/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Vinkler på Fight Club
Fra : Andrew


Dato : 05-12-02 17:39

Hejsa i gruppen

Jeg står for at skulle skrive en stor skriftlig opgave om filmen/bogen Fight
Club.

Er der nogle herinde, der har nogle gode vinkler på filmen som jeg endnu
ikke har opdaget, sekundær litteratur, links, etc, så ville jeg være
utroligt glad.

Freud og hans "Kulturens Byrde" er indtil videre bedste bud, men det kunne
være fedt med nogle flere vinkler, og mon ikke jeg har overset nogle...

På forhånd tak!

Mvh Anders



 
 
Mark Høserich (05-12-2002)
Kommentar
Fra : Mark Høserich


Dato : 05-12-02 18:50


> Er der nogle herinde, der har nogle gode vinkler på filmen som jeg endnu
> ikke har opdaget, sekundær litteratur, links, etc, så ville jeg være
> utroligt glad.

> Freud og hans "Kulturens Byrde" er indtil videre bedste bud, men det kunne
> være fedt med nogle flere vinkler, og mon ikke jeg har overset nogle...


- Socialistiske/anakistiske element af filmen (Han bomber
kreditkort-firmaer, for at sætte alle tilbage til nul).
- I denne tid, med en terrorjagt på diverse skyldige og uskyldige mennesker
kan du prøve og definere hvad terrorisme er.
- Livssyn (men den har du jo nok dækket med Freud)
-

Check disse sider ud:

http://www.columbia.edu/~lcc20/amhs/fightclub.html

Militia Subversion Without Racism:
http://www.vanguardnewsnetwork.com/movie87.htm

Taoist Philosophy in Fight Club
http://strykerxbase.tripod.com/writings/taoism.htm

Håber det kan hjælpe dig:

MVH
M<a>RK



Stump (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Stump


Dato : 06-12-02 09:45

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
news:asnveo$dui$1@sunsite.dk...
> Hejsa i gruppen
>
> Jeg står for at skulle skrive en stor skriftlig opgave om filmen/bogen
Fight
> Club.

Stor skriftlig opgave - er det på gymnasialt niveau? Så skal du jo analysere


> Er der nogle herinde, der har nogle gode vinkler på filmen som jeg endnu
> ikke har opdaget, sekundær litteratur, links, etc, så ville jeg være
> utroligt glad.

Jeg kan ikke lige hitte sekundær litteratur, men søg på bibliotek.dk.

> Freud og hans "Kulturens Byrde" er indtil videre bedste bud, men det kunne
> være fedt med nogle flere vinkler, og mon ikke jeg har overset nogle...


Hm...
Jeg var til en forelæsning engang om Fight Club. Husker ikke så meget, og de
pågældende notater er pakket godt væk... så vidt jeg husker, var det nok
mere bogen end filmen, forelæsningen handlede om, men bogen havde så også
lige nogle detaljer med, som var temmelig interessante.

Den læsning vi blev præsenteret for, på baggrund af bogen, gik vist på, at
kvindemennesket som (God knows why) får et forhold til værkets mandlige
protagonist repræsenterer det feminine, åbne...snakkende. Mens hovedpersonen
i begyndelsen er meget maskulin, lukket og ikke-talende.

Jeg husker ikke så meget, men måske kan du på baggrund af en smule selv
undersøge filmen i forhold til, om der sker noget lignende.

I bogen får hovedpersonen ved et slagsmål slået kinden i stykker i den ene
side, så hans mund bliver "åbnet", og da han i slutningen af bogen skyder
sig, bliver hans mund åbnet i den anden side også... i bogen er han
endvidere lukket inde på en passende anstalt til sidst, og da har han så
dette meget brede "smil", fordi mundvigene i begge sider er blevet forlænget
fysisk.
Hvordan de her "fights" så egentlig hænger sammen med læsningen kan jeg ikke
huske, men da det jo er under et af slagsmålene, at han får slået mundvigen
op, kan jeg forestille mig, at de blev læst som en del af hovedpersonens
proces henimod åbenhed, tale...
Det er ikke meget jeg husker, men også i filmen er der klart nogle ting på
spil i forholdet mellem de to køn, og de to sider af ham.
God arbejdslyst,
Stumpen



David T. Metz (06-12-2002)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 06-12-02 15:05

Stump kalligraferede, i news:3df06375$0$689$ba624c82@nntp03.dk.telia.net
> "Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
> news:asnveo$dui$1@sunsite.dk...
>> Freud og hans "Kulturens Byrde" er indtil videre bedste bud, men det
>> kunne være fedt med nogle flere vinkler, og mon ikke jeg har overset
>> nogle...
>
>
> Hm...

