Trækker
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 07-12-02 23:17

Godaften

Jeg har et mindre problem, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.

Nicki trækker somme tider en del, også selvom han er en lille gårdhund. Man
skulle måske ikke tro at det ikke er noget særligt når han ikke er nogen
kæmpe hund, men det kan det godt være til tider.

Grunden til at jeg godt kunne tænke mig at lære ham ikke at trække, skyldes
at jeg skal ha' opereret mit knæ til foråret, så mit eget tempo bliver jo
noget nedsat .

Vi bruger flex-line på ham, hvilket vi har brugt på ham lige siden vi fik
ham, det gir' ham en større frihed synes vi, så den skal han selvfølgelig
blive ved med at ha'.

Er der nogen der har et bud på hvordan jeg kan få ham til at "gå pænt".

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Gjøl

Dato : 08-12-02 00:29

Bolette Nielsen wrote:
> [...]
> han ikke er nogen kæmpe hund, men det kan det godt være til tider.
>

> Er der nogen der har et bud på hvordan jeg kan få ham til at "gå

Brug en almindelig hundeline og et kvælerhalsbånd, og fortæl hunden hvem der
bestemmer, hvor man går henne på tur.

Bjørnehunden

Fra : Bjergskoven

Dato : 08-12-02 02:53

> Brug en almindelig hundeline og et kvælerhalsbånd, og fortæl hunden hvem
der
> bestemmer, hvor man går henne på tur.
>
> Bjørnehunden

Det er absolut unødvendigt og en dårlig ide at bruge et kvælerhalsbånd til
at lære en hund ikke at trække.

Se hellere de gode råd på denne adresse
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Hundeskolen/at_gaa_paent_1.html

Hilsen

Merete

Fra : Gjøl

Dato : 08-12-02 11:15

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> skrev i en meddelelse
> Det er absolut unødvendigt og en dårlig ide at bruge et kvælerhalsbånd
> [...]

Det er muligt at det kan lade sig gøre som beskrevet.
Men min bjørnehund er ligeglad, hun går pænt med kvælerhalsbånd og er
uregerllig med flexline.
Hun løber linen ud og vender en halv omgang i luften, når linen ikke er
længere, så jeg vil da sige at den pensionistsnor er da farligere, end
kvæler og dressurline.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 08-12-02 14:23

"Gjøl" <canislupus@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hun løber linen ud og vender en halv omgang i luften, når linen ikke
er
> længere, så jeg vil da sige at den pensionistsnor er da farligere, end
> kvæler og dressurline.

Kvælerhalsbånd er ikke den rigtige ting at bruge det har ødelagt alt for
mange hundes ryg og nakkehvirvler/muskulatur .. en haltigrime er
derimod at anbefale .. men ellers er vi helt enige hvad flexline angår
det er bestemt ikke noget jeg kan anbefale .. .. blandt andet også
fordi flexlinen faktis ikke kan gøres kort nok hejhils fra Ami ..

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 08-12-02 14:50

On Sun, 8 Dec 2002 14:23:27 +0100, "Anne-Marie Prange Madsen"
<ampm@ribe.bynet.dk> wrotd:

>"Gjøl" <canislupus@pc.dk> skrev i en meddelelse
>er
>
>Kvælerhalsbånd er ikke den rigtige ting at bruge det har ødelagt alt for
>mange hundes ryg og nakkehvirvler/muskulatur ..

Og selv om hunden er stærk nok til at modstå halsbåndet , kan det
skade øjene ,luft og spiserør, det flår pelsen af og giver mærker i
huden under pelsen, og jeg tror også at det kan skade hjernen ,da der
jo sker noget med ilttilførelsen når hunden "kvæler sig selv" enten
forstår hunden det ikke eller også er den ligeglad med en ting er
sikkert det kan da ikke være sundt for hjernen.

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 08-12-02 14:33

>Brug en almindelig hundeline og et kvælerhalsbånd, og fortæl hunden hvem der
>bestemmer, hvor man går henne på tur.
>
>Bjørnehunden

det virker bare ikke på alle hunde ,nogle er ligeglade med at det gør
ondt , andre forstår det bare ikke og prøver at trække endnu mere for
at komme væk fra det der gør ondt . Desuden er det synd
,usundt,farligt at bruge et kvælerhalsbånd . Og jeg mener ikke at et
kvælerhalsbånd er tegn på "hundeforstand" fra ejerens side .

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 08-12-02 13:54

Hejsa!

Du kunne evt. prøve at købe en "Halti" grime..
Hvis du ikke kender denne, ligner den en grime til en hest. Når hunden så
trækker, drejer hovedet så den ikke kan trække.
Det er ikke noget der gør ondt, eller skader hunden på nogen måde (som
f.eks. et pig-halsbånd).

Det eneste minus er, at nogle folk tror at man har mundkurv på hunden, men
det har intet med en mundkurv at gøre, da hunden sagtens kan åbne munden og
rende med pinde (eller for den sags skyld bide

Halti'en kan som regel købes hos en dyrehandel. Spørg efter yderligere
information hvor du køber den

Håber at du finder en løsning

MVH. Mette

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 08-12-02 14:40

On Sun, 8 Dec 2002 13:54:02 +0100, "Mette Mejdahl"
<mette_jimmy@yahoo.com> wrotd:

> [...]
>rende med pinde (eller for den sags skyld bide
>
>Halti'en kan som regel købes hos en dyrehandel. Spørg efter yderligere

og ja den virker med det samme , men man skal nok ikke gå med den hver
gang, for så lærer hunden måske at snyde sig udenom den ved at komme
ud af den eller som min hund gjorde ,lærte at trække med musklerne på
siden af halsen , og så bare trække med hovedet skævt , men det
problem får man næppe med en gårdhund .

Jeg fandt også ud af at man kan regulere tempoet man selv går i op
eller ned og så finde en rytme hvor hunden ikke kan eller har lyst til
at trække , men om det virker for andre ved jeg jo ikke .

Og man skal også huske på at nogle hunde er værre til at trække end
andre og nogle er det umuligt at lære ikke at trække , jeg prøvede alt
hvad jeg blev rådet til og læste og adfærdsterapeuterne på hundeskolen
rådede mig til , jeg prøvede alle halsbånd, seler osv intet hjalp ,
kun haltien , og måden jeg selv gik på .

Fra : jfo

Dato : 08-12-02 16:14

Lærer hunden så at gå pænt så man kan droppe haltien igen ?
Eller skal man blive ved med at bruge den?

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 08-12-02 21:28

On Sun, 8 Dec 2002 16:14:21 +0100, "jfo" <fossadun@yahoo.com> wrotd:

>Lærer hunden så at gå pænt så man kan droppe haltien igen ?
>Eller skal man blive ved med at bruge den?

min hund lærte det aldrig helt men en lile smule hjalp det da men han
fandt hurtigt ud af at nu havde han altså almindeligt halsbånd på
eller sele og så kunne han trække igen, men måske nogle hunde kan lære
det hvem ved.

husk at have øjendråber klar i begyndelsen du bruger haltien .

Fra : Is

Dato : 08-12-02 21:45

og så var der en der skrev:
--
Det er ikke noget der gør ondt, eller skader hunden på nogen måde (som
f.eks. et pig-halsbånd).

hvorfor så have øjndråber klar ??
--
PS jeg går stadig ikke ind for pighalsbånd

men ellers synes jeg "Holm" er kommet med en anvisning !

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 08-12-02 22:16

Hvorfor øjndråberne??

Hvis Haltien gnaver i øjnene må du da have en forkert størrelse!?
De hunde jeg kender til, der har brugt Halti, har aldrig haft nogen
problemer!

