Hjælp en stakkels mand i vildrede :-)
Fra : Kent

Dato : 02-12-02 14:25

Hej

Jeg har problemer med, at grafikken på min pc ikke vil
køre, som jeg gerne vil, men jeg ved ikke, hvad det
skyldes. Det kan måske være grafikkortet - eller måske
lydkortet, som jeg er begyndt af "forske" i lige pt. Jeg
oplever fx i spillet Battlefield, at hele grafikken og lyden
lige pludseligt fryser i 5-10 sekunder, for derefter at
fortsætte igen. Spillet går altså ikke direkte ned. Jeg synes
selv, det er ret underligt. Faktisk troede jeg, at det var
spillet Battlefields skyld, men nu har jeg lige prøvet
demoen til Rallisport Challenge, og der sker nøjagtigt
det samme. Hvordan kan det mon være? Det skal sige,
at jeg lige har fået ny computer, og at jeg faktisk ikke
har andre spil på computeren end disse to.

Dette problem er selvfølgelig endnu større, når jeg
spiller multiplayer over internettet. Jeg kan jo ikke klare
mig ret godt, når jeg fx pludselig står helt stille i fx
Battlefield .

Jeg har bemærket, at jeg ikke kan slå hardwareacceleration
til for lyden i begge spil - altså inde i selve spillene. Når jeg
kører Dxdiag, fortæller den mig også, at mit lydkort ikke
understøtter hardwareacceleration, hvorfor jeg kun kan
bruge softwareacc.

Nu bliver det så endnu mærkeligere... . Når jeg går ind
under mit lydkorts egenskaber, ser det ud til, at det KAN
anvende hardwareacceleration. I hvertfald er der en "skyder",
hvor jeg kan indstille, om jeg vil have lav eller høj hardwareacc.
Hvad i alverden skal jeg tro?

Dette spørgsmål om lydkortet falder måske ikke lige ind under
denne gruppe, men der er jo ingen gruppe, der specielt er vedr.
lydkort, kan jeg se.

Hvor stor betydning har hardwareacceleration for lyden i spil
og programmer?

Min computers specifikationer er som følger:

ATX midiFRONTUSB ce/p4/Amd 300w SILENT!!
QDI Plat2e6a C4/P4 533 DDR USB2,0 5.1LYD
Intel P4 2400/533T(478) 512kb m/boxkøler
DDR-ram 512 mb PC266 originalmodul
Geforce4 TI4200 128 mbDDR tv+DVI BILLIG
Alps diskettedrev 3.5" 1.44 mb
Seagate 80gb ATA133 7200rpm 2 mb SILENT
Asus x52 cd-drev - HIGH QUALITY
Plextor x40/x12/x40 cdrw-brænderkit
Levelone 10/100 mbit - BILLIGT std.kort
MSwindows XP HOME DK incl. cd + licens
19" View P70FLAT sølv/sort 0.24 tensmask
Logitech trådløs tast+scrollmus OPTICAL
Labtech flatpanel m/subwoofer SPAR 200

Jeg har fået at vide af min forhandler, at mit
onboard-lydkort er af mærket RealTek ALC650.
Desuden kan jeg fortælle, at jeg har den nyeste driver
til mit grafikkort - nemlig 4.0.7.2.

Jeg er helt klar parat til at udskifte mit lydkort, hvis du
mener, at det kan løse problemet!

Hvis nogen kan hjælpe mig med dette meget irriterende
problem, bliver jeg ovenud lykkelig .

Vh
Kent

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 02-12-02 14:54

> Dette problem er selvfølgelig endnu større, når jeg
> spiller multiplayer over internettet. Jeg kan jo ikke klare
> mig ret godt, når jeg fx pludselig står helt stille i fx
> Battlefield .

Sørg for at opdatere dine spil med nyeste patches.

> [...]
> kører Dxdiag, fortæller den mig også, at mit lydkort ikke
> understøtter hardwareacceleration, hvorfor jeg kun kan

Det understøtter IKKE hardwareacc...

> [...]
> anvende hardwareacceleration. I hvertfald er der en "skyder",
> hvor jeg kan indstille, om jeg vil have lav eller høj hardwareacc.

