Strømingsfileter
Fra : Martin Andersen

Dato : 04-12-02 21:38

Hej

Vil bare spørge om strømningsfileter er det samme som sild eller det er en
helt speciel art fisk.

Bor i Sverige, og har købt dem i Sverige...er lidt nysgerrig, svenskerne har
nogle mærkelig ord

Det latinske ord er Clurea Harengus Membras.

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 05-12-02 18:49

> Vil bare spørge om strømningsfileter er det samme som sild eller det er en
> helt speciel art fisk.
> Det latinske ord er Clurea Harengus Membras.

Jeps du har løbt en sild. Der forøvrigt hedder Clupea harenus.

Mvh.
Mette

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-12-02 17:14

"Mette Nylander Sørup" <mette@countryfan.dk> wrote in message

> Jeps du har løbt en sild. Der forøvrigt hedder Clupea harenus.

...og så lige for fuldstændighedens skyld:

Martin har skam også ret. Strømmingen hedder Clupea harengus membras
og den almindelige sild Clupea harengus harengus.

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-12-02 19:16

"Martin Andersen" <15andersen@telia.com> wrote in message

> Vil bare spørge om strømningsfileter er det samme som sild eller det er en
> helt speciel art fisk.

Det er lille lidt mindre fed sildeart.

> Bor i Sverige, og har købt dem i Sverige...er lidt nysgerrig, svenskerne
har
> nogle mærkelig ord

Svenskerne er helt kuldrede med især surströmming (forstå det hvem der kan
De har gud hjælpe mig foreninger (og et 'akademi') der beskæftiger sig
med denne kulinariske specialitet. Den laves ved at man (ligesom spegesild)
salter de friskfangede strömminger (gerne med rogn) der så trækker lage. Så
langt så godt: Herefter skiftes den stærke saltlage ud med en meget slappere
og for at sikre en god og saftig gæring stilles tønderne med stadset i ud i
solen, så mikroorganismerne rigtigt kan nyde varmen.

Men prøv dem for guds skyld - vi kunne jo have forskellig smag
Nydes med (masser af) snaps!

vh
Jan