Skabræve
Fra : Claus Johannsen

Dato : 05-12-02 00:13

Hvordan ser det ud med rævene i år . Har de skab? eller er det et overstået
kapitel.

Jeg har skudt tre her i år og de var alle i orden.

På de jagter jeg har været på her i Himmerland, er der ikke skudt nogen med
skab.

Hilsen.
Claus.

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 05-12-02 03:52

On Thu, 5 Dec 2002 00:13:26 +0100, "Claus Johannsen"
<landkaergaard@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har skudt tre her i år og de var alle i orden.
>På de jagter jeg har været på her i Himmerland, er der ikke skudt nogen med

Sannsynligvis vil dere oppleve perioder med mye skabb på reven, og
perioder der de fleste revene er friske. Frem til ca 1995 hadde jeg
nesten ikke sett en frisk rev, men fra 1995-2000 var skabben så godt
som borte. Jeg må ha skutt bortimot 40 rev i denne perioden, og
samtlige var friske. Vinteren 2000 var skabben tilbake, på enkelte
dyr, og vinteren 2001 var det flere skabbrev å se, enn friske. Hittil
i år ser det ut til at det er mindre skabb igjen (og også en del
mindre rev) men det er mulig det slår ut mer utover vinteren. Jeg har
i allefall skutt 10 rev hittil i høst, og ingen av disse var infisert
med skabb.

Skabben blir vi sannsynligvis aldri kvitt når den først har kommet
inn. Men den kan holdes nogenlunde under kontroll, dersom revestammen
holdes på et jevnt lavt nivå - smittepresset er omvendt proporsjonalt
med bestandsnivået, dvs dess flere rev det er i et område, dess større
sjanse er det for at skabben skal smitte fra en infisert til en frisk
rev.

Det er mulig reven, over et langt tidsperspektiv, utvikler en viss
motstandsdyktighet mot skabbmidden. Men det gjenstår å se.

Fra : Claus Johannsen

Dato : 05-12-02 11:05

Jeg er helt enig med dig i dit svar, kun fremtiden vil vise om rævene
slipper af med skab miden.
Her på egnen synes jeg at rævebestanden er tiltagende.

Claus.

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 05-12-02 13:41

On Thu, 5 Dec 2002 11:04:58 +0100, "Claus Johannsen"
<landkaergaard@tiscali.dk> wrote:

>Jeg er helt enig med dig i dit svar, kun fremtiden vil vise om rævene
>slipper af med skab miden.
>Her på egnen synes jeg at rævebestanden er tiltagende.

Reven har en formeringshastighet på lik linje med ulven - tidlig
kjønnsmodning, relativt store kull og god overlevelse når det er bra
mattilgang. (Husk at det for mindre enn 30 år siden var registrert to
ulver i hele Skandinavia - nå teller stammen minst 150 dyr,
sannsynligvis noe mer...)

En bestandsøkning på 30% er ikke uvanlig fra år til år. Ungdyr utgjør
hoveddelen av bestanden, og den desidert beste innsatsen gjør en jeger
på seinvinteren, da bestanden er på sitt laveste, reven er i dårligere
kondisjon og trenger mye å spise, og andelen voksne dyr er større.

Fra : Claus Johannsen

Dato : 06-12-02 19:58

Hvilke jagtform bruger du / i på rævene, fra nu og resten af jagtsesonen.

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 07-12-02 04:21

On Fri, 6 Dec 2002 19:57:43 +0100, "Claus Johannsen"
<landkaergaard@tiscali.dk> wrote:

>Hvilke jagtform bruger du / i på rævene, fra nu og resten af jagtsesonen.

Det varierer en del, både fra dag til dag og ulike årstider. På
sensommeren og tidlig høst skyter vi mest rev under vakjakt på åkre
eller hogstfelt der vi vet reven reker rundt, gjerne under bukkejakta.
Ellers jakter vi hovedsakelig på måneskinn, eller i skumring morgen
eller kveld. Jeg skyter også mye av reven fra veikanten, dvs jeg ser
reven fra bilen, kommer meg ut av veien (jeg, ikke bilen selvsagt...)
og kommer til skuddsjanse. Dette er meg bekjent kanskje den mest
_effektive_ jaktmetoden på rev, selv om det ikke nødvendigvis har så
mye med jakt å gjøre.

Ellers bedriver vi både åtejakt, fellefangst, drivjakt med og uten
hund, og hijakt.

Men de fleste rever skytes ved mer eller mindre tilfeldighet (under
annen jakt, når reven oppdages når en er ute i andre ærend eller
lignende). Det krever derimot at man er forberedt på at reven kan
dukke opp når som helst... ; )

Det er muligens noen her inne som vil påstå at en del av dette er
uetisk jakt - jeg vil bare påpeke at alt dette er fullstendig lovlig i
Norge, og at jeg ikke bedriver noen blåkors-virksomhet når det gjelder
revejakta. Der er det antall rev i sekken, ved endt sesong, som
gjelder. Og selvsagt jakter jeg så humant som mulig, det gjelder under
all jakt. Men for meg er det et skarpt skille mellom dette som jeg
kaller ren avskytning/bestandskontroll, og rekreasjonell jakt (på
f.eks rådyr, hare osv.)