skat af fri bolig
Fra : Christian

Dato : 06-12-02 18:07

Hejsa,

Her et par sprøgsmål

To personer (A og B) er blevet tilbudt af arbejdsgiver at denne overtager
deres ejendomme,og lade dem beskatte af fri-bolig,- men
hvorledes vil de blive beskattet?, lad os sige at husene koster det samme i
pris og udgifter.

A. bor i parcelhus,-vil A ikke blive beskattet med ca 6% af
vurderingen?.(lignings loven §16)

B. bor i sommerhus (har dispensation til helårsbeboelse), vil denne person
blive beskattet med 16,5% af vurderingen (ny lov som kom for nogel år siden)
eller vil skattevæsnet vurdere det som helårsbeboelse og sætte beskatningen
efter dette?.

Hvorledes vil skattevæsnet tolke Lignings Loven §16.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-12-02 01:53

Christian wrote:

> Hvorledes vil skattevæsnet tolke Lignings Loven §16.

Efter en del års erfaring, vil den alene (har dog aldrig set det
i praksis) blive brugt som en del af argumentationen for en
værdiansættelse af boligværdien i forhold til tilsvarende uden
ansættelsesforhold.

Det forekommer dog, at ved særligt udspekulerede forsøg på
udnyttelse af skatteregler, at skatter'ne opfinder nye henvisninger.

Jeg har sidst set det med et forsøg på omgåelse af regler for
fri bil.
En autocamper til svjh 400.000 stod alene til rådighed for
indehaver af firma i to mdr pr år, ellers var den afmeldt
registret.
Dvs beskatning den gang, 25% af 400 kkr i 2 mdr af 12 = 16.250
for fri anvendelse til egen ferie.

Det blev så lige pludselig ikke muligt at opfatte alle specielt
fremstillede biler som omfattet af fri bil regler,
og dermed blev det værdien ved tilsvarende leje, der var grundlaget.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Poul Christensen

Dato : 07-12-02 12:54

"Christian" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det samme i
> pris og udgifter.
>
> A. bor i parcelhus,-vil A ikke blive beskattet med ca 6% af

6 pct-'s reglen i § 16, stk 9, gælder kun for diektører,
hovedktnærer og andre personer med indflydelse på egen aflønning.
For andre ansatte er det hovedreglen i § 16, stk. 3, der gælder,
altså markedslejen

> [...]
nogel år siden)
> eller vil skattevæsnet vurdere det som helårsbeboelse og sætte

Dispensationen vil vel bortfalde ved salg.

PoulC
poulc@ofir.dk