kabelnettet.dk
Fra : Katrine Precht

Dato : 04-12-02 00:49

Hej gruppe!

Jeg sidder i en mindre andelsforening på Frederiksberg, og prøver at finde
den bedste internet løsning til os. Jeg har modtaget materiale fra
kabelnettet.dk, og synes at deres tilbud lyder meget fordelagtigt. Jeg har
ringet og bedt dem om to referencer i Kbh-området, for at undersøge
kvaliteten af deres produkt.
Hvis nogle af jer ligger inde med erfaringer vil jeg meget gerne høre lidt
om dem. Det skader som bekendt ikke at undersøge tingene lidt på forhånd.

På forhånd tak, Rasmus

Fra : Peter Heide

Dato : 04-12-02 01:50

I Grønnehaven/Skovlunde har vi været koplet op på
Kabelnettet siden februar 2002. Jeg kan ikke komme
med særligt mange tekniske detaljer men det er en
11mbit trådløs forbindelse vi har. Jeg ved ikke hvor
mange af de ca. 400 lejemål der er tilsluttet.

Min oplevelse af Kabelnettet er MEGET positiv .

Der kan være nogle kortere afbrydelser men bliver de
somregel ret hurtigt rettet. Hastigheden er ret over-
vældende(for at sige det mildt)
når man,som jeg, har skiftet fra 56k modem
til det hér. Jeg er somsagt meget tilfreds og de beboer
jeg har talt med er det for det meste også.

Og så har jeg helt glemt prisen, den er pr. mdr: 49,-kr !
og det er fandme rigtig fedt.

peter

Fra : Katrine Precht

Dato : 04-12-02 13:17

Tak for dine erfaringer. Det glæder mig meget at det virker efter hensigten.
Andre med erfaringer, gode som dårlige, er velkommne til at maile mig
direkte hvis de har lyst.

Tak for jeres hjælp

Fra : Niels Svendsen

Dato : 06-12-02 03:41

Vi prøvede i lang tid, at få total prisoversigt fra Kabelnettet. Det
mislykkedes, vi fik ganske vist alle priser på kabling og teknik, men da det
kom til at rykke ud med, hvad det ville koste med service osv. kom der
intet. Det så ellers meget lovende ud, men vi ville have en totaloversigt,
inden vi slog til.
Ti gængæld, fik vi fra FasCom, straks alle relevante oplysninger.
FasComs tilbud lignede meget det fra Kabelnettet.
Du kan kikke ind på
http://baldersbonet.dk/baldersbo/afd10/kabelnet/kabelnet.htm

og se materialet, eller ind på http://balbo.dk/afd9/afd9.htm
og se, hvad det er blevet til i en anden af vores afdelinger.
MVH

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Kim Nielsen

Dato : 06-12-02 13:21

"Niels Svendsen" <niels.svendsen@mail.dk> wrote in message

> [...]
> kom til at rykke ud med, hvad det ville koste med service osv. kom der
> intet. Det så ellers meget lovende ud, men vi ville have en totaloversigt,

Hej Niels Svendsen

Jeg har konstateret din utilfredshed med Kabelnettet, gennem flere indlæg
her i NG og finder nu anledning til lidt bemærkninger.

Kabelnettet´s prissætning ligger i rimelig faste rammer, i overensstemmelse
med hjemmesiden, eks. Kr. 49.- pr. md. for Internet, ligesom telefoni til 15
øre / minut i dagtimerne o.s.v., er priser som vi har tilbudt gennem mere
end 1 år.

Kabelnettet foretager ikke kabling´s opgaver, men lægger Internetbåndbredde,
eventuelt telefoni til lokalt etableret infrastruktur. Kabel-TV baseres
typisk som en aftale mellem foreninger og Viasat, Telenor Vision m.v og i
overensstemmelse med lokalt ønske til "pakkevalg" o.s.v. .

Infrastrukturen etableres typisk af en installatør som en aftale direkte
mellem installatør og boligforening. Nogle mindre foreninger vælger at bruge
nogle arbejdsweekender på dette, i en gør-det-selv-løsning. Andre foreninger
vælger en rådgivende ingeniør, til at styre projektet. Nogle foreninger
benytter "husets" installatør, andre foreninger igen, spørger om ikke
Kabelnettet kan på pege på en, eller flere installatører til at give bud.

Således er mulighederne mangfoldige, da Kabelnettet tager udgangspunkt i, at
foreningerne fra dag 1, ejer egen infrastruktur, hvorfor foreningerne
selvfølgelig selv bestemmer hvem der skal udføre dette, hvem man ønsker at
indgå serviceaftale med, niveau af service o.s.v.

Kabelnettet indestår selv for døgnservice service på signalleverancen, frem
til første switchport ved eks. Internet delen. Herefter bør der foreligge en
SLA.

Det er selvfølgelig meget beklageligt, at bl.a. service priser ikke har
været tilgængelige i forbindelse med priser på "kabling og teknik" fra
budgivende installatør og jeg har fuld forståelse for, at forud for en
beslutning, må alle tal på bordet.

Kabelnettet har således ikke noget problem i at lægge services til
installationer, udført af FasCom eller andre, det er faktisk sædvane.

> Ti gængæld, fik vi fra FasCom, straks alle relevante oplysninger.
> FasComs tilbud lignede meget det fra Kabelnettet.
> Du kan kikke ind på
> http://baldersbonet.dk/baldersbo/afd10/kabelnet/kabelnet.htm

Jeg mener nu der er flere punkter, hvor løsningerne differentierer,
betydningen heraf må den enkelte så vurdere.

Herefter nogle eksempler:

> · Gratis telefoni lejlighederne imellem.

Foruden ovennævnte, tilbyder Kabelnettet gratis landsdækkende fastnet
samtaler til boligforeninger tilsluttet Kabelnettet telefoni. Altså ikke
bare lokalt i bebyggelsen.

> lavere samtale takster end de har idag

Meget diffust, hvad er prisen?

> Nedennævnte telefonsystem er inklusiv Debiteringsoftware til udskrivning
af regninger....

Denne del forestår Kabelnettet selv og sender direkte til de enkelte
abonnenter.

Foreningen friholdes dermed for administration og eventuel problematik
omkring dårlige betalere.

Hvem hæfter for dårlige betalere, når det er foreningen som står for
regningsudskrivningen?

> Datanetværk 100 Mbit med frit Internet forbrug via 4 Mbit trunk ( FWA
Trådløs
> dataforbindelse ). Det forudsættes at 30% af beboerne tilslutter sig ved
start.

I jeres størrelse lægger Kabelnettet nu ud med 16Mbit radio, med mulighed
for 34Mbit, eller fiber tilslutning, hvis vi har fibertilgang i
lokalområdet.

> Ovenstående priser er pr. beboer der ønsker tilslutning til Internettet,
det forudsættes at som tidligere nævnt > at 30 % ( svarende til 130 beboere,
det tal mener vi og bestyrelsen er realistisk ) tilslutter sig nettet til at
> starte med.

Jeg kan fornemme en usikkerhed omkring de 30%, som ikke kan sammenlignes med
Kabelnettet, hvor kun 10 husstande er tilstrækkeligt. Hvad hvis ikke 30%
opnås, hvordan ser prissættet så ud.

Jeg er enig i, at 30% ikke bør give anledning til problemer, med mindre der
er tale om et stort antal ældre i bebyggelsen.

Internet

Oprettelse
Jeres løsning fordrer Kr. 600 de første 3 måneder, modsat Kabelnettet Kr.
199.- ved start
Jeres løsning fordrer Kr. 750 efter de første 3 måneder, modsat Kabelnettet
Kr. 299.-

Månedsabonnement
Jeres månedspris er Kr. 99.-, modsat Kabelnettet Kr. 49.-

Med ovennævnte priser, er der tale om mellem en fordobling, til ca. en 3
dobling, så jeg synes ikke det er rimeligt at tale om et lignende tilbud.

> FasCom A/S vil i samarbejde med bestyrelsen i Baldersbo løbende vurdere

Hvilke kriterier ligger der til grund for udfaldet af en sådan vurdering,
hermed tænker jeg på,
hvad er acceptabelt i primetime og hvornår er man enige om en opgradering?

> Når den 3 årige periode er udløbet og anlægget overdrages til Baldersbo

Denne binding er et særsyn, almindeligvis overdrages anlæg ved
afleveringsforretningen (dag 1)

Foreninger kan i pengemarkedet almindeligvis opnå en ganske god
financiering, hvis ikke likviderne er til stede.

-

I har fundet noget som tilgodeser jeres behov, men jeg mener bl.a. gennem
ovennævnte sammenligninger, at der er for stor forskel til, at du kan tale
om et lignende tilbud.

Med venlig hilsen
Kim Nielsen - ansat ved Kabelnettet.dk

Fra : Claus Olesen

Dato : 08-12-02 00:48

Kim Nielsen wrote:

> Med venlig hilsen
> Kim Nielsen - ansat ved Kabelnettet.dk

Hmm, eller rettere, direktøren for Kabelnettet.dk ifølge jeres
hjemmeside

Anyway, jeg ville lige smide en forespørgsel ud om hvorvidt
kabelnettet.dk kun opererer i Københavnsområdet?

Jeg er selv fra Århus af og de priser I kører med kunne da uden
problemer konkurrere med Stofanet, som det jo lyder til I er en slags
pendant til.

JEG ville i hvert fald godt have internet til kr. 49,- om måneden,
sammen med billigere telefoni og kabeltv.

Mvh

Claus Olesen
--
http://GentleGiant.8m.com

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not
sure about the universe." ~ Albert Einstein

Fra : Kim Nielsen

Dato : 08-12-02 20:08

"Claus Olesen" <goatee@worldonline.dk> wrote in message

> Anyway, jeg ville lige smide en forespørgsel ud om hvorvidt
> kabelnettet.dk kun opererer i Københavnsområdet?

Desværre ja, men der er forventninger om et antal større byer Vest for
Storebælt, i løbet af 2003.

Fra : Claus Olesen

Dato : 08-12-02 21:30

Kim Nielsen wrote:

> "Claus Olesen" <goatee@worldonline.dk> wrote in message

> Desværre ja, men der er forventninger om et antal større byer Vest for
> [...]

Det lyder jo godt, så må man jo bare bevæbne sig med tålmodighed

Claus Olesen

Fra : Niels Svendsen

Dato : 08-12-02 01:12

Det var faktisk kun vore oplevelser med Kabelnettet jeg beskrev, jeg skrev
også, at tilbudet var atraktivt.
Har hvis du følger med, anbefalet Kabelnettet til flere og talt med nogle
stykker der bruger jeres tilbud.
Dette er en nyhedsgruppe, og men skriver hvad man selv mener.
Hvis du ikke kan genkende hvad jeg skriver, kan du få korrespondance og
referater fra møder.
MVH
--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Kim Nielsen

Dato : 08-12-02 19:58

"Niels Svendsen" <niels.svendsen@mail.dk> wrote in message

Hej igen

> Det var faktisk kun vore oplevelser med Kabelnettet jeg
> beskrev, jeg skrev også, at tilbudet var atraktivt.

Jeg opfattede bl.a. en anke, hvor der ikke var gennemskuelighed m.h.t. til
nogle priser på service i forbindelse med "kabling & teknik". Normalt bør
dette fremgå fra budgivende installatør, således at man har en pris på selve
etableringen, samt en service aftale på den etablerede infrastruktur,
herunder switche, telefoncentral, antenneanlæg, således at der ikke er tvivl
om hvem gør hvad, hvornår og til hvilken pris, hvis uheldet skulle være ude.

