Trådløst blandet Mac<->PC
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-02 17:57

Hej

Fra en lille ejerforening bestående af 13 lejligheder er jeg blevet bedt
om at undersøge, hvilke krav til software og hardware, der er for at de
kan køre trådløst netværk via en fællesserver. Ejendommen er på 2
opgange - én mod gaden + et baghus.

Jeg har selv foreslået dem et ADSL eller TDCHybrid netværk med en
kabelløsning, men problemet er, at der ikke er kabelforbindelse til
baghuset, og at etablere en evt. hybridkabel til baghuset vil blive for
dyrt. De har fået et tilbud fra et privat firma, der vil give dem et
abonnement på ca. 75kr. pr.md., hvilket ikke er så galt.

I ejendommen er der pt 3 Mac brugere, 9 PC brugere og 1, der ikke har
computer overhovedet. De fleste PC folk kører Win 98, resten Win 2000, 2
Mac brugere OS X og 1 Mac bruger OS 9.2.2.

En af Mac brugerne har sagt, at Mac brugerne skal have et Airport kort
for at kunne tilsluttes til det trådløse netværk. De to af Mac brugerne
har bærbare med indbygget Airport adgang, mens den tredie er en iMac
400DV. Den ene af Mac brugerne har sagt, at man kan få et Airport
tilslutning til en 400DV for ca. 1000kr., så jeg har flg. spørgsmål fra
dem.

1, Kan der sættes Airport kort i en iMac 400DV?

2, Kan man via en form for transceiver / omformer tilslutte via
ethernetporten?, - og hvad vil en sådan løsning koste, - og hvor køber
man det?

3, Er det realistisk at tro, at man ved at placere den trådløse sender
på 2. sal kan nå baghuset med en stabil forbindelse, så de 3 lejligheder
dér, også kan kobles på

4, Skal de vælge Linux + evt. Apache eller en WinNT/2000 som server?

5, Er det helt forkert, at jeg mener, Mac brugerne skal have PC-MacLAN
software for at kunne tilslutte serveren uanset, om det er trdløst eller
en fast kabelforbindelse.

6, Hvordan er sikkerheden - dels mellem de enkelte brugere, dels mellem
bruger og server, - også mht. evt. 'indbrud'?

mvh. Erik Richard

Fra : Ben Knudsen

Dato : 05-12-02 18:35

kml.ers@mail1.stofanet.dk writes:
>1, Kan der sættes Airport kort i en iMac 400DV?

Jeps.
<http://www.apple-history.com/quickgallery.html?where=dv2000.html>

>2, Kan man via en form for transceiver / omformer tilslutte via
>ethernetporten?, - og hvad vil en sådan løsning koste, - og hvor køber
>man det?

Har man PCI-port, findes der løsninger, men til mac involverer de som
regel et trådløst PCMIA-kort+adapter til denne eller USB.

Skal det foregå via ethernetporten kan man vel bruge et billigt
access-point som f.eks.:
<http://www.netgear.com/products/prod_details.asp?prodID=92&view=hm>

Det er ikke det, man normalt vil bruge den til, men jeg vil da tro, at den
kan? Her må andre lige råbe op...

>3, Er det realistisk at tro, at man ved at placere den trådløse sender
>på 2. sal kan nå baghuset med en stabil forbindelse, så de 3 lejligheder
>dér, også kan kobles på

Umiddelbart vil jeg gætte på, at det kan blive svært med ét access-point.
Men her er det nok smartest at prøve sig frem. En powerbook med osx,
airportkort og programmet MacStumbler kan ret nemt bruges til at tjekke
signalstyrken, hvis i smider en router på anden sal. Der findes masser af
læsestof om det derude. Prøv f.eks.
<http://www.homenethelp.com/802.11b/index.asp>
<http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=traadlos>

Airport svarer til IEEE 802.11b, så søg på det.

>4, Skal de vælge Linux + evt. Apache eller en WinNT/2000 som server?

Hvad skal de bruge den til?

>5, Er det helt forkert, at jeg mener, Mac brugerne skal have PC-MacLAN
>software for at kunne tilslutte serveren uanset, om det er trdløst eller
>en fast kabelforbindelse.

Det afhænger af serveren samt deres behov. OSX-mac'erne har i hvert fald
ikke behov for det. Men hvis det handler om at dele en filserver kan både
en linux-server og en MS-server sættes til at håndtere apple-talk.

>6, Hvordan er sikkerheden - dels mellem de enkelte brugere, dels mellem
>bruger og server, - også mht. evt. 'indbrud'?

Man kan kryptere signalet, så folk ikke kan lytte med - men det går ud
over hastigheden. Derudover kan netværket beskyttes mod snyltere enten via
et login eller ved at routeren kun godkender bestemte netkort ud fra deres
MAC-adresse (det kan min router - ved faktisk ikke, hvordan det forholder
sig med Apples egen). Se evt. tidligere links.

Jeg har selv hamret kabler op i et tre-etagers byhus og det er egentlig en
trist måde at spendere et par weekends. I dag ville jeg nok have tvunget
resten af kollektivet til at købe trådløse kort i stedet. Det er nemmere,
ser pænere ud og så kan man også slæbe de bærbare med i haven.

Mvh Ben

indehaver af en Netgear MD-314 router + airport kort.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-12-02 19:19

> 2, Kan man via en form for transceiver / omformer tilslutte via
> ethernetporten?, - og hvad vil en sådan løsning koste, - og hvor køber
> man det?

Ja da:

<http://www.linksys.com/international/product.asp?coid=48&ipid=123>

Pris i Dk omkring 1350,-

> 4, Skal de vælge Linux + evt. Apache eller en WinNT/2000 som server?

Hvad skal serveren bruges til?

> 5, Er det helt forkert, at jeg mener, Mac brugerne skal have PC-MacLAN
> software for at kunne tilslutte serveren uanset, om det er trdløst eller
> en fast kabelforbindelse.

PC-MacLan er PC software. Mac pendanten hedder Dave. Men det afhænger
stadig af hvad serveren skal kunne og hvilken OS Mac klienterne kører.

> 6, Hvordan er sikkerheden - dels mellem de enkelte brugere, dels mellem
> bruger og server, - også mht. evt. 'indbrud'?

Sikkerheden på trådløst netværk er ikke for stor medmindre VPN benyttes.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-02 04:45

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Ja da:
>
> <http://www.linksys.com/international/product.asp?coid=48&ipid=123>
>
> Pris i Dk omkring 1350,-

Dunk! (slår hovedet hårdt mod skærmen) - selvfølgelig...

> Hvad skal serveren bruges til?

Hosting af hjemmesider, webserver, filserver, fællesarkiver, intern mail,
alm. mailserver, webmail... kort sagt alt, hvad en normal server kan / skal
bruges til...

> PC-MacLan er PC software. Mac pendanten hedder Dave. Men det afhænger
> stadig af hvad serveren skal kunne og hvilken OS Mac klienterne kører.

- Igen et par dunk denne gang... - Mac'erne kører 2x OS X + 1x OS 9.2.2, -
efter hvad jeg forstod på dem.

> Sikkerheden på trådløst netværk er ikke for stor medmindre VPN benyttes.

Tja, det er det, jeg har forsøgt at forklare dem, men det er PC brugerne, der
er helt hooked på at det skal være trådløst. - Det er da godt, at jeg ikke er
den eneste, der hævder det...

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-12-02 12:13

> Hosting af hjemmesider, webserver, filserver, fællesarkiver, intern mail,
> alm. mailserver, webmail... kort sagt alt, hvad en normal server kan / skal
> bruges til...

Tjae så skulle der være frit valg mellem Linux og NT. For den ene Mac OS
9 klients skyld skal man sørge for at installere AFP. Hvordan det
forholder sig på Linux er jeg ikke klar over, men jeg vil tro det
findes.

> Tja, det er det, jeg har forsøgt at forklare dem, men det er PC brugerne, der
> er helt hooked på at det skal være trådløst. - Det er da godt, at jeg ikke er
> den eneste, der hævder det...

Jeg kører selv gladeligt trådløst med WEP og Ethernet/Airport ID
låsning. Det er ikke optimalt og enhver med lidt hacker erfaring kan
benytte min adgang til internettet. Det er jeg ikke så bekymret om, da
jeg bor et uanseeligt sted i provinsen og jeg strak ville opdage det det
hvis det var tilfældet.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-12-02 19:40

> 1, Kan der sættes Airport kort i en iMac 400DV?

Ja.

> 2, Kan man via en form for transceiver / omformer tilslutte via
> ethernetporten?, - og hvad vil en sådan løsning koste, - og hvor køber
> man det?

Er dit spørgsmål relateret til punkt 1 ?

> 3, Er det realistisk at tro, at man ved at placere den trådløse sender
> på 2. sal kan nå baghuset med en stabil forbindelse, så de 3 lejligheder
> dér, også kan kobles på

Nej. Trådløse netværk er MEGET følsomme overfor vinduer, beton og
deslige. Det du beskriver, har vi forsøgt at lve her i ejendommen og det
kunne ikke lade sig gøre uden en masse investeringer i antenner og så
videre.

> 4, Skal de vælge Linux + evt. Apache eller en WinNT/2000 som server?

Hvad skal de bruge en server til ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-02 04:53

Hej Jesper

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Ja.

OK!

> Er dit spørgsmål relateret til punkt 1 ?

Ja, hvis der ikke kunne fås et kort til intern montering.

> [...]
> deslige. Det du beskriver, har vi forsøgt at lve her i ejendommen og det
> kunne ikke lade sig gøre uden en masse investeringer i antenner og så

Igen er det da rart at høre, at jeg ikke er den eneste, der har samme mening,
og I har jo så tillige afprøvet det. Iflg. de forklaringer, jeg fik, var det
vist meningen, at der skulle placeres en såkaldt 'transmitter' - en kombi
sende-/modtageantenne uden på vinduet ved serveren. Jeg har dog forklaret, at
det ikke vil blive stabilt nok, men firmaet, der har afgivet tilbud, hævder
det modsatte...

> Hvad skal de bruge en server til ?

Se mit svar til Michael Tysk-Andersen... - så kort sagt til alt muligt.

mvh. Erik Richard

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-12-02 14:21

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

at
>det ikke vil blive stabilt nok, men firmaet, der har afgivet tilbud, hævder

Det er jo meget nemt, du beder firmaet udfærdige en signalanalyse, hvor de
skrifteligt bekræfter, hvilke hastigheder, der kan forventes over en given
periode. Med mindre dine venner kommer til lommerne og kaster nogle virkelig
seriøse penge i projektet, er det sandsynligvis baseret på 11Mbit "hobby"
produkter, hvilket efter min erfaring er et meget dårligt valg.

Disse produkter kan *ikke* give maksimal hastighed på største afstand. Det
er udelukket. Kører sender/modtager på kanten af sin formåen, er der så
mange retransmissioner, at hastigheden reelt kommer ned på 2-4 Mbit og
således er ubrugeligt i andre sammenhænge - bortset fra internet surfen.
Hertil komme hele problematikken omkring sikkerheden. mange af disse
hobbydimser benytter samme frekvenser som telefoner, ure, termometre
ringeklokker og hvad man eller kan få af trådløst legetøj i dag, hvilket
også er med til at øge frekvensen af retransmissioner.

Desuden vil det være vanvittigt at investere så mange penge i opgavespecifik
hardware. Den vil være forældet om nogle år, hvorefter foreningen står
tilbage med en ubrugelig investering. Så er det langt bedre, hvis de
investerer i nogle fornuftige kabler, da disse er fremtidssikret.

At binde måske 95% af investeringen i forældet hardware er meget dumt. Men
at binde 40-50% af investeringen i et fornuftigt kabelsystem, er derimod en
klog disposition.

Kan det ikke lade sig gøre at trække et kabel (hvilket jeg endnu ikke har
oplevet), hvad enten, det er fiberoptisk eller ej, så kan man altid placere
en trådløs 100 Mbit forbindelse til baghuset, hvilket ikke koster en formue.

Et netværk, som du skitserer, får en ualmindelig kort levetid pga alle dets
begrænsninger og dårligdomme. Blot nogle få falder fra, gør at driften
bliver for dyr. Om ganske få år kommer hele UMT teknologien og så ser alting
meget anderledes ud. Anbefal dine venner at bruge nogle penge på at banke
nogle kabler op, alternativt er der vel en lokal mustafa, som kan gøre det
til en fin og brugervenlig pris....

Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre at etablere et fornuftig og
driftsikkert radionetværk, det vil blot koste så mange penge, at det
*aldrig* vil kunne betale sig for almindelige brugere, når man sammenligner
xdsl priser og andre aktuelle tilbud

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-02 21:29

In article <3DEF853B.1442B8B2@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen wrote:

> 3, Er det realistisk at tro, at man ved at placere den trådløse sender
> på 2. sal kan nå baghuset med en stabil forbindelse, så de 3 lejligheder
> dér, også kan kobles på

Kommer an på hvor maskinerne og access punktet står. Hvis der er
nogenlunde line-of-sight, og AP'et står i et vindue, så vil
vinduerne i baghuset nok have samme eller bedre adgang end resten af
huset.

> 4, Skal de vælge Linux + evt. Apache eller en WinNT/2000 som server?

Windowns NT / 2000 server kommer begge med services for Macintosh =
Mac fil og printerdeling.

Netatalk på Linux giver dig også fil og print services for Macintosh.

> 5, Er det helt forkert, at jeg mener, Mac brugerne skal have PC-MacLAN
> software for at kunne tilslutte serveren uanset, om det er trdløst eller
> en fast kabelforbindelse.

Ja. OS X 10.2 kan uden videre tilkoble sig PC servere. Men hvis
i smider en NT server eller en Linux æske op, så leverer den det hele.

> 6, Hvordan er sikkerheden - dels mellem de enkelte brugere, dels mellem
> bruger og server, - også mht. evt. 'indbrud'?

Man kan slå kryptering til, samt låse hvilke MAC adresser = netkort
der må benytte basestationen. En seriøs hacker kan knække begge dele.

Krypteringen anvender en shared secret, dvs alle klienter bruger samme
password, og når man kender dette password, så kan man lytte på al
trafikken.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-02 05:05

Hej Povl

"Povl H. Pedersen" wrote:

> [...]
> nogenlunde line-of-sight, og AP'et står i et vindue, så vil
> vinduerne i baghuset nok have samme eller bedre adgang end resten af

OK, jeg burde have forklaret det lidt bedre... Internt i forhuset vil der blive
sat et par antenner her og der og det samme i baghuset. Placeringen på anden sal
skyldes, at forhus har (st. +1.-4.sal) etager og baghuset kun 3 (st. + 1. og
2.sal).

> Windowns NT / 2000 server kommer begge med services for Macintosh =
> Mac fil og printerdeling.
>
> Netatalk på Linux giver dig også fil og print services for Macintosh.

OK.

> Ja. OS X 10.2 kan uden videre tilkoble sig PC servere. Men hvis
> i smider en NT server eller en Linux æske op, så leverer den det hele.

OK, - bortset fra, at jeg glemte, at Mac'erne skal bruge Davbe og PC'erne
PC-MacLAN...

> [...]
>
> Krypteringen anvender en shared secret, dvs alle klienter bruger samme
> password, og når man kender dette password, så kan man lytte på al

Har forsøgt at forklare dem det, men de bad mig stille spørgsmålet alligevel...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Tirsgaard

Dato : 06-12-02 09:24

> Windowns NT / 2000 server kommer begge med services for Macintosh =
> Mac fil og printerdeling.
>
> Netatalk på Linux giver dig også fil og print services for Macintosh.

Hej Erik

Jeg er ved at afprøve E-Smith (Linux server) den understøtter følgende :

Domain controller for alle Win OS (incl. brugerhåndtering)
User quotas for disk plads
MAC support ( MAC volumes og print)
Kan fungere some gateway (proxy server)
Virus scanning af filer og mail er en option (koster sikker penge)
Kan fungere både som Mail server og backup mail server
DNS server
H/W rec. (Pentium 700MHz 256MB RAM 12GB SCSI HD kan håndtere op til 500
brugere se user guide)
backup support
POP3 og webmail understøtter SSL
Support for PS printere
DHCP Server
FTP Server
HTTP Server (apache så understøttelse af PHP, MySQL mm.)
Fylder som ISO 315MB (boot CD)
Kost pris 0 Kr Uden hardware

Du kan se følgende links:
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2677
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3500
http://www.e-smith.org/

Dette kræver selvføgelig indsigt i netværk og servere, men det gælder
selvfølgelig alle løsninger Win, såvel som unix. Jeg syntes ikke den var så
svær at sætte op, men det er selvfølgelig en temmelig subjektiv vurdering.

Hvis du ønsker mere information om stabilliteten, vil jeg meget gerne sende
dig nogle flere detaljer, når jeg har testet færdig.

Med venlig hilsen

Peter Tirsgaard