Mette

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 09-12-02 09:35

On Sun, 8 Dec 2002 22:15:31 +0100, "Mette Mejdahl"
<mette_jimmy@yahoo.com> wrotd:

> [...]
>
>Hvis Haltien gnaver i øjnene må du da have en forkert størrelse!?
>De hunde jeg kender til, der har brugt Halti, har aldrig haft nogen

,,,,,,,,,,,,,det har intet med størelsen at gøre ,jeg havde skam den
helt rigtige størelse , det kommer an på hvordan hundens hovede er ,
og hvor meget den forsøger at trække med haltien for når den prøver at
trække så glider det ene bånd op og lukker huden for det ene øje, jeg
har hørt at næsten alle dem der har brugt den fik øjenbetændelse , det
er altså kun hvis de har trukket helt vildt inden de fik den og prøver
at fortsætte med det .

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 09-12-02 09:35

On Sun, 8 Dec 2002 21:45:25 +0100, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse1@get2net.dk> wrotd:

>og så var der en der skrev:
>--
>Det er ikke noget der gør ondt, eller skader hunden på nogen måde (som
>f.eks. et pig-halsbånd).
>
>hvorfor så have øjndråber klar ??

,,,,,,,,,,,,jeg har ikke skrevet at haltien er et mirakkel desværre !
den får hunden til at holde op med at trække ,men hvis hunden prøver
aligevel som de fleste jo gør , og hvis den prøver meget så glider det
bånd der sidder over snuden op og presser det ene øje eller huden
under øjet så øjet lukker til "lidt svært at forklare" men mange gange
resulterer det så i øjenbetændelse i det ene øje , men det kan så
klares med øjendråber og forhåbentligt lærer hunden ikke at trække
hurtigt så man undgår dette problem . Men der er også en løsning på
det , man kan have almindeligt halsbånd på hunden samtidigt og en
dobbeltsnor hvor den ene hage sidder i haltien og den anden sidder i
halsbåndet , og hvis hunden så møder en anden hund eler i en anden
situation absolut vil trække ligegyldigt hvad ,så kan man rykke hånden
lidt ned i snoren og lade den trække i det almindelige halsbånd.
Stadigvæk vil man reducere trækkeriet væsentligt ved den normale gåtur
og så forbarme sig over hunden og lade den trække lidt i sit halsbånd
på de tidspunkter hvor man møder en anden hund , men kun på det
tidspunkt. ja lidt kompliseret er det nu aligevel at bruge haltien når
jeg tænker over det , men jeg mener stadig at det er langt den bedste
løsning hvis man ikke kan træne sin hund til at gå pænt.

Fra : Is

Dato : 08-12-02 14:32

> Det er ikke noget der gør ondt, eller skader hunden på nogen måde (som
> f.eks. et pig-halsbånd).
---
Hvorfor pludselig blande pig-halsbånd ind i dette ???

Jeg vil også bruge kædehalsbånd og dressurline

Måske finde en "hundeskole" !! undervisere/træner har mange gode råd at gi
dig, det er ikke så nemt at vejlede når man ikke kan se hvordan i går !!

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 08-12-02 17:00

> Hvorfor pludselig blande pig-halsbånd ind i dette ???

Det var et eksenpel, da nogle folk godt kunne finde på at bruge et
pig-halsbånd til en hund der trækker, og jeg bestemt ikke synes at det er et
godt valg!

Jeg er under normale omstændigheder også selv tilhænger af et alm
kvælerhalsbånd, men da det var et spørgsmål om at få hunden til at stoppe
med at trække, foreslog jeg Haltien, da en hund også godt kan trække i et
kvælerhalsbånd.

MVH. Mette

Fra : Holm

Dato : 08-12-02 17:05

Bolette Nielsen <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:asts35$1qgd$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> skulle måske ikke tro at det ikke er noget særligt når han ikke er nogen
> kæmpe hund, men det kan det godt være til tider.

Hej Bolette

En halti grime er en udmærket idé , og den er jo blevet omtalt et par gange
her.
At lære at gå pænt i en snor er almen lydighed , og det skal indlæres , som
alt anden træning.
Derfor vil jeg anbefale at du snakker en del med din hund under gåturen og
at du giver den nogle virkelig lækre godbidder når den går der hvor den skal
!( Det er via kontakten til dig , hunden skal lære at gå pænt)

At rose sin hund når den går pænt er ofte noget der bliver overset gang på
gang .
Man tænker ; jammen nu går Basse pænt ...og hva´så ? Ja så giver man pokker
i rosen og ligegyldigheden tager over....

