salg via. tlf.
Fra : Kaj Olander

Dato : 06-12-02 17:31

Er der nogle der kan fortælle mig om det er lovlig at ringe til folk for at
sælge en varer eks. bøger. Og hvis det ikke er, hvilken lov hører det under.

--
Med venlig hilsen.

Kaj Olander Pedersen.

--
Med venlig hilsen.

Kaj Olander Pedersen.

Fra : RED-WHITE

Dato : 06-12-02 17:34

> [...]
at
> sælge en varer eks. bøger. Og hvis det ikke er, hvilken lov hører det

Jeg er ikke jurist, men burde det ikke høre under den tidligere omtalte lov
om dørsalg

red-white

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-02 18:14

Kaj Olander skrev:

>Er der nogle der kan fortælle mig om det er lovlig at ringe til folk for at
>sælge en varer eks. bøger.

Hvis ikke du har et notat ved din registrering i folkeregistret,
så er det lovligt. Bøger er en af de ting der er undtaget fra
forbudet mod uopfordret henvendelse.

Du kan blive helt fri for henvendelser ved at ringe til dit
lokale folkeregister og få det noteret.

--
Bertel

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-12-02 16:34

Bertel Lund Hansen wrote in
<sjm1vugmiap78165dded2oc9eb44di5s1u@news.stofanet.dk>:
> Hvis ikke du har et notat ved din registrering i folkeregistret,
> så er det lovligt. Bøger er en af de ting der er undtaget fra
> forbudet mod uopfordret henvendelse.

Nårh, det er derfor Mr. Music ringer rundt og tilbyder en CD og en bog,
samlet. :)

> Du kan blive helt fri for henvendelser ved at ringe til dit
> lokale folkeregister og få det noteret.

Så vidt jeg har forstået, så er dette register baseret på person-numre.
Hvordan kan sælgerne så sammenligne telefonnumre og personnumre?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-12-02 17:38

Niels Andersen skrev:

>Nårh, det er derfor Mr. Music ringer rundt og tilbyder en CD og en bog,
>samlet. :)

Det er ulovligt at omgå forbuddet på den måde. Han må ikke
tilbyde musik.

>Så vidt jeg har forstået, så er dette register baseret på person-numre.
>Hvordan kan sælgerne så sammenligne telefonnumre og personnumre?

Det skal de ikke. Folkeregistret udarbejder en kvartalsliste som
firmaerne kan rekvirere.

--
Bertel

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-12-02 20:14

Bertel Lund Hansen wrote in
<a16cvuc5iphdor2kb1285hj73tnjc14me3@news.stofanet.dk>:
> Det er ulovligt at omgå forbuddet på den måde. Han må ikke
> tilbyde musik.

Tilbuddet var helt præcist en gratis bog og en gratis CD, til omkring 35 kr.

Prisen skulle være for at få det tilsendt. Personligt er jeg "fløjtende" med
hvor mange af pengene der går til at putte i kuverter mv., og hvor mange
der dækker udgifter til bøger og CD'er. Pengene går fra min lomme til
deres. Hvad loven siger her aner jeg ikke.

> Det skal de ikke. Folkeregistret udarbejder en kvartalsliste som
> firmaerne kan rekvirere.

Altså folkeregistret tager person-numrene, og laver det til en liste med
telefon-numre?

Det lyder også lidt mystisk, for mig bekendt er mit personnummer og mine
telefonnumre ikke knyttet direkte sammen. :)
Med ved at sammenligne navn og adresse, så kan de nok knyttes sammen. Men
egentlig tror jeg ikke der står helt samme navn og adresse i folkeregistret
og hos min teleudbyder, så en 100% match bliver det ikke.

Det lyder kluntet, hvis jeg gætter rigtigt, men jeg har heller ikke hørt
noget om hvorvidt det virker.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-12-02 21:13

Niels Andersen skrev:

>Tilbuddet var helt præcist en gratis bog og en gratis CD, til omkring 35 kr.

Hvis de bruger ordet gratis, skal det være muligt at få varerne
uden udgift.

>Altså folkeregistret tager person-numrene, og laver det til en liste med
>telefon-numre?

Jeg har aldrig set listen, så det ved jeg ikke. Måske er det bare
navn og adresse, og så er resten firmaets problem.

>Det lyder kluntet, hvis jeg gætter rigtigt, men jeg har heller ikke hørt
>noget om hvorvidt det virker.

Det virker fint.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-12-02 02:20

Scripsit "Kaj Olander" <kajolander@lafnet.dk>

> Er der nogle der kan fortælle mig om det er lovlig at ringe til folk for at
> sælge en varer eks. bøger. Og hvis det ikke er, hvilken lov hører
> det under.

I almindelighed er det forbudt at ringe folk op for at sælge
varer. Det står i dørsalgsloven,
<http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A1993/1103114.htm>, §2.

Men netop for bøger (og nogen få andre varegrupper) er der en
undtagelse i §2 stk. 2. Dem må man godt sælge ved telefonsalg
- dog ikke til forbrugere der er reklamebeskyttet i CPR (jf
markedsføringsloven
<http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2000/0069929.htm> §6a stk 2)

--
Henning Makholm "Gå ud i solen eller regnen, smil, køb en ny trøje,
slå en sludder af med købmanden, puds dine støvler. Lev!"