Hvilket program til postscript-filer
Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-02 17:46

Er der nogen der har erfaringer med hvilket program man skal bruge til
at åbne postscript-filer, man i bund og grund blot ønsker at udskrive?

En del manualer foreligger som ps-filer, hvor man hellere ville have
haft dem som pdf-filer.

--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-12-02 17:50

in article 1fmix3p.1hbh19k148lezvN%per.ronne@invalid.dk, Per Rønne at
per.ronne@invalid.dk wrote on 01/12/02 17:45:

> [...]
> at åbne postscript-filer, man i bund og grund blot ønsker at udskrive?
>
> En del manualer foreligger som ps-filer, hvor man hellere ville have

Træk dem ind i din printerkø i Print Center.

--
/peter

"All right, let's not panic. I'll make the money by selling one of my
livers. I can get by with one."
Homer Simpson.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-02 18:12

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1fmix3p.1hbh19k148lezvN%per.ronne@invalid.dk, Per Rønne at

> Træk dem ind i din printerkø i Print Center.

Det virkede nogenlunde. Jeg skulle imidlertid gerne have den til at
bruge printerens duplexenhed. HP LaserJet 4050N.

500 siders manual vil man jo gerne have reduceret til 250, og det fylder
jo også betydeligt mindre på reolen.

Fra : Ulf Holm Nielsen

Dato : 01-12-02 20:13

Per Rønne wrote:

> [...]
> bruge printerens duplexenhed. HP LaserJet 4050N.
>
> 500 siders manual vil man jo gerne have reduceret til 250, og det fylder

brug ps2pdf kommandoen. jeg har ingen anelse om den følger med som std. :)

ulf

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-02 22:08

Ulf Holm Nielsen <doktor@dyregod.dk> wrote:

> brug ps2pdf kommandoen. jeg har ingen anelse om den følger med som std. :)

Last login: Sun Dec 1 21:31:53 on console
Welcome to Darwin!
[G4] per% man ps2pdf
No manual entry for ps2pdf
[G4] per% ps2pdf
ps2pdf: Command not found.
[G4] per% locate ps2pdf
/usr/local/bin/ps2pdf
/usr/local/bin/ps2pdf12
/usr/local/bin/ps2pdf13
/usr/local/bin/ps2pdfwr
/usr/local/share/man/man1/ps2pdf.1
/usr/local/share/man/man1/ps2pdf12.1
/usr/local/share/man/man1/ps2pdf13.1
/usr/local/share/man/man1/ps2pdfwr.1
[G4] per% echo $path
/bin /sbin /usr/bin /usr/sbin /Library/postgreSQL/bin .
[G4] per%

Så måske skulle jeg se at få ændret i min .login fil?

Det er nu sket, og jeg har kørt ps2pdf emacs.ps emacs.pdf. Fontene ser
dog lidt skæve ud på skærmen. Der ser dog ikke ud til at være nogen
forskel i udskriften.

I øvrigt kan jeg konstatere at der ikke var tale om 500 sider.
Sideantallet var 644!

Jeg kan i øvrigt samtidig konstatere at formatet er klart mindre end A4,
lige egnet til at få skåret noget af - og blive indbundet på Meyers
Bogbinderi på Danmarks Tekniske Universitet, bygning 101.

Desværre er lige og ulige sider ikke placeret lige samme sted på siden.
Jeg kan desværre ikke finde nogen måde at rette det til på ;-(.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-12-02 20:42

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Det virkede nogenlunde. Jeg skulle imidlertid gerne have den til at
> bruge printerens duplexenhed. HP LaserJet 4050N.

Du indsætter vel bare noget i stil med følgende i starten af din
postscriptfil?

%%BeginFeature: *Duplex DuplexNoTumble
<</Duplex true /Tumble false>> setpagedevice
%%EndFeature

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-12-02 21:00

In article <m3adjp7chx.fsf@dogbert.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> Du indsætter vel bare noget i stil med følgende i starten af din
> postscriptfil?

Mægtigt smart.

Kunne man ikke også bare lave den om til en pdf og derefter klare
duplex-fnidderet derfra?

Nu vi er ved printere, er der så nogen der ved hvad en laserwriter
12/600 (farve laser) er værd i kroner og øre?