Tænk på hvor meget vi mennesker modtager gennem ros ...vi får lyst til at
gøre det " rigtige igen og igen ..."

Flex liner er en gave fra helvede....Host !!
De er udmærkede til steder hvor man ikke kan lufte hunde uden snor , men
hvor man gerne vil have hunden til at løbe " lidt frit"....I byen , på gader
og veje er den ganske enkelt en meget skidt idé.
Hunde i flex-liner lærer sjældent at gå ordentligt.

Træn derfor med din hund , i en ganske almindelig line, og brug det halsbånd
du bedst kan lide.
Nogle gange ser man også en god forbedring gennem en gå-sele.
Kvæler halsbånd skal bruges med omtanke , og de er IKKE skabt til hårde ryk
tilbage, som mange tror , men til små "opmærksomheds-klik"...en raslen som
skal fange hundens opmærksomhed.

"En mand kom ind til dyrlægen med en stor schæfer med et pighalsbånd på .
Den havde store sår efter halsbåndet. Der blev anbefalet en haltigrime , og
manden spurgte ; " Jammen skaver den ikke bare hunden i hovedet ????".....Ja
, dette er en historie fra det virkelige liv..synes lige den skulle med !

God arbejdslyst og pøj pøj med knæoperationen !
Mange hilsener Holm

Fra : Gjøl

Dato : 08-12-02 20:04

Holm wrote:

> En halti grime er en udmærket idé , og den er jo blevet omtalt et par
> gange her.
Ja, det er helt sikkert. Jeg kunne godt tænke mig at prøve den.

> At rose sin hund når den går pænt er ofte noget der bliver overset
> gang på gang .
Det har du nok også ret i, jeg går nu altid og småsnakker med hunden på
vores gåtur. Gad vide hvad andre fodgængere tænker.

> Flex liner er en gave fra helvede....Host !!
Kan jeg kun give dig 100% ret i.

> [...]
> , på gader og veje er den ganske enkelt en meget skidt idé.
> Hunde i flex-liner lærer sjældent at gå ordentligt.
Vi brugte den i ca. 2 mdr. da bjørnen var ganske ung, fordi hun lærte
faktisk mange ting med den på, når vi var ude tidligt om morgenen.

> Nogle gange ser man også en god forbedring gennem en gå-sele.
Kunne jeg godt tænke mig at prøve.

> Kvæler halsbånd skal bruges med omtanke , og de er IKKE skabt til
> hårde ryk tilbage, som mange tror , men til små
> "opmærksomheds-klik"...en raslen som skal fange hundens opmærksomhed.
Sådan er det vist den rigtige måde at bruge det på, det prøver jeg at gøre,
og det virker fint.

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 08-12-02 20:53

Hej alle

Tak for svarene alle sammen.

Et er sikkert , der bliver ikke brugt kvælerhalsbånd her i huset. Det jeg
havde tænkt mig var almindelig lydighedstræning på god gammel facon, men
masser af ros og guffer, og det er også hvad holm anbefaler, så det indlæg
vil jeg følge, men dertil ikke sagt at jeres andres råd ikke kan bruges,
måske kunne man bruge lidt fra hver

Tak endnu engang

Bolette

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 08-12-02 21:09

> [...]
>Man tænker ; jammen nu går Basse pænt ...og hva´så ? Ja så giver man pokker
>i rosen og ligegyldigheden tager over....

,,,,,,,,,,,,,,hvad så hvis man roser lige i det øjeblik hvor hunden
skal til at trække igen ? jeg har skam prøvet at rose og så trak
han endnu mere ,så det er ikke altid så simpelt desværre.

> [...]
>Nogle gange ser man også en god forbedring gennem en gå-sele.
>Kvæler halsbånd skal bruges med omtanke , og de er IKKE skabt til hårde ryk

,,,,,,,,,,,hvad så hvis hunden kommer med et hårdt ryk frem ? det er
der rigtig mange hunde der gør ! og det bliver jo det samme , det er
bare ikke mennesket der er skyld i rykket !

men til små "opmærksomheds-klik"...en raslen som
>skal fange hundens opmærksomhed.

,,,,,,,,,,,,,,,,,du glemmer bare at mange hunde vil det gøre mere
eller mindre ondt på og de vil derfor prøve at komme væk fra smerten
ved at trække endnu mere .

> [...]
>manden spurgte ; " Jammen skaver den ikke bare hunden i hovedet ????".

,,,,,,,,,,,,,,og det kan jeg fortælle aty den gør ! den forsager mange
gange øjenbetændelse i det ene øje ! så det er ikke nogen
mirakelløsning .

Fra : Holm

Dato : 09-12-02 22:58

Punish the deed not the breed <nobody@home.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9b97vusnjl9iko87lttjavm7fqgr6qi2tu@4ax.com...

> ,,,,,,,,,,,,,,hvad så hvis man roser lige i det øjeblik hvor hunden
> skal til at trække igen ? jeg har skam prøvet at rose og så trak
> han endnu mere ,så det er ikke altid så simpelt desværre.

Nej træning er ikke simpelt...det har jeg også pointeret !

> ,,,,,,,,,,,hvad så hvis hunden kommer med et hårdt ryk frem ? det er
> der rigtig mange hunde der gør ! og det bliver jo det samme , det er
> bare ikke mennesket der er skyld i rykket !

Så træder man ind foran sin hund, holder er "modtræk" i snoren således at
rykket ikke bliver for hårdt.
Desuden vil et menneske ofte trække meget hårdere end hunden
selv....igen..derfor er det vigtigt under INDLÆRINGEN at tale med sin hund =
skabe god kontakt...jeg taler om den grundlæggende træning, for det er
faktisk den der mangler, og mange træner netop ikke ordentligt fra starten.

> [...]

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,du glemmer bare at mange hunde vil det gøre mere
> eller mindre ondt på og de vil derfor prøve at komme væk fra smerten

Nej det glemmer jeg ikke....og "klik" gør ikke ondt på hunden.

> ,,,,,,,,,,,,,,og det kan jeg fortælle aty den gør ! den forsager mange
> gange øjenbetændelse i det ene øje ! så det er ikke nogen
> mirakelløsning .

Nej..mirakkel løsninger findes ikke ...og måske lagde du slet ikke mærke til
ironien i denne historie ???
Hvordan kan en schæfer med store huller/sår i nakken pga. et pighalsbånd ,
blive behandlet endnu værre ??.....))

Holm

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 10-12-02 14:20

>Så træder man ind foran sin hund, holder er "modtræk" i snoren således at
>rykket ikke bliver for hårdt.

,,,,,,,,,,,,,,,,,ok det vil jeg bare ikke mene at man kan nå hvis ens
hund er bare en lille smule hurtig

>Desuden vil et menneske ofte trække meget hårdere end hunden
>selv...

,,,,,,,,,,,,,,,,,det kommer så an på hvad for en hund man har
hurtighed/størelse osv

>Nej det glemmer jeg ikke....og "klik" gør ikke ondt på hunden.

,,,,,,,,,,,,,,,,,nej men hvad gør du hvis det første klik ikke virker
? slipper du så snoren ?

>Hvordan kan en schæfer med store huller/sår i nakken pga. et pighalsbånd ,
>blive behandlet endnu værre ??.....))

,,,,,,,,,,,,,,,,,nej det kan du have ret i .

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-12-02 09:37

Kære Gruppe

Nu skal man jo passe på ikke at blive hysterisk med hensyn til halsbåndet.
Hunde tager ikke skade af enkelte ryk i halsbåndet, hverken psykisk eller
fysisk. Det betyder naturligvis ikke at man ikke skal tænke over det, men
hysteri gavner hverken træningen eller diskussionen!

Mvh
Kim

Fra : kr kristensen

Dato : 09-12-02 17:40

> [...]
gader
> og veje er den ganske enkelt en meget skidt idé.
> Hunde i flex-liner lærer sjældent at gå ordentligt.

Du kunne jo også prøve at stoppe op hver gang din hund trækker ,lad være med
at gå videre før at hunden eks har sat sig .Og du HAR rost din hund
Eller hver gang hunden trækker vender du om og går den anden vej ros din
hund når den går pænt når den trækker stop eller vend om
Husk endelig at godbidder aldrig har skadet
> Træn derfor med din hund , i en ganske almindelig line, og brug det
halsbånd
> du bedst kan lide.
en gå sele er også et godt redskab som jeg selv har brugt med succes
Bogen Hundelytteren er et godt redskab heri fortæller forfatteren om en dame
som også havde en hund som trak meget de kom ikke længere end til havelågen
den første stykke tid da hunden skulle lære at det er dig mig der bestemmer.
kr

Fra : Sander

Dato : 09-12-02 17:59

"kr kristensen" <krkr@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Eller hver gang hunden trækker vender du om og går den anden vej ros din
> hund når den går pænt når den trækker stop eller vend om.

Ovenstående øvelse har altid været god. Man kan også indføre " venstresving
", når hunden trækker. Det kan være en langsommelig proces, ( som kræver
tonsvis af tålmodighed ) men træningen virker på sigt. Man skal selvfølgelig
også huske, at sige Plads ( + rose ), hver gang hunden gør det rigtigt.

> Husk endelig at godbidder aldrig har skadet

Det ved jeg nu ikke...
Jeg foretrækker ros, fremfor godbidder. Godbidder er fint nok ind imellem,
men jeg har set hunde, som er trænet udelukkende med godbidder og de
fokuserer mere / kun på godbidden, fremfor føreren og det er jo ikke
hensigten. Ros derimod, får hunden til, at fokusere på føreren.
Godbidder er selvfølgelig det rigtige, når hunden skal sportrænes eller
bare underholdes, med lidt problemløsning.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : BN

Dato : 09-12-02 18:15

"Sander" <sander@tjekmig.dk> wrote in message

> [...]
> Godbidder er selvfølgelig det rigtige, når hunden skal sportrænes eller
> bare underholdes, med lidt problemløsning.

Hej Sander

Helt enig.
Hos DCH skulle vi belønne med godbidder hele tiden. Sandra blev godt
proppet, og så er det jo ikke særligt sundt at løbe rundt lige efter!
Ved jagthundeklubben brugte vi kun ros, hun lærte lynhurtigt tingene, fordi
hun elskede ros og var vild med at gøre mig glad for det hun præsterede.
Træningen var jo også noget anderledes, på land i vand... og næsten i
luiften (når hun hoppede rundt som en hare med flyveører - når hun havde
"fri"), så det kan også være dette var årsagen. Hun elsker apportering på
land og i vand og alle de andre øvelser vi lavede.
Det er også meget nemmere at kalde hende til sig, for man er ikke afhængig
af at skulle huske godbidder hver gang det var luftetid.

Hilsen BN, som har en springer spaniel med flyveører ;---)

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 10-12-02 13:59

Hej BN

Noget tyder på at dine godbider er for store .... min erfaring med godbidder er
at de ikke skal være større end at hunden lige så vel kunne sniffe dem. Skal
hunden tygge, eller sluge biden er det for stor, den skal blot smelte på tungen
og smage af mere ....

Men selvfølgelig er godbidder ikke hele løsningen.

Mvh
Kim

Fra : BN

Dato : 10-12-02 14:53

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message
> [...]
tungen
> og smage af mere ....
>
> Men selvfølgelig er godbidder ikke hele løsningen.

Hejsa

Vi blev rådet til at bruge små stykker tørret rugbrød, da disse ikke et så
store og man selv tilpasser størrelsen. Sandra lærte hurtigere tingene
igennem ros, da hun hellere ville have en glad ejer, som roser hende, end en
hurtig lille bid... som er hurtigere ovre end ros.

Hilsen BN

Fra : Winther

Dato : 10-12-02 17:57

"BN" <bn@privat.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> hurtig lille bid... som er hurtigere ovre end ros.

