Lækkerbidsken for Erik Richard
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 08-12-02 18:47

Jeg fandt dette på mediamac.dk - det er IKKE mig der har postet dette
indlæg, men jeg synes også det er noget pis.

-------------------

Så er danmarks nye portal for talegenkendelse åbnet. Et skidegodt
projekt, som giver mulighed for tekstoplæsning af websider eller ens
egen tekst. Det hjælper bare ikke, hvis man f.eks. er mac-bruger. Man
skal nemlig bruge en windows-only "fjernbetjening" for at bruge det.

Jeg kontaktede så deres projektleder.

Jeg skrev:
"Hej. Hvorfor har adgangforalle.dk ikke adgang for alle brugere: dvs.
dem der ikke
har windowsbaserede computere?
(som f.eks. mac, bsd, linux)"

og fik flg.svar:
"Tak for din mail. Målgruppen for adgangforalle.dk er læsesvage
danskere. Det er vores erfaring, at denne store gruppe mennsker ikke
sidder på så tekniske platforme som fx bsd eller linux.

Samtidig ved vi at 90% af al trafik på internettet sker via Internet
Explorer og et Windows OS. Derfor har vi truffet det valg, at vi vil
fokuserer på oplæsninger til denne platform."

Det er altså præcis den samme begrundelse som bankerne.

Dem kan jeg tilgive fordi jeg bare kan skifte til en anden bank med
bedre service, men problemet opstår med denne og andre offentlige og
halvoffentlige sider (som f.eks. KMD's) som der kun laves én af.

Jeg er ikke selv læsesvag, men alligevel er det her jo med til at gøre
at ingen læsesvage fremover vil anskaffe sig andet end windowsbaserede
computere.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-02 05:56

Hej Jesper

Tak for tippet... Jeg har allerede været inde og kigge på 'adgang for
alle dk' - nej, det er ikke ne fejlskrivning.... - Og nej, det er ikke
mig, der har skrevet til ham...

Det "projekt" er dog noget af det værste gang ###, som nogensinde er sat
i værk. Ledren af gruppen, - har glemt, hvad han hedder lige nu, - er
faktisk en lidt kontroverciel person inden for området. Vi har ofte haft
vore problemer med ham inden for kredse, der beskæftiger sig med netop
talesyntese, som er det rigtige navn for det, han kalder for
'talegenkendelse'.

Han forsøger konsekvent at nedgøre Mac og Linux brugere på det groveste,
og han er komplet ligeglad med alle andre end sig selv og hans
windåse-program. Han gør det i ublu protest mod bl.a. det eneste program,
der virkelig _KAN_ hjælpe læsehæmmede - nemlig Mac-only programmet
Yak-Yak.

Udvikleren og producenten af Yak-Yak er så sikker på programmet, at kan
_garanterer_ _fuld tilfredshed eller alle pengene retur_ !! - Hvem inden
for windåse-verdenen tør gøre det? - svaret er: INGEN!!

Bl.a. pga. netop Yak-Yak, InfoVox, (og tildels ViaVoice) er Mac endelig
igen ved at blive både brugt og endda særdeles respekteret, når det
gælder handicapvenlighed. Her er fx. iMac og iBook et par rigtig gode
eksempler på produkter, der både i kvalitet og pris sagtens kan
konkurrere med en Wintel løsning.

Med en Mac får du med i købet en fuldt ud brugbar og faktisk ret god
engelsk og spansk talesyntese, og udbygger du så med InfoVox 210W, så får
du både dansk, norsk og svensk oveni. InvoVox 300 er nu i beta, men
hvornår den kommer ud, er uvis. Telia er jo just ikke berømt for deres
hurtighed. 210W virker perfekt på OS 9.x. Jeg har dog ikke hele
programmet, kun en demo, og den virker kun 30sek. ad gangen. Men det var
fuldt ud tilstrækkelig til, at jeg omgående kontaktede vores lokale
synscentral, og de har taget det med i deres sortiment af udstyr til brug
for læsehandicappede.

Noget andet er, at www.adgangforalle.dk ikke engang selv lever op til,
hvad de reklamerer med... - læsevenlighed. Samtlige deres links i
forbindelse med billeder er skjulte links, hvilket gør, at _INTET_
læseprogram er istand til at læse linket - ikke engang det program, de
selv reklamerer med. Det er fysisk umulig for et stykke software at 'gå
bagom' et billede og se, hvad der evt. ligger skjult bag det.

Så meget groft og kort sagt, så regner vi i branchen, ikke ham deroppe
for andet en en stor blærexxx og kverolant, der kun er ude på at mele sin
egen kage i kampen mod Yak-Yak.

Og hvad vil han egentlig gøre den dag, da det bliver forbudt ved et
EU-dekret at favorisere et bestemt platform-baseret program? - Frankrig
har vedtaget det, Tyskland og Holland følger meget snart efter... -
lovforlsaagene er fremsat. - England 'venter' og ser, hvad de andre gør.
- EU-kommisionen har det på dagsordenen for næste års 'high priority
cases', - hvilket betyder, at det kommer op i kommisionsregi, og der skal
være en generel drøftelse og udarbejdelse af retningslinier for et
lovforslag til EU-parlamentet.

- Og i øvrigt, så findes der allerede et fremragende program til alle
Linux baserede platforme, - og det er MBROLA, - et fælleseuropæisk
projekt, der er bawsseret og udviklet i samarbejde med det belgiske
tekniske universitet. MBROLA baserer sig 100% på OpenSource og Java, og
er dermed også platform-uafhængig. Man downloader - gratis for øvrigt -
en 'driver engine' til det system, man bruger, og derefter kan man
downloade og bnruge samtlige stemmer på samtlige platforme. Pt. findews
der 'engines' til Mac, Windows 3.1-2000, DOS 6.22 og 7.0, Linux BSD,
Darwin, RedHat, Mandrake MkLinux og ca. 20 forksellige andre
linux-systemer. - Selv til Atari og Amiga kan man få driver engines!

Så det er bare et spørgsmål om tid, før ham den nordjyske narrehoved er
'out-of-date' so to sige, når man speaker engelsk.... - Men han kan gøre
mig noget så edderspændt gal med han ævlerier. !!!

mvh. Erik Richard

PS. Jesper, - du må gerne citere mig for det skrevne. Jeg vil til enhver
tid stå ved, hvad jeg har sagt og skrevet, og jeg véd, at temmelig mange
inden for dette specialområde efterhånden bakker mig op. Selv den
dårligste af alle talesynteser til PC - InfoVox 700 External for DOS &
Windows 3 - er langt bedre end det, adgangforalle.dk kan tilbyde!ERS

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 09-12-02 22:26

> [...]
>
> Jeg er ikke selv læsesvag, men alligevel er det her jo med til at gøre
> at ingen læsesvage fremover vil anskaffe sig andet end windowsbaserede
Jeg er altid ret aggressiv, når jeg har den slags oplevelser. Men jo
mere sobert, man formulerer sig, des bedre.

Der burde absolut være en landsdækkende 'aktions'gruppe til brug for
dette. Udviklere af disse produkter handler i uvidenhed om, hvor aktive
Mac-brugere er, og de ville nok overveje tingene, hvis de fik en mail
fra alle danske AKTIVE Mac-brugere [dem, der ikke lader stå til over for
MS-invasionen].

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-12-02 22:32

Jens Rasmussen <jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

> [...]
> Mac-brugere er, og de ville nok overveje tingene, hvis de fik en mail
> fra alle danske AKTIVE Mac-brugere [dem, der ikke lader stå til over for

Helt enig, men desværre er det jo ikke mere end højest 5% af MacBruegr
medlemmer der bruges news groups og andre Mac relaterede sites og det er
vel også gældende for de øvrige bruger grupper ?

Hvis udviklingen fortsætter som nu, så vil der ikke være et eneste
website på nettet, som kan bruges ag Mac brugere om et par år.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/