Det er ikke hardwareacceleration i lydkortet men på din CPU...

> [...]
> lydkort, kan jeg se.
>
> Hvor stor betydning har hardwareacceleration for lyden i spil

Stor. EAX, Lækre detaljer, 3D emulering, aflastning af CPU osv. Kan KUN
anbefales!

> [...]

> mener, at det kan løse problemet!
>
> Hvis nogen kan hjælpe mig med dette meget irriterende

Kan godt skyldes dit lydkort, men prøv at opdatere grafikdrivere, det kan
hjælpe, ellers skaf et nyt lydkort der understøtter EAX, for så er det
hardwareaccelereret Du kan få lækre lydkort for en 500 kr sikkert også
billigere.

Håber det kunne hjælpe lidt....

Fra : Kent

Dato : 02-12-02 16:15

"Peter Tønnesen" <peto@privat.dk> skrev i en meddelelse

UDDRAG:

> Sørg for at opdatere dine spil med nyeste patches.

Det har jeg gjort - uden det hjalp.

> [...]

> hjælpe, ellers skaf et nyt lydkort der understøtter EAX, for så er det
> hardwareaccelereret Du kan få lækre lydkort for en 500 kr sikkert også

Som nævnt i mit første indlæg, så har jeg allerede den nyeste driver
til mit grafikkort.

Hvis du siger, at der ikke er hardwareacc. på lydkortet, men på CPU'en,
hvad skal det så hjælpe af få et nyt lydkort? Måske har du skrevet
forkert der? Ja, jeg har ikke så meget forstand på det.

Er der nogle lydkort, du kan anbefale? Hvis det er pengene værd, må det
koste op til max 1.300,- . Det behøver ikke være så vildt avanceret, at
det trækker meget på systemressourcerne. Nu ved jeg jo ikke, om et
lydkort generelt trækker meget på ressourcerne, men det kan du måske
svare mig på?

Tak for dit svar!

Vh
Kent

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 02-12-02 18:41

> Hvis du siger, at der ikke er hardwareacc. på lydkortet, men på CPU'en,
> hvad skal det så hjælpe af få et nyt lydkort? Måske har du skrevet
> forkert der? Ja, jeg har ikke så meget forstand på det.

Det aflaster din CPU. Desuden er der DSP processorer på bedre lydkort der
emulere 3D effekter. EAX fx.

> [...]
> det trækker meget på systemressourcerne. Nu ved jeg jo ikke, om et
> lydkort generelt trækker meget på ressourcerne, men det kan du måske

Det gør det Hvis du har 1300kr, så vil jeg da helt klart anbefale SB
Audigy 2 som ligger på en 900 kr. Det er det nyeste skud på stammen fra
Creative og er et af de lydkort der belaster CPUen mindst. Det understøtter
ALLE nye og gamle features. Skide lækkert. Læs evt review her:

http://www.tomshardware.com/video/02q4/021106/index.html

VH
Peter

Fra : Kent

Dato : 02-12-02 23:05

> [...]
understøtter
> ALLE nye og gamle features. Skide lækkert. Læs evt review her:

Jeg har lige været inde og lure på min forhandlers hjemmeside. Han
har en SB Audigy Player-lydkort til salg til 899,00 kr. Er det lydkortet,
der kom før Audigy 2 eller hva'? Ved du det?

Vh
Kent

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 03-12-02 01:52

> Jeg har lige været inde og lure på min forhandlers hjemmeside. Han
> har en SB Audigy Player-lydkort til salg til 899,00 kr. Er det lydkortet,
> der kom før Audigy 2 eller hva'? Ved du det?

Ja, en af modellerne.

Kig på www.shg.dk der har de Audigy2 til 969, så glem alt om Player modellen
når vi snakker dette prisleje! Desuden følger Soldier Of Fortune II og
Hitman 2 med i pakken, så det er sku en god bundle må man sige

Det er pt et af de bedste lydkort på markedet, så det kan klart anbefales

VH
Peter

Fra : Kent

Dato : 03-12-02 02:04

> [...]
> Hitman 2 med i pakken, så det er sku en god bundle må man sige
>
> Det er pt et af de bedste lydkort på markedet, så det kan klart anbefales

Det ser godt ud Peter! Jeg er bare ikke sikker på, at jeg selv kan
afinstallere
mit nuværende kort hardware- og softwaremæssigt samt installere det nye.
Meeeen, måske kan jeg få en bekendt til det. Nu må vi se....

