VPC er sku da hurtigt...
Fra : Mikael Kern

Dato : 07-12-02 16:05

VPC 5 med Windows 98SE på G4/400:
Nu er det jo ligefrem til at holde ud - 20 sec. til at starte VPC
incl. Win98, 20 sec. til at logge ind på Amagerbankens netbank, 20
sec. til at checke posteringer på 2 konti, 15 sec. til quitte VPC m.
>save state<

I alt 75 sekunder - der kan en PC ikke følge med (medmindre den er
tændt i forvejen... )

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-12-02 09:39

Mikael Kern <"=?iso-8859-1?Q?=F8vspampost?="@kern.dk> wrote:

> [...]
> incl. Win98, 20 sec. til at logge ind på Amagerbankens netbank, 20
> sec. til at checke posteringer på 2 konti, 15 sec. til quitte VPC m.

Under X eller 9?

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-12-02 12:07

Mikael Kern <"=?iso-8859-1?Q?=F8vspampost?="@kern.dk> wrote:

> 9.2.2 - jeg er glad!

Ja, det kan jo være det er der hemmeligheden ligger ...
Martin

Fra : Ben Knudsen

Dato : 08-12-02 11:17

=?iso-8859-1?Q?=F8vspampost=40kern=2Edk?= writes:
>Nu er det jo ligefrem til at holde ud - 20 sec. til at starte VPC
>incl. Win98, 20 sec. til at logge ind på Amagerbankens netbank, 20
>sec. til at checke posteringer på 2 konti, 15 sec. til quitte VPC m.

Jeg har pt. ikke andet en bøvl ud af vpc - både på min pismo og min
kærestes ibook. Det har faktisk ikke været rigtig godt, siden jeg skiftede
til osx. VPC kan typisk ikke finde ud af, at maskinen faktisk er
tilsluttet et netværk - det gik fint i gamle dage.
Indtil nu har vi kørt win95 på VPC for at få det til at køre hurtigt, men
jeg overvejer at skifte til 98 eller 2000, bare for at se, om det er der,
problemet ligger.

Måske er det søndagens opgave...

Ben

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-12-02 12:06

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> jeg overvejer at skifte til 98 eller 2000, bare for at se, om det er der,

Jeg hader osse VPC lige nu. (iBook700, 256MB, OSX.2.2, VPC5 m. W98 og
p.t. IE5)

InternetExplorer går alt for ofte ned netop som jeg har sat foden
indenfor i banken.
Mit søndagsprojekt er nu at prøve at installere IE6 i håb om en bedring.
Én ting er at VPC er langsom, det kan man vænne sig til - med OSX kan
man jo bare stå og lad den koge i baggrunden mens man laver noget
sjovere - men når den også er ustabil, så er det FOR MEGET.

Utroligt med de tider Michael Kern er nede på. Mon det er G4'eren der
bare kan et eller andet med VPC?

Nå, vi får se ...

Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-02 12:20

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Utroligt med de tider Michael Kern er nede på. Mon det er G4'eren der
> bare kan et eller andet med VPC?

Tja, jeg har jo også en G4. 867 MHz, 640 M RAM. To harddiske med 60 og
80 G - og VPCs containerfiler brændt på DVD-R - som backup af
installationer til Win 95 [med OS/2 og Win 3.1 på samme DVD], Win 98 og
Win 2000 Pro. Så behøver man jo ikke at starte en ny installation af det
hele, hvis der skulle ske noget ...
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Mikael Kern

Dato : 08-12-02 12:48

> [...]
> tilsluttet et netværk - det gik fint i gamle dage.

> Utroligt med de tider Mikael Kern er nede på. Mon det er G4'eren der

Jeg har en ide om at de nyeste versioner af softwaren er hurtigst, og
hvis man kun skal bruge det til netbank behøver man ikke Flash,
Outlook osv.

- installerede VPC 5.o
- Opgraderede til 5.04
- Startede VPC og Win 98SE
- Opgraderede med alle Microsofts servicepakker incl. opgradering af
Explorer, brugte Windows egen opgraderingsfunktion
- afinstallerede (igen Windows egen afinstaller software) overflødige
Windows ting f. eks. Outlook
- en sidste genstart og vupti:

Vaks Windåse

mvh Mikael Kern

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-02 12:59

Mikael Kern <"=?iso-8859-1?Q?=F8vspampost?="@kern.dk> wrote:

> - afinstallerede (igen Windows egen afinstaller software) overflødige
> Windows ting f. eks. Outlook

Ja, /den/ har man i hvert fald ikke brug for til VPC.

> - en sidste genstart og vupti:

> Vaks Windåse

Mangler du ikke lige det sidste?

Arkiver containerfile[r]n[e] på en DVD-R.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 08-12-02 13:39

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Arkiver containerfile[r]n[e] på en DVD-R.

