Brugt bærbar MAC - råd søges ...
Fra : Lars Andersen

Dato : 05-12-02 21:46

Hej alle ....

Som uindviet new come'r har jeg svært ved at finde et ordentligt startsted i
MAC-universet - og håber derfor på lidt behjælpelig respons fra gruppen her.

Jeg skal bruge en bærbar MAC - primært som skriveredskab. Men det ville da
være dejligt, hvis mit digi-cam og andet udstyr kunne tilsluttes. Og der
skal være plads til tilslutning af trådløst netværkskort.

Jeg har ikke ubegrænsede pengemidler - ellers var alt jo let nok

Derfor søger jeg råd vedr. evt. brugte modeller, som kunne egne sig - og
steder, hvor disse forhandles.
Og råd om hvad jeg måske skal passe på, undgå eller netop opsøge er også
meget velkomne.

På forhånd tak.
Lars

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-12-02 21:51

In article <%VOH9.59486$HU.4064679@news010.worldonline.dk>,
"Lars Andersen" <skrymer@worldonline.dk> wrote:

> Jeg skal bruge en bærbar MAC - primært som skriveredskab. Men det ville da
> være dejligt, hvis mit digi-cam og andet udstyr kunne tilsluttes. Og der
> skal være plads til tilslutning af trådløst netværkskort

Der er lige blevet sat en iBook 500 til salg i markedsgruppen, den
kommer du ikke helt galt afsted med og den opfylder dine krav.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Lars Andersen

Dato : 05-12-02 22:00

Tak! - jeg var ikke bekendt med eksistensen af markedsgruppen. Men den vil
blive udforsket.

Thanx
Lars.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 05-12-02 22:30

Lars Andersen <skrymer@worldonline.dk> wrote:

> Tak! - jeg var ikke bekendt med eksistensen af markedsgruppen. Men den vil
> [...]

Kender du markedet på MediaMac?

Fra : Lars Andersen

Dato : 06-12-02 08:39

"Jens Rasmussen" <jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk> skrev i en meddelelse

> Kender du markedet på MediaMac?

- Yes! Var omkring den i min søgen. Virker som et godt bud.
Tak.
Lars

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-12-02 22:31

In article <F7PH9.59514$HU.4066562@news010.worldonline.dk>,
"Lars Andersen" <skrymer@worldonline.dk> wrote:

> Tak! - jeg var ikke bekendt med eksistensen af markedsgruppen. Men den vil
> blive udforsket.

Herligt. Kan du så også lokkes til at ikke bundcitere?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-12-02 23:34

> Herligt. Kan du så også lokkes til at ikke bundcitere?

Kære Martin. Husk nu lige en lille eller en stor.
Lars skriver jo, at han er ny her.

Ikke at jeg skal være skolemester over for dig, men du har jo _osse_ en
venlig side

Og så iøvrigt velkommen til Lars. Gruppen er meget seriøs og mange er
meget dygtige til rådgivning. Tonen er uhøjtidelig.

M.h.t. dine krav til bærbar kan jeg nok ikke bidrage med noget. iBook er
sikkert sagen for dig. Den har en god lille størrelse og en fin-fin
skærm. Som skriveredskab kunne du også sagtens finde en ældre model, men
du har jo nogle 'nutidige' krav til udbygning. Så jo, iBook er nok det
bedste.

Når du køber brugt bærbar skal du være _meget_ opmærksom på batteriets
tilstand. Det er der jo osse en anden, der skriver. De slides altså ned,
og de er dyre at udskifte.

Held med det.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Lars Andersen

Dato : 06-12-02 08:49

"Mich. Ottosen" <mich.ottosen@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når du køber brugt bærbar skal du være _meget_ opmærksom på batteriets
> tilstand. Det er der jo osse en anden, der skriver. De slides altså ned,

**********

Hej Michael,

Tak for velkomsten.
Ja, sværmer af fornuftsmæssige (læs: pengemæssige) årsager om en iBook (dog
helst med 14" skærm), selvom en PowerBook jo pr. automatik aktiverer
mundvandet, hehehe ..
Og det er rigtigt. Med mine krav kommer jeg nok ikke uden om en nyere model.
(Av av i muldvarpen .... hehe ..)

På gensyn.
Lars

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-12-02 10:42

In article <bEYH9.60146$HU.4105654@news010.worldonline.dk>, Lars Andersen wrote:
> [...]
> mundvandet, hehehe ..
> Og det er rigtigt. Med mine krav kommer jeg nok ikke uden om en nyere model.

14" er kun en fordel hvis du har dårligt syn / skal bruge den til
at have andre til at se præsentationer etc.

14" giver dig: Samme opløsning som 12" (1024x768), kortere
batterilvetid, fysisk større maskine (?) og tungere maskine.

De fleste PC'ere koster 2-5000 kr ekstra med lille skærm, da
det gør dem mere portable, og forretningsfolk er villige til at
betale for det. Er selv en af dem der ikke kunne drømme om en
større skærm medmindre man får ekstra oplæøsning med.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 07-12-02 11:06

In article <slrnav3gjs.d1.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> 14" er kun en fordel hvis du har dårligt syn / skal bruge den til
> at have andre til at se præsentationer etc.

Ikke helt enig. Jeg synes, det er mere behageligt at se på 14"-skærmen,
da man ikke skal anstrenge øjnene så meget for at se det samme.

> 14" giver dig: Samme opløsning som 12" (1024x768), kortere
> batterilvetid, fysisk større maskine (?) og tungere maskine.

Batteriet er vist større i den store iBook - i hvert fald opgiver Apple
batterilevetiden til at være 6 timer mod den lilles 5 timer.

I øvrigt ville jeg aldrig selv vælge 14"-modellen, da den er så stor,
klodset og dyr, at det ikke opvejer dens fortrin.

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Michael Holm

Dato : 07-12-02 19:18

Mikkel Pagh <spiced.pork@ham.com> wrote:

> [...]
>
> I øvrigt ville jeg aldrig selv vælge 14"-modellen, da den er så stor,
> klodset og dyr, at det ikke opvejer dens fortrin.

helt uenig, efter at havde arbejdet på begge 2 kan jeg kun sige at 14"
er super ! det virker helt forkert at gå tilbage til den lille, når man
har haft den store. Prisen har du nok ret i

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 08-12-02 01:39

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> helt uenig, efter at havde arbejdet på begge 2 kan jeg kun sige at 14"
> er super ! det virker helt forkert at gå tilbage til den lille, når man
> har haft den store. Prisen har du nok ret i

Helt uenig, efter at havde arbejdet på begge 2 kan jeg kun sige at 12"
er mere super - for mig!

14" passer slet ikke i min rygsæk sammen med mine mapper og andre
elektroniske dingenoter. Desuden slipper jeg for at slæbe på et 1/2 kg
ekstra (... dvs. det gør jeg så ikke når jeg har min madpakke med)

Efter min kritiske smag er 14" ikke særlig køn med de bittesmå højtalere
og den store ramme om tast. Den ekstra batteritid den tilbyder kunne jeg
dog godt bruge.

14" er dog god til folk med synsbesvær, jeg bruger dog selv briller (H:
SPH + 2,75, CYL - 2,5; V: SPH + 3,5, CYL - 3,0) og har ingen problemer
med 12" skærmen.

--
vh Jesper

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-12-02 01:41

In article <1fmumwf.1ucypzx1gld4eqN%forhulenda@hotmail.com>,
forhulenda@hotmail.com (Jesper Møller-Fink) wrote:

> (H: SPH + 2,75, CYL - 2,5; V: SPH + 3,5, CYL - 3,0)

Hvorfor går man dog og husker på den slags?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-12-02 02:43

In article <newsspam4-2DE629.01412208122002@sunsite.dk>, Martin Edlich wrote:

> Hvorfor går man dog og husker på den slags?

Ja, specielt da det er inkomplette data. Min CYL er -0.5
ekstra i 90 grader. Hvis man ikke kender vinklen, så kan man
lige så gody korrigere det hele på midten.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 08-12-02 10:51

> [...]

> ekstra i 90 grader. Hvis man ikke kender vinklen, så kan man
> lige så gody korrigere det hele på midten.

Det er jeg oprigtig ked af:

SPH CYL AXE PD
Højre: +2,75 -2,5 5 30
Venstre: +3,5 -3 178 33

Kan du så ikke belære mig om hvad det betyder?

--
vh Jesper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-12-02 15:32

In article <1fmvckl.mcshzhu4j7kN%forhulenda@hotmail.com>, Jesper Møller-Fink wrote:

> Det er jeg oprigtig ked af:
>
> SPH CYL AXE PD
> Højre: +2,75 -2,5 5 30
> Venstre: +3,5 -3 178 33
>
> Kan du så ikke belære mig om hvad det betyder?

Det første tal er din styrke på midten, det næste er den styrke
du har ude i en vinkel, det 3die er vinkelen. Det sidste tal siger
mig intet.

Dine tal ser lidt mystiske ud, så det kunne se ud som om tal 2 er
er en ændring i forhold til tal 1. Dvs at 5 grader væk fra midten har du
næsten normalt syn på højre.

På venstre skal man ud i 178 grader før du er nede på +0.5

Hos mig selv er korrektionen stille og roligt rykket ud, hvilket
betyder min bygningsfejl er aftagende.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 08-12-02 16:12

> [...]

> Dine tal ser lidt mystiske ud, så det kunne se ud som om tal 2 er
> er en ændring i forhold til tal 1. Dvs at 5 grader væk fra midten har du

Det siger øjenlægen og optikeren også.

Det er en rigtig "god" bygningsfejl, som jeg længe har klandret mine
forældre for...

Tak for forklaringen

--
vh Jesper

Fra : Michael Holm

Dato : 08-12-02 11:54

fJesper Møller-Fink <forhulenda@hotmail.com> wrote:

> [...]
> elektroniske dingenoter. Desuden slipper jeg for at slæbe på et 1/2 kg
> ekstra (... dvs. det gør jeg så ikke når jeg har min madpakke med)

Det siger vist mere om din taske end iBooken med fare for at du
allerede har en stor og god taske må jeg anbefale "Kensington Saddlebag"
(evt. med et Applelogo) den er både lille og stor samtidig, har
fableagtige mange rum, og der kan til stadighed proppes mere i den

> Efter min kritiske smag er 14" ikke særlig køn med de bittesmå højtalere
> og den store ramme om tast.
i starten da dem lille kom var jeg imponeret over at den var kortere end
et A4 papir ! Men da den store kom var det wauw sådan skulle den være
men smag og behag

> [...]
>
> 14" er dog god til folk med synsbesvær, jeg bruger dog selv briller (H:
> SPH + 2,75, CYL - 2,5; V: SPH + 3,5, CYL - 3,0) og har ingen problemer
(også brillebruger v/h (eller omvendt: - 3,75/-3.50)

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-02 20:50

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:
> allerede har en stor og god taske må jeg anbefale "Kensington Saddlebag"
Jeg er uenig.
Den er rigtig nok billig, praktisk og pæn.
Den er dog lavet forkert til henover skulder brug. Det er syningerne der
bærer vægten og ikke stoffet. 6 ud af 6, gik op i sømmen i den ene side
efter nogen tids almindelig brug med Wallstreet, strømforsyning,
manualer og papir.

Der findes en mindre mere almindeligt udsende sort taske, der kan stå på
gulvet med lynlås i midten, med to frontlommer, og placering af computer
i midten at tasken. Prøv den

vh Flemming Rubini

Fra : Michael Holm

Dato : 09-12-02 23:40

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> [...]
> bærer vægten og ikke stoffet. 6 ud af 6, gik op i sømmen i den ene side
> efter nogen tids almindelig brug med Wallstreet, strømforsyning,
-surt..
Jeg må indrømme at jeg bruger den som rygsæk og håndtaske, det har de
holdt til !!

> Der findes en mindre mere almindeligt udsende sort taske, der kan stå på
> gulvet med lynlås i midten, med to frontlommer, og placering af computer
> i midten at tasken. Prøv den
>
> vh Flemming Rubini

hvad hedder den ?
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-12-02 10:27

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:
> hvad hedder den ?
Også af fabrikatet Kensington, men jeg kan ikke huske modelnummmeret.

Er der nogen der har et link til deres tasker skal jeg gerne kigge
efter.

vh Flemming Rubini

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 10-12-02 00:18

> [...]

> (evt. med et Applelogo) den er både lille og stor samtidig, har
> fableagtige mange rum, og der kan til stadighed proppes mere i den

Jeg har en yderst bekvemmelig Jack Wolfskin rygsæk til mappe, madpakke
og dingenoter. Og så et endnu mere yderst bekvemmeligt hylster - en
WaterField Sleevecase - til min iBook

<http://www.sfbags.com>

--
vh Jesper

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 05-12-02 22:03

> [...]

> MAC-universet - og håber derfor på lidt behjælpelig respons fra gruppen her.

Det kan du være sikker på!

> [...]
> steder, hvor disse forhandles.
> Og råd om hvad jeg måske skal passe på, undgå eller netop opsøge er også

Brugtmarkedet er et naturligt valg. Selv er jeg yderst tilfreds med min
PB G3 "wallstreet", som er lige før, der kom USB + FireWire på disse
bærbare modeller. Det giver begrænsninger mht. digi-cam og andet moderne
udstyr, men et indstikskort til trådløst netværk har jeg da, og det
virker fint; det er self. mere elegant, hvis kortet sidder inde i PB'en.

Til at vurdere modellerne kan jeg anbefale MacTracker, som jeg evt. kan
sende til dig.
vh Jens

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 06-12-02 02:19

jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk (Jens Rasmussen) writes:

> Brugtmarkedet er et naturligt valg. Selv er jeg yderst tilfreds med
> min PB G3 "wallstreet", som er lige før, der kom USB + FireWire på
> disse bærbare modeller.

Jeg tvivler ikke på at du er glad for din "Wallstreet", men netop
fraværet af USB gør msakinen en kende mindre attraktiv for
spørgeren. USB er i det fleste tilfælde vejen til tilslutning af
eksterne enheder. CF-kort kan ganske vist stoppes i PCMCIA-porten, men
man kommer hurtigt til kort, hvis man vil tilslutte en nyere scanner,
mus m.m.m

-j

--
Mennesker og maskiner i Bolivia
http://weblog.janus.dk

Fra : Lars Andersen

Dato : 06-12-02 09:05

> [...]
> virker fint; det er self. mere elegant, hvis kortet sidder inde i PB'en.
>
> Til at vurdere modellerne kan jeg anbefale MacTracker, som jeg evt. kan

*******

Hej Jens,

Kender ikke begrebet MacTracker - så send det endelig! ...
LarsAndersen1@msn.com

Thanx. Lars

Fra : Christian Bech

Dato : 06-12-02 10:16

"Lars Andersen" <LarsAndersen1@msn.com> skrev:

>*******
>
>Hej Jens,
>
>Kender ikke begrebet MacTracker - så send det endelig! ...
>LarsAndersen1@msn.com

MacTracker er et program der rummer data om alle Mac-modeller, men det
nytter nok ikke meget, hvis ikke du i forvejen har en Mac at afvikle
det på. Et alternativ er at kigge på http://www.apple-history.com/

--
Christian

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 06-12-02 11:18

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> [...]

Kunne ikke sende det, da det fylder for meget.

> MacTracker er et program der rummer data om alle Mac-modeller, men det
> nytter nok ikke meget, hvis ikke du i forvejen har en Mac at afvikle
> det på. Et alternativ er at kigge på http://www.apple-history.com/

MacTracker findes også i en Windowsversion

Mactracker  -  1.7.2
Provides detailed info on every Apple Mac ever made.
Kan hentes her:
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=10026&db=mac
vh Jens

Fra : Christian Bech

Dato : 07-12-02 01:39

jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk (Jens Rasmussen) skrev:

>MacTracker findes også i en Windowsversion
>
>Mactracker  -  1.7.2
>Provides detailed info on every Apple Mac ever made.
> [...]

Det vidste jeg ikke. Tak for linket, så kan jeg sidde og savle lidt
over en iBook, mens jeg er bundet til Dellen
--
Christian

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-12-02 17:49

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> Det vidste jeg ikke. Tak for linket, så kan jeg sidde og savle lidt
> over en iBook, mens jeg er bundet til Dellen

Har du faaet lagt Linux paa den endnu? Ellers er jeg hjemme igen
omkring jul, og tilbuddet felder stadog.

-j

Fra : Christian Bech

Dato : 12-12-02 22:28

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> skrev:

>Har du faaet lagt Linux paa den endnu? Ellers er jeg hjemme igen
>omkring jul, og tilbuddet felder stadog.

Tak for tilbuddet, men der er desværre en faglig grund til at vi kører
Windows. Ellers havde jeg prøvet at få en iBook i stedet. Det kan nok
heller ikke betale sig at gøre meget ved dellen - hardwaren er ved at
være faldet fra hinanden. Nu er der 9 taster der ikke virker,
USB-portene er ustabile og hvis den følger mine kollegers mønster
burde skærmen stå af i løbet af kort tid.
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-02 22:34

In article <truhvus501mu42apcac4chrm1k85i8cik1@4ax.com>,
Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> men der er desværre en faglig grund til at vi kører Windows.

For at holde liv i IT-afdelingen?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 12-12-02 23:00

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev:

>For at holde liv i IT-afdelingen?

Det er sikkert ikke en uvæsentlig bivirkning, men det er dog ikke den,
der har bestemt at vi har skiftet fra Mac til Windows.
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-02 23:28

In article <vg1ivu4jpcio99lkkvcu318cqs7cglgasl@4ax.com>,

> Det er sikkert ikke en uvæsentlig bivirkning, men det er dog ikke den,
> der har bestemt at vi har skiftet fra Mac til Windows.

Jeg kender desværre alt for godt en masse valide grunde til at skifte
fra Mac til Win.

På min nuværende arbejdsplads er vi ved at lave et helt andet skift,
nemlig fra PC'ere til tynde klienter. Vores Pentium 133'ere er alligevel
ved at være slidt op...

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-12-02 11:19

In article <newsspam4-DAE184.23281112122002@sunsite.dk>, Martin Edlich wrote:

> [...]
>
> På min nuværende arbejdsplads er vi ved at lave et helt andet skift,
> nemlig fra PC'ere til tynde klienter. Vores Pentium 133'ere er alligevel

Men en Mac kan da sagtens køre som tynd klient. Den er selvfølgelig
lidt dyrere.

Jeg arbejder et sted hvor det er dumme terminaler der udskiftes med
tynde klienter og PC'ere.

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-12-02 02:55

In article <slrnavjd0a.of.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Men en Mac kan da sagtens køre som tynd klient. Den er selvfølgelig
> lidt dyrere.

Og så mangler den en masse af fordelene, bla strømforbrug (vi kommer til
at spare 75.000 om året alene på den konto), størrelse, levetid og støj.
Den er også ca 3 gange dyrere.

> Jeg arbejder et sted hvor det er dumme terminaler der udskiftes med
> tynde klienter og PC'ere.

Vi kommer til at beholde et antal PC'ere (specielt i IT-afdelingen :),
men ikke særligt mange.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-12-02 09:48

In article <newsspam4-796A27.02543315122002@sunsite.dk>, Martin Edlich wrote:

> Og så mangler den en masse af fordelene, bla strømforbrug (vi kommer til
> at spare 75.000 om året alene på den konto), størrelse, levetid og støj.
> Den er også ca 3 gange dyrere.

En iBook bruger ikke så meget strøm, er det 75W inklusive skærm ?
Fylder mindre end en dum Citrix terminal + skærm, og er ikke 3 x
så dyr hvis du medregner TFT skærm til din dumme terminal.

Fra : Christian Bech

Dato : 13-12-02 14:25

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev:

>Jeg kender desværre alt for godt en masse valide grunde til at skifte
>fra Mac til Win.

Privat er jeg dog ikke i tvivl - der kan jeg fint leve uden de fordele
som Windows giver.

>På min nuværende arbejdsplads er vi ved at lave et helt andet skift,
>nemlig fra PC'ere til tynde klienter. Vores Pentium 133'ere er alligevel
>ved at være slidt op...

Hvilken type har I valgt?
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-12-02 02:51

In article <3rnjvu02fq64td8usgsa95lj6ebkbn1nn2@4ax.com>,
Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Privat er jeg dog ikke i tvivl - der kan jeg fint leve uden de fordele
> som Windows giver.

Tjoe, vi har begge dele.

> Hvilken type har I valgt?

Jeg kan sgu ikke lige huske navnet, men det er nogen fine små nogen på
størrelse med en Palm Pilot.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-12-02 10:30

On Sun, 15 Dec 2002 02:50:30 +0100, Martin Edlich

>Jeg kan sgu ikke lige huske navnet,

Det kan jeg så nu: ChipPC, model 4420. Den bruger forresten 3,3 W,
hvilket er en del mindre end enhver PC.

MVH

Martin Edlich

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-12-02 22:16

dk.edb.mac og www.mediamac.dk er gode steder at hente info.

> Jeg skal bruge en bærbar MAC - primært som skriveredskab. Men det ville da
> være dejligt, hvis mit digi-cam og andet udstyr kunne tilsluttes. Og der
> skal være plads til tilslutning af trådløst netværkskort.

Som Martin E. har skrevet er den "nye" iBook et godt bud. Mht. iBooks så
fåes de i flere varianter og i to hovedgrupper: en gammel model, som er
meget stor og som bl.a. går under navnet "dametasken" eller
"lokumsbrættet" (se her http://www.apple-history.com/ibookfirewire.html)
Denne model er ikke længere værd at gå efter, primært på grund af dens
lave opløsning på skærmen og dens vægt. Den type iBook du skal gå efter
skal se således ud http://www.apple-history.com/ibook_late_2001.html Jo
nyere en model du kan få des bedre (naturligvis Især grafikkortets
ydelse er blevet bedre i de seneste modeller, og det får du brug for
hvis du vil kører OS X, (hvilket jeg kun kan anbefale.)

Mht. trådløst netkort så var det faktisk Apple som var en af de første
store firmaer som skubbede denne teknologi igang. Deres variant hedder
Airport, men er identisk med IEEE standarden. Det eneste Apple kræver er
dog at man benytter Apples eget Airport kort, som er udformet så den kan
gemmes inden i computeren, og som kobles til en antenne i låget på
computeren. Det giver en rigtig god ydelse mht. rækkevide, og fordi den
trådløse teknologi har været en del af Apples styresystem i mange år er
det en software og hardware mæssig fornøjelse at bruge. På Mediamacs
brugtsalg kan man være heldig at finde et brugt Airport kort til 5-600
kr.

> Derfor søger jeg råd vedr. evt. brugte modeller, som kunne egne sig - og
> steder, hvor disse forhandles.
> Og råd om hvad jeg måske skal passe på, undgå eller netop opsøge er også
> meget velkomne.

Hvis du finder en bærbar som du tror du kan bruge kan du jo prøve at
vende prisen for den i denne gruppe. Ofte er Mac brugere glade for deres
computer og vil gerne ha' en høj brugtpris. Nogle gange er det så også
okay, men der kan også være tilfælde hvor en ny Mac simpelthen "sparker
bunden ud af" brugtmarkedet for særlige modeller. Eksempelvis er den ny
eMac med til at sænke brugtprisen på en ældre iMac til nærmest
ingenting.

Martin

Fra : Lars Andersen

Dato : 06-12-02 09:09

"Martin Bredthauer" <spam_spam_spam@talent.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bunden ud af" brugtmarkedet for særlige modeller. Eksempelvis er den ny
> eMac med til at sænke brugtprisen på en ældre iMac til nærmest

********

Hej Martin.
Right! Jeg tror på en iBook af nyere dato. Må jo forholde mig til min
kedelig vane om kontinuerlig anskaffelse af div. tidssvarende udstyr. Hehehe
Thanx.
Lars

Fra : Ben Knudsen

Dato : 05-12-02 22:22

pismo-modellen (den sidste sorte powerbook thus far) er ikke et dårligt
valg, hvis du sørger for at finde en, hvor batteriet er ok (et nyt koster
>1500). Den har plads til airport, usb, firewire og kører osx uden de
store sværdslag. Prisniveauet et 7000-9000.

Ben

Fra : Lars Andersen

Dato : 06-12-02 09:12

"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> valg, hvis du sørger for at finde en, hvor batteriet er ok (et nyt koster
> store sværdslag. Prisniveauet et 7000-9000.

*******
Hej Ben,
Hvor finder jeg sådan een? (Tænder jo lidt på en PowerBook).
Lars

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 06-12-02 02:16

"Lars Andersen" <skrymer@worldonline.dk> writes:

> Som uindviet new come'r har jeg svært ved at finde et ordentligt
> startsted i MAC-universet - og håber derfor på lidt behjælpelig
> respons fra gruppen her.

Claro - og velkommen til!

> [...]
> ville da være dejligt, hvis mit digi-cam og andet udstyr kunne
> tilsluttes. Og der skal være plads til tilslutning af trådløst

Når pengee er knappe er det nok et godt udgangspunkt at gå på jagt
feter brugt udstyr. Hvis du mest har brug for en rejseskrivemaskine,
og ikke synes det er vigtigt at kunne køre MacOSX (hurtigt ellre i det
hele taget), så gå efter en PowerBook "Pismo", eller nogle ældre
iBooks. DIsse maskiner (og deres efterfølgere) udmærkte sig ved at
være lige præcis så moderne, at der sidder USB-port i dem, hvilket den
typiske vej for tilslutning af kameraer, sacnnere m.m.m.

Hvis du støder på noget fristende, og er usikker på om det er et godt
køb, så vend taker i gruppen her. Gruppen har mange skribenter, som
tilsyneladende ikke har andet i lievt en dat skrive indlæg på
dk.edb.mac..

-j

Fra : Lars Andersen

Dato : 06-12-02 09:16

"Janus Sandsgaard" <janus@mac.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> køb, så vend taker i gruppen her. Gruppen har mange skribenter, som
> tilsyneladende ikke har andet i lievt en dat skrive indlæg på

********

Hej J,
Ja, netop ukendskabet til brugt-prisniveauet er en del af mit problem. Så
jeg vil definately trække på viden her fra NG.
Hilsen Lars

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-12-02 12:34

Janus Sandsgaard <janus@mac.com> wrote:

> [...]
> køb, så vend taker i gruppen her. Gruppen har mange skribenter, som
> tilsyneladende ikke har andet i lievt en dat skrive indlæg på

Der er sågar nogen, der trods et rigt og oplevelsesrigt rejseliv på den
anden side af kloden, fedter rundt her!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Ben Knudsen

Dato : 06-12-02 09:56

LarsAndersen1@msn.com writes:
>Hvor finder jeg sådan een? (Tænder jo lidt på en PowerBook).

Jeg solgte min på www.mediamac.dk - og på det tidpunkt var min ikke den
eneste, der var til salg

Mvh Ben