Det kan jeg da godt forstå, hvis tørret rugbrød var det bedste i kunne
tilbyde.

Vh. Winther

Fra : BN

Dato : 10-12-02 22:53

"Winther" <Falk.Petersen@adsl.dk> wrote in message

> Det kan jeg da godt forstå, hvis tørret rugbrød var det bedste i kunne
> tilbyde.
>
> Vh. Winther

Nåå... tørret rugbrød kan hun skam godt lide. meningen var jo, at hun ikke
skulle til spisning men træning. så er de faktisk udemærkede, da
hundekiks/hundefoderpiller ofte er store.
jeg gik nu hurtigt væk fra DCH's træning, da der ikke var nok udfpordringer
for min hund og de gik ikke ind for, at man skulle nøjes med ros... som har
vist sig, at være mere effektiv i vores situation.
Jeg vil lige pointere, at jeg intet har imod DCH, jeg har bare haft en
dårlig oplevelse af deres træningsfacon, men derfor behøver det jo ikke
fungere ligedan andre steder... den i Odense er f.eks fin nok (har besøgt
den for nogle årsiden).

Hilsen BN

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 10-12-02 23:43

> [...]
> dårlig oplevelse af deres træningsfacon, men derfor behøver det jo ikke
> fungere ligedan andre steder... den i Odense er f.eks fin nok (har besøgt

Jeg tror det er vigtigt at se på den enkelte hund, og dens behov. En godbid
skal ses som en forstærkning af ros, og ikke en erstatning for ros. Da mange
hunde er glade for mad, er det min erfaring, at disse bliver mere
arbejdsvillige når de får godbidder under træningen der forstærker rosen
(andenhåndsviden: jeg har trods alt ikke besøgt alle træningspladser, men
kender en DKK-lydighedsdommer, et par DKK-instruktører, og flere der træner
forskellige steder i Jylland og sjælland, både hos DKK og DCH )

Det er derfor mit indtryk at der mange steder bruges godbidder, til bl.a. at
lære hunden sit mm. (holder godbidden over hovedet på hunden..... osv.) I
stedet for at tvinge hunden ned i sit ( man kan selvfølgelig også bare vente
på at hunden sætter sig selv )

Ser det lidt som en udvikling der er sket:
1) Bruger træsko til træning, da snoren kan lægges under buen, og når hunden
skal dække hives der i snoren og hunden tvinges i dæk
2) Venstre hånd lægges på hundens skuldrer, højre underarm skubber forbene
væk og hunden kommer i dæk
3) Hunden sitter og en godbid føres foran hunden ned mod jorden og dernæst
væk fra hunden, og hunden lægger sig.

mvh
-Benedikte.
Ejer af en meget madglad Beagle.

"Hvorfor I skal bruge godbidder?, ja du arbejder vel heller ikke uden af få
løn"
citat min tidligere lydighedstræner i Beagleklubben

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-12-02 09:51

Hej Benedikte og andre ....

Kloge ord! Forskellige hunde (racer?) belønnes bedst på forskellige måder, og
det bør man naturligvis tage højde for, og forsøge at finde den eller de metoder
der virker bedst til forskellige øvelser. Jeg tror nemlig der kan være fordel i
ikke blot at kigge på hvad der generelt virker bedst, men hvad der virker bedst
til hvilken øvelse.

Jeg mener også der kan være fordel i at varierer belønningerne så hunden ikke på
forhånd ved hvordan den bliver belønnet - når blot den er sikker på at blive
belønnet. Når vi træner med Sally bruger vi forskellige beløninger. Nogle gange
er det godbidder (en pølse flækket på langs og derefter skåret i milimeter tynde
skiver, eller en kvart Frolik - ingen af delene fylder meget i et
rottweilergab!), andre gange bolden, men altid sammen med ros! Da hun var
yngere, var det oftest godbidder og ros, mens bolden senere er blevet
introduceret som belønning.

