betasoftware lovligt eller ulovligt
Fra : MisterGreen

Dato : 01-12-02 12:32

jeg er bekendt med, at der findes nyhedsgrupper, hvor man kan
downloade diverse software i beta-versioner fx. office 11 og windows
longhorn

så vidt jeg ved er det ikke programmer man kan købe nogen steder, i
hvert fald ikke officielt.

men er det lovligt at downloade, installere og afprøve sådant
software??

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-12-02 12:44

MisterGreen wrote:

> [...]
> longhorn
>
> men er det lovligt at downloade, installere og afprøve sådant

Nej. Det er lige så ulovligt som at downloade og installere fulde
versioner af programmerne, hvis man ikke har tilladelse fra
ophavshaveren.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-12-02 15:04

In article <qisjuu8ki4h9m7fa45t8iv6lcojr3jlc8g@4ax.com>, MisterGreen wrote:
> [...]
> hvert fald ikke officielt.
>
> men er det lovligt at downloade, installere og afprøve sådant

Ja da. Hvis du har en skriftlig aftale med virksomheden om
at du må. Hos Microsoft kan du købe abonnement på beta versioner
for vist nok omkring 15000 kr pr år. Det er vist med i en
udviklerpakke.

Havde selv tidligere adgang til dem gennem en Microsoft
Solution Provider aftale til ca. samme pris. En sådan aftale
kræver at man har 2 medarbejdere der er certificeret i et
adgangsgivende modul.

Fra : Rasmus

Dato : 01-12-02 16:02

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> [...]
> Solution Provider aftale til ca. samme pris. En sådan aftale
> kræver at man har 2 medarbejdere der er certificeret i et

Nå?, jeg har nu bare registreret mig som beta tester hos MS, så fik jeg
adgang til at downloade .NET server RC1, men de har nok ændret deres politik
siden....

mvh
Rasmus

Fra : MisterGreen

Dato : 01-12-02 17:17

On Sun, 1 Dec 2002 14:04:10 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
> [...]

>at du må. Hos Microsoft kan du købe abonnement på beta versioner
>for vist nok omkring 15000 kr pr år. Det er vist med i en

i givet fald tror jeg microsoft er lidt specielle, jeg har selv været
beta-tester for macromedia (flash) og det har da ikke kostet mig spor,
tværtimod fik jeg pr. snail-mail tilsendt en cd med (beta)programmet
og en masse skemaer

og det skete vel og bemærket udelukkende fordi jeg var registreret som
bruger, jeg er ikke certificeret noget som helst.

men OK betaversioner må man kun bruge, hvis firmaet bag programmet
udtrykkeligt tillader det, det var vel også hvad jeg regnede med, men
det koster jo ikke noget at spørge

Fra : Daniel Stefanac

Dato : 01-12-02 19:47

> [...]
> Solution Provider aftale til ca. samme pris. En sådan aftale
> kræver at man har 2 medarbejdere der er certificeret i et

Hmm, jeg er beta-tester på Office 11, og det koster ikke noget. Hvis man
selv søger om at være beta-tester, og så bliver udvalgt, så koster det intet
(der er endda chance for at man kan få det færdige produkt, som tak for
indsatsen). Men ja alle kan betale de 15.000 om året, og så få
beta-software.

Mvh
Daniel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-12-02 09:27

Som svar på skriblerier forfattet af Povl H. Pedersen

> Ja da. Hvis du har en skriftlig aftale med virksomheden om
> at du må.

Vær opmærksom på at beta releases automatisk bliver trukket tilbage når den
næste release kommer "på gaden" -> alpha -> etc

> Hos Microsoft kan du købe abonnement på beta versioner
> for vist nok omkring 15000 kr pr år. Det er vist med i en
> udviklerpakke.

Man kan abonnere på MSDN Universal ca 19K om året
Her har man adgang til software for produktiv brug for _een_ bruger
Dette inkluderer samtidig alle betaversioner
Plus alt det du orker at installere til _test_ foremål
Så vidt jeg husker så er der en limit på 10 testmaskiner man tilslutte en
testserver
Jeg sidder ikke lige med licensbetingelserne ved hånden

> Havde selv tidligere adgang til dem gennem en Microsoft
> Solution Provider aftale til ca. samme pris. En sådan aftale
> kræver at man har 2 medarbejdere der er certificeret i et
> adgangsgivende modul.

MSDN Universal kan købes af alle

mvh/Peter Lykkegaard