Danske lov
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-02 21:05

Hej alle

Jeg har mødt følgende postulat(er):

> være? ...

>Danske Lov gælder såment stadig den dag i dag, og det er 5-1-1,
>som Morten har citeret

Er det rigtigt at den gælder?

--
Bertel

Fra : Karina og Christian

Dato : 07-12-02 21:31

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
[klip]

> Er det rigtigt at den gælder?

Jamen det er da så sandt, som det er sagt

Danske Lov er stadig gældende ret, hvilket et opslag i Retsinformation også
kan bekræfte.

Faktisk er der en del af bestemmelserne fra 1683, der stadig kan siges at
leve en aktiv tilværelse, jf. eksempelvis DL 3-19-2 om det såkaldte
principalansvar og DL 5-8-1 om objektivt låntageransvar.

For en god ordens skyld vil jeg i tillæg lige nævne, at DL 5-1-1 da også i
retslitteraturen omtales som gældende ret, jf. således Aftaler og
Mellemmænd, 4. udgave 2001, s. 21 og Gomard, Obligationsret, bind I, 3.
udgave 1998, s. 19.

Karina
--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : Peder Porse

Dato : 07-12-02 21:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> Er det rigtigt at den gælder?

Bertel, du ved da godt, at der er flere bestemmelser i Gl , der er gældende.

og 5-1-1, at man skal holde, havd man lover gælder naturligvis..aftaler
er gyldige, ikke?
pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-02 22:02

Peder Porse skrev:

>og 5-1-1, at man skal holde, havd man lover gælder naturligvis..aftaler
>er gyldige, ikke?

Jo, men jeg troede bare at loven var afløst af nyere
bestemmelser.

--
Bertel