Den videnskabelige adventskrans
Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 03-12-02 23:41

Krydspostet i dk.fritid og dk.videnskab med FUT til dk.videnskab

I Politiken og andre medier var der forleden en vældig besværlig metode til
hvordan lysene i en adventskrans skal brændes, for at man ender med 4 lige
lange lys.

Jeg har tænkt lidt over det, og kommet frem med en væsentligt bedre
metode...
Bare rolig, man skal først være særlig opmærksom på noget den anden søndag
for at få en korrekt lyshøjde til den fjerde søndag.

Første søndag i advent brændes et lys et stykke ned.
Anden søndag brændes først 2 lys og dernæst de 2 andre lys, alle i lige lang
tid.
Tredie søndag brændes de 3 længste lys, indtil de er lige så lange som det
korteste lys.
Fjerde søndag i advent husker man at slukke lysene før det hele futter af.

Hvis man er pernitten og vil have at lysene skal brænde lige lang tid alle
dage, skal man den første søndag brænde lyset 2/5 ned. Anden søndag brændes
alle lys (i to omgange) 1/5 ned. Tredie søndag brændes 3 lys 2/5. Fjerde
søndag er der netop 2/5 tilbage af alle lys.

Metoden er simpel og forhåbentlig letforståelig. Hvis der er nogen der har
læst artiklen i Politiken vil de helt sikkert give mig ret i at denne metode
er væsentligt lettere.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 04-12-02 00:05

In <asjbt8$8a5$1@dknews.tiscali.dk> "Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> writes:

> [...]

>hvordan lysene i en adventskrans skal brændes, for at man ender med 4 lige

Hvad med det her:
1. søndag: Put fire lys i adventskransen og brænd et lys helt ned
2. søndag: Put et nyt lys i og brænd to lys helt ned
3. søndag: Put to nye lys i og brænd tre lys helt ned
4. søndag: Put tre nye lys i og brænd fire lys helt ned

Eller er det for simpelt

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-12-02 00:20

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3. søndag: Put to nye lys i og brænd tre lys helt ned
> 4. søndag: Put tre nye lys i og brænd fire lys helt ned

Hvorfor ikke bare overdynge skidtet med napalm og få hele lortet inklusiv
krans og loft, brændt af på 12.46sekunder?
Er man til alt det jule fetisch kan man jo endda købe adventslys i
forskellig længde....

Håber ikke vi også skal til at diskutere hvordan man får juletræsfoden til
at holde juletræet uden det vælter.. hvis det dog sker, så send lige et CC
til min far med løsningen :)

/Sune
-der ikke er i julestemning endnu, og kommer det ikke før det er jul

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 04-12-02 09:49

Sune Storgaard wrote:
> Håber ikke vi også skal til at diskutere hvordan man får
> juletræsfoden til at holde juletræet uden det vælter..

Æv, for løsningen er ellers ganske enkel.
En krog i loftet og en snor i toppen af træet.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 04-12-02 11:11

> Æv, for løsningen er ellers ganske enkel.
> En krog i loftet og en snor i toppen af træet.

Den metode er jeg også fortaler for. Hvis krogen er godt nok sat fast
og snoren kraftig nok, behøver man slet ikke en fod. Jeg plejer nu
alligevel at have en, så træet kan få lidt vand. Så gynger træet
heller ikke så meget, når man kommer til at skubbe til det.

   Torben

Fra : Troels

Dato : 04-12-02 15:34

..

> Den metode er jeg også fortaler for. Hvis krogen er godt nok sat fast
> og snoren kraftig nok, behøver man slet ikke en fod.

Det ser garanteret også fedt ud hvis man drejer det nok gange rundt, lige
som man plejede at gøre da man var lille og sad på en gynge. Specielt hvis
det er en rødgran så der bare høvler nåle ud over hele stue...

/Troels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-02 15:38

Jeppe Seidelin Dam skrev:

>Æv, for løsningen er ellers ganske enkel.
>En krog i loftet og en snor i toppen af træet.

Snydepels! Fik det måske foden til at holde juletræet som der
blev bedt om?

Men det har den fordel at man kan stå stille og skubbe til træet
så det drejer.

--
Bertel

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 04-12-02 23:23

Jeppe Seidelin Dam skriver:

> Æv, for løsningen er ellers ganske enkel.
> En krog i loftet og en snor i toppen af træet.

Tjah, træet vælter da ikke, men træet kommer til at hænge skævt,
medmindre afbalancerer det pinligt nøjagtigt med pynten. Så du slipper
nok ikke for foden.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-12-02 17:40

> [...]
til
> hvordan lysene i en adventskrans skal brændes, for at man ender med 4 lige

Pointen er jo netop IKKE at ende med 4 lige lange lys. De skal netop være af
forskellig længde - fordi det er for hyggen og samværets skyld at vi tænder
den, og ikke for at få et billede i Bo Bedre.

Mvh Maria

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-12-02 20:20

Jeppe Seidelin Dam wrote:

> Metoden er simpel og forhåbentlig letforståelig. Hvis der er nogen der har
> læst artiklen i Politiken vil de helt sikkert give mig ret i at denne metode
> er væsentligt lettere.

Ja! Faktisk fremstår den oprindelige metode ganske tåbelig (nu). Der er
kun ét at gøre: Du må skrive til bagsiden@politiken.dk.

Husk at vedlægge grafik der viser de forskellige faser.

Din metode udnytter simpelthen at første og tredje søndag »komplemen-
terer« hinanden således at de to til sammen brænder alle fire lys lige
meget. Derfor skal man bare sørge for at skifte midtvejs på anden søn-
dag; så vil dén søndag også (alene) brænde alle lys lige meget.

Her er en grafik (lysene er vandrette ...):
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx

Efter første søndag:
xxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx

Efter første halvdel af anden søndag:
xxx
xxxxx
xxxx
xxxx
Efter anden halvdel af anden søndag:
xx
xxxx
xxxx
xxxx
xxxx

Efter tredje søndag:
xx
xx
xx
xx

Hvert kryds svarer til en halv søndags brændetid, og startlysenes høj-
de skal være fem krydser.

(Det er fordi der i gennemsnit er (1+2+3+4)/4=5/2 lys tændt ad gangen
at man skal brænde 2/5 lys pr. søndag pr. »søndagsnummer«.)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 04-12-02 22:58

Jeppe Stig Nielsen skrev:
> Ja! Faktisk fremstår den oprindelige metode ganske tåbelig (nu). Der
> er kun ét at gøre: Du må skrive til bagsiden@politiken.dk.

Det gjorde faktisk også ikke længe efter jeg postede her.
Jeg havde dog ikke tålmodighed til at lave grafik til.

De svarede så ganske hurtigt (i morges):

---Mail fra Danmarks bedste bagside (Politiken)---
Kære Jeppe Seidelin Dam,

Mange tak for dit bidrag til dansk sdventsforskning. Vi gjorde ganske
rigtigt rede for den birtejakobsenske metode forleden, og siden har rigtig
mange læsere henvendt sig med mere enkle løsninger. Underligt nok har ingen
søgt at skabe mere indviklede modeller.
Hvad nu, hvis en endnu mere indviklet model er smukkere? Eller sjovere?
Eller hyggeligere?
Jeg anerkender fuldt ud dit arbejde med modellen, men jeg synes også, at
pionerer som Birte Jakobsen fortjener anerkendelse. De går i spidsen, ganske
som Rudolf Diesel gjorde det med sin motor, som siden er forsynet med
turbolader og intercooler og HDi og Common Rail og en masse andet
kramfitterknas. Det rokker dog ikke ved det faktum, at han lagde grunden.
Og så vælger jeg at overhøre din bemærkning om den 'ELLERS fremragende
bagside'.

venlig hilsen

Bjarne Schilling
Bagsideredaktør
---------------------------------------

Jeg synes det er lidt sjovt, at han skriver at han anerkender mit arbejde
med modellen, eftersom det kun tog et minuts tid at udtænke den. Birte
Jakobsen (metoden) er i mit hoved ikke specielt smart. Den er snarere
uhyggeligt kompliceret. Men ok, så går en kold vintersøndag med at holde øje
og tage tid på adventskransen, og det er vel i og for sig godt nok.

Er der nogen der tager udfordringen om at lave en mere indviklet (end den
birtejakobsenske) model op?

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Peter Weis

Dato : 05-12-02 10:28

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> wrote in message

> Er der nogen der tager udfordringen om at lave en mere indviklet
(end den
> birtejakobsenske) model op?

Første søndag brænder man toppen af hvert lys ... et ad gangen.

Næste søndag tændes først 2 af lysene, dernæst de to andre.

Tredie søndag tændes først lysene 1, 2 og 3. Derefter 2, 3 og 4.
Derefter 3, 4 og 1. Og endeligt 4, 1 og 2.

Fjerde søndag tændes hele kransen.

Metoden har den fordel at man ikke skal gå hele ugen og se på uens
lyshøjder.

mvh
Peter

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-12-02 03:04

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> writes:

> Jeg synes det er lidt sjovt, at han skriver at han anerkender mit arbejde
> med modellen, eftersom det kun tog et minuts tid at udtænke den.

Jaeehh... Og du mangler ironi i hverdagen?

Jeg har faktisk en model til jævn forbrænding, som er simplere og
bedre end alle andres.

Man tænder alle fire lys hver søndag.

Første søndag sætter man så nogle papstykker op, som dækker kransen
sådan her (set fra oven - streger er pap, L er lys):

------
| |
L | L |
| |
-----------|
| |
| L | L
| |
| ------

Anden søndag:

L | L

------------------

L | L

Tredje søndag:

L | L

-----

L | L

Fjerde søndag:

L L

L L

På den måde vil man få brændt lysene jævnt, men kun kunne se det
korrekte antal lys af gangen

--
Peter B. Juul, o.-.o "når nattehimmelen er mørk bag stjernerne,
The RockBear. ((^)) så er det fordi nattehimmelen er dækket

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-12-02 09:51

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse >
> Første søndag sætter man så nogle papstykker op, som dækker kransen
> sådan her (set fra oven - streger er pap, L er lys):

klip---

LOL!
Det bliver morsommere og morsommere!

Hilsen Inger

Fra : Bjørn Hee

Dato : 06-12-02 18:48

Peter B. Juul wrote:
> Første søndag sætter man så nogle papstykker op, som dækker kransen
> sådan her (set fra oven - streger er pap, L er lys):
<snip/>

> På den måde vil man få brændt lysene jævnt, men kun kunne se det
> korrekte antal lys af gangen

Hmm... hvis man vil være lidt alternativ, kan man lave et kegleformet
lys. I den øverste 1/4 er der 1 væge, den deler sig så der er 2 væger
indtil halvvejen. Her deler den ene væge sig, så der er 3 væger ned til
1/4 fra bunden, hvor endnu en væge deler sig så der er 4 væger ned til
bunden.

--
MVH Bjørn Hee <b@h33.dk> L|J(_) C
http://www.h33.dk/ | (¨) Z

Fra : Ulrik Smed

Dato : 06-12-02 21:57

In article <3df0da1b$0$202$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Bjørn Hee <b@h33.dk> wrote:

> [...]
> indtil halvvejen. Her deler den ene væge sig, så der er 3 væger ned til
> 1/4 fra bunden, hvor endnu en væge deler sig så der er 4 væger ned til

Eller 4 lys der samler sig i 3, og lidt højere oppe i 2, og så i
et. Med den rette størrelse på lysene skal der kun tændes én gang
(OK, de bliver store!), så kan man nyde kransen mens den
automatisk skifter til 2,3 og 4 lys. Det er jo lidt kedeligt med
kun ét kegleformet lys, ikke så praktisk at placere i en krans.
Men ellers en fed ide!

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 07-12-02 00:39

Ulrik Smed skrev:

> Eller 4 lys der samler sig i 3, og lidt højere oppe i 2, og så...

Eller blot 4 lys, som ikke har samme brændtid, men derimod
brændtiderne A, 2A, 3A og 4A.

Hvis man er _rigtig_ smart får man blandet noget brændhæmmer
(alternativt brændfremmer) i stearinen, i de rigtige mængder,
naturligvis, så lysenes tykkelse ikke varierer selvom brændtiden gør
det. Så kan man præsentere en adventskrans med fire _tilsyneladende_
ens lys - man skal bot huske at tænde dem i den rigtige rækkefølge!

-------
Tomas