-- eller en CD-R i al ydmyghed. Der er rigeligt plads på en cd til min
opsætning med to PC-drev (95 + 98) incl den vigtige kopi af nøglefilen
fra banken.

venlig hilsen

Martin
--
And don't forget to boogie

www.ammentorp.org

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-02 13:59

Martin Ammentorp <martin@FJERNMIGammentorp.org> wrote:

> -- eller en CD-R i al ydmyghed. Der er rigeligt plads på en cd til min
> opsætning med to PC-drev (95 + 98) incl den vigtige kopi af nøglefilen
> fra banken.

OK. Min container-fil med Windows 2000 Pro, som er ekspanderbar, fylder
4,03 G. Men jeg har jo også installeret bl.a. Oxford English Dictionary,
som på papir fylder 20 store bind samt tre supplementbind.

Samt Vinterberg & Bodelsen en-da ordbog, og Kjærulf Nielsen da-en
ordbog. De største der findes.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-12-02 17:34

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Arkiver containerfile[r]n[e] på en DVD-R.

Hvad er containerfile(r/n/e)?

-j

--
Mennesker og maskiner i Bolivia
http://weblog.janus.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-02 17:55

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Hvad er containerfile(r/n/e)?

En containerfil, flere containerfiler. Eller det var måske ikke det du
spurgte om?

I VPC og SoftWindows-sprog er en containerfil et virtuelt drev. Altså en
fil der får den virtuelle PC opfattes som et fysisk drev.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-12-02 18:33

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> En containerfil, flere containerfiler. Eller det var måske ikke det
> du spurgte om?

Nejden fangede jeg godt.

> I VPC og SoftWindows-sprog er en containerfil et virtuelt
> drev. Altså en fil der får den virtuelle PC opfattes som et fysisk
> drev.

OK. Så er jeg med. Er de kompatible på tværs af versionsnumre og
MacOS9.x og MacOSX? Det var noget med at de er blevet
skrump/udvid-bare i nyere udgaver af VPC.

-j

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-02 19:02

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> OK. Så er jeg med. Er de kompatible på tværs af versionsnumre og
> MacOS9.x og MacOSX?

Opadtil kompatible. 9.x of X bruger faktisk samme containerfiler - ingen
grund til at have særskilte der ...

> Det var noget med at de er blevet skrump/udvid-bare i nyere udgaver af
> VPC.

På en bedre måde, ja. De får over for den virtuelle maskine en fast,
stor størrelse, som så fysisk udvides efter behov.

Tidligere udgaver af VPC kunne også gøre de virtuelle harddiske større,
men på en langt dårligere måde.

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-12-02 14:44

On Sun, 8 Dec 2002 12:06:20 +0100, Martin <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

[snip]

> Jeg hader osse VPC lige nu. (iBook700, 256MB, OSX.2.2, VPC5 m. W98 og
> p.t. IE5)
>
> InternetExplorer går alt for ofte ned netop som jeg har sat foden
> indenfor i banken.

Har du opdateret din Win98 med de nyeste patches fra WinbøwsUpdate
<http://windowsupdate.com/> ? Min gik også gerne ned i det øjeblik jeg
gik indenfor bankens døre. På en god dag kunne jeg komme helt frem til
at skulle godkende transaktionen, hvorefter appletten gik i udu. Efter
en opdatering af Win98 kører det bedre.

> Utroligt med de tider Michael Kern er nede på. Mon det er G4'eren der
> bare kan et eller andet med VPC?

Jeg mener bestemt VPC5 gør brug af altivec-fætteren, dermed den bedre
performance på en G4.

   "Only by counting could humans demonstrate
   their independence of computers."

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-02 12:06

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> VPC kan typisk ikke finde ud af, at maskinen faktisk er
> tilsluttet et netværk - det gik fint i gamle dage.

Det har jeg nu ingen problemer med ...

> Indtil nu har vi kørt win95 på VPC for at få det til at køre hurtigt, men
> jeg overvejer at skifte til 98 eller 2000, bare for at se, om det er der,
> problemet ligger.

Så skal du i hvert fald holde dig fra 98. Windows 2000 Pro er derimod
hurtig - måske hurtigere end 95. Men selv med 95 har jeg altså ingen
problemer med at koble på nettet. Men du har måske sat VPC forket op?

Fra : Ben Knudsen

Dato : 08-12-02 12:03

=?iso-8859-1?Q?=F8vspampost=40kern=2Edk?= writes:
>9.2.2 - jeg er glad!

Ja, men ser din desktop så cool ud som min?
I think not.

Ben

(VPC er faktisk det eneste problembarn jeg efterhånden har under x - og
glæderne er mangfoldige!)

