Varemærke misbrug
Fra : KB

Dato : 05-12-02 14:32

En amerikansk softwareudvikler forsøger at bruge vores etablerede
produktnavn til fremme salget af sit eget. Vores produkt er førende
internationalt inden for vores smalle niche, og vores produktnavn er godt
etableret. For at udnytte det, kalder han sit produkt det samme som vores -
dog med et ekstra bogstav i enden. Hans produktnavnet kan meget nemt
forveksles med vores, særligt fordi han skriver det på samme specielle måde
som vi selv gør (+det ekstra bogstav). Hans software er ikke en kopi af
vores, men forsøger at udfylde samme behov, og har samme snævre målgruppe.
Derudover bruger han samme produkt-slogan som os - dog har han fjernet et
ord fra det. Det bruges bl.a. i websidens <title></title>, der anvendes på
næsten alle søgemaskiner. Vores slogan og produktnavn er ikke normale
begreber inden for vores produktområde, og de anvendes kun i forbindelse med
vores produkt.

Websiden er grafisk meget forskellig fra vores, og indeholdet er (med en
fremtrædende undtagelse) ikke stjålet fra os. Websiden er dog under
udarbejdelse, lige som produktet vist også er det. Han er endnu ikke gået i
gang med at sælge sit produkt online.

Jeg starter med at ringe til ham, men vil gerne have forberedt mig
ordentlig. Hvis vi ikke kan nå frem til en aftale, vil jeg tage kontakt til
en jurist. Jeg vil gerne vide

Kan han stævnes ved en dansk domstol, eller skal det gøres i USA?
Er dansk/EU lov ret gældende, eller skal det være efter amerikansk ret?
Hvilke love styrer problemstillingen? Jeg formoder:

- Varemærkeloven (ikke-registreret varemærke beskyttet ved i brugtagning)
- Markedsføringsloven (om forsøg på at skabe forveksling af
forretningskendetegn, god markedsføringsskik)
- Designloven (at han skriver produktnavnet på samme specielle måde som os)
- Andre?

Hvilken type (erstatnings)krav vil det være stille over for ham når jeg
ringer?

Fra : Aston Villadsen

Dato : 05-12-02 18:13

On Thu, 5 Dec 2002 14:32:08 +0100, "KB" <kb@ikke.gyldig> wrote:

> [...]
>fremtrædende undtagelse) ikke stjålet fra os. Websiden er dog under
>udarbejdelse, lige som produktet vist også er det. Han er endnu ikke gået i

Kan du ikke lægge et link til hhv din og omtaltes hjemmeside?

Fra : KB

Dato : 05-12-02 18:37

> Kan du ikke lægge et link til hhv din og omtaltes hjemmeside?

Jeg vil helst ikke ryge i Google Groups evige arkiv hvor man til enhver tid
kan søge på vores/deres produktnavn og så finde denne konflikt. Jeg kan godt
se at det ikke er mest hensigtsmæssigt at vejlede på baggrund af min
vurdering alene, men jeg håber I vil forsøge at gøre det alligevel.

Fra : Thunderbird [@7100]

Dato : 05-12-02 20:01

On Thu, 5 Dec 2002 18:36:51 +0100, "KB" <kb@ikke.gyldig> wrote:

> [...]
>se at det ikke er mest hensigtsmæssigt at vejlede på baggrund af min
>vurdering alene, men jeg håber I vil forsøge at gøre det alligevel.

Så bed folk om at smide en email og så kan du sende det til den, på den måde undgår du at selve
hjemmesider og navne på både dit og det amerikanske firma kommer til at fremgå nogle steder.
Flemming Jacobsen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-12-02 20:17

In article <3def8ec3$0$18554$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, KB wrote:

> [...]
> se at det ikke er mest hensigtsmæssigt at vejlede på baggrund af min
> vurdering alene, men jeg håber I vil forsøge at gøre det alligevel.

Forståeligt. Siden det er en virksomhed burde du måske tage
kontakt til en rigtig advokat der har erfaring og viden på
det område, og gerne en der kender til USA's lovgivning
også. Du bør ikke binde jeres varemærke op på mere eller
mindre tilfældig rådgivning her inde. Se:
http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#0.4
specielt den sidste linie.

Evt. kan denne også være brugbar hvis du ikke kender en advokat.
http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#3.3

JonB