Jeg har fået sådan en indenfor dørene, og er lidt i tvivl om jeg gider
at beholde den, da den ærligt talt er lidt halvstor og mine
udskriftsbehov ikke er så store mere.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-12-02 00:24

> [...]
>
> Jeg har fået sådan en indenfor dørene, og er lidt i tvivl om jeg gider
> at beholde den, da den ærligt talt er lidt halvstor og mine

Tjah, jeg kender desværre ikke den printer, men det er (gætter - ) måske
en Apple 12/600 laser?

Jeg har et ret stort udskriftsbehov Ikke så meget i farver, men
rigtig meget i sort/hvid. Kunne derfor godt bruge et supplement til min
16/600 som står på min anden adresse (som er min første .... Den
der 16/600 er bare supergod. Den har vist nedlagt mindst 40 ha finske
skove efterhånden. Det er lidt synd for finnerne.

Sidder her på min sekundære adresse med en Canon sprøjte model. Den er
såmænd udmærket, man den har givet nogle problemer (som læserne vil vide

En stabil laserwriter på ethernet er absolut toppen. Kvaliteten af
printet er meget bedre end bubllejet. Så har det osse den fordel, at man
kan lægge sig ned ved siden af printeren, når man har været i bad. Håret
tørrer i løbet af no time !

Desværre er min tegnebog lidt slunken, så jeg kan nok slet ikke være
med? Uddannelsesgodtgørelse hedder det. Det svarer til
arb.løshedsdagpenge.

Hvis du kunne give os et estimat over, hvad den har kostet dig, kunne
jeg (vi?) måske komme med et bud?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-02 01:07

In article <1fmjf3r.4ud7a5shb4iaN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Tjah, jeg kender desværre ikke den printer, men det er (gætter - ) måske
> en Apple 12/600 laser?

Ja, det er en Apple laser.

> [...]
> der 16/600 er bare supergod. Den har vist nedlagt mindst 40 ha finske
> skove efterhånden. Det er lidt synd for finnerne.

Finnerne tjener skam gode penge på det, så fortsæt du bare så de har råd
til deres vodka og lange knive
Jeg har selv et par 16/600 stående (en jeg bruger og en der trænger til
en kærlig hånd), så jeg kender udemærket modellen.

> Sidder her på min sekundære adresse med en Canon sprøjte model. Den er
> såmænd udmærket, man den har givet nogle problemer (som læserne vil vide

Ohja, jeg synes der ringer en klokke.

> [...]
> printet er meget bedre end bubllejet. Så har det osse den fordel, at man
> kan lægge sig ned ved siden af printeren, når man har været i bad. Håret

Desværre er sådan en laser også en del større end en blækprinter. Den
aktuelle printer er sådan cirka 3 gange så stor som 16/600'eren.

> Desværre er min tegnebog lidt slunken, så jeg kan nok slet ikke være
> med? Uddannelsesgodtgørelse hedder det. Det svarer til
> arb.løshedsdagpenge.

Fy for satan, og så med dobbels husholdning oveni. Kan du ikke indsætte
en elserinde i studerkammeret, så i er to til at deles om udgifterne?

> Hvis du kunne give os et estimat over, hvad den har kostet dig, kunne
> jeg (vi?) måske komme med et bud?

Hæh, den har sgu ikke kostet mig andet en nogen arbejdstimer (men det
kan jo også løbe op :). Jeg har også toner liggende til den for rundt
regnet 10.000.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-12-02 21:24

> Desværre er sådan en laser også en del større end en blækprinter. Den
> aktuelle printer er sådan cirka 3 gange så stor som 16/600'eren.

Tager du nu ikke fejl af kummefryseren med hundefoder og en printer ?
Nå, nej, det gør du nok ikke. Bare tanken om at skulle bære den op på
fjerde sal gør mig svedig og forpustet.

> Fy for satan, og så med dobbels husholdning oveni. Kan du ikke indsætte
> en elserinde i studerkammeret, så i er to til at deles om udgifterne?

Ja, det er store omkostninger. Meeen indsætte en elserinde ville nok
også blive noget med ekstraudgifter til blomster og chokolade og sådan
.... ....

