Bange kat (+ lang introduktion)
Fra : Anders Houmark

Dato : 04-12-02 22:48

Hejsa

Jeg har lidt et problem med "min" kat. For at kunne forstå det lidt bedre
tror jeg at jeg er nødt til at forklare hvordan vi fik katten.
Hvis du ikke har lyst til at læse en alt for lang fortælling, må du meget
gerne bare springe ned til det reelle problem :)

Hele min katte-karierre startede egentlig sådan lidt sjovt, min bror og jeg
var fast besluttede på at få et husdyr og da min mor er bange for hunde
måtte det blive en kat vi skulle have. Hele arbejdet med at få overtalt
forældrene gik så i gang, og det var så en blanding af flere måneders
plageri + at en dreng der gik i min brors klasse havde en kat der lige havde
fået killinger ( og de bor 500meter fra os :) som gjorde at vi fik overtalt
min far til at vi kunne få en kat. Min mor derimod var meget imod at få et
husdyr og hun mente bestemt at vi aldrig nogensinde kunne komme på ferie
mere osv
Nå men vi fik så udvalgt katten, og de 2 uger der gik før vi kunne få katten
gik *meget* langsomt!

Uha navngivningsprocess, det nye i at der var "nogen" hjemme når man kom
hjem fra skole og det mærkelige i at skulle lukke katten ind/ud var noget
man lige skulle vende sig til. Katten blev "døbt" Spot fordi den var helt
hvid og havde en enkelt sort plet på pelsen.

Det var en hankat, og den gik troligt rundt om huset og inde i huset i ca. 1
års tid, og så forsvandt den! Efter 3-4 dage den havde været væk indrykkede
vi en annonce i ugeavisen hvor den blev efterlyst, og efter ca. 2 uger havde
vi opgivet alt håb om at finde den, men så ringede telefonen og en dame i
den anden ende af byen sagde hun havde fundet en kat som lignede vores
meget, og glade var vi da de kom forbi med en kat - det var bare ikke vores
:(...

Det endte så med at vi overtog katten og satte "vi har fundet denne kat"
ting annoncer i ugeavisen så evt. ejere kunne finde den igen.. Katten var
helt ekstremt bange, de første 3 dage brugte den delvist helt inde ved
bagvæggen under mine forældres seng, og så var den ude og spise et par
gange. Det var klart at den ikke har været behandlet ordentligt da den var
meget bange for alting. Ejeren dukkede ikke op (det er ikke engang sikkert
der har været en ejer).

Det sjove er så egentlig at vores gamle kat blev fundet igen - den var faret
vild og havde opholdt sig i et boligkvarter og den havde *ikke* manglet mad,
for pokker den var tyk da den kom tilbage Kattene var oppe at slås
konstant i starten men det aftog og de blev allerbedste venner... (de blev
steraliseret)
Pga. det er ude/inde katte er der den ulempe at de kan blive kørt ned, og
det var det som skete for Spot ca. 1 år efter den var kommet hjem igen.
Vi mistænker den meget for at være døv og jeg har også et par gange været
ude på vejen for at flytte den fra en holdene og dyttene bil..

Den kat vi har tilbage nu har fået det originale navn "pjevs". Den er stadig
forholdsvis bange, den render ud ved synet af støvsugeren, man kan ikke
spille "høj" musik et par værelser væk, men det værste ved den er, at den er
utrolig bange for fyrværkeri! Bare der er larm udenfor gør at den bliver
utrolig bange, og når den bliver det vil den udenfor - under stormen 3
december ville den ud, der var intet at gøre, dens puls var oppe på alt for
meget og man kunne nærmest se panikken i øjnene på den! Det samme gælder for
fyrværkeri.
Det dumme er så, at der er enkelte butikker her i Svendborg som begynder at
sælge fyrværkeri ca. en uge før december, og det er der nogen mennesker på
et kollegie overfor hvor vi bor, som udnytter. Og hvis det ikke er kollegiet
der bliver affyret krudt fra, så er det nogen af de omkringliggende huse.
Der går ikke en dag uden at brag, og Pjevs render ud hver eneste gang. Det
er en pine for den, og jo nærmere vi kommet nytår, jo mindre ser vi til den.
Nytårsaften ser vi den 1-2 gange hvor den hurtigt er inde for at spise, og
ellers ikke.

Jeg tænkte på om i kender til en metode man kan gøre katten mere rolig på?
Jeg tænker ikke nødvendigvis på noget medicin eller piller, men det kan vel
være bedre at dope katten nytårsaften så den får en rolig dag/nat, end at
den skal rende rundt med puls 180 i et helt døgn..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk (intet om katte)

Fra : Camilla Baird

Dato : 07-12-02 08:53

> [...]
> PPPS: undskyld hvis det er anden gang du ser dette indlæg. Der var desværre
> lidt problemer med dato'en i første forsøg :-/

Velkommen til dig og Pjevs!

Min første indskydelse til et forsøg på at berolige Pjevs lidt var
Bach's Rescue Remedy (redningsdråber, tror jed de hedder på dansk). De
kan købes hos velassorterede helsekostforretninger. De kan gives i
dagene op til skyderiet eller akut - de kan i princippet ikke overdoseres.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar