CD og MP3
Fra : Ukendt

Dato : 01-12-02 12:11

Hej

Jeg har lige købt Outlandishs nyeste CD, uden på den står at den ikke
kan afspilles andre steder end i en normal cd-afspiller. Sådan en har
jeg ikke inden for rækkevidde, og vil derfor afspille den fra mit
CD-drev, men det kan den jo så ikke. Nu er mit spørgsmål så, om jeg
juridisk set har lov til at downloade albummet etellerandet sted fra i
MP3 format? Altså jeg har jo betalt for det, og iflg. EU direktivet er
beskyttelsen blevet ulovlig at forsøge at omgå.

På forhånd tak.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 01-12-02 12:27

On Sun, 01 Dec 2002 12:11:13 +0100, Greb wrote:

>CD-drev, men det kan den jo så ikke. Nu er mit spørgsmål så, om jeg
>juridisk set har lov til at downloade albummet etellerandet sted fra i
>MP3 format?

Nej.

Du har ret til selv at fremstille en MP3-fil, men hvis det er umuligt
må du bytte din CD.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Claus P.

Dato : 01-12-02 12:35

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse

> Nej.
>
> Du har ret til selv at fremstille en MP3-fil, men hvis det er umuligt
> må du bytte din CD.

Det hjælper nok ikke at bytte den. Han kan returnere den istedet.

MVH CP

Fra : alexbo

Dato : 01-12-02 16:37

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev

> Du har ret til selv at fremstille en MP3-fil, men hvis det er umuligt
> må du bytte din CD.

På hvilket grundlag skulle man kunne kræve bytning/retunering.

Musik CDén kan afspilles i et standard musik CD anlæg, andre krav kan der da
ikke stilles til den.

At man skulle kunne kræve at kunne fremstille MP3 filer, eller en hvilken
som helst anden ting på grundlag af en musik CD, køber jeg ikke.

At have ret til at fremstille noget, er ikke det samme som at kunne kræve at
man er i stand til det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nicolai

Dato : 01-12-02 17:01

> Musik CDén kan afspilles i et standard musik CD anlæg, andre krav kan der da
> ikke stilles til den.
Hvis den overholdt CD standarden ville den også virke i cdrommen. Er det ikke grund nok?

Få en ven til at lave den til MP3 er mit bud.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 01-12-02 17:03

On Sun, 1 Dec 2002 17:01:24 +0100, "Nicolai" <nifoSPAMSUCKS@nospam.dk>
wrote:

>Få en ven til at lave den til MP3 er mit bud.

Hvilket imidlertid er ulovligt.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-12-02 17:10

"Nicolai" <nifoSPAMSUCKS@nospam.dk> writes:

>Hvis den overholdt CD standarden ville den også virke i cdrommen.
>Er det ikke grund nok?

Vel ikke hvis den er købt som en "ikke-CD"?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter

Dato : 01-12-02 21:47

"Nicolai" <nifoSPAMSUCKS@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis den overholdt CD standarden ville den også virke i cdrommen. Er det
ikke grund nok?

> Få en ven til at lave den til MP3 er mit bud.

Hvordan vil du gøre det når den ikke kan læses af cd-romdrevet?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-12-02 23:26

Peter wrote:

> Hvordan vil du gøre det når den ikke kan læses af cd-romdrevet?

Find et der kan... Hele ideen er forfejlet.

http://www.digitalforbruger.dk/Members/erla/1036619343495492922

Jeg skal blot gøre opmærksom på at man efter den eksisterende
ophavsretslovs paragraf 12 stk. 3 punkt 1 ikke må anvende til fremme
medhjælp ved eksemplarfremstilling af musikværker.

Så du skal låne hans udstyr.

Peter

Fra : Claus P.

Dato : 01-12-02 17:03

> [...]
>
> På hvilket grundlag skulle man kunne kræve bytning/retunering.
>
> Musik CDén kan afspilles i et standard musik CD anlæg, andre krav kan

Hvis den er mærket med Compact Disk logoet, så er det et krav at den
overholder
Redbook standarden, opfundet af Philips/Sony. Gør den ikke det, er det
en mangel
og købet kan hæves.

MVH CP

Fra : alexbo

Dato : 01-12-02 19:44

Claus P. <ewarp@get2net.dk>

> Hvis den er mærket med Compact Disk logoet, så er det et krav at den
> overholder Redbook standarden,

Tja, men om den er mærket ved vi jo ikke.
Så det vil jeg undlade at spekulere mere på.

Det vi ved er, at der udenpå står at den kun kan afspilles i et musikanlæg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-12-02 20:06

alexbo wrote:

> Det vi ved er, at der udenpå står at den kun kan afspilles i et musikanlæg.

... hvilket er noget ævl.