Ja, hmmmm. Freud er ikke det mest oplagte - i hvert fald ikke Kulturens
Byrde. Ok man kan måske hævde en vis anti-civilitatorisk tendens i filmen,
men det er jo anti- en bestemt udgave af civilisationen, nemlig den
forbrugeristiske kapitalisme. Den kendte Freud slet ikke ...

> Den læsning vi blev præsenteret for, på baggrund af bogen, gik vist
> på, at kvindemennesket som (God knows why) får et forhold til værkets
> mandlige protagonist repræsenterer det feminine, åbne...snakkende.
> Mens hovedpersonen i begyndelsen er meget maskulin, lukket og
> ikke-talende.
>
> Jeg husker ikke så meget, men måske kan du på baggrund af en smule
> selv undersøge filmen i forhold til, om der sker noget lignende.

Det er der i filmen også. I det hele taget er den jo (i sagens natur) fyld
med den slags dualiteter/dikotomier/dualismer/dialektikker (whatever).
Mand-kvinde, Handling-tænkning, magt-afmagt etc etc.

> I bogen får hovedpersonen ved et slagsmål slået kinden i stykker i
> den ene side, så hans mund bliver "åbnet", og da han i slutningen af
> bogen skyder sig, bliver hans mund åbnet i den anden side også... i
> bogen er han endvidere lukket inde på en passende anstalt til sidst,
> og da har han så dette meget brede "smil", fordi mundvigene i begge
> sider er blevet forlænget fysisk.

Sjovt, den vinkel lagde jeg ikke mærke til (har kun set filmen)

En mere gymnasievenlig vinkel: Det er svært at integrere de mang
modsatrettede krav man bliver stillet over for af omverdenen. Meget af det
vore liv bruges på er ret meningsløst og mange mennesker er kynikere. Hvis
man vil opnå en smule autenticitet eller mening må man bryde facader ned
(jf. fx. Pink Floyd "The Wall") og lære at relatere sig til andre mennesker
uden om overfladen. Problemet er at alle ved det er sådan, og defor bliver
selv relationer til andre og forsøg på autenticitet kommercialiserede og
stivnede i bestemte ritualer (selvhjælpsgrupperne fx.). Man skal bekende sit
indre, men kun hvis det ikke er normbrydende (den sexlystne kemopatient).

Den helt "rigige"imho at bruge ift. en analyse vil være Foucault og hans
begreber om panoptikon og dobbelt subjektivering. Specielt ift. hvordan
anarki (slåskamp-klubben) degenererer og bliver små-fascistisk
(kamptropperne). - Man kan ikke blive fri for omklamringen af det man kæmper
imod.

Praktisk vil det være en idé at se på et hovedtema og så dykke dybere ned i
en enkelt detalje, fx. en biperson.

> Hvordan de her "fights" så egentlig hænger sammen med læsningen kan
> jeg ikke huske, men da det jo er under et af slagsmålene, at han får
> slået mundvigen op, kan jeg forestille mig, at de blev læst som en
> del af hovedpersonens proces henimod åbenhed, tale...

Det er jo også kun en partiel læsning. Jeg ser fights'ene først og fremmest
som subversive (ift. samfundsordenen) og pansernedbrydende (forsøget på
autenticitet).

> Det er ikke meget jeg husker, men også i filmen er der klart nogle
> ting på spil i forholdet mellem de to køn, og de to sider af ham.

Sexualiteten og dens forkvakling er rigeligt til en opgave i sig selv.

David



Stump (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Stump


Dato : 06-12-02 18:30

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message
news:asqaql$jrh$1@sunsite.dk...
> Stump kalligraferede, i news:3df06375$0$689$ba624c82@nntp03.dk.telia.net
> > "Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
> Ja, hmmmm. Freud er ikke det mest oplagte - i hvert fald ikke Kulturens
> Byrde. Ok man kan måske hævde en vis anti-civilitatorisk tendens i filmen,
> men det er jo anti- en bestemt udgave af civilisationen, nemlig den
> forbrugeristiske kapitalisme. Den kendte Freud slet ikke ...