Kabelnettet sørger for service uden beregning, frem til første stik, hvilken
pris er nem at overskue.

> Har hvis du følger med, anbefalet Kabelnettet til flere
> og talt med nogle stykker der bruger jeres tilbud.

Jeg har nok ikke fulgt tilstrækkeligt med, blot et par gange konstateret at
du har nævnt mangler på, hvad jer fornemmer er noget som skulle have været
bibragt af budgivende installatør.

> Dette er en nyhedsgruppe, og men skriver
> hvad man selv mener.

Det har jeg stor respekt for og under samme har jeg tilladt mig at ytre.

Jeg mener stadig at der er tilstrækkeligt belæg for, at man kan kalde
tilbudene forskellige.

Siden mit forrige indlæg, kiggede jeg lidt på dit link:
http://balbo.dk/afd9/afd9.htm og fandt følgende under spørgsmål og svar

Spørgsmål:
Er der en nyhedsgruppekonto ? Og hvad hedder den

Svar:
Nej der er ingen newsserver tilknyttet balbo. Det er udelukkende en
mailserver.

Ovennævnte er endnu et eksempel på, at jeg finder produkterne forskellige.
Mange brugere forventer at en udbyder stiller News-adgang til rådighed, det
gør FasCom åbenbart ikke.

Du kan jo ikke længere benytte TDC, når du hopper over på det nye netværk,
med mindre du skifter mellem forbindelser og således opretholder den
nuværende. Alternativet ligger vel et sted mellem mere eller mindre
begrænset gratis-News, til betalt News hos en eller anden udbyder, hvis du
skal kunne fortsætte her i NG, alt afhængigt af, hvilke dele af News du
benytter.

> Hvis du ikke kan genkende hvad jeg skriver, kan du få
> korrespondance og referater fra møder.

Det må du meget gerne sende mig på E-mail da jeg ikke finder det passende
her i NG, samt da virksomheden ikke korresponderer/behandler NG. At kende
til eventuelle fejl, er jo på vejen til at undgå disse i fremtiden og en
eventuel beklagelse kan sagtens komme på tale.

Indtil videre vil jeg i min opfattelse lade det forblive ved: Et åbenbart
mangelfuldt tilbud fra en installatør hvilket er noget skidt, samt to
produkter der efter min mening er for forskelligartede til, at de kan kaldes
for lignende.

Fra : Niels Svendsen

Dato : 06-12-02 03:52

ps. jeg glemte helt, at de også er i gang med firkanten på Nørrebro.
http://firkantnet.dk/projektet.html

Fra : Kim Sønderup

Dato : 15-12-02 20:08

Hej Katrine

prøv lige at kikke på http://www.frbnet.info først

Fra : Peter Andersen

Dato : 18-01-03 00:30

On Wed, 04 Dec 2002 00:48:30 +0100, Katrine Precht wrote:

> [...]
> om dem. Det skader som bekendt ikke at undersøge tingene lidt på forhånd.

Rasmus, der er to ting du skal sørge for hvis du vælger løsning hos
kabelnettet.dk

1) sørg for at kabelnettet.dk angiver en garanteret minimumshastighed!
2) sørg for at I bliver taget alvorligt

jeg har nu haft kabelnettet.dk i 6 måneder, og dette har været 6 måneder
med MEGET blandede følelser..

først kørte linien mildest talt elendigt, jeg rettede henvendelse til
kabelnettet, intet svar
dette gentog sig 6 gange, uden svar.
Svaret kom først da jeg overfor kabelnettet.dk gjorde klart at jeg mente
de havde noget at gemme overfor slutbrugerne, og jeg ikke ville tøve med
at øse ud af mine erfaringer. jeg snakede med driftsansvarlige om dette,
og han ville fejlsøge linien. Dette gjorde han og forbindelsen kørte nu
upåklageligt. ved samme lejlighed snakkede jeg med driftsansvarlige om
muligheden for et ordentligt routet netværk (jeg ville gerne have en SSH
server sat op hos mig selv), dette kunne ikke lade sig gøre pt., men det
var med i overvejelserne for et unsafenet i fremtiden. Driftschefen ville
fremsende lidt materiale om denne eventuelle løsning. De papirer har jeg
aldrig set...
Her da snevejret satte ind begyndte vores linie at køre rigtig elendigt.
(ca. 90% DNS timeouts), på statussiden kunne jeg se at dette skyldes is på
en sender i en stor højde. dagen efter kunne jeg læse at denne fejl var
rettet, men udgående trafik her i ejendommen var stadig umilig. Jeg
rettede henvendelse til kabelnettet... intet svar, igen et scenarie jeg
kunne genkende, desværre. flere henvendelser senere, får jeg en e-mail,
som jeg kun kan tolke som en trussel. Kort fortalt, så påstod
kabelnettet.dk hårdnakket at problemet lå i vores ejerforening, da en person brugte
hele linien til P2P software (Kazaa, eller lign.), og de ikke ville tøve
med at kontakte APG, hvis jeg fortsat stillede spørgsmålstegn
ved deres "service". Jeg udbad om udsnit at loggen, hvori vores
ejerforening kunne se hvem der optog vores båndbredde, så ville vi selv
tage affære over for denne person. tre dage efter får jeg en mail med en
graf, vel at mærke en graf uden benævnelser på hverken X eller Y akse, en
graf der viser to kurver, en der ligger konstant og en der svinger meget.
Men ingen steder på denne graf kan jeg se hvor hårdt belastet linien er.

Vi havde faktisk ikke internet i en uge, netop denuge hvor jeg, som del af
mine eksamensforberedelser, skulle bruge internettet intensivt.

Da tøvejret satte ind, begyndte vores linie igen at køre normalt, og da al
sneen var væk kørte det fint igen.

Hvor vil jeg så hen med dette?

Jo, det er i mine øjne en enorm bommert at kabelnettet.dk
hårdnakket postulerer at problemet er vores egen skyld, når det skyldes
sneis på en sender. Hvis kabelnettet.dk havde en smule service sans, så
havde de undersøgt om fejlen vitterlig var den konstante trafik, eller om
der var en anden fejl, men dette kunne kabelnettet.dk ikke overskue. (Det
er jo lettest at skyde skylden videre)
Ligeledes skal man ikke forvente support fra kabelnettet.dk, når først
aftalener i hus for kabelnettet.dk, dette er konfirmeret fra flere
ejerforeninger jeg er i kontakt med.

Hvis jeg skal vidregive lidt konstruktiv kritik til kabelnettet.dk så skal
følgende punkter ses efter/rettes op på

1) Support, den er intet værd hvis man aldrig får svar!

2) Statussiden på jere web. smid dataen ind i en database, så alle
harmulighedfor at se gamlefejl såvel som nye. (det dur ikke at slette
historikken en dag efter fejlen er rettet)

3) Tag jeres kunder seriøst, hvis I lover at vende tilbage med en
henvendelse, så gør det!

/Peter Andersen
Stud.Scient.dat
Datalogik Institut ved
Københavns Universitet

Fra : plutosdk

Dato : 11-06-03 11:08

Hej i gruppe

Vi er i Andelsforening i Glostrup som skal til at starte op med billige
internet + telefon + tv
og da vi syndes der er mange useriøs på market kun det være til en Stor
hjælp hvis der var nogle
som kunne fortælle lidt mere om den som er Seriøs på market, da vi har
hente mange forskellige tilbud og de lover en masse, mange af den kan jo
ikke holde hvad de lover
jeg ville gerne hører om der er nogle som kan hjælpe
Vi sætter stor Pris på den hjælp der måtte komme
mvh
Tommy

http://www.kandu.dk/

Fra : Jochke

Dato : 11-06-03 22:08

plutosdk wrote:
> [...]
> lover
> jeg ville gerne hører om der er nogle som kan hjælpe
> Vi sætter stor Pris på den hjælp der måtte komme

Hej Tommy.
Nu ved jeg ikke hvor omfattende jeres projekt skal være. Men ønsker I at
have jeres eget netværk?

Så kan du evt. kigge på dem her: http://www.telepunkt.dk
De har bl.a. leveret hele Morbærhavens (Albertslund) kommunikations
struktur. Der er lagt kabler og de har deres egen telefoncentral, og
netværk. Hvor fordelene bl.a. er gratis samtaler internt. Du kan læse mere
om Morbærhavens netværk her: http://intern.aub.dk/osselv/histdok/udbud.htm
Det skal lige nævnes at der ikke indgår TV eller antenne anlæg i dette.

--
/Jochke
---------------------

Fra : Fyrsten

Dato : 19-06-03 16:32

"plutosdk" <plutosdk.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke holde hvad de lover
> jeg ville gerne hører om der er nogle som kan hjælpe
> Vi sætter stor Pris på den hjælp der måtte komme

Hej Tommy m.fl.

Check evt. http://www.groupnetworks.dk/ de leverer båndbreddeydelser til
Danmarks største privatfinansierede bydelsnet www.bryggenet.dk.

Ang. Kabelnettet og andre bredbåndsudbydere, så har de billige priser, men
vær opmærksom på hvilken båndbredde I får tildeldt og ikke "oplevede
hastigheder" - få det sort på hvidt hvilken båndbredde der bliver allokeret
til Jeres boligforening og frem til dixen. Det er meget almindeligt at
internetudbydere oversælger båndbredde og
gør det meget lidt gennemskuelig hvor meget båndbredde man reelt får.

Vær desuden opmærksom på, at der almindeligsvis skal tillægges priser til
service på anlæg m.m. Det er således ikke prisen for ydelsen man kun skal
kigge på, men de totale månedlige udgifter i forhold til hvilken garanterde
båndbredde (til hele boligforeningen) man får. Check evt.
http://bryggenet.dk/foreningen/bydelsnet/, der er oprettet et forum for
boligforeninger / bydele der står i samme situation som Jer samt nogle
slides fra et et nyligt afholdt stormøde arrangeret af Bryggenet og
Firkantnet med gode råd til boligforeninger og bydele som påtænker at
etablere egne bredbåndsnet.

Fra : Kim Nielsen

Dato : 20-06-03 18:39

"Fyrsten" <fyrsten@lorteoen.dk> wrote in message

> [...]
> slides fra et et nyligt afholdt stormøde arrangeret af Bryggenet og
> Firkantnet med gode råd til boligforeninger og bydele som påtænker at

Interessant forum, hvor en tråd som denne klart indikerer, at oplevelsen
af et netværk er andet end båndbredde sort på hvidt og at undgå
oversælgende ISP´ere.

http://bryggenet.dk/forum/viewtopic.php?TopicID=592

Et og andet tyder på, at Bryggenet måske selv kan have brug for nogle gode
råd

/kim

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-06-03 19:00

I dk.edb.internet.udbydere, skrev Kim Nielsen:
> [...]
>
> http://bryggenet.dk/forum/viewtopic.php?TopicID=592
>
> Et og andet tyder på, at Bryggenet måske selv kan have brug for nogle gode

Hej Kim

Under din deltagelse i debatten glemte du vist at gøre opmærksom på din
titel som direktør i KabelNettet....

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&threadm=yB0I9.32%24n23.848%40news.get2net.dk&rnum=3&prev=/groups%3Fhl%3Den%26lr%3D%26ie%3DISO-8859-1%26q%3DKim%2BNielsen%2Bkabelnettet%26btnG%3DGoogle%2BSearch

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Kim Nielsen

Dato : 20-06-03 21:55

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> wrote in message

> Hej Kim
>
> Under din deltagelse i debatten glemte du vist at gøre opmærksom på din
> titel som direktør i KabelNettet....

Hej Jesper

Ja, en debat jeg tidligere har ført med Jesper Skriver omkring
tilhørsforhold
til TDC (kan ikke lige huske rette selskab i koncernen (blev i sin tid
irettesat),
ved ikke om Jesper Skriver stadig er tilknyttet TDC).

Men jeg tilslutter mig gerne, at alle deltagere i gruppen, som i det daglige
er tilknyttet branchen bekender tilhørsforhold og gerne uanset der tales på
egne, eller virksomhedens vegne, uanset der blot tales fakta. Jeg har selv
været fortaler for dette, men uden gehør (fornemmet).

Det er vel bare at få etableret en konsekvent holdning i gruppen og justits
på linie med uønskede reklamer og jeg skal gerne følge med strømmen. Herved
undgåes en mulig anden problematik, at det hele bare tjente formålet at få
placeret et reklame-link i signaturen.

Skrev som privat, supplerede blot med et link til lidt yderligere fakta fra
Bryggenet-brugernes eget forum og fandt fornavnet tilstrækkeligt.

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-06-03 22:05

On Fri, 20 Jun 2003 22:54:37 +0200, Kim Nielsen wrote:

> [...]
> tilhørsforhold til TDC (kan ikke lige huske rette selskab i koncernen
> (blev i sin tid irettesat), ved ikke om Jesper Skriver stadig er

Jeg arbejder ikke laengere for TDC - men der er vaesentligt forskel i at
vaere loenslave og direktoer - og jeg mener stadigt at jeg til dato ikke
har udtalt mig ikke-objektivt om noget vedr. TDC.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-06-03 00:59

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> On Fri, 20 Jun 2003 22:54:37 +0200, Kim Nielsen wrote:

KLIP

> Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
> Alfa Romeo 156, 2.0TS
> Yamaha FZS600 Fazer

He he...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-06-03 09:07

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> writes:

> Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
> Alfa Romeo 156, 2.0TS

Biler er for billige derovre... Mangler I folk?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Forget the glory. Now for rat where
The RockBear. ((^)) we draw soul together."

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-06-03 10:15

On 21 Jun 2003 10:06:56 +0200, Peter B. Juul wrote:

> Biler er for billige derovre... Mangler I folk?

Det tror jeg ikke - men jeg koere rundt i en billig bil i forhold
til de fleste - der er som regel et 2 cifret antal BMW 330 eller
M3 paa parkerings pladsen ... og et par porscher.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-06-03 16:35

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det tror jeg ikke - men jeg koere rundt i en billig bil i forhold
> til de fleste - der er som regel et 2 cifret antal BMW 330 eller
> M3 paa parkerings pladsen ... og et par porscher.

Du har så måske en lille jolle liggende i en havn...?..

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Fyrsten

Dato : 21-06-03 00:45

> [...]
>
> http://bryggenet.dk/forum/viewtopic.php?TopicID=592
>
> Et og andet tyder på, at Bryggenet måske selv kan have brug for nogle gode

Ja, Bryggenet har i opstartsperioden været nede i samlet set i ca. 3 timer!
De fleste problemer er løst og når der snarrt kommer QoS udstyr i nettet,
bliver det ikke et problem at nogle enkelte brugere sidder på hele
båndbredde. Check eventuelt de andre tråde i forummet! Hastigheden fejler
skam ikke noget ligesom tilfædet med pingtider m.m. (de fås ikke bedre).
Synes at det er lidt lavt, at nævne et teknisk problem med en router i en
opstartfase og komme med de kommentarer du gør.

Min tråd var en hjælp til foreninger der påtænker at etablere bredbåndsnet
og ikke en kritik af Kabelnettet. Men da du selv bringer sammenligninger på
banen, tror jeg at det er i de færeste net at brugere får gennemsnits
up/down hastigheder på 20 Mbit/s, det er vist langtfra tilfældet hos
Kabelnettet. Jeg vil ikke komme ind på Kabelnettets ufine forretningsmetoder
da de blev fravalgt som udbyder til Bryggenet. Det skal dog nævnes at jeg
har har indtryk af, at Kabelnettet.dk er blevet mere seriøse og
professionelle det seneste år.

> [...]
> Interessant forum, hvor en tråd som denne klart indikerer, at oplevelsen
> af et netværk er andet end båndbredde sort på hvidt og at undgå

Skal jeg tolke denne kommentar som, at du mener at det ikke er vigtigt at
være opmærksom på hvor meget dedikeret båndbredde der bliver allokeret til
dixen og hvor mange brugere der er om at dele denne?

Vh

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-06-03 00:57

On Sat, 21 Jun 2003 01:45:19 +0200, Fyrsten wrote:

> Ja, Bryggenet har i opstartsperioden været nede i samlet set i ca. 3 timer!
> De fleste problemer er løst og når der snarrt kommer QoS udstyr i nettet,

Et eller andet er der galt

traceroute to 194.255.112.16 (194.255.112.16), 64 hops max, 44 byte packets
1 fe-1-1-1-2.100M.sltnxj2.ip.tele.dk (193.162.159.126) 0.453 ms 0.466 ms 0.387 ms
2 pos4-2.155M.arcnxg1.ip.tele.dk (195.249.12.245) 0.748 ms 0.635 ms 0.604 ms
3 pos7-0.2488M.albnxg1.ip.tele.dk (195.249.6.125) 2.707 ms 2.651 ms 3.027 ms
4 ge4-0-0.1000M.albnxi2.ip.tele.dk (195.249.1.6) 2.687 ms 2.605 ms 2.573 ms
5 dk-ejb-b1-pos6-0-core.ejby.dk.telia.net (194.239.213.234) 2.794 ms 2.790 ms 2.712 ms
6 dk-osd-a3-feth1-1-0-access.orestad.dk.telia.net (194.255.238.245) 130.159 ms 3.356 ms 3.442 ms
7 cpe.pos1-0-0.dk-osd-a3.orestad.dk.telia.net (194.255.239.38) 4.815 ms 4.060 ms 3.999 ms
8 194.255.112.21 (194.255.112.21) 3348.785 ms !H 3940.371 ms !H 3937.560 ms !H

Selvom hop 8 maaske nedprioretere at sende mig en host unreachable, saa
er det svaert at forstaa hvor den pakke har vaeret i naesten 4 sekunder

> Skal jeg tolke denne kommentar som, at du mener at det ikke er vigtigt at
> være opmærksom på hvor meget dedikeret båndbredde der bliver allokeret til
> dixen og hvor mange brugere der er om at dele denne?

Det vil i al fald vaere hvad jeg mente - hvor meget absolut baandbredde
der er tilgaengelig fra A til B er ligegyldig, blot den ikke er
overbelastet - ioevrigt er de store ISP'ers net saa komplexe at du ikke
kan opsaette et saet simple maal som kan bruges til at sammenligne deres
net.

Fra : Fyrsten

Dato : 21-06-03 02:13

> [...]
>
> Selvom hop 8 maaske nedprioretere at sende mig en host unreachable, saa
> er det svaert at forstaa hvor den pakke har vaeret i naesten 4 sekunder

Det er ikke noget jeg selv har gået så meget op i, men når jeg laver en
traceroute tilbage giver det et lidt andet billedet.

Sporer rute til fe-1-1-1-2.100M.sltnxj2.ip.tele.dk [193.162.159.126]
over et maksimum af 30 hop:

1 321 ms 3 ms 3 ms xx.xx.xx.xx (local ip)
2 5 ms 4 ms 4 ms xx.xx.x.x (local ip)
3 5 ms 4 ms 5 ms
dk-osd-a3-pos1-0-0-access.orestad.dk.telia.net [194.255.239.37]
4 5 ms 5 ms 8 ms dk-ejb-b1-geth0-1-core.ejby.dk.telia.net
[194.255.253.241]
5 6 ms 5 ms 6 ms pos0-0-0.155M.albnxi2.ip.tele.dk
[194.239.213.233]
6 113 ms 75 ms 241 ms ge5-0-2.1000M.albnxg1.ip.tele.dk
[195.249.1.2]
7 8 ms 8 ms 8 ms pos7-0.2488M.arcnxg1.ip.tele.dk
[195.249.6.126]
8 8 ms 7 ms 8 ms fe-1-1-1-2.100M.sltnxj2.ip.tele.dk
[193.162.159.126]

Sporing fuldført.

ang. hop 6, så er dette jo i TDC's net......

Bruger desuden p.t. windows som vist ikke er så god til at give 100%
korrekte resultater i forhold til fx Linux (jeg kan tage fejl!).

> [...]
> overbelastet - ioevrigt er de store ISP'ers net saa komplexe at du ikke
> kan opsaette et saet simple maal som kan bruges til at sammenligne deres

Jeg tror ikke at vi er så uenige på dette punkt. Selvfølgeligt skal man ikke
kun kigge på den dedikerede båndbredde, da der er en række andre faktorer
der spiller ind, når man skal vurdere en god internetforbindelse (fx QoS og
pingtider). Men at nævne at det ikke er relevant information, er vist noget
af en tilsnigelse! Vi kan vel blive enige om, at sandsynligheden for at et
net bliver overbelastet stiger proportionalt med antallet af brugere? 1000
brugere på en 10 Mbit/s linie vil få dårligere hastigheder end 500 brugere
(med samme trafikmønster) på samme linie. Men det er korrekt at det er
svært at sammenligne udbydernes net, da fx forskellige peering aftaler m.m.
har stor betydning for hvor god linien i realiteten er. Men kapaciteten fra
boligforening/brugeren -> udbyderen net -> dixen, er nu ikke helt fjollet at
have med i et sammenligningsgrundlag mellem forskellige bredbåndsudbydere
(hvis man da kan få tallet oplyst, man skal ikke forvente at få svar første
gang man spørger).

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-06-03 10:14

On Sat, 21 Jun 2003 03:12:34 +0200, Fyrsten wrote:

> [...]
>
> Det er ikke noget jeg selv har gået så meget op i, men når jeg laver en
> traceroute tilbage giver det et lidt andet billedet.

Dit hop 1 er antageligvis den samme som jer ser som 194.255.112.21,
eller ?

Dit hop 2 er i al fald den jeg ser som hop 7.

> [...]
>
> Sporing fuldført.
>
> ang. hop 6, så er dette jo i TDC's net......

Ja, det er den klassiske hvor routerne ned prioriterer at generere
en ICMP unreachable - og dermed giver er resultat som er nogle faa
hundrede ms for hoejt, samme kan ses i hop 6 ovenfor.

> Bruger desuden p.t. windows som vist ikke er så god til at give 100%
> korrekte resultater i forhold til fx Linux (jeg kan tage fejl!).

Oploesningen er blot mindre - men det er fint ud.

> [...]
> stiger proportionalt med antallet af brugere? 1000 brugere på en 10
> Mbit/s linie vil få dårligere hastigheder end 500 brugere

Ja - men peak trafikken (som er den der skal dimensioneres for) fra 1000
brugere er ikke dobbelt saa stor som den er for 500 brugere, selvom de
har samme forbrugs moenster, og derfor kan man slippe afsted med at
koebe en linie der ikke er dobbelt saa stor.

> [...]
> forskellige bredbåndsudbydere (hvis man da kan få tallet oplyst, man
> skal ikke forvente at få svar første gang man spørger).

Jo, det er et totalt fjollet tal, for en udbyder jeg kender ganske
godt, gaelder det faktum at over halvdelen af den trafik som du
ville tro koerte via DIX'en koere andre veje, og derfor er deres
forbindelse til DIX'en ikke saa stor.

Fra : Fyrsten

Dato : 21-06-03 16:20

> [...]
> har samme forbrugs moenster, og derfor kan man slippe afsted med at
> koebe en linie der ikke er dobbelt saa stor.

Vi er måske lidt uenige, eller snakker vi forbi hinanden! Måske misforstår
jeg hvad du skriver men hvis forbrugs/trafik mønstret er det samme, må
trafikken vel også være præcis dobbelt så stor (Så længe forbindelsen ikke
peaker!)? Det er selvfølgeligt helt korrekt, at hvis forbindelsen aldrig
peaker, er det slet ikke interessant at tale om hvor mange brugere der på
linien. Men det er vist de færreste boligforeningsnet hvor forbindelsen ikke
ofte gør dette - i en tid med Kazaa, Emule/Ed2000 andre lign. P2P
programmer. At man så kan minimere disse programmers betydning for
oplevelsen af forbindelsen er så en anden diskussion(QoS).

> [...]
> godt, gaelder det faktum at over halvdelen af den trafik som du
> ville tro koerte via DIX'en koere andre veje, og derfor er deres

Du mener internt på udbyderens egen backbone? Nu ved jeg ikke hvad din
indgansvinkel til bredbåndsmarkedet er, men tro mig når jeg skriver at der
er STOR forskel på, hvor meget båndbredde de enkelte selsskaber
dimensionerer deres forbindelser med! Vi kan godt være enige om, at det ikke
er den eneste vigtige parameter, men at skrive at det ikke har nogen
væsentlig betydning er noget at et postulat, som jeg synes at du ikke
underbyggger. Apropos postulater vil jeg også komme med et: Den absolut
bedste løsnining til at løse flaskehalsproblemer er at have rigeligt med
båndbrede - jo mere desto bedre

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-06-03 14:56

On Sat, 21 Jun 2003 17:19:37 +0200, Fyrsten wrote:

> [...]
> misforstår jeg hvad du skriver men hvis forbrugs/trafik mønstret er
> det samme, må trafikken vel også være præcis dobbelt så stor (Så

Nej, for N brugere har ikke 100% samme forbrugs moenster, det er som
minimum ikke synkroniseret, dvs. det er ikke praecist samtidigt at alle
downloader.

Derfor er den aggregerede trafik kurve fra mange brugere langt mere
"glat", og dermed med faerre bursts, end for faa brugere.

> [...]
> Emule/Ed2000 andre lign. P2P programmer. At man så kan minimere disse
> programmers betydning for oplevelsen af forbindelsen er så en anden

Du misforstaar hvad jeg taler om.

> Du mener internt på udbyderens egen backbone?

Nej - jeg mener at trafik fra udbyder A til udbyder B ikke koerer via
DIX'en.

> Nu ved jeg ikke hvad din indgansvinkel til bredbåndsmarkedet er,

Jeg har designet det stoerste ISP netvaerk i Danmark.

> [...]
> parameter, men at skrive at det ikke har nogen væsentlig betydning er
> noget at et postulat, som jeg synes at du ikke underbyggger.

Jeg siger at baandbredde til DIX'en er fuldstaendig ubrugeligt som maal
for kvaliteten hos forskellige udbydere, og underbygger det med at for
nogen udbydere, er DIX'en kun det sted man naar de smaa udbydere, og den
stoerste del af den danske trafik koere paa dedikerede forbindelser.

Fra : Fyrsten

Dato : 22-06-03 16:45

> Nej, for N brugere har ikke 100% samme forbrugs moenster, det er som
> minimum ikke synkroniseret, dvs. det er ikke praecist samtidigt at alle
> downloader.

Korrekt, men nu gik antagelsen jo netop på _samme_ (100%) trafikmønster.
Dette er en teoretisk diskussion og ikke alle brugere opfører sig 100%
identisk (gudskelov for det). Trafikkurver for internettrafik har peakhours
og her er det netop interessant hvor meget båndbredde der er tilrådighed.

> Derfor er den aggregerede trafik kurve fra mange brugere langt mere
> "glat", og dermed med faerre bursts, end for faa brugere.

Ja, når alle brugere ikke har 100% samme trafikmønster som du har helt ret
i)
"derfor kan man slippe afsted med at koebe en linie der ikke er dobbelt saa
stor."
Korrekt det er jo netop det mange udbydere leverer af (at oversælge den
trafik de køber fra IP-providere videre til ISP'er).

Med din viden og erfaring på området ved du så hvor mange (privat) brugere
man skal op på for at få en helt jævn regelmæssig kurve? Dette kunne være
interesssant at vide.

> Du misforstaar hvad jeg taler om.

> Nej - jeg mener at trafik fra udbyder A til udbyder B ikke koerer via
> DIX'en.

o.k.

> Jeg har designet det stoerste ISP netvaerk i Danmark.

Jeg kan se andetssteds i denne tråd at det drejser som TDC's net. Jeg giver
dig fuld medhold i, at det med så store net er mindre interessant med
kapaciten til DIX'en, når store dele af trafikken sker inden for udbyderens
eget net/peering.
Jeg har lavet den fejl, at når jeg omtaler båndbredde til DIX'en, at jeg
ikke har adskilt IP og ISP selskskaber - jeg er ikke fagmand . Men hvis
du indsætter IP (Med IP selsskaber mener jeg internationale IP
trafikudbydere/carriers (fx Teliasonera.com) og som ejerne fibrene i jorden
og som har mere eller mindre verdensomspænde net / samarbrejdsaftaler), hvor
jeg har brugt ordet "DIX" holder de fleste af mine argumenter vist stadig.
Disse selskaber har soom regel ikke de store flaskehalsproblemer.

Så er det er stadig min påstand, at det er yderst interessant hvor meget
båndbredde ISP'er har til en IP Carrier. De fleste ISP'er (bl.a. dem som
specialiserer sig i boligforeningsløsninger) har som regel kun aftaler med
én IP Carrier. Kan du bekræfte denne påstand?

> [...]
> nogen udbydere, er DIX'en kun det sted man naar de smaa udbydere, og den
> stoerste del af den danske trafik koere paa dedikerede forbindelser.

Som ovenfor nævnt har du ret i dette, det er kapaciteten til en IP carrier
der er mest interessant.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-06-03 21:46

On Sun, 22 Jun 2003 17:45:10 +0200, Fyrsten wrote:

> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Korrekt, men nu gik antagelsen jo netop på _samme_ (100%)
> trafikmønster.

Det er noget vroevl - eksisterer ikke i praksis.

> Dette er en teoretisk diskussion og ikke alle brugere opfører sig 100%

Jeg fantaserede ikke om en teoretisk situation, men om faktiske
netvaerk.

> identisk (gudskelov for det). Trafikkurver for internettrafik har peakhours
> og her er det netop interessant hvor meget båndbredde der er tilrådighed.

Ja - men der er forskel paa en glat kurve, som f.eks. denne

https://stats.linx.net/cgi-pub/combined?log=combined.bits

Eller om trafikken er meget "bursty", som f.eks. denne

http://edk.dyndns.org/MRTG/

Hvis vi forestillede os at trafikken fra den foerste naevnte var fra
100000 brugere med "samme" trafik moenster, dvs. 20 kbps per bruger hvis
man dividere - men hver af dem kan sagtens have over 2 Mbps i peak, og
stadigt summere til 20 Gbps istedet for 2000 Gbps.

> [...]
>
> Med din viden og erfaring på området ved du så hvor mange (privat)
> brugere man skal op på for at få en helt jævn regelmæssig kurve? Dette

Tusinde - men alt er relativt, jo flere jo bedre.

> [...]
> Teliasonera.com) og som ejerne fibrene i jorden og som har mere eller
> mindre verdensomspænde net / samarbrejdsaftaler)

TDC har alt hvad du beskriver der.

> hvor jeg har brugt ordet "DIX" holder de fleste af mine argumenter
> vist stadig. Disse selskaber har soom regel ikke de store
> flaskehalsproblemer.

Deres netvaerk har samme fundementale problemer som alle andre, de er
blot langt mere komplekse - der er ikke nogen garanti for at deres
netvaerk ikke er overbelastede - faktisk vil jeg i dag sige, at med de
oekonomiske problemer mange af de rigtigt store ISP'er i er i - saa er
det nok mere sandsynligt at de kan have / vil faa kapacitets problemer

> [...]
> dem som specialiserer sig i boligforeningsløsninger) har som regel kun
> aftaler med én IP Carrier. Kan du bekræfte denne påstand?

Ikke dem som jeg vil betragte som serioese/store udbydere.

> Som ovenfor nævnt har du ret i dette, det er kapaciteten til en IP
> carrier der er mest interessant.

Igen det er saa komplekst at du ikke kan give et tal for den samlede
kapacitet som giver mening.

Fra : Fyrsten

Dato : 23-06-03 00:26

> [...]
> det nok mere sandsynligt at de kan have / vil faa kapacitets problemer
>
> Ikke dem som jeg vil betragte som serioese/store udbydere.

Hvilke ISP'ere som har specieliseret sig i boligforeninger vil du betragte
som "seriøse/store"?

> Igen det er saa komplekst at du ikke kan give et tal for den samlede
> kapacitet som giver mening.

Jeg har vist på intet tidspunkt efterspurgt et enkelt tal? Blot gjort
opmærksom på nogle parametre, der kan være interessant at være bekendt med,
når man skal sammenligne bredbåndsudbydere.

Man foranledes næsten til at tro, at du ikke mener at man kan sammenligne
bredbåndsydelser fra forskellige udbydere?

Har du nogle råd til de boligforeninger der prøver at finde rundt i
bredbåndsjunglen, er der slet ikke nogen båndbredde spørgsmål du mener kan
være relevant at få specificeret i en kontrakt - i stedet for tomme termer
såsom "ægte bredbånd" og "høj hastighed" m.m.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 23-06-03 11:59

On Mon, 23 Jun 2003 01:26:19 +0200, Fyrsten wrote:

> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke ISP'ere som har specieliseret sig i boligforeninger vil du betragte
> som "seriøse/store"?

De traditionelle ISP'er, Telia, Tele2, TDC, CyberCity, Tiscali, Colt,
Sprint, Global Crossing, MCI, Level3 er vist dem jeg kender til paa det
danske marked.

> [...]
>
> Man foranledes næsten til at tro, at du ikke mener at man kan sammenligne
> bredbåndsydelser fra forskellige udbydere?

Det kan du - men ikke ud fra tal paa den maade, man kan sammenligne
udfra maalt performance til et stort antal maalepunkter spredt paa
Internet - alt andet er vil vaere misvisende.

> [...]
> kan være relevant at få specificeret i en kontrakt - i stedet for
> tomme termer såsom "ægte bredbånd" og "høj hastighed" m.m.

Koeb fra en anderkendt leverandoer, se ovenfor for hvem jeg betragter
som vaerende anderkendt.

Fra : Fyrsten

Dato : 23-06-03 13:09

> De traditionelle ISP'er, Telia, Tele2, TDC, CyberCity, Tiscali, Colt,
> Sprint, Global Crossing, MCI, Level3 er vist dem jeg kender til paa det
> danske marked.

Nu forstår jeg hvorfor at vi har snakket forbi hinanden. Du nævner de
allerstørste ISP'er i Denmark og skelner ikke mellem grossist IP trafik
udbydere og den gruppe af ISP'er som der oprindeligt blev spurgt til i denne
tråd - ISP'er der har specialiseret sig i boligforeningsløsninger fx
Kabelnettet.dk, Cirque, Arrownet, Group Network, Telelet o.lign.Udbydere der
ikke ejer nogen IP-infrastruktur. Selskaber der mere eller mindre laver
total løsninger (telefoni, tv og Internet) og som står for service på
hardware (boligforeningens ejendom) og administration og af regninger til
den enkelte hustand. Der er ingen af de udbydere du nævner der tilbyder
sådanne løsninger. Som tidligere nævnt er disse boligforeningsudbydere
kendetegnende ved at de ofte kun har aftaler med een IP Carrier og således
ikke peering aftaler med andre selskaber. Derfor mener jeg stadig er det
interessant information få klarlagt når man sammenligner denne type af
udbydere at klarlægge: 1. båndbredde fra boligforening til ISP. 2.
Båndbredden fra ISP til IP carrier (og hvor mange brugere der er om at dele
denne!).

> Det kan du - men ikke ud fra tal paa den maade, man kan sammenligne
> udfra maalt performance til et stort antal maalepunkter spredt paa
> Internet - alt andet er vil vaere misvisende.

Har du et par gode links eller mere konkrete råd til hvordan sådanne
målinger bør foretages.

> Koeb fra en anderkendt leverandoer, se ovenfor for hvem jeg betragter
> som vaerende anderkendt.

Som ovenfor nævnt tilbyder de selskaber ikke det produkt der som oftest er
efterspurgt af boligforeninger - totalløsninger. De fleste boligforeninger
ønsker ikke selv at stå for regningadministration, service på eget hardware
m.m.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-06-03 14:19

"Fyrsten" <fyrsten@lorteoen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> efterspurgt af boligforeninger - totalløsninger. De fleste boligforeninger
> ønsker ikke selv at stå for regningadministration, service på eget

Min erfaring er at boligforeninger ikke ønsker regningsadministration.

Der findes dog særdeles etablerede leverandører på markedet, der glimrende
kan tilbyde dette også.

Hvad er det, der så enestående ved Bryggenet, der ikke findes allerede eller
klart overgås..?

PS: Branchen har bestået i mere end 30 år, så der er ikke meget under solen,
der ikke er sket i samme.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Fyrsten

Dato : 23-06-03 16:43

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3ef6fe41$0$48895$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Fyrsten" <fyrsten@lorteoen.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> hardware
>
> Min erfaring er at boligforeninger ikke ønsker regningsadministration.

?? Ja, der er jo det jeg skriver ??

> Der findes dog særdeles etablerede leverandører på markedet, der glimrende
> kan tilbyde dette også.

Ja?

> Hvad er det, der så enestående ved Bryggenet, der ikke findes allerede
eller
> klart overgås..?

Denne del af tråden handler om hvilke og hvorvidt man kan opstille nogle
parametre når man skal sammenligne de udbydere der har specieliseret sig i
bredbåndløsninger til boligforeninger. Der er mange boligforeninger der har
svært ved, at finde ud af hvilke ting de skal være opmærksomme på når de
skriver konktrakt med internet udbydere. Jeg forstår derfor ikke din
kommentar, da jeg synes at den er fuldstændig ude af kontekst. Tråden
handler ikke om Bryggenet (som heller ikke er blevet fremhævet)!

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-06-03 22:45

"Fyrsten" <fyrsten@lorteoen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> kommentar, da jeg synes at den er fuldstændig ude af kontekst. Tråden
> handler ikke om Bryggenet (som heller ikke er blevet fremhævet)!

Du indleder din tekst med følgende:

'Check evt. http://www.groupnetworks.dk/ de leverer båndbreddeydelser til
Danmarks største privatfinansierede bydelsnet www.bryggenet.dk.'

Jeg spørger dig således, hvad der gør jer til 'Danmarks største
privatfinansierede bydelsnet'

Hvad gør det..?

Hvorfor er ovennævnte net noget så ganske specielt..?

Min er faring er at langt de fleste boligforeninger *selv* ønsker at kræve
op. De har hele apparatet til det.

Var det også det, du mente..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Fyrsten

Dato : 23-06-03 23:16

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3ef774bd$0$48902$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Danmarks største privatfinansierede bydelsnet www.bryggenet.dk.'
> Jeg spørger dig således, hvad der gør jer til 'Danmarks største

Der skulle måske have stået bredbåndsnet, for ikke at forvirre omkring
antenneanlæg.

se evt. http://debat.computerworld.dk/thread.asp?Mode=View&threadID=5799

Lig ikke så meget i denne statement, det er jo et spørgsmål om defination af
"bredbånd", "privat" og "netværk" m.m.

> Hvorfor er ovennævnte net noget så ganske specielt..?

Nu er det som nævnt ikke det som tråden handler om, og hvem har nævnt "
noget så specielt"? Men hvis man skal fremhæve noget, er det måske lidt
unikt at Bryggenet er lavet udenlukkende baseret på frivillige kræfter uden
så meget som een krone til nogen konsulentfirmaer. De andre store net i
Danmark har vistnok alle gjort omfattende brug af konsulentfirmaer beløbende
sig op i et ikke ubetydeligt millionbeløb.

> Min er faring er at langt de fleste boligforeninger *selv* ønsker at kræve
> op. De har hele apparatet til det.
>
> Var det også det, du mente..?

Nu er der forskel på finansiering af udstyr/kabler og de tjenester der
bliver leveret i nettet. Selve finansieringen kan som du nævner lettest
klares ved at den bliver opkrævet over huslejen. Men når det kommer til
bredbåndstjenester og alle de administrative og tekniske problemstillinger
der knytter sig til disse fx oprævning af telefonsamtaler, er det vores
erfaring at langt de fleste boligforeninger ikke ønsker at adminstrere
sådanne (der er mange boligforeninger der skriver til Bryggenet om råd i
forbindelse med etablering af bredbåndsnet).

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-06-03 23:25

"Fyrsten" <fyrsten@lorteoen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der skulle måske have stået bredbåndsnet, for ikke at forvirre omkring
> antenneanlæg.
>
> se evt. http://debat.computerworld.dk/thread.asp?Mode=View&threadID=5799

Der står, på det jeg kan læse, netop at Bryggenet *ikke* er Danmarks
største.

Det er således mærkeligt man bliver ved at benytte denne betegnelse..!

> Lig ikke så meget i denne statement, det er jo et spørgsmål om defination
af
> "bredbånd", "privat" og "netværk" m.m.

Hvorfor anvender leverandøren det så og du ligeså..? ... det giver en dårlig
smag i munden.

> Nu er det som nævnt ikke det som tråden handler om, og hvem har nævnt "
> noget så specielt"?

Du nævner man skal gå på 2 forskellige links. Indikerer dette ikke (sammen
med påstanden at Bryggenet er Danmarks største privatfinasierede net) at der
må være blot en lille del af de vises sten gemt der..?

> [...]
> Danmark har vistnok alle gjort omfattende brug af konsulentfirmaer
beløbende
> sig op i et ikke ubetydeligt millionbeløb.

Sikke da noget sludder. Stort set samtlige antennenet = bredbåndsnet er
startet af private uden brug af millionbeløb tiul konsulentfirmaer.

> Nu er der forskel på finansiering af udstyr/kabler og de tjenester der
> bliver leveret i nettet. Selve finansieringen kan som du nævner lettest
> klares ved at den bliver opkrævet over huslejen.

Korrekt.

> [...]
> sådanne (der er mange boligforeninger der skriver til Bryggenet om råd i
> forbindelse med etablering af bredbåndsnet).

Hvor mange boligforeninger (antal abonnenter) kører med en
"Bryggenetløsning"..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Fyrsten

Dato : 24-06-03 00:07

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3ef77e55$0$48890$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> største.
> Det er således mærkeligt man bliver ved at benytte denne betegnelse..!

Ja, Bryggenet er ikke Danmarks største bolignet, det er heller ikke påstået.
Linket var ment som opklaring! Bryggenet er det største 100 %
_privatfinancierede_ bredbåndsnetværk. Jeg er ikke bekendt med økonomien i
samtlige store antenneanlæg, det var derfor at jeg nævnte bredbånd og hermed
forstået netværk der gør brug af kat 5e kabling, fiber eller lign. der
tillader hurtige datatransmissionshastigheder. Lad nu ikke dette blive en
diskussion om hvad bredbånd er og hvor hurtigt man kan overføre data i
coaxkabler!

> [...]
der
> må være blot en lille del af de vises sten gemt der..?

Meningen med mine input til denne tråd er ikke at fremhæve Bryggenet over
andre net, beklager hvis du har fået denne opfattelse. Jeg synes at jeg
kunne bidrage med lidt nyttig information til de boligforeninger der står
overfor at skulle etablere bredbåndsnet i deres boligforening/bydel. Det
link jeg referer til (http://bryggenet.dk/foreningen/bydelsnet/) har nogle
nyttige informationer og et debatforum som boligforeninger kan gøre brug af
hvis de ønsker at spare med hinanden. Grunden til at vi sammen med
Firkantnet arrrangerede et stormøde med tips og gode råd (som ikke
omhandlede bestemte leverandører!) er, at vi hver uge får adskillige mails
om invitationer til at holde møde med boligforeninger der gerne vil høre
vores erfaringer med bredbåndsmarkedet og de aspekter og problemer der kan
opstå i en bredbåndsprojektfase. Vi har ikke tid til at afholde møder med
alle disse boligforeninger, derfor valgte vi at holde et stormøde så på
denne måde kunne rådgive boligforeningerne. Der blev på dette mødet ytret
ønske om at vi lavere et hjemmeside / forum, hvor boligforeninger kunne
hente nyttig infortion og stille spørgsmål til andre boligforeninger der
står i samme situation og på denne måde få svar på nogle af de
problemstillinge der står over. Siden er desværre ikke udbygget så meget
endnu, men vi håber at når vi har tid kan gøre noget ved dette.

> uden
> beløbende
>
> Sikke da noget sludder. Stort set samtlige antennenet = bredbåndsnet er
> startet af private uden brug af millionbeløb tiul konsulentfirmaer.

Ikke i den størrelse som Bryggenet, Århus bolignet, Firkantnet, Brøndbynet
har alle brugt mange penge på konsulentfirmaer. Men er dette så vigtigt?
Ikke for mig!

> Korrekt.

> Hvor mange boligforeninger (antal abonnenter) kører med en
> "Bryggenetløsning"..?

Jeg ved ikke hvor mange boligforeninger der har kat. 5e kabling, egen
tv-hovedstation og telefoncentraler. Sikkert mange!

Jeg har heller ikke et tal på, hvor mange bydelsnet (som Bryggenet), der har
eget fibernet (intern i boligblokke og mellem boligblokke) og direkte fiber
forbindelse til IP carriers. Tror at de kan tælles på en hånd eller to.

Forstår ikke din pointe?

Min deltagelse i denne tråd er som nævnt at bidrage med gode råd til
boligforeninger (i alle størrelser), ikke at ordkløve omkring enkelte
sætninger eller hvorvidt Bryggenet er noget særligt. Så med mindre du vil
bidrage med noget konstruktiv hjælp til boligforeninger som vi kan
diskutere, synes jeg at det er spild af tid at fortsætte denne diskussion.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-06-03 00:18

"Fyrsten" <fyrsten@lorteoen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Lad nu ikke dette blive en
> diskussion om hvad bredbånd er og hvor hurtigt man kan overføre data i
> coaxkabler!

Naturligvis ikke .... et coaxbaseret netværk kan alligevel kun køre fra 5
til 860 MHz .... det synes jeg faktisk er *bredbånd* ...

> Meningen med mine input til denne tråd er ikke at fremhæve Bryggenet over
> andre net, beklager hvis du har fået denne opfattelse.

Jeg var blot dybt interesseret i at høre om I havde opfundet noget virkeligt
revulotionerende.... såmen ikke andet.

Der blev brugt store ord og det vakte min professionelle nysgerrighed.

> Jeg synes at jeg
> kunne bidrage med lidt nyttig information til de boligforeninger der står
> overfor at skulle etablere bredbåndsnet i deres boligforening/bydel.

Fint fint.

> [...]
> bidrage med noget konstruktiv hjælp til boligforeninger som vi kan
> diskutere, synes jeg at det er spild af tid at fortsætte denne diskussion.

Det er fint fint, du vil bidrage med gode råd.

*Er* Bryggenet noget særligt, ville jeg af professionel interesse blot høre
lidt om det.

Mit normale råd til boligforeninger er: henvend jer hos en af de kendte i
branchen eks. TDC, Telia Stofa, Dansk Kabel TV, Arrownet osv. osv.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Jesper Skriver

Dato : 23-06-03 20:38

On Mon, 23 Jun 2003 14:09:08 +0200, Fyrsten wrote:

> [...]
> blev spurgt til i denne tråd - ISP'er der har specialiseret sig i
> boligforeningsløsninger fx Kabelnettet.dk, Cirque, Arrownet, Group

Det var jeg fuldt klar over - men du spurgte om hvem jeg betragtede som
serioese udbydere.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-06-03 14:40

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Koeb fra en anderkendt leverandoer, se ovenfor for hvem jeg betragter
> som vaerende anderkendt.

Bryggenet anvender ikke en i branchen underlagt kontrolinstans (BFE) eller
er medlem af samme.

Samtlige anerkendte/seriøse leverandører er gør og er det.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Fyrsten

Dato : 23-06-03 16:48

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3ef70345$0$48904$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Bryggenet anvender ikke en i branchen underlagt kontrolinstans (BFE) eller
> er medlem af samme.

Heller ikke her forstår jeg helt hvor du vil hen med denne kommentar? Har du
læst de indlæg du poster kommentarer til?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-06-03 22:49

"Fyrsten" <fyrsten@lorteoen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Heller ikke her forstår jeg helt hvor du vil hen med denne kommentar? Har
du
> læst de indlæg du poster kommentarer til?

Du skriver følgende:

'Som ovenfor nævnt tilbyder de selskaber ikke det produkt der som oftest er
efterspurgt af boligforeninger - totalløsninger. De fleste boligforeninger
ønsker ikke selv at stå for regningsadministration, service på eget hardware
m.m.'

Såfremt du henvender dig til den etablerede branche, kan du finde
virksomheder, der kan stå for alt.

Hvad mener du i grunden med 'eget hardware'..?

(For god ordens skyld: min er faring er at de fleste boligforeninger selv
vil stå for regningsadministration, når det gælder driften af nettet).

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Fyrsten

Dato : 23-06-03 23:32

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3ef775d4$0$48907$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
hardware
> m.m.'
>
> Såfremt du henvender dig til den etablerede branche, kan du finde

Grunden til at jeg spurgte dig om du havde læst posten var, at du tog
kommentarer ud af en kontekst. Ligesom tilfældet med det du citerer ovenfor.
De selskaber der ikke leverer totalløsninger (fx Global Crossing og Colt) er
dem som er nævnt i den post du citerer fra. Der er også nævnt de selskaber
som leverer totalløsninger.

> Hvad mener du i grunden med 'eget hardware'..?

Almindeligvis skal boligforeninger selv eje de switche, telefoncentraler
m.m. der står i forenings egne lokaler. Hvis en switch brænder af,
tv-signalet forsvinder, telefonen er død, går det ikke at man skal afvente
at den lokale nørd for tid til at kigge på problemet. Derfor er det vigtigt
at man har serviceaftaler der tager hånd om sådanne ting. Det er netop det
de firmaer der laver totalløsninger tilbyder. Hvis det drejer som en
dele-ADSL i en boligopgang, kan det måske accepteres at beboerene selv
klarer sådanne problemer, men når vi taler om større boligforeninger og
bydelsnet, et dette ikke hensigtsmæssigt.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-06-03 23:41

"Fyrsten" <fyrsten@lorteoen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

Er jeres net et hybridnet ... altså bestående af twisted pair og coax, et
rent twisted pair-net eller et rent coaxialbaseret net..?

Hvis nettet er traditionelt opbygget omkring coax er der utroligt mange
meget store bredbåndsnet.

> [...]
er
> dem som er nævnt i den post du citerer fra. Der er også nævnt de selskaber

Muligvis ... jeg er mest interesseret i at høre, hvad I har gjort (opbygget
nettet) og om der virkelig ligger noget innovativt i det.

> [...]
> tv-signalet forsvinder, telefonen er død, går det ikke at man skal afvente
> at den lokale nørd for tid til at kigge på problemet.

O.k.

> Derfor er det vigtigt
> at man har serviceaftaler der tager hånd om sådanne ting. Det er netop det
> de firmaer der laver totalløsninger tilbyder.

Naturligvis.

> [...]
> klarer sådanne problemer, men når vi taler om større boligforeninger og
> bydelsnet, et dette ikke hensigtsmæssigt.

Basalt har det væresådan den, jeg blev blandet ind i denne branche .... for
godt 20 år siden.

mvh
Bjørn Jørvad
Tratec Denmark ApS.

Fra : Fyrsten

Dato : 24-06-03 00:13

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3ef781fa$0$48909$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> rent twisted pair-net eller et rent coaxialbaseret net..?
>
> Hvis nettet er traditionelt opbygget omkring coax er der utroligt mange

Hver lejlighed har to Kat. 5e stik (og tilhørende kabling) til telefoni og
Internet samt et coax kabl delt op i et radio/tv stik. Ja der er mange store
antenneanlæg rundt om i landet.

> [...]

(opbygget
> nettet) og om der virkelig ligger noget innovativt i det.

Du kan læse om Bryggenet på vores hjemmside (debatforum og FAQ m.m.) der
skulle være svar på de fleste spørgmål.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-06-03 00:24

"Fyrsten" <fyrsten@lorteoen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hver lejlighed har to Kat. 5e stik (og tilhørende kabling) til telefoni og
> Internet samt et coax kabl delt op i et radio/tv stik. Ja der er mange
store
> antenneanlæg rundt om i landet.

O.k ... en hybridløsning. .... og mange store antenneanlæg (5 - 860 MHz.)
leverer hele mollevitten på et coaxkabel.

Telefoni halter lidt bag efter, da der blot findes nogle ganske få
producenter til denne løsning via coax og branchen er afhængige af disse.

Et mindre net som Esenet (kommunalt regi) kører via coax (37.000 abb.) , dog
uden telefoni.

> Du kan læse om Bryggenet på vores hjemmside (debatforum og FAQ m.m.) der
> skulle være svar på de fleste spørgmål.

Har jeg tygget mig igennem, men syntes da også andre skulle have en baggrund
i de flotte ord, her i tråden.

Jeg er ikke vandt til at branchen benytter så store ord.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kim Nielsen

Dato : 21-06-03 21:30

> [...]
> da de blev fravalgt som udbyder til Bryggenet. Det skal dog nævnes at jeg
> har har indtryk af, at Kabelnettet.dk er blevet mere seriøse og

De såkaldte ufine forretningsmetoder, vil jeg godt have lov at kommentere
som jeg fornemmer din hentydning.

Problemet var ikke fravalg, men overordnet følgende:

1.

Der blev inviteret til et møde, men foreningernes repræsentanter mødte
ikke op

Det lykkedes at få kontakt med en af de personer, som skulle deltage
i mødet og ved dennes hjælp én person yderligere. De øvrige var ikke
indvarslede / at få fat på. Mødet blev gennemført med et mindretal af
repræsentanter, som skulle orientere de øvrige.

Efterfølgende blev kabelnettet.dk refereret en 2.4GHz løsningsmodel,
trods der på mødet ikke blev tilbudt access via 2.4GHz, men derimod
via fiber, gravet frem til Bryggen.

2.

Den tilbudte løsningsmodel på TV-siden, blev kaldt "gammeldags", da
den ikke var baseret på individuelt TV-valg, via set-top boks, som eks.
X-box.

http://bryggenet.dk/foreningen/historie/fu_bredbandsbolaget.shtml

Det var på tidspunktet meget populært at love TV og Video-on-Demand
(i næste måned) fra flere udbydere. Godt hjulpet på vej af salgstaler fra
Steambuster i Viborg.

Kabelnettet.dk afviste løsningen, da indholdsleverandørerne hverken
var klar med a-la-carte på TV siden, eller Blockbuster Top-10 blandt
aftenens lejefilm, samt idet man ikke fandt det seriøst, at der i hvert
hjem, ved hver TV skærm, skulle eks. en X-box til, for at kunne se TV.

Trods advarsler omkring TV-løsningen var styregruppen klar til at indhente
beboernes mandat på baggrund af ovennævnte scenarie.

Efterfølgende har foreningen måttet sande den "gammeldags" løsningsmodel på
TV-siden, kabelnettet.dk anbefalede og benytter nu lignende løsning.

Trods årelange løfter fra flere i branchen, leveres der stadig ikke TV, hvor
de enkelte husstande kan vælge enkelte satellit kanaler ud og kun betale for
disse.

Blockbuster Top-10 titlerne er stadig heller ikke tilgængeligt at leje via
nettet.

Indholdsleverandørerne vil ikke levere i den form, tværtimod ser det ud til,
at grebet strammes i retning af, at forbrugerne snart tvinges til at betale
for endnu flere TV-programmer de ikke ser, når ønsket falder på at modtage
bare én af de populære satellit kanaler. FDA prøver at lægge pres, men jeg
tror desværre at også denne sammenslutning på et tidspunkt må opgive.

--

Gentagne forsøg/dialog med en repræsentant for Bryggenet, på at få bragt
overensstemmelse mellem det tilbudte og det på web-siden referede slog fejl,

Et fravalg er noget man må acceptere, men at det sker på baggrund af et
slanket produkt, som ikke er blevet tilbudt, finder jeg urimeligt.

Hvad der iøvrigt også blev tilbudt og snakket om på mødet, var netop QOS
styring, som jeg forstår at der først om kort tid implementeres. Netop
manglende QOS/Fairness styring og andet i designet, kan jeg godt forestille
mig medvirkende de nævnte performance/router genstartsproblemer.

At der i et bolignetværk er brugere som er beredt på at konsumere enhver
kapacitet er ikke noget nyt og formår de det ikke selv, er der brugere
udenfor foreningen, som er klar til at suge P2P i en skala I nok ikke ønsker
at indkøbe,
samt betale for.

> Skal jeg tolke denne kommentar som, at du mener at det ikke er vigtigt at
> være opmærksom på hvor meget dedikeret båndbredde der bliver allokeret til
> dixen og hvor mange brugere der er om at dele denne?

Det er ikke så enkelt. Jeg tror ikke at der er mange udbydere som nedbryder
DIX forbindelse i enkeltkunde dedikering. En udbyder kan desuden have en
forholdsvis lille snabel/bruger til DIX, fordi han har direkte og
veldimensionerede peeringer med størstedelen at mulige peering partnere.
Dette behøver jo ikke at gøre denne udbyder dårligere end en anden, der kan
tilbyde mere DIX / bruger.

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Fyrsten

Dato : 22-06-03 15:49

> [...]
>
> Efterfølgende blev kabelnettet.dk refereret en 2.4GHz løsningsmodel,
> trods der på mødet ikke blev tilbudt access via 2.4GHz, men derimod

Jeg beklager at der på Bryggenets hjemmeside ikke fremgår at I også kunne
tilbyde en fibertilslutning. Jeg kan meddele at dette ikke var en vægtig
grund til fravalg af Kabelnettet. Bryggenet har været i dialog med et hav af
udbydere i flere omgange, for at sikre det bedste pris / kvalitet /
ydelsesforhold. Når
sådane projekter som oftest er baseret på frivillige arbejdskræfter, kan det
til tider være et problem at få et stort fremmøde, men dette er ikke
ensbetydende med at vi ikke internt har lavet dybdegående referater. Vi har
vejet de forskellige løsningsmodeller/udbydere nøje og diskuteret disse
intenst. Så
fravalget af Kabelnettet er ikke sket på et forkert grundlag og har på ingen
måde været en mindretalsbeslutning -
lad der ikke være tvivl om det.

> [...]

hvor
> de enkelte husstande kan vælge enkelte satellit kanaler ud og kun betale

Det er korrekt at vi stærkt har overvejet en løsning baseret på en
set-top-box løsning. Nogle udbydere pegede på at dette var den rigtige vej
at gå og andre frarådede den. Konklussionen blev at en traditionel
coax-løsning var den bedste løsning, da det som du rigtig nok nævner har
været en meget hyped løsning som ingen rigtigt har kunne levere endnu.
Afstemmingsgrundlaget for de enkelte boligforeninger har ikke været baseret
på hverken en coax løsning eller en set-top-box løsning men en max
beløbsramme for tv-pakkerne. De udbydere der anbefalede Set-top-box
løsninger kunne alle levere traditionelle fællesantenne løsninger baseret på
coax-kabler.

> [...]
> bare én af de populære satellit kanaler. FDA prøver at lægge pres, men jeg
> tror desværre at også denne sammenslutning på et tidspunkt må opgive.

Ja, skræmmende udvikling.

> [...]
>
> Et fravalg er noget man må acceptere, men at det sker på baggrund af et
> slanket produkt, som ikke er blevet tilbudt, finder jeg urimeligt.

Da Bryggenet skulle vælge hvilke 4 udbydere vi ønskede at gå nærmere i
dialog med, var Kabelnettet ikke blandt disse. Da vi skulle begrunde dette
overfor beboerne på Islands Brygge (via hjemmside), ønskede vi ikke at hænge
Kabelnettet ud. De mere reelle grunde til at Kabelnettet blev fravalgt var
bl.a. at Kabelnettet på daværende tidspunkt ikke kunne levere en
telefonløsning, Bryggenet ønskede en totalleverandør, Uklarhed om
ejerskabsforhold af Kabelnettet, uklarhed/usikkerhed om Kabelnettets
økonomiske fundament, usikkerhed om Kabelnettets tekniske ressourcer,
Kabelnettets manglende erfaringer med fiberløsninger (på daværende
tidspunkt), usikkerhed om at Bryggenet ville få en stabil løsning, frygt for
at vi skulle afslutte et samarbejde med Kabelnettet i rettten (da andre
boligforeninger på daværende tidspunkt overvejede sagsanlæg mod
Kabelnettet). Bryggenet ønskede en løsning der ville give
bredbåndshastigheder til beboerne og de mange steder Kabelnettet er nævnt på
nettet, er det ikke just hastigheden/stabiliteten der imponerer.

At I valgte at udsende en brochure til alle beboere på Islands Brygge, hvor
I ytrede Jer skeptisk omkring Bryggenetgruppens beslutninger og kompetencer
blev heldigvis opfattet som useriøst af beboerne. Bryggenet har netop været
unikt ved at det på ingen måde har været en lukket beslutning hvilke udbyder
der skulle indgås kontrakt med. Bryggenet projektet har været baseret på
frivillighed og alle beboere har til enhver til kunne deltage i gruppens
arbejde. Den endelige beslutning om valg af udbyder blev afgjort på et
stormøde, hvor alle boligforeningerne var inviteret.

> [...]
> veldimensionerede peeringer med størstedelen at mulige peering partnere.
> Dette behøver jo ikke at gøre denne udbyder dårligere end en anden, der

Jeg kommenterer dette andetsteds i denne tråd.

Fra : Kim Nielsen

Dato : 22-06-03 22:59

> Jeg beklager at der på Bryggenets hjemmeside ikke fremgår at I også kunne
> tilbyde en fibertilslutning.

Der blev ikke tilbudt nogen løsning, baseret på 2.4GHz.

Da vi bad om at få det korrigeret, kom der ikke længere besvarelser, hvilket
affødte magtesløsheden. Det er trist at budskabet endnu ikke er blevet
afstemt med virkeligheden, eller i det mindste er blevet fjernet.

-

Ellers har jeg kun at sige tak for din saglige redegørelse, som nu har
belyst hvad der skete på den anden side af bordet.

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-06-03 01:15

> [...]

hvor
> de enkelte husstande kan vælge enkelte satellit kanaler ud og kun betale

Er det ikke programudbyderne, der stikker en kæp i hjulet for det..?

Rent teknisk ville det intet problem være (kun et spørgsmål om "en smule
ussel mammon til dimmere og dutnaser".

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kim Nielsen

Dato : 23-06-03 19:27

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef6467b$0$48904$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

"Kim Nielsen" <kim.nielsen@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke programudbyderne, der stikker en kæp i hjulet for det..?

Jo og der har ikke været nogen vaklen undervejs.

Som en programudbyder udtrykte det.: "Glem a-la-carte, der tjenes flest
penge på de programmer folk ikke ser. Vil forbugerne have kanal x,
må de også acceptere at betale for kanal y, z ...., ellers får de
ingenting".

Når produktet så alligevel er blevet markedsført, har det været af en ISP,
derfor kalder jeg det "branchen". Fra en af de tidlige finalister til
Bryggenet,
finder man bl.a. en sætning som denne:

"Frit valg på "Set-top-Box", PS2, X-box, E-box, osv. "

> Rent teknisk ville det intet problem være (kun et spørgsmål om "en smule
> ussel mammon til dimmere og dutnaser".

Enig, men de kommercielle kræfter er ikke at forglemme.

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-06-03 22:52

"Kim Nielsen" <kim.nielsen@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

> penge på de programmer folk ikke ser. Vil forbugerne have kanal x,
> må de også acceptere at betale for kanal y, z ...., ellers får de

Det finder jeg fuldt forståeligt.

> [...]
> Bryggenet,
> finder man bl.a. en sætning som denne:
>
> "Frit valg på "Set-top-Box", PS2, X-box, E-box, osv. "

Hmmm ... kan de også gå på vandet...?...

> Enig, men de kommercielle kræfter er ikke at forglemme.

....korrekt ... og her ligger "hunden"' begravet.

PS: Hvornår ser vi jer i BFE..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kim Hansen

Dato : 23-06-03 23:49

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> writes:

> PS: Hvornår ser vi jer i BFE..?

Er det dette her der er BFE: http://www.bfe.dk/ ?

Jeg har prøvet at kigge på det, men jeg kan ikke rigtigt se hvad
foreningen indeholder. Kan du forklare hvorfor du mener at
Bryggenettet skal være med, og bør et kollegie der leverer
internetadgang og telefoni til sine beboere være med i BFE?

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-06-03 23:52

"Kim Hansen" <k-spam2003@oek.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det dette her der er BFE: http://www.bfe.dk/ ?

Jep.

> [...]
> Bryggenettet skal være med, og bør et kollegie der leverer
> internetadgang og telefoni til sine beboere være med i BFE?

Jeg sigtede også mest på leverandøren til Bryggenet.

Jeg kan se at den helt bagved liggende leverandør *er* medlem.

Bryggenet har intet at få glæde af i BFE.

Leverer Bryggenet ikke TV også..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kim Nielsen

Dato : 24-06-03 17:35

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ef77666$0$48907$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> PS: Hvornår ser vi jer i BFE..?

Tjae, prøver at finde tid til lidt indlevelse.

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-06-03 19:11

"Kim Nielsen" <kim.nielsen@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Fra : kim

Dato : 26-06-03 17:37

"Kim Nielsen" <kim.nielsen@kabelnettet.dk> skrev
> Tjae, prøver at finde tid til lidt indlevelse.
> --
> Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Hej Kim.
Nu da du åbenbart har tid til at skrive så flittigt her i gruppen,
hvorfor svarer du så ikke de kunder som sender en mail til
dig på arbejdet ?
Jo, jeg bor i Dommerparken og vi er stadig mange her der
venter på at vi får dynamisk IP adresse, så man kan udnytte
internettet fuldt ud...
Så hvornår får vi en dynamisk IP adresse ?

Mvh Kim ( kio@kabelnetxxx.dk)

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 26-06-03 17:47

In article <xhFKa.98$UM7.1@news.get2net.dk>, kim wrote:

> Nu da du åbenbart har tid til at skrive så flittigt her i gruppen,
> hvorfor svarer du så ikke de kunder som sender en mail til
> dig på arbejdet ?

Synes du det er forsvarligt at klandre Kim for et indlæg sendt kl.
18:35?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Send some filthy mail.

Fra : kim

Dato : 26-06-03 17:54

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev
> Synes du det er forsvarligt at klandre Kim for et indlæg sendt kl.
> 18:35?

Øhhh... ikke forstået...

Vi er flere der har både ringet og sendt mails til
kabelnettets support/drift om hvornår vi kunne få
dynamisk IP adresse, og har flere gange fået at vide
" at det kommer snart" eller at de lige skal høre "chefen"
ad først, og så vidt jeg ved er Kim N. chef, og hvis han
har tid til at sidde og skrive en en Gruppe, syntes jeg det
er rimligt at vi kunder også får svar...uanset hvilken tid
på døgnet det er...

Mvh Kim ( generalt tilfreds kunde hos kabelnettet.dk )

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 26-06-03 18:13

In article <axFKa.99$ov.1@news.get2net.dk>, kim wrote:

> og hvis han har tid til at sidde og skrive en en Gruppe, syntes jeg
> det er rimligt at vi kunder også får svar...uanset hvilken tid på
> døgnet det er...

Det er kun rimeligt at i får svar, men jeg kan ikke være enig i at en
persons fritid skal blandes ind i dette. Ville du også gå hen til folk i
supermarkedet eller i en idrætsklub og forlange svar på dine spørgsmål?