Fra : Ben Knudsen

Dato : 08-12-02 12:35

per.ronne@post.cybercity.dk writes:
>Så skal du i hvert fald holde dig fra 98. Windows 2000 Pro er derimod
>hurtig - måske hurtigere end 95. Men selv med 95 har jeg altså ingen
>problemer med at koble på nettet. Men du har måske sat VPC forket op?

Jeg tror det ikke. Jeg har virkelig været gennem alle tænkelige
indstillinger både på mac og pc-siden. Og har eksperimenteret... og
genindstalleret... og læst kloge artikler på nettet.
Lige nu summer 2000pro i baggrunden. Jeg glæder mig til at se, hvordan den
opfører sig i VPC-miljøet.

Ben

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-12-02 02:51

Ben Knudsen wrote:

> [...]
> genindstalleret... og læst kloge artikler på nettet.
> Lige nu summer 2000pro i baggrunden. Jeg glæder mig til at se, hvordan den

Har netop instaleret VPC 5.04 med Windåse 2000 pro oven på det virkede
bare første gang, netværk og det hele.

G4 800 Jagwire VPC fik tildelt max ram (512mb)

Jeg har to skærme og det ser lidt sejt ud med OSX på den ene og Windåsen
på den anden. Jeg tror i øvrigt jeg fik en inkaneret M$ windows mand
overbevist om Macens evner da han var på besøg og så hvor let det var.
Han syntes at OSX var lækkert men ville ikke undvære Win platformen og
det behøver han jo heller ikke med denne løsning.
Han er mulig vis en ny Mac bruger det hele var for hans skyld

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Ben Knudsen

Dato : 08-12-02 19:38

Jeg kan nu fortælle, at win2000 virker og er stabilt. Og den kan godt se
min netforbindelse.
Men den er væsentlig langsommere end win95. Gudsketakoglov det kun er den
sa#### netbank, vi bruger det til.

Ben

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-02 04:30

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg kan nu fortælle, at win2000 virker og er stabilt. Og den kan godt se
> min netforbindelse.
> Men den er væsentlig langsommere end win95.

Og hvilken Mac bruger du? Vel så ikke en G4.

I øvrigt hr jeg ingen problemer med at få forbindelse med Win 95. Men
altså så på en G4(867/640.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 09-12-02 08:47

per.ronne@post.cybercity.dk writes:
>Og hvilken Mac bruger du? Vel så ikke en G4.

Nah. Pismo 500 mhz

>I øvrigt hr jeg ingen problemer med at få forbindelse med Win 95. Men
>altså så på en G4(867/640.

Tja, jeghavde problemer - både på min egen maskine og min kærestes ibook.
Og hvis man først HAR problemer med win 95 under vpc, så er det meget
tidskrævende at fejlsøge fordi enhver rettelse i net-indstillingerne
kræver genstart af vpc. Nu jeg tænker over det, var problemet vist
egentlig DNS-relateret. Jeg kunne godt pinge min router+andre maskiner på
netværket, men mindst hver anden gang jeg startede VPC, kunne den ikke få
oversat almindelige DNS-adresser. Fred være med det. Win2000 kører som den
skal (og går tilsyneladende ikke ned - det kunne win95 godt finde på).

Ben

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-12-02 11:03

> [...]

> oversat almindelige DNS-adresser. Fred være med det. Win2000 kører som den
> skal (og går tilsyneladende ikke ned - det kunne win95 godt finde på).

Ja, jeg må sige at det stadigvæk er en ret tidkrævende måde at komme i
banken på!
Har nu installeret de opdateringer til W98 og InternetExplorer som
Windows-update-systemet pegede på. Kunne i øvrigt ikke komme til at
installere dem alle. Ved et par af dem stoppede downloadningen halvt
inde i processen.
Efter opdateringen synes jeg nok at IE (nu v.6) kører lidt mere livligt,
og jeg kommer da også fint (men ikke hurtigt) igennem til min bankkonto.
Men når jeg så begynder at ville hente breve ned eller at gå i min
eBoks, er der indtil nu flere gange kommet IE-crashes med beskeder som
denne:

"IEXPLORE caused a genreal protection fault in module KRNL386.EXE at
000:100003a96."

Jeg har lagt mærke til at disse crashes ofte forekommer når der læses
bankdokumenter med AcrobatReader 5, og jeg har prøvet at sørge for at
Acrobat-programmet er åbent INDEN jeg begynder at hente bankbreve hjem.
Men det crasher altså stadig nu og da.
Måske også fordi jeg tit kører iTunes samtidig med at jeg går i banken.
(Ventetiden bliver så kedelig.) Og iTunes er jo ret processorkrævende,
så det kan være jeg skal nøjes med musikfri bankbesøg!

Og, som du skrev, når man skal lave fejlfinding i VPC, tager det en
menneskealder, så jeg tror jeg lader det hvile nu hvor det dog fungerer,
og så må jeg nok tilpasse mine arbejdsvaner lige på dette punkt og lade
et bankbesøg være mac'ens eneste opgave når det skal være ...

