Zamioculcas zamiifolia - Er den giftig for~
Fra : Tim Hesthaven

Dato : 04-12-02 13:57

Jeg har fået en Zamioculcas zamiifolia plante foræret. Så inden den kommer
ned at stå på gulvet, vil jeg lige høre om der er nogen herinde, som ved om
den er giftig for kattemaver?

Mvh
Tim Hesthaven

Fra : Helle

Dato : 04-12-02 14:03

"Tim Hesthaven" <timsonder@email.dk> wrote in message
> [...]
> ned at stå på gulvet, vil jeg lige høre om der er nogen herinde, som ved

Hej Tim.
Hvis du går ind på www.netdyredoktor.dk mener jeg du kan finde en oversigt
over giftige planter.

Mvh Helle

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-12-02 14:27

In article <asku14$1ke2$1@news.cybercity.dk>, Tim Hesthaven
<timsonder@email.dk> wrote:

> [...]
> ned at stå på gulvet, vil jeg lige høre om der er nogen herinde, som ved om

Hej Tim

Jeg har søgt lidt rundt og det nærmeste jeg lige kan komme er, at den
er i familie med Philodendron - og _den_ er på "negativ-listen". Men om
det betyder at denne her også er? Tjah, det ved jeg ikke...

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 04-12-02 22:55

Den hortonom studerende (havebrugsvideskab) to lige en hurtig tjekker. Og
har fundet frem til nedstående så den indeholder kun oxalsyre ligesom
rababer og skulle ikke være giftig.

Mvh Tina

Zamioculcas zamiifolia.
(syn. Caladium zamiifolium, Zamioculcas lanceolata, Zamioculcas loddigesii,
Zamioculcas zamiafolia.)

Familie: Araceae. (Myrkonglefamilien).

Ligner endel på Zamia Furfuracea, men denne er i Cycade-familien.

Zamiifolia = Zamialignende blad.

Ophavssted: Zanzibar, Tanzania, Øst-Afrika.

Norsk navn: Intet norsk navn. engelsk: ZZ-plante (uoff.)

Beskrivelse: Ekstremt robust inneplante som tåler lite lys, mangelfull
vanning og dårlig stell. Stilfullog vakker.
Tykke kraftige bladstilker med elliptiske blad. Bladstilkene lagrer vann.
Denne planten er ny på markedet - introdusert ca. 1999.

Samme familie som Philodendron - Spathiphyllum og Aglaonema. Vokser sakte..
Kan bli .i overkant av 1 meter høy - vanlig er 70-80 cm, temmelig vid.

Lys: Trives i alt fra dårlig lys til sol - men unngå skarp middagssol
ettersom planten

kan bli sviskadd.

Vanning: Vannes sparsomt, spesielt om vinteren. For mye vann kan resultere i
gule blad, for lite vann resulterer i bladfall.
(Lite lys - lite vann, mye lys - fortsatt forholdsvis lite vann.

Blomstring: Ubetydelige gule blomster uten duft (ligner Spathiphyllum).

Blad: Tykke, kraftige, grønne blad med naturlig glans på oppsvulmede
stilker. Bladglans er unødvendig og anbefales heller ikke.

Gjødsling: Hver andre uke om sommeren - lite eller intet om vinteren.

Insektangrep: Ukjent.

Formering: Lett å stiklingsformere ved bladstiklinger. Deling.

Sykdom: Ukjent

Giftig: Ikke kjent. Inneholder i likhet med rabarbra oksalsyre..

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 04-12-02 23:04

jeg fandt også dette

Zamiakalla
Garderobsblomma, Zamioculcas zamiifolia
Växten innehåller ämnen som är irriterande.
SYMTOM: Kan ge sveda i mun och svalg samt magbesvär.
ÅTGÄRD: Ge lite dryck.

som før nævnt indeholder planten oxalsyre men jeg ved ikke hvordan katte har
det med det. Du giver jo feks. ikke rababer til helt små børn af samme
grund.

Mvh Tina