Professionel Apple bruger gruppe på vej (m~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-12-02 09:47

For et stykke tid siden kunne man på macnyt.dk læse om, at en
professionel Apple brugergruppe var på vej tilbage i Danmark. mediamac
har nu fået flere informationer frem fra initiativtagerne.

Det er Anders Skriver, Apple og andre "gamle" MacIS folk der står bag
initiativet til at genoplive et nutidigt dansk svar på det gamle MacIS
Europe. Der er stiftende generalforsamling tirsdag den 17. december 2002
klokken 14.00.

Stedet er:
Dansk Udenrigspolitisk Institut (DUPI)
Nytorv 5
1450 København K

Gruppen henvender sig til alle, der professionelt beskæftiger sig med
Apple og Apple relaterede produkter. Virksomheder, organisationer,
forhandlere, udviklere og selvfølgelig Apple.

Finder du dette interessant, så send en mail til Anders Skriver på
skriver@lo.dk og/eller duk op den 17. december i København.

Herunder bringer vi indholdet af den første mail fra Anders Skriver der
går lidt mere i dybden med hvad denne nye brugergruppe er for en
størrelse.

Hvad er det...?
MacIS var igennem 10 år en europæisk Apple brugergruppe, delvis startet
af Apple i 1990. Den havde sine velmagtsdage før internettet. og
henvendte sig primært til store virksomheder som brugte Apple-teknologi.

Nettet, Apple's turbulente periode og ikke mindst Apples fravalg af
"entreprice" segmentet bevirkede, at MacIS sygnede hen. Vi kunne
simpelthen ikke mønstre tilstrækkelig interesse og aktivitet til at
holde en professionel brugergruppe kørende. Derfor lukkede MacIS Europe.

Personligt har jeg gennem min IT karriere været medlem af flere
brugergrupper og haft et stort udbytte, både hvad angår viden,
inspiration og ikke mindst givtige professionelle kontakter. Det er
rigtigt, at Internettet løser flere af de opgaver som tidligere lå til
brugergrupperne, men når det er sagt, så er min erfaring med
brugergrupper, at det vigtigste aspekt er og forbliver de personlige
professionelle kontakter, det personlige netværk. Også her har nettet
givet nye og mere kontante muligheder, men det ændrer ikke, at
kontakterne skal skabes, og at inspirerende samvær er et af de bedste
instrumenter til at etablere kontakter.

IT anvendelsen og IT organisationerne ændres som alt andet med den
teknologiske udvikling. I dag er IT aktiviteterne i virksomhederne mere
rettet mod integration og anvendelse end udvikling. Derfor er begreber
som "best practice" blevet vigtigere. Dertil kommer at opgavepresset på
IT "operatørerne" er vokset, kravet om "pay off" er steget, samtidig
med, at tiden til at undersøge, uddanne, planlægge og udvikle er
reduceret.

Det er med denne baggrund at jeg mener at brugergrupper fortsat har
berettigelse, og som det fremgår skal der fokusere på opgaver og mål som
supplerer andre kanaler.

Et vigtig aspekt ved brugergrupper er aktiviteter, aktivitet i gruppen,
uden aktivitet kan det være lige meget, så kan man ligeså godt bruge de
mange passive informationsmuligheder og tilbud. Det er gennem deltagelse
i og forberedelse af aktiviteter at netværket fungerer, og udbyttet
kommer.

Et andet aspekt er ressourcer, selvfølgelig kan og skal meget løftes
gennem entusiasme og frivillig arbejde, men der skal også være
ressourcer/kapital til rådighed, hvis det skal fungere professionelt.

Vi fik ved lukningen af MacIS Europe Danmarks "andel" formuen, med den
bestemmelse, at den skal anvendes til etablering af en dansk
brugegruppe, og hvis ikke det lykkes sendes de videre til velgørende
formål.

Spørgsmålet er om der i Danmark tilstrækkelig mange professionelle
brugere af Apple-teknologi, der vil støtte op om en brugergruppe, og
være det forum hvor den enkelte kan etablere og vedligeholde sit
personlige netværk.

Vi der var med i MacIS ved lukningen, inviterer sammen med Apple alle
interesserede (brugere, leverandører og andre) til et møde for at
"stifte" den danske afløser for MacIS.

Har du forslag til brugergruppen og dens aktiviteter så kom endelig på
banen. Og endnu bedre hvis du melder dig blandt initiativtagerne og går
i gang med at "organisere".

Finder du dette interessant, så send en mail til Anders Skriver på
skriver@lo.dk og/eller duk op den 17. december i København.

_________

Jeg har skrevet 2 gange til Anders Skriver, men han svarer ikke på mine
henvendelser, så hvordan får vi flyttet dette gode initiativ til om
aftenen, hvor langt flere kan deltage ??????????????

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-12-02 11:49

In article <1fmtf1r.140466ppiigcqN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Det er Anders Skriver,

Han beskæftiger sig ellers ikke med Apple professionelt mere.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-12-02 14:31

> Han beskæftiger sig ellers ikke med Apple professionelt mere.

OK, men han er dog initiativtager.

Jeg har fået en mail fra Anders, hvor han skriver at mødet er fastlagt
til kl. 14.00

Er der nogen herfra der kommer ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Storm

Dato : 07-12-02 18:27

> OK, men han er dog initiativtager.
>
> Jeg har fået en mail fra Anders, hvor han skriver at mødet er fastlagt
> til kl. 14.00
>
> Er der nogen herfra der kommer ?

Hvad er forskellen på dette initiativ og de eksisterende brugergrupper?
Jeg har ikke megen viden om hvad der eksisterer, (jeg har haft
hjemme-mac i 1 år), men mit indtryk er da, at der allerede findes flere.

Er det spørgsmålet om hobby- eller prof-brug?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-12-02 19:43

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> hjemme-mac i 1 år), men mit indtryk er da, at der allerede findes flere.
>
> Er det spørgsmålet om hobby- eller prof-brug?

Der er vel en 5-7 brugergrupper i DK og alle kæmper den samme kamp:

- medlemsblad, som koster en formue at trykke og altid er forsinket på
grund af at det er frivilligt arbejde.

- et website som aldrig er 100% up to date

- 67 medlemmer, som ingen magt/indflydelse har hos Apple og forhandlerne

og sikkert en masse mere.

Hvis vi nu forestillede os én brugergruppe i DK med under afdelinger i
lokalområderne, så ville vi vel være en ca. 1000 medlemmer og så
behøvede vi kun:

- at lave et site (ligeså prof. som MacFyns)

- at lave ét blad, som kunne være attraktiv for annoncører og sikkert
kunne trykkes billigt et sted (ligesom den aftale MacBruger havde)

- alt tænkeligt grej, serverplads, webmail, egne e-mails stillet GRATIS
til rådighed hos Avalonia (tilbuddet gælder kun hvis der er én
brugergruppe)

Jeg fatter ikke hvad vi skal med alle de grupper ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Storm

Dato : 07-12-02 22:09

> [...]
> brugergruppe)
>
> Jeg fatter ikke hvad vi skal med alle de grupper ?

Den gamle historie - dem man burde have mest tilfælles med, er også dem
man ryger hedest i totterne på.

Ja, hans idé lyder da rigtig god, men tidspunktet - en hverdag kl. 14 en
uge inden jul, lyder nærmest som om han egentlig helst så pengene gå til
et velgørende formål.
- Eller er det en fikst måde at udvælge 100% professionelle

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-12-02 22:25

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> et velgørende formål.
> - Eller er det en fikst måde at udvælge 100% professionelle

Tja, eller også ender det som det plejer. En flok offentligt ansatte, en
håndfuld pensionister samt et par arbejdsløse.........