MartinP

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-02 15:23

> [...]

> (Ventetiden bliver så kedelig.) Og iTunes er jo ret processorkrævende,
> så det kan være jeg skal nøjes med musikfri bankbesøg!

Når VPC er i forgrunden bør den have absolut /højeste/ prioritet.

Jeg hører i øvrigt kun musik over mit av-anlæg. Og der har jeg så
anbragt højttalere i dagligstue, sovekammer, badeværelse, spisestue og
køkken. Men højttalerkontrol placeret på stereoanlægget i dagligstuen

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-12-02 16:30

Per Rønne wrote:

> Jeg hører i øvrigt kun musik over mit av-anlæg. Og der har jeg så
> anbragt højttalere i dagligstue, sovekammer, badeværelse, spisestue og
> køkken. Men højttalerkontrol placeret på stereoanlægget i dagligstuen

Lige et tip: Creative 2400 2.1 højtaler sæt til 399.- i de fleste
rado/tv foretninger. De lyder af meget mere end prisen indikere, og er
monteret med et mini jack-stik der paser direkte i Macens audio udgang.

Så kan man altså godt holde ud at høre musik på Macen
Spil får også en helt ny dimension.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-02 16:53

Henrik Lindskou <sydjyderfjren@worldonline.dk> wrote:

> Lige et tip: Creative 2400 2.1 højtaler sæt til 399.- i de fleste
> rado/tv foretninger. De lyder af meget mere end prisen indikere, og er
> monteret med et mini jack-stik der paser direkte i Macens audio udgang.

Jeg bruger et par eksterne Apple-højttalere til min G4. Med udtag til
høretelefoner.

Jeg foretrækker alligevel at høre radio over de store højttalere
placeret på væggen. Tilknyttet mit stereoanlæg i dagligstuen.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-12-02 18:19

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Jeg foretrækker alligevel at høre radio over de store højttalere
> placeret på væggen. Tilknyttet mit stereoanlæg i dagligstuen.

Det var netop Apples højtalere jeg var inde for at høre, men til en pris
på ca. 1800 for Harman Kardon iSub + pro speakers ville jeg gerne lige
høre et alternativ. Og jeg blev mildest talt forbavset da Creative 2400
blev tilsluttet, de spillede betydelig bedre end Apple sættet. og så til
1/4 af prisen.
Apples højtalere er uovertruffen i design men lyden lader meget tilbage
at ønske. Så hvis du/i går mad tanker om at forkæle Macen til jul med et
sæt højtalere, så gå ind og få dem til at sætte et sæt Creative til en
Mac. Jeg er sikker på at det vil være en glædelig overraskelse.

Jeg har ingen aktier i det nævnte firma eller nogen anden grund til at
gøre "reklame" for netop det omtalte sæt, andet end jeg syntes det er et
meget godt køb til prisen.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-02 18:29

> [...]

> Jeg har ingen aktier i det nævnte firma eller nogen anden grund til at
> gøre "reklame" for netop det omtalte sæt, andet end jeg syntes det er et

Det var for mig et »must« at højttalersættet havde udgang til
hovedtelefoner. Desværre kunne jeg så ikke få nogle, som havde udgang
til et headset der også indeholdt mikrofon [og hvor højttalerne så
naturligvis også indeholdt mulighed for at blive koplet på Mac'ens
mikrofonstik].

På den måde var man også ordentligt forberedt på web-telefoni.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-12-02 18:40

Per Rønne wrote:

> [...]
>mikrofonstik].
>
>På den måde var man også ordentligt forberedt på web-telefoni.

Hvad med Plantronics DSP 300 USB Microphone Headset
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9167/wo/GRVQJ0ty3fhwPekIDl/1.3.0.3.27.8.3.27.13.0

Så er du rigtig godt kørende

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-02 19:38

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

>http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9167/wo/GRVQJ0ty3fh
>w PekIDl/1.3.0.3.27.8.3.27.13.0

Tja, den ser da udmærket ud .

Fra : Michael Holm

Dato : 11-12-02 18:11

> [...]

> sec. til at checke posteringer på 2 konti, 15 sec. til quitte VPC m.
>
> I alt 75 sekunder - der kan en PC ikke følge med (medmindre den er

såvidt jeg forstod på tråden så er det under OS 9.. som skulle være
hurtigere med VPC end X. så nu lavede jeg lige en tidstest

VPC 5/Win 98 på iMac G4/800 (i window mode ikke fuldskærm)
jeg bruger også "save state":

start af vpc ca. 10 sek.
log ind på Bonusbanken's netbank: ca. 60 sek.
checke 2 konti ca. 30 sek.
afslutte vpc: igen ca. 10 sek.

syntes også det er helt ok - så længe man ikke skal så meget andet

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk