også til A4, jeg har ihvertfald ingen pixelering på
min Canon S600 - Har endnu ikke fået lavet digital "fremkaldelse"
i denne størrelse. Men standard 10x15 kan man ikke se pixels på
når man stikker næsen op i det.

Og husk, et billede i eksempelvis A4 betragter man som regel også
fra større afstand, og derfor kan man godt leve med lidt lavere
opløsning. Og hvis det printes med stokatiske raster, så
hjælpe dette også, og flytter de gamle 240 dpi et stykke længere
ned.

Fra : JOJ

Dato : 10-12-02 00:33

"Mikkel Tange" <mta@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]

> Hvor meget opløsning skal dette billede så være taget i ??
>
> og er der nogen firmaer der laver sådanne print ?

Printformat Opløsning v.150 dpi Opløsning v. 300 dpi
10x15 cm. 593 x 872 1186 x 1744
13x18 cm. 738 x 1047 1477 x 2093
15x20 cm. 844 x 1163 1767 x 2326
20x30 cm. 1180 x 1744 2360 x 3488

a.. Opløsning (antal pixel)ved 150 dpi: Acceptabel kvalitet.
b.. Opløsning (antal pixel) ved 300 dpi: Optimal kvalitet.

Det er hvad BILKA skriver på deres fotoshop side
Måske det kan bruges som en tommelfingerregel?

se selv om fremkaldelse af digitale billeder på
http://www.bilka.dk/internet/bilka/bw.nsf/index
under SKYD GENVEJ --> DIGITALE FOTO

--
Fjern "NEJ-TAK" i adressen ved e-mail svar
Med hilsen