Mange Mac grupper har desværre den holdning at det skal være non-profit,
men det holder desværre ikke i år 2002/2003. Der skal tjenes penge til
at invitere spændende foredragsholdere, leje af projektere, udstyr til
workshops, trykning af blade og så videre - alt sammen til glæde for
medlemmerne.

Kommer du ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Storm

Dato : 08-12-02 16:52

> Tja, eller også ender det som det plejer. En flok offentligt ansatte, en
> håndfuld pensionister samt et par arbejdsløse.........

Det er der jo heller ikke noget galt i, men måske et spinkelt grundlag
for Maccens fremtid. Måske gruppen af folk "ved muffen", har deres egne
netværk og måske er de sjældent så tro mod ét styresystem, at de vil
lave frivilligt arbejde, når det ikke lige er forbundet med fortjeneste.

> [...]
> at invitere spændende foredragsholdere, leje af projektere, udstyr til
> workshops, trykning af blade og så videre - alt sammen til glæde for

Så skal der jo nok nogle lobbyister på banen.

> Kommer du ?

Altså, jeg har heller ikke en masse penge
Jeg er ikke Mac-fanatiker, men jeg synes ikke, at der kun skal findes én
måde at køre IT på.
Jeg arbejder med Maccen som værktøj og vil gerne have mit dejlige
værktøj til at køre optimalt. - Men det er ikke et religionsspørgsmål
for mig.

Jeg forsøger at komme, vi har dog op til flere større projekter der skal
være færdige før jul, såååå.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-12-02 22:30

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> [...]
> et velgørende formål.
> - Eller er det en fikst måde at udvælge 100% professionelle

Mac IS Europe, som Anders omtaler, var til de professionelle. De
nuværende brugergrupper i Danmark består vel mest af hobbybrugere og
repræsentanter for nogle små firmaer.

Jeg var til den sidste Mac IS Europe konference, inden Mac IS lukkede
sig selv, og der nok "vigtige" folk med, til at Microsoft stillede op
med Kevin Browne og assistent for at fortælle om hvad der senere
skulle blive til Office et-eller-andet. Vi skulle for øvrigt
underskrive en ægte NDA, men da jeg på nuværende tidspunkt alligevel
ikke engang kan huske versionsnummeret er det sikkert ligemeget

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-12-02 17:17

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> - at lave ét blad, som kunne være attraktiv for annoncører og
> sikkert kunne trykkes billigt et sted (ligesom den aftale MacBruger
> havde)

Minder mig om: Hvor mange Mac-magasiner findes der p.t. på dansk?For
ikke så længe siden dukkede der to nye blade op (aMac, eMac?). Lever
de stadig?

-j

--
Mennesker og maskiner i Bolivia
http://weblog.janus.dk

Fra : Tom Dissing

Dato : 07-12-02 18:50

Jeg kunne godt finde på at kigge forbi !
Tom

On 07/12/02 14:30, in article 1fmts8t.ub7r0d1uh6evmN%jesper@gylling.net,

Fra : [5220] Maciek

Dato : 08-12-02 14:35

> Er der nogen herfra der kommer ?
jeg vil prøve at få den presset ind. Kan dog ikke love det 100%

--
"I think that there is a world market for maybe five computers"
-Thomas Watson, chairman of IBM, in 1943

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 08-12-02 18:10

spam@janus.dk writes:

>Minder mig om: Hvor mange Mac-magasiner findes der p.t. på dansk?For
>ikke så længe siden dukkede der to nye blade op (aMac, eMac?). Lever
>de stadig?
>
>-j
Næh, de er lukket og slukket. eMac udkom kun med et nr. Mediamac kommer nu
som tillæg til et gyseligt PC blad, så jeg fornyer ikke mit abonnement.
Har ellers villet støttet det fra begyndelsen til slut

Men så er det godt at har vores Macbruger medlemsblad der udkommer 4 gange
årligt selvom det er på frivillig basis, kan vi godt være det bekendt
Hilsen Hanne

Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.