iPhoto: Organisere filmruller?
Fra : Torben Hansen

Dato : 05-12-02 11:40

Hej der,

jeg er ivrig bruger af iPhoto programmet, og er vild med opbygningen og
syntes det har mange fede features. Men lige fra start har en af
kritikpunkterne været "umuligheden" i at organisere filmrullerne.

Jeg har nogle få problemer - kan de løses?

1. Når jeg importerer får filmrullerne vildt underlige datoer, som ikke
engang kan eksistere, da man mig bekendt kun har 12 måneder i året! De
hedder datoer som:

14/14/02
24/24/02
25/25/02 (dem har jeg mange af)

Tager jeg info om de enkelte fotografier, er datoerne helt rigtige, med
original dato, ændret dato osv.

Jeg kan ændre filmrulle datoerne bagefter, men hvorfor disse underlige
datoer. En velkendt bug?

2. I selve oversigten over "fotobibliotek" sorterer jeg filmrullerne
efter "filmrulle" og de ligger i den rækkefølge de er importeret som er
helt perfekt.

Men nu har jeg oplevet at en filmrulle fra omkring september 2002, har
flyttet sig tilbage, og har lagt sig ind mellem rullerne fra omkring
marts/april 2002.

Mig kendt er det umuligt at rykke og sortere filmrullerne? Er der nogle
der kan fortælle mig anderledes?

3. Inde i hver enkelt filmrulle ligger mine billeder også pænt i
dato/nummer orden efter import. Men engang imellem oplever jeg at
billeder rykker sig rundt inde i en filmrulle - og ikke længere ligger i
den originale orden.

Mig bekendt kan man heller ikke organisere billederne i en filmrulle? Er
det også korrekt - og hvorfor en i helvede er det sådan?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-12-02 12:22

Torben Hansen <tsh@gameon.dk> wrote:

> [...]
>
> Men nu har jeg oplevet at en filmrulle fra omkring september 2002, har
> flyttet sig tilbage, og har lagt sig ind mellem rullerne fra omkring

Der må være gået ged i et eller andet.

> Mig kendt er det umuligt at rykke og sortere filmrullerne? Er der nogle
> der kan fortælle mig anderledes?

Rullerne er organiseret i import orden og kan ikke ændres.

> [...]
>
> Mig bekendt kan man heller ikke organisere billederne i en filmrulle? Er
> det også korrekt - og hvorfor en i helvede er det sådan?

Billederne i hver enkelt rulle er sorteret i kronologisk rækkefølge.
Lidt som i virkeligheden hvor man heller ikke kan flytte rundt på
billederne.

Vil du gerne omorganisere billeder, skal du oprette albums hvori du kan
sortere som du vil. Igen som i virkeligheden.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Peter Ursin

Dato : 05-12-02 18:30

"Michael Tysk-Andersen" <mta@mac.com> wrote in message

> Vil du gerne omorganisere billeder, skal du oprette albums hvori du kan
> sortere som du vil. Igen som i virkeligheden.
> --
Og så ligger ens billeder lige pludselig 2 steder på harddisken og optager
plads ? Ku' det ikke snart blive rettet, således at der kun oprettes
henvisninger og ikke tages kopier ?

mvh
Peter Ursin

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-12-02 19:05

Peter Ursin <ZorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> [...]
> >
> Og så ligger ens billeder lige pludselig 2 steder på harddisken og optager
> plads ? Ku' det ikke snart blive rettet, således at der kun oprettes

Det er nu heller ikke tilfældet. Et billede optræder kun et sted uanset
i hvor mange albums det optræder. Hvis du ændrer et billede bliver
originalen gemt, så du altid kan vende tilbage til det.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Torben Hansen

Dato : 06-12-02 13:26

> Der må være gået ged i et eller andet.

Ja, og det er da pisseirriterende at man ikke kan rette op på sit ged.
Ufleksibiliteten i programmet er med til jeg syntes det er så stærkt,
men når sådanne ting sker, kan det irriterre..

> [...]
>
> Vil du gerne omorganisere billeder, skal du oprette albums hvori du kan
> sortere som du vil. Igen som i virkeligheden.

Kronologisk orden? Der importeres måske i kronologisk orden efter
filnavn. Men hvad når den kronologiske orden ændrer sig, ligesom min
filmrulle orden gjorde.. Der er tale om få enkelte billeder i enkelte
filmruller som fludseligt har haft en lyst til at ligge sig helt
forrest.. Så lige pludseligt er det langt fra som et almindeligt
fotoalbum.. Her ville man kunne om organisere..

Jeg syntes stadig IPhoto er genialt, men håber det bliver mere avanceret
med tiden..

Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 05-12-02 13:01

On 05/12/02 11:40, in article 1fmpu50.4saj7m8udkr4N%tsh@gameon.dk, "Torben
Hansen" <tsh@gameon.dk> wrote:

> [...]
>
> 1. Når jeg importerer får filmrullerne vildt underlige datoer, som ikke
> engang kan eksistere, da man mig bekendt kun har 12 måneder i året! De

Der har været problemer i den danske udgave af iPhoto under 10.1, hvor
datoformatet var d/d/y i stedet for d/m/y. Jeg kan ikke huske om problemet
blev løst ved overgang til iPhoto 2, eller 10.2, men jeg tror det var iPhoto
2.

Fra : Torben Hansen

Dato : 06-12-02 13:26

Brandur Ellingsgaard <brandur@ellingsgaard.com> wrote:

> [...]
> blev løst ved overgang til iPhoto 2, eller 10.2, men jeg tror det var iPhoto

Jeg kører kun 10.1.5 men findes der en iPhoto 2 eller taler du fejl?

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-12-02 23:08

Torben Hansen <tsh@gameon.dk> wrote:

> Jeg kører kun 10.1.5 men findes der en iPhoto 2 eller taler du fejl?

Det er en kendt fejl i den danske udgave af Mac OS X 10.1. I en af
systemfilerne står datoen ved en fejl angivet til dd/dd/yy i stedet for
dd/mm/yy. Der findes et fiks til det. Det kan også påvirke andre
programmer end iPhoto.
--
Henrik Münster
Esbjerg