Mvh

Kim

Fra : BN

Dato : 11-12-02 11:01

"Benedikte Skibsted Als" <als@cs.auc.dk> wrote in message
> [...]
træner
> forskellige steder i Jylland og sjælland, både hos DKK og DCH )

Jeg vil give dig ret i, at en godbid forstærker rosen, og at det er nemmere
at få hvalpen til at lære tingene, ved at den følger godbidden rundt og så
på plads.
Jeg har selv brugt godbidder, da hun var hvalp, men ikke i så stort et
omfang som DCH mente man skulle. De mente at godbidder skulle gives hele
tiden (op til 4 stk. pr. øvelse) sammen med ros naturligvis, også selvom
hundene egentligt havde lært komandoerne, men blot skulle øve sig. Grunden
til, at jeg er imod alt for mange godbidder, er at så ville hun kun gøre
det... hvis hun fik noget i gabet et par gange under ønvelsen.
I dag har jeg en hund, som jeg kan stole på og som har lært mange ting, med
få godbidder og meget ros. Vi har lært hende at give "high five" inden hun
får et kødben, da hun var 3 år - dette fandt min kæreste på . Nogle gange
siger vi bare "high five", men dette giver hun ikke hvis vi ikke har noget
til hende ;---) >Hun forbinder det jo med at få et kødben/hundekiks... klog
hund!

Hilsen BN

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 09-12-02 08:58

Hej Gruppe

En gammel diskussion som nu er taget op igen, og endnu en gang er det grund til
mange
begavede indlæg og enkelte som måske ikke kan placeres som sådan. Diskussionen
er, så
vidt jeg kan se, præget af en del fordomme. Først med hensyn til det famøse
kvælerhalsbånd
som jeg i øvrigt selv bruger. Halsbåndet skal ikke bruges til at kvæle eller
strangulere hunden
med - når vi træner bruges den _anden_ ring således at hunden netop ikke
kvæles. En
anden fordom omkring kvælerhalsbåndet er at vi (os frygtelige mennesker der
bruger dem)
går og flår i hunden således at hundene er trykket af angst og i øvrigt må
aflives i en tidlig
alder på grund af nakkeskader. Begge dele bunder naturligvis i et eller andet,
og begge dele
forekommer, men i et meget, meget begrænset omfang. Kvælerhalsbånd kan med små
nøk
bruges til at få hundens opmærksomhed uden at det kommer i nærheden af
dyrplageri i
hverken det kort- eller det langsigtede perspektiv.

En anden fejlagtig tolkning af virkeligheden er, så vidt som jeg ser det, at
mange mener de
kan opnå alting med ros. Ros kan næppe overvurderes, men jeg mener ikke det kan
stå alene.
Hunden skal respektere føreren som leder ellers vil den ikke forlade en løbsk
tæve til fordel
for et par venlige ord og måske en lille bid, hvem ville i øvrigt det?

Mvh
Kim

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 09-12-02 09:35

On Mon, 09 Dec 2002 08:58:13 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>kvælerhalsbånd
>som jeg i øvrigt selv bruger. Halsbåndet skal ikke bruges til at kvæle eller

,,,,,,,,,,,,,,,,hvad hvis hunden kvæler sig selv ved at trække eller
rykke i halsbåndet ? er det ikke lige så slemt som hvis ejeren rykker
i det ? det giver jo det samme resultat , bortset fra at det er hunden
selv der er skyld i det ? det er jo stadig lige så farligt for hunden
om den selv rykker i det eller om det er ejeren ik ?

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 09-12-02 09:57

Hej PDND

Jeg fik vist ikke udtrykt mig tilstrækkelig tydeligt fordi du har i hvert fald ikke
forstået hvad jeg mente. Et kvælerhalsbånd er jo blot en kæde med et øje i hver
ende. Hvis man sætter snoren i det ene øje og trækker bliver det "hul" der er
tilbage til hundens hals mindre og mindre. Hvis man derimod sætter snoren i det
andet øje bliver halsbåndets omkreds ikke mindre hvorfor hunden ikke stranguleres.
Det er muligvis misvisende stadig at kalde det et kvælerhalsbånd, men det er vel
hvad det hedder?