--
Andreas Plesner Jacobsen | It's all in the mind, ya know.

Fra : kim

Dato : 26-06-03 18:48

> [...]
> persons fritid skal blandes ind i dette. Ville du også gå hen til folk i
> supermarkedet eller i en idrætsklub og forlange svar på dine spørgsmål?

Selvfølgelig ikke...
Det er bare pis... irriterende at man ikke får et svar...
og mange ledere sidder også hjemmefra og arbejder
på deres pc'er, bl.a. ved at svare på mails ...
Er du hans støttepædagog siden du svarer for ham ?

Mvh Kim

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-06-03 18:51

"kim" <no@spam.dk> writes:

>Er du hans støttepædagog siden du svarer for ham ?

USENET er et debatforum. Det er ikke 1-1-kommunikation mellem dig
og den anden Kim.

Hvis andre ikke må svare, så kan jeg anbefale e-mail.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kim Nielsen

Dato : 27-06-03 01:13

"kim" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nu da du åbenbart har tid til at skrive så flittigt her i gruppen,
> hvorfor svarer du så ikke de kunder som sender en mail til

Af den årsag, at når jeg skriver her har jeg fri og finder lidt
afslapning med at surfe enkelte grupper som nu, en stille sommer-nat,
for god til at sove helt væk

Når jeg er på arbejde, er jeg kun ledelsesmæssigt involveret
i de ansvarlige og ikke enkeltsager fra support- / driftsafdelinger.

> Jo, jeg bor i Dommerparken og vi er stadig mange her der
> venter på at vi får dynamisk IP adresse, så man kan udnytte
> internettet fuldt ud...

I har hele tiden haft dynamisk IP adresse (NAT), i overensstemmelse
med aftalegrundlaget.

> Så hvornår får vi en dynamisk IP adresse ?

Jeg går ud fra, at det du tænker på, er dynamisk _offentlig_ IP adresse.

Det er korrekt, at virksomheden har været lydhør for anker omkring
NAT translationen, som ellers er generelt udbredt i forenings
sammenhænge. Dette har medført at der nu påbegyndes erstatning
med dynamisk offentlig IP adresse tildeling.

I denne uge er 2 foreninger blevet omlagt, samtidigt med, at der har
været reserveret ekstra personnel til at imødekomme support
henvendelser for kunder, som eventuelt skulle have hjælp med
manuelt release af gammelt IP nummer, eller andre problemer i
den forbindelse..

Denne prøveudrulning evalueres nu, herunder for support belastningen,
hvorefter den egentlige store udrulning lægges i skema.

Hvis du kontakter driftsafdelingen om en uges tid, bør dato for jeres
omlægning kunne oplyses, måske har du allerede på det tidspunkt
modtaget et brev med dato.

Men endnu engang, min deltagelse her er på fritids-hyggebasis.
Nogle gange er jeg her dagligt, andre gange går der uger imellem.

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : kim

Dato : 27-06-03 06:55

"Kim Nielsen" <kim.nielsen@kabelnettet.dk> skrev
> Når jeg er på arbejde, er jeg kun ledelsesmæssigt involveret
> i de ansvarlige og ikke enkeltsager fra support- / driftsafdelinger.

Vil det sige at din kontakt med os almindelige kunder ikke har
din interesse mere, og du så bare sletter og ignorere vores mails ?

Som jeg skrev til René fra Support
Fra : Fyrsten

Dato : 27-06-03 08:36

> "Kim Nielsen" <kim.nielsen@kabelnettet.dk> skrev
>
> Vil det sige at din kontakt med os almindelige kunder ikke har
> din interesse mere, og du så bare sletter og ignorere vores mails ?

> Som jeg skrev til René fra Support

Nu skal man ikke bebrejde Kabelnettet for den måde Internettet er opbygget
på!
NAT kan være en fordel for mange brugere, da det har en Firewall lign.
effekt og dermed sikrer mod portscans og andre sikkerhedsaspekter "udefra".
Det er korrekt at der er nogle enkelte programmer der har problemer med at
kommunikere gennem NAT fx MS Messenger. Mange af disse fejl skyldes
"uhensigtsmæssigheder" i programmeringen af disse programmer. Den nye
version af Messenger (6.0) har ikke problemer med at sende / modtage filer
gennem NAT. NAT er meget almindeligt i boligforeningsløsninger, da RIPE der
tildeler globale ipadresser, er restriktive m.h.t. hvor mange IP adresser de
vil tildele internetudbydere (her Kabelnettet.dk). Et kvalificeret skøn er,
at 80% af privatbrugere ikke har/får problemer med NAT - tværtimod
(sikkerhedsaspektet).

Fra : Kim Nielsen

Dato : 27-06-03 07:28

> Det er korrekt, at virksomheden har været lydhør for anker omkring
> NAT translationen, som ellers er generelt udbredt i forenings
> sammenhænge.

Glemte lige et "bl.a." for korrekthedens skyld, idet andre forhold i net
designet har talt for dette opgør. Flertallet af brugere har trods alt
været upåvirkede af begrænsningerne ved NAT.

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : kim

Dato : 27-06-03 07:39

> [...]
> designet har talt for dette opgør. Flertallet af brugere har trods alt
> været upåvirkede af begrænsningerne ved NAT.

Flertallet af brugerene aner trods alt heller ikke hvilke muligheder
der ligger i at være online på nettet...
og
Flertallet af brugerene har stadigvæk heller ikke et antivirusprogram,
med det resultat at de uvidende sender virus-mails videre...

Så det syntes jeg er et dårligt argument at vi andre der i forvejen er
vant til at bruge nettet skal "begrænses" så vi ikke kan bruge nettet
optimalt...

Mvh Kim

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 28-06-03 01:54

kim skrev:

> Så det syntes jeg er et dårligt argument at vi andre der i forvejen
> er vant til at bruge nettet skal "begrænses" så vi ikke kan bruge
> nettet optimalt...

Hvis ikke du er tilfreds med kabelnettet, kan du vel blot finde dig en
udbyder som kan tilbyde et "optimalt" internet-tilslutnings-produkt?

Fra : kim

Dato : 28-06-03 07:12

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> skrev
> Hvis ikke du er tilfreds med kabelnettet, kan du vel blot finde dig en
> udbyder som kan tilbyde et "optimalt" internet-tilslutnings-produkt?

Det ville sq da være dybt godnat, når vi er tilkoblet via et netværk
i vores boligforening, 24 timer i døgnet, 365 dage om året, en hurtig
forbindelse ( jeg kender ingen der har en hurtigere ) til 49,-kr pr mdl...

Og så har jeg jo skrevet at jeg er generalt tilfreds med kabelnettet.dk,
efter min lille "stikpille" til Kim N. her i gruppen, er der kommet fart i
sagerne Vi er nu blevet lovet en dynamisk offentlig IP adresse fra
på tirsdag af, og deres support og feedback har generalt altid været
over middel, selvfølgelig kun fra min mangeårige erfaring fra Cybercity
og Worldonline... Så jeg kan kun anbefale kabelnettet.dk...

Mvh Kim ( MERE gerenalt tilfreds kunde hos kabelnettet.dk )

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-06-03 01:02

"Fyrsten" <fyrsten@lorteoen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hvad menes der med 'Danmarks største privatfinansierede bydelsnet'...?

Mig bekendt findes der laaaaangt større privatejede/privatfinansierede
antenneanlæg også kaldet antenneforeninger.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-06-03 22:04

"Kim Nielsen" <kim.nielsen@kabelnettet.dk> writes:

> [...]
> tilhørsforhold til TDC (kan ikke lige huske rette selskab i
> koncernen (blev i sin tid irettesat), ved ikke om Jesper Skriver

Det er en kendt sag at Jesper Skriver ikke er hos TDC længere, i hvert
fald for dem der følger med her på usenet.

> [...]
> egne, eller virksomhedens vegne, uanset der blot tales fakta. Jeg har selv
> været fortaler for dette, men uden gehør (fornemmet).

I fundatsen står der:

,----[ Uddrag fra fundatsen for d.e.i.udbydere ]
| Udbyderne er mere end velkomne til at deltage i debatten,
| men gruppen er ikke tænkt som en reklamesøjle, og man bør i
| det hele taget altid redegøre for eventuelle tilhørsforhold
| til en given udbyder, når man skriver.
`----

Generelt synes jeg at dem der arbejder for udbydere er gode til at
afholde sig fra at reklamere for deres arbejdsgivers produkter og til
at lade være med at kritisere de andres produkter.

Det er samtidig mit indtryk at det er generelt kendt hvem de
forskellige arbejder for, og de plejer at være flinke til at evt. at
skrive det, hvis det har relevans.

Det er vist smuttet for dig et par gange, da du jo somme tider giver
dig af med at kritisere de andres produkter, og så er det kun rimeligt
at du gør rede for dit tilhørsforhold.

Det er mit indtryk at den justits der er nu fungerer ganske godt. Det
reguleres simpelthen ved selvjustits her i gruppen. Som nu når du får
"hug" for at glemme at oplyse om dit tilhørsforhold.

> Skrev som privat, supplerede blot med et link til lidt yderligere fakta fra
> Bryggenet-brugernes eget forum og fandt fornavnet tilstrækkeligt.

Jeg tror ikke der er ret mange af de ISP-ansatte der skriver på vegne
af deres arbejdsgiver. Derfor er deres tilhørsforhold nu relevant nok
når de udtaler sig positivt eller negativt om de produkter der findes
på markedet.

--
Jacob - www.bunk.cc
Sleep is for the weak and sickly.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-06-03 00:09

Hej Jacob Bunk Nielsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Generelt synes jeg at dem der arbejder for udbydere er gode til at
> afholde sig fra at reklamere for deres arbejdsgivers produkter og til
> at lade være med at kritisere de andres produkter.

I stort omfang formentlig fordi fagfolk (med god grund) opfatter
hinanden som kolleger med fælles interesser i et fagområde.

Firmaer med deres slæng af adm. direktører, sælgere etc. er derimod
konkurrenter. Deres interesser er at kravle opad uden slipset krølles.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Kim Nielsen

Dato : 21-06-03 22:06

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> I fundatsen står der:
>
> ,----[ Uddrag fra fundatsen for d.e.i.udbydere ]
> `----

"altid" er vel for konsekvent i forhold til nedennævnte, men omvendt åbner
"bør" modsat "skal", jo også en dør på klem. Knap så entydigt

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-06-03 22:26

> [...]
>
> "altid" er vel for konsekvent i forhold til nedennævnte, men omvendt åbner
> "bør" modsat "skal", jo også en dør på klem. Knap så entydigt

Den debat har vi vist haft tidligere.

Har du ikke nogen kommentar til mit indlæg, hvor jeg sådan set mener
at jeg allerede har givet dig et godt svar på ovenstående
problematik.

--
Jacob - www.bunk.cc
Beer -- it's not just for breakfast anymore.

Fra : Kim Nielsen

Dato : 22-06-03 00:13

> Har du ikke nogen kommentar til mit indlæg, hvor jeg sådan set mener
> at jeg allerede har givet dig et godt svar på ovenstående
> problematik.

Jeg kender nu dine synspunkter og behøver ikke enighed. Vi er jo trods alt
også kommet et godt stykke fra udgangspunktet.

Efter min mening havde tolkningen været lettere, hvis fundatsen
havde været skrevet med en knap så blød pensel.

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)