Du skal have MANGE tak for hjælpen !!!!!!!!!!!!!

Vh
Kent

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 03-12-02 11:00

> [...]
> mit nuværende kort hardware- og softwaremæssigt samt installere det nye.
> Meeeen, måske kan jeg få en bekendt til det. Nu må vi se....

Ja, der skal nok lige kigges i BIOSen. Der kan du somregel slå det onboard
lydkort fra.

> Du skal have MANGE tak for hjælpen !!!!!!!!!!!!!

Det var så lidt

VH
Peter

Fra : Kent

Dato : 02-12-02 14:56

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mener, at det kan løse problemet!
>
> Hvis nogen kan hjælpe mig med dette meget irriterende

Jeg skal måske for en ordens skyld have med, at jeg først
troede, at mit lydkort var af mærket Avance AC97 Audio.
Det står der nemlig, når jeg går ind i "Egenskaber" for
lydkortet. Senere har jeg så, som nævnt, fået at vide af
min forhandler, at lydkoret er af mærket Realtek ALC650.
"Avance AC97" skulle bare være en fællesbetegnelse for
en lang række af lydkort, fik jeg at vide.

Vh
Kent

Fra : Martin Lund Kristian~

Dato : 02-12-02 15:59

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote in message
> [...]
> "Avance AC97" skulle bare være en fællesbetegnelse for
> en lang række af lydkort, fik jeg at vide.

det ville selvfølgelig hjælpe lidt på det hvis du havde et lydkort du bare
lige kunne stoppe i maskinen. ærligt talt ved jeg ikke hvad problemet kan
være -- for det kan jo være hvad som helst... Måske er det softwaren der
ikke er opdateret, måske er det din BIOS på motherboardet der trænger til en
opdatering eller måske er dit motherboard i stykker... tror ikke jeg kan
hjælpe - good luck!

--
Martin Lund Krisitiansen

Fra : Kent

Dato : 02-12-02 16:05

"Martin Lund Kristiansen" <martinlk@angelfire.com> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> opdatering eller måske er dit motherboard i stykker... tror ikke jeg kan

Hvor vil du foreslå, at jeg skal starte så? Vil du mene, at der
er en rimelig chance for, at et nyt lydkort med hardwareacc.
vil hjælpe på problemet?

Vh
Kent

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 02-12-02 20:33

Hvis du kører win98 og har du sat "browse mastering" under network->file and
printer sharing til at være enten "automatic" eller "enabled" kan det være
grunden.

/Kasper

Fra : Kent

Dato : 02-12-02 22:46

"Kasper Daniel Hansen" <kdh@remove.omk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
and
> printer sharing til at være enten "automatic" eller "enabled" kan det være

Altså nu skal du jo læse mit første indlæg ordentligt igennem .
Der står faktisk, at jeg har XP Home.

Er der evt. en tilsvarende instilling i XP?

Tak for dit svar.

Vh
Kent

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 03-12-02 17:38

> Altså nu skal du jo læse mit første indlæg ordentligt igennem .
> Der står faktisk, at jeg har XP Home.
>
> Er der evt. en tilsvarende instilling i XP?

Hmm, jeg har aldrig kørt XP, prøv selv at se efter :)

/Kasper

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 02-12-02 20:37

Du bør i øverigt sagtens kunne køre ovennævnte spil med dine specs. Så enten
er mit (tidligere) forslag rigtigt eller også er der nogle
kompabilitetsproblemer.

Fra : sfc

Dato : 03-12-02 18:03

> Jeg har problemer med, at grafikken på min pc ikke vil
> køre, som jeg gerne vil, men jeg ved ikke, hvad det
---CUT---

Prøv at disable dit lydkort i bios, og se om spillene kører bedre uden lyd?

Mvh sfc