Totalt desorienteret
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 07-12-02 17:09

Det er godt nok længe siden jeg sidst har stået for et gløggarrangement, men
jeg mener da at man købte en flaske gløgg og blandede med en flaske rødvin i
en gryde o.s.v.

Nu står jeg med en flaske gløgg og ser at der står på etiketten, at den
er helt færdig til brug o.s.v. .....

Den hedder endda Blomberg's Luxus Gløgg.

Er det så synd at blande den med rødvin?

Men jeg synes da altid man har blandet Blomberg gløgg
med rødvin. Jeg har selvfølgelig også mandler og rosiner til at
komme i.

Hvordan er Jeres opskrifter på gløgg??

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 07-12-02 17:10

"Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men jeg synes da altid man har blandet Blomberg gløgg
> med rødvin. Jeg har selvfølgelig også mandler og rosiner til at

Så vidt jeg husker kan du få begge dele fra Blomberg - altså både en Gløgg
ekstrakt, hvor du selv tilsætter rødvin og en færdig gløgg, som bare skal
varmes og tilsættes mandler og rosiner. Noget kunne tyde på at du har en
færdig blandet gløgg. Så derfor ville jeg nok lige smage på den inden jeg
tilsatte mere rødvin.

Kåre

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 07-12-02 17:46

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> wrote in message

> Hvordan er Jeres opskrifter på gløgg??

Jeg laver det selv - det er nemt nok, og det bliver meget bedre:

1 flaske rødvin
½ -1 dl sukker
75 gram rosiner
75 grofthakkede mandler
6 kardemommekapsler, lige brækket op
8 hele nelliker
2 små stænger kanel
1 lille stykke hel ingefær i tynde skiver
(½ dl hakket pomeransskal - bruger jeg godt nok aldrig)
1½ dl portvin eller brændevin
Halvdelen af rødvinen kan skiftes ud med stærk Ribena (og sprutten kan
doppes), hvis folk skal køre hjem - i så fald skal man vente med sukkeret
til sidst og så smage til.

Kom halvdelen af rødvinen, halvdelen af sukkeret, de hakkede mandler,
rosinerne og krydderierne i en gryde med låg - krydderierne kan eventuelt
pakkes ind i en gazepose eller tepose, som lukkes til.

Varm gløggen op til nær kogepunktet og tag gryden af varmen. Lad gløggen
trække i ½ time.

Tilsæt resten af rødvinen og varm op til kogepunktet, smag til og tilsæt
eventuelt mere sukker.

Tilsæt portvin eller brændevin og server gløggen rygende varm. Personligt er
jeg ikke den store tilhænger af alt for meget sprut i - men det er jo en
smagssag.

/Anne

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-12-02 21:04

"Anne Lindholt Ottosen" <anli@VAEKc.dk> skrev

> [...]
> 2 små stænger kanel
> 1 lille stykke hel ingefær i tynde skiver
> (½ dl hakket pomeransskal - bruger jeg godt nok aldrig)

Opskriften ser rigtig god ud. Jeg ville dog supplere med en appelsin (svarer måske til pomeransskallen) skåret i to halve og kogt
med samt lidt muskatnød. Jeg bruger altid en hel knold ingefær, der bare er skåret i store stykker. Rosinerne kan trække med portvin
eller snaps en halv dags tid inden tilberedning.

Og husk (og dette er det allervigtigste for at lave den gløgg, som slår benene væk under alle venner og bekendte): Brug for Guds
skyld en god flaske rødvin. Gerne en til 80-100 kroner. Jeg lover, at det kan betale sig.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 07-12-02 17:48

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> wrote in message

> Hvordan er Jeres opskrifter på gløgg??

Jeg glemte lige den rigtigt gode hvide glögg: /Anne

1 fl. Piesporter (eller anden sød hvidvin)
Saften af en stor citron
4-5 spsk sukker
2 dl lyse rosiner
2-3 hele kanelstænger
2 spsk hele nelliker
Mandelsplitter

Alt kommes i en gryde og varmes forsigtigt op - må ikke koge. Tilsæt evt. en
sjat snaps før servering.

/Anne

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 07-12-02 19:43

"Anne Lindholt Ottosen" <skrev i en meddelelse

> [...]
> Mandelsplitter
>
> Alt kommes i en gryde og varmes forsigtigt op - må ikke koge. Tilsæt evt.

Jeg siger tak til Jer begge. Det var fint med så hurtigt svar. Spændende
med opskriften på den lyse. Den vil jeg prøve en anden gang. Vi har
jo stadig en lang vinter foran os.

Med venlig hilsen Ruth

---