> Hæh, den har sgu ikke kostet mig andet en nogen arbejdstimer (men det
> kan jo også løbe op :). Jeg har også toner liggende til den for rundt
> regnet 10.000.

Tjah, med de nødvendige ekstradele overstiger det altså min formåen, men
tak fordi du gad svare.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-02 22:43

In article <1fml1w1.wo5s7he9ep8gN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Tager du nu ikke fejl af kummefryseren med hundefoder og en printer ?

46x54x58 cm og 50 kg (uden toner osv).

> Nå, nej, det gør du nok ikke. Bare tanken om at skulle bære den op på
> fjerde sal gør mig svedig og forpustet.

Jeg synes skam det var al rigeligt at få den ind fra parkeringspladsen.
Faktisk var det hårdeste at få den ind og ud af en Golf

> Ja, det er store omkostninger. Meeen indsætte en elserinde ville nok
> også blive noget med ekstraudgifter til blomster og chokolade og sådan

Det er jo kun indkøringsudgifter - det er hurtigt tjent ind.

> Tjah, med de nødvendige ekstradele overstiger det altså min formåen, men
> tak fordi du gad svare.

Det var da så lidt. Hvor meget vil du give for en (nyrenoveret) 16/600
eller en Select 360?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-02 05:08

> 46x54x58 cm og 50 kg (uden toner osv).

Min HP LaserJet 4050N med duplexenhed [l/b/h]: 54*39*34 cm. Massen gider
jeg ikke måle!

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-12-02 22:58

> Det var da så lidt. Hvor meget vil du give for en (nyrenoveret) 16/600
> eller en Select 360?

Jeg er ikke helt sikker på, at du vil høre det. Den 16/600 jeg allerede
har var til en så favorabel pris, at du ikke ønsker at konkurrere
Og jeg har egentlig ikke brug for to (når jeg om et halvt års tid
flytter hjem til 16/600)

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-12-02 23:08

In article <1fmn0wi.1319pcsn0y4rgN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Jeg er ikke helt sikker på, at du vil høre det. Den 16/600 jeg allerede
> har var til en så favorabel pris, at du ikke ønsker at konkurrere

Den var med garanti ikke billigere end min(e).

> Og jeg har egentlig ikke brug for to (når jeg om et halvt års tid
> flytter hjem til 16/600)

Det ville nok være overkill, men du kunne jo altid sælge den igen.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-12-02 08:55

in article newsspam4-DC6930.21002701122002@sunsite.dk, Martin Edlich at
newsspam4@mail.edlich.dk wrote on 01/12/02 21:00:

> Nu vi er ved printere, er der så nogen der ved hvad en laserwriter
> 12/600 (farve laser) er værd i kroner og øre?

Jeg vil ikke sætte den særlig højt. Måske 2-3000 kr. Den printer ok, men kan
blive særdeles dyr at holde kørende. Reservedele og forbrugsstoffer til
sådan en fætter koster spidsen af en jetjager.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-02 11:37

In article <BA10D081.18DA1%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Jeg vil ikke sætte den særlig højt. Måske 2-3000 kr. Den printer ok, men kan
> blive særdeles dyr at holde kørende.

Det kan den rigtigt nok. Jeg fik heldigvis et ordentligt læs toner og en
ny tromle med til den.
Prisen du angiver er uden tilbehøret, ikke?

> Reservedele og forbrugsstoffer til
> sådan en fætter koster spidsen af en jetjager.

Med hensyn til reservedele, så køber man ikke Apples, men de tilsvarende
fra en Lexmark Optra C.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-12-02 23:16

in article newsspam4-CF0E7C.11364602122002@sunsite.dk, Martin Edlich at
newsspam4@mail.edlich.dk wrote on 02/12/02 11:36:

> Det kan den rigtigt nok. Jeg fik heldigvis et ordentligt læs toner og en
> ny tromle med til den.
> Prisen du angiver er uden tilbehøret, ikke?

Jo forbrugsstoffer burde kunne afsætte seperat til en fornuftig penge.

> Med hensyn til reservedele, så køber man ikke Apples, men de tilsvarende
> fra en Lexmark Optra C.

Jeg mener at kunne huske at fuseren er et af de svage punkter, og den er
vist dyr uanset om der står Lexmark el. Apple på den.