Ja, mit hm.., skulle netop udtrykke forbehold overfor ideen i at bruge Freud

>
> Det er der i filmen også. I det hele taget er den jo (i sagens natur) fyld
> med den slags dualiteter/dikotomier/dualismer/dialektikker (whatever).
> Mand-kvinde, Handling-tænkning, magt-afmagt etc etc.

Ja, og hvilken text er ikke fyldt med dikotomier... På gymnasialt niveau
ryger det som regel, ret mig hvis jeg tager fejl, ind under "tematikken"...

> Sjovt, den vinkel lagde jeg ikke mærke til (har kun set filmen)

Har også kun set filmen - den læsning (og det om bogen) var forelæserens
info til os, der sad med blikket rettet stift mod tavlen og benene bøjet i
de rette vinkler

> En mere gymnasievenlig vinkel: Det er svært at integrere de mang
> modsatrettede krav man bliver stillet over for af omverdenen. Meget af det
> vore liv bruges på er ret meningsløst og mange mennesker er kynikere. Hvis
> man vil opnå en smule autenticitet eller mening må man bryde facader ned
> (jf. fx. Pink Floyd "The Wall") og lære at relatere sig til andre
mennesker
> uden om overfladen. Problemet er at alle ved det er sådan, og defor bliver
> selv relationer til andre og forsøg på autenticitet kommercialiserede og
> stivnede i bestemte ritualer (selvhjælpsgrupperne fx.). Man skal bekende
sit
> indre, men kun hvis det ikke er normbrydende (den sexlystne kemopatient).

Lyder rimeligt - autencitet er da også virkelig aktuelt. Tænk bare på vor
tids Robinson, hvor deltagerne ikke snakker om andet end autencitet i de
tidsrum, hvor de ikke kaster med mudder

> Den helt "rigige"imho at bruge ift. en analyse vil være Foucault og hans
> begreber om panoptikon og dobbelt subjektivering. Specielt ift. hvordan
> anarki (slåskamp-klubben) degenererer og bliver små-fascistisk
> (kamptropperne). - Man kan ikke blive fri for omklamringen af det man
kæmper
> imod.

Jeg ville være gået i hundene, hvis jeg havde kastet mig over Foucault
dengang jeg gik i gymnasiet. Men jeg tror du har fat i noget der.

<snip>
> Det er jo også kun en partiel læsning. Jeg ser fights'ene først og
fremmest
> som subversive (ift. samfundsordenen) og pansernedbrydende (forsøget på
> autenticitet).

Jeg har end ikke forsøgt at læse filmen endnu - forsøgte blot at huske, hvad
vi blev præsenteret for af læsninger.

> Sexualiteten og dens forkvakling er rigeligt til en opgave i sig selv.

Det er grænseløst irriterende - jeg har en svag erindring om, at der netop
også blev sagt noget interessant om dette til forelæsningen... pt er min
hjerne dog tilsyneladende lettere teflonbelagt.
Mvh. Stumpen



David T. Metz (07-12-2002)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 07-12-02 03:07

Stump skriblede:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message
> news:asqaql$jrh$1@sunsite.dk...

> Lyder rimeligt - autencitet er da også virkelig aktuelt. Tænk bare på
> vor tids Robinson, hvor deltagerne ikke snakker om andet end
> autencitet i de tidsrum, hvor de ikke kaster med mudder

Det er jo pointen. Prøv at sige til en person: "Vær dog spontan!" Det er et
paradoks.

>> Den helt "rigige"imho at bruge ift. en analyse vil være Foucault og
>> hans begreber om panoptikon og dobbelt subjektivering. Specielt ift.
>> hvordan anarki (slåskamp-klubben) degenererer og bliver
>> små-fascistisk (kamptropperne). - Man kan ikke blive fri for
>> omklamringen af det man kæmper imod.
>
> Jeg ville være gået i hundene, hvis jeg havde kastet mig over Foucault
> dengang jeg gik i gymnasiet. Men jeg tror du har fat i noget der.

Ja, sorry - findes der ikke en "Foucault for Dummies"?

>> Sexualiteten og dens forkvakling er rigeligt til en opgave i sig
>> selv.
>
> Det er grænseløst irriterende - jeg har en svag erindring om, at der
> netop også blev sagt noget interessant om dette til forelæsningen...
> pt er min hjerne dog tilsyneladende lettere teflonbelagt.

Nu er det et stykke tid siden jeg så den. Men for "Tyler" er sex tydeligvis
en kilde til provokation (pik-billeder klippet ind i familiefilm), en
erstatning for nære relationer (hun kommer på besøg, han knepper hende) og
præstationsorienteret selvnydelse. For den anden (er det jack han hedder?)
er det provokerende eller farligt, det forstyrrer relationer og det er hult
og præstationsangst-skabende. En ret almindelig cocktail (no pun intended).

Igen har vi at sexualitet ofte bliver fremhævet som det mest autentiske
eller centrale element i selv/identiteten, men dermed er det allerede for
sent, så kan det ikke længere være autentisk fordi vi begynder at tænke
over det og overveje det strategisk (vær dog spontan!) Det er derfor man
skal slå sig selv halvt bevidstløs for at opdage "sig selv" - man skal lade
være med tænke for meget over tingene, for så bliver man straks indrulleret
i alt for mange etablerede diskurser og bliver dermed sårbar for
manipulation. I filmen/bogen "Hærværk" opfylder alkohol samme funktion som
slåskampe her (Hærværk er i det hele taget et oplagt
sammenligningsgrundlag, som enhver dansklærer vil elske).

David


M W N (06-12-2002)
Kommentar
Fra : M W N


Dato : 06-12-02 17:59

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message news:<asnveo$dui$1@sunsite.dk>...
> Hejsa i gruppen
>
> Jeg står for at skulle skrive en stor skriftlig opgave om filmen/bogen Fight
> Club.
>
> Er der nogle herinde, der har nogle gode vinkler på filmen som jeg endnu
> ikke har opdaget, sekundær litteratur, links, etc, så ville jeg være
> utroligt glad.
>
> Freud og hans "Kulturens Byrde" er indtil videre bedste bud, men det kunne
> være fedt med nogle flere vinkler, og mon ikke jeg har overset nogle...
>
> På forhånd tak!
>
> Mvh Anders

Jeg var en gang til en forelæsning om civilsamfundet. Her blev Fight
Club netop brugt til at eksemplificere, at den var helt gal med
samfundet. De vrede unge mænds forgæves kamp for at komme tilbage til
deres rødder. Deres forsøg på at gøre oprør mod samfundet, og hele den
måde verden i dag er blevet institutionaliseret på.

Nu ved jeg ikke hvilket niveau din opgave er på, men du kunne evt.
kigge på noget litteratur omkring opbrud i civilsamfundet. Muligvis
Alan Wolfe "Whose Keeper" - han har også nogle specifikke vinkler på
Skandinavien, og hvordan vores civilsamfund er ved at gå til grunde.
Det var vist noget med at alt er blevet sat i kasser i rammer -
statens servicesamfund pacificerer folk og det fører til
ligegyldighed.....

Nå, men held og lykke med det....

vh.

Mikkel

Peden (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Peden


Dato : 06-12-02 19:54

Kig lidt på www.chuckpalahniuk.net der er en masse gode ting, og forfatteren
selv har lidt at sigeom bogen her og der.
En pige fra min klasse lavede en god opgave om den sidste år, vil prøve at
høre hende om hun gider smide den på nettet ;)


--
Peter Risager
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel Was
just a freight train coming your way"
--Metallica S&M





Ulrik Lauritzen (07-12-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Lauritzen


Dato : 07-12-02 11:09


> Freud og hans "Kulturens Byrde" er indtil videre bedste bud, men det kunne
> være fedt med nogle flere vinkler, og mon ikke jeg har overset nogle...


J. Lacan fortsatte en del af Freuds tanker og kom blandt andet ind på
spejlstadiet, hvor spædbarnet spejler sig i moderen og først derefter kan
individualiseres. Det er i hvert fald sådan, jeg husker teorien, men det er
noget tid siden, jeg læste det. Men hvorom alting er: Jeg tænkte, om man
ikke kunne bruge disse dejlige spejlmetaforer til at diskutere
subjektsproblematikken - hvem er hvem og hvilket forhold er der i mellem
dem? Jeg husker ikke filmen klart, men vil også bare lige nævne denne idé.
Held og lykke.

Ulrik.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste