flødekaramel opskrift efterlyses ?
Fra : Claus Lauritsen

Dato : 08-12-02 19:54

Hej

Kan nogen hjælpe med en god opskrift på flødekarameller, gerne bløde
karameller.

Hilsen Claus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-12-02 20:45

Claus Lauritsen skrev:

> Kan nogen hjælpe med en god opskrift på flødekarameller,
> gerne bløde karameller.

   1 dl piskefløde
   1 dl sirup
   1 dl sukker

Bring blandingen i kog i en tykbundet gryde og lad massen simre i
45-60 minutter under konstant omrøring. Hæld i form, lad afkøle,
skær ud.

// Klaus

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-12-02 22:16

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> writes:

>    1 dl piskefløde
>    1 dl sirup
>    1 dl sukker

Jeg plejer at komme 50 g margarine i også.

> Bring blandingen i kog i en tykbundet gryde og lad massen simre i
> 45-60 minutter under konstant omrøring. Hæld i form, lad afkøle,
> skær ud.

Jeg plejer at røre rundt engang imellem, når jeg sådan lige kommer
forbi gryden.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Louise

Dato : 09-12-02 11:40

Hej Claus

Her er en opskrift, der giver ca. 500 g. flødekarameller:

2½ dl sukker
2½ dl. druesukker
1 tsk fint salt
2½ dl. piskefløde

Rør alle de tørre ingredienser sammen i en 3-liters rustfri stålgryde og
tilsæt piskefløden. Sæt derefter gryden på kogepladen.
Når massen koger, skrues der ned for varmen, indtil massen kun småbobler -
den må ikke stormkoge, da den så nemt brænder på.
Rør forsigtigt med en trægrydeske en gang imellem - det er ikke nødvendigt,
at røre hele tiden.
Massen koges i ca. en times tid (hvis du har et termometer, der kan måle så
høje temeraturer, så skal temperaturen være ca. 125 grader, når det skal
være bløde karameller)

Fjern gryden, sæt den på en kold kogeplade og lad den afkøle lidt. Hæld
massen ned i en form ( f.eks. en lille bradepandeform på ca. 19x26 cm.)
foret med bagepapir og stil den til afkøling.

Når karamelmassen er håndvarm, løftes den op af formen sammen med
bagepapiret og karamellerne klippes ud med en olieret saks. Klipningen
påbegyndes langs kanten, da de yderste kanter afkøles hurtigere, end den
inderste del.

Pak karamellerne ind enkeltvis i husholdningsfilm - de skal opbevares tørt
og køligt, og har en holbarhed på ca. 3-4 uger.

Hilsen Louise

Fra : gelovina

Dato : 10-12-02 22:12

Louise wrote:
> [...]
>
> Pak karamellerne ind enkeltvis i husholdningsfilm - de skal opbevares
> tørt og køligt, og har en holbarhed på ca. 3-4 uger.

Hej!

Ville lige give mit flødkaramel-besyv med også:

1 kop sirup
1 kop sukker
1 kop fløde
1 tsk. smør
½-1 kop hk. nødder

Kog sirup, sukker, fløde ved svag varme, til det er "kagecremes-stift",
tilsæt nødder, derefter smør.
Hæld i en lille form beklædt med bagepapir, afkøl ved stuetemperatur, skær i
tern og pak i cellofan!!!

Mvh.
Rikke

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 12-12-02 11:39

Hej Alle

Og tak for hjælpen, specielt de sidste 2 opskrifter hjalp mig meget, nu er
det lykkedes mig at lave de fineste bløde karameller.
Jeg tilsatte lidt toblerone chokolade og lidt ren bitterchokolade, det blev
fandemig godt.

Tal for hjælpen

Claus

Fra : June Last

Dato : 12-12-02 14:47

On Thu, 12 Dec 2002 11:39:21 +0100, "Claus Lauritsen" <claus@jagt.net>
wrote:

> [...]
>det lykkedes mig at lave de fineste bløde karameller.
>Jeg tilsatte lidt toblerone chokolade og lidt ren bitterchokolade, det blev

Fint Claus

Så mangler vi bare din" reservedelse sammenlagte superopskrift", så vi
andre der også har fulgt tråden - kan gøre dig kunsstykket efter - det
er jo ikke snart jul for ingenting ! *s*

--
Kærligst June