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-02 23:27

In article <BA119A12.2E6EC%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Jo forbrugsstoffer burde kunne afsætte seperat til en fornuftig penge.

Tjoe, men det er der ikke den store fornuft i.
Jeg tror jeg venter med at sætte den til salg til jeg er færdig med at
renovere den, og hvis jeg ikke kan få en fornuftig pris, så bliver den
stående her så afkommet kan printe tegninger ud uden at ruinere mig i
blækpatroner når den tid kommer.

> Jeg mener at kunne huske at fuseren er et af de svage punkter, og den er
> vist dyr uanset om der står Lexmark el. Apple på den.

Fuseren har en tendens til at lække olie (det gør min ikke), og dem kan
man få renoveret. Billigt er det dog stadigvæk ikke - det løber op i ca
2K, men så er der også til 60.000 sider.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-12-02 22:58

> [...]
> renovere den, og hvis jeg ikke kan få en fornuftig pris, så bliver den
> stående her så afkommet kan printe tegninger ud uden at ruinere mig i

Regne, regne, regne: 5 stks afkom gange x antal tegninger .... ja, der
skal nok blive brug for nogle ekstra forbrugsstoffer.

Har du overvejet at købe aktier i et finsk skovbrug også?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-12-02 23:09

In article <1fmn11d.1aryhat8d5sejN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Har du overvejet at købe aktier i et finsk skovbrug også?

Ja, og en blefabrik og en tonerfabrik.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-02 22:21

> [...]

> postscriptfil?
>
> %%BeginFeature: *Duplex DuplexNoTumble
> <</Duplex true /Tumble false>> setpagedevice

Altså sådan:

%%BeginFeature: *Duplex DuplexNoTumble
<</Duplex true /Tumble false >> setpagedevice
%%EndFeature
%!ps-adobe-2.0
%%Creator: dvips(k) 5.86d Copyright 1999 Radical Eye Software
%%Title: /tmp/emacs-21.2/man/emacs.dvi
%%Pages: 644
%%PageOrder: Ascend
%%BoundingBox: 0 0 596 842
%%EndComments
%DVIPSWebPage: (www.radicaleye.com)
%DVIPSCommandLine: dvips /tmp/emacs-21.2/man/emacs -o
%DVIPSParameters: dpi=600, compressed
%DVIPSSource: TeX output 2002.04.02:1336
%%BeginProcSet: texc.pro
%!
/TeXDict 300 dict def TeXDict begin/N{def}def/B{bind def}N/S{exch}N/X{S

Men så vil Printer Center pludselig ikke acceptere filen.

Jeg har dog ingen postscriptmanual, og det er mere end ti år siden jeg
beskæftigede mig med postscriptkode. Teksten er sat ind med emacs, og
intet synes at være ændret mellem emacs.ps og den emacs.ps~ - altså
bortset fra de tre første linier.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-12-02 23:50

> [...]

> Altså sådan:
>
> %%BeginFeature: *Duplex DuplexNoTumble
> <</Duplex true /Tumble false >> setpagedevice

Du skal have %!ps-adobe-2.0 op i toppen af filen. Prøv evt at lave en
udskrift til fil med alle dine favoritoptions sat, så kan du selv lure
formatet af, uanset hvilke fancy ting din printer understøtter.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-02 05:13

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> Du skal have %!ps-adobe-2.0 op i toppen af filen.

Følgende hjælper altså heller ikke:

%!ps-adobe-2.0

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 02-12-02 22:39

Hej Per.

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

Mon ikke dokumente6te stadig skal begynde med %!ps

så din tilføjelse skal ind i den linie jeg har markeret med ###

Det var et forslag, jeg ved nærmest intet om postscript.

/Sebastian

> [...]
> %%EndFeature
> %!ps-adobe-2.0
> %%Creator: dvips(k) 5.86d Copyright 1999 Radical Eye Software
####
> [...]
> beskæftigede mig med postscriptkode. Teksten er sat ind med emacs, og
> intet synes at være ændret mellem emacs.ps og den emacs.ps~ - altså

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-02 05:08

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> så din tilføjelse skal ind i den linie jeg har markeret med ###
>
> Det var et forslag, jeg ved nærmest intet om postscript.

Det virker altså heller ikke ...