Der er ikke nogen teknisk specifikation, der definerer et "musikanlæg"
så BMG (udgivere) har nogen mulighed for at lave en "CD", der passer
til sådan et.
Produktet er med vilje fyldt med fejl på en sådan måde at de _håber_ at
det kun virker i det _de_ betragter som en "musikanlæg".
.... hvilket enhver kan gætte sig til ikke vil lykkes.

Jeg kan kun anbefale at man holder op med at købe CD'er med mindre man
har 100% bevis for at det faktisk er en CD og ikke bare noget, der ligner.

Peter

Fra : alexbo

Dato : 01-12-02 22:28

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.not>

> Der er ikke nogen teknisk specifikation, der definerer et "musikanlæg"

Det er også ligegyldigt, ingen er i tvivl om hvad der menes.
Nu er ordet musikanlæg min fortolkning, på CDén stod en normal cd-afspiller,
det kan de fleste også sagtens forstå.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-12-02 23:19

alexbo wrote:
> Det er også ligegyldigt, ingen er i tvivl om hvad der menes.
> Nu er ordet musikanlæg min fortolkning, på CDén stod en normal cd-afspiller,
> det kan de fleste også sagtens forstå.

ØHØHØH..?????????????

Ikke mig så. Jeg betragter samtlige hardware-indretninger, der
overholder Philips specifikationer som "normale".

Det er tydeligt at BMG og åbenbart også dig ikke har samme opfattelse.

Peter

Fra : Tim Christensen

Dato : 01-12-02 17:21

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
>
> På hvilket grundlag skulle man kunne kræve bytning/retunering.
>
> Musik CDén kan afspilles i et standard musik CD anlæg, andre krav kan der

Hvis de har solgt det som en CD, skal den selvfølgelig overholde
CD-standarden. Hvis den følger standarden kan den også afspilles i et CD-rom
drev. Hvis de ikke har kaldt produktet en CD, så ser jeg ikke nogen
muligheder for at returnere eller bytte produktet (medmindre de er flinke i
butikken).

Mvh

Tim

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-02 17:32

Greb wrote in news:9arjuuc40hhev7situjvvccedlka50rckt@4ax.com

> [...]
> albummet etellerandet sted fra i MP3 format? Altså jeg har jo
> betalt for det, og iflg. EU direktivet er beskyttelsen blevet

Ved du hvilken type "beskyttelse" der er brugt på skiven ? - de
fleste af dem kan forholdsvis nemt omgås, og EU direktivet er da vist
ikke vedtaget/implementeret endnu.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-12-02 19:17

Greb wrote:
> [...]
> MP3 format? Altså jeg har jo betalt for det, og iflg. EU direktivet er
> beskyttelsen blevet ulovlig at forsøge at omgå.

EU-direktivet er ikke implementeret endnu. Der er 3. behandling d. 11/12.
Hvis det eksisterende lovforslag bliver vedtaget er det meget svært at
sige hvad dine muligheder er og hvilke, der er lovlige. Kulturministeren
har i den grad rodet sig ud i knudrede modstridende forklaringer i hans
svar på udvalgs-spørgsmålene.

Men hvis vi snakker _før_ dets vedtagelse:
Jeg er i tvivl om du har ret til at downloade noget tilsvarende
indholdet fra internettet. Men for mig at se er det heller ikke en
tilfredsstillende situation.

IDFR har modtaget et brev fra en forbruger i præcis samme situation som
dig (samme CD, som ikke virker i en DVD-spiller). Producenten (BMG) har
nægtet at holde ham skadesløs og har opfordret ham til at istedet købe
deres DVD-version, der snart udkommer.

Er "CD'en" forsynet med det kendte "Compact Disc - digital audio" ? I så
fald er det en overtrædelse af Philips varemærke og (i mine øjne) falsk
markedsføring.
Uanset hvad, så er der ikke tale om en CD, men blot en plastik-skive,
der ligner og tilfældigvis virker på en del CD-afspillere - dem som BMG
kalder "normale".
Men dit CDROM-drev er også en normal CD-afspiller. Det er BMG, der ikke
overholder standarderne.

Jeg vil opfordre dig til at skrive til BMG og forlange pengene tilbage.
Samt at inddrage forbrugerrådet med en klage.

Jeg vil også opfordre dig at skrive under på protesten på
http://www.digitalforbruger.dk.

Jeg har inkluderet emails fra eksempler jeg omtalte nedenfor

m.v.h.
Peter Mogensen
IDFR

Fra kunden:
Jeg har købt en cd med Outlandish, men kan desværre ikke afspille den i
min Arcam DV88 DVD-afspiller. Har i nogen løsning på dette, eller skal
skiven tilbage over disken?

Svar fra BMG:
Problemet er, som det også fremgår af forsiden af coveret til Cd'en, at
Cd'en primært er beregnet til at blive afspillet i en almindelig Cd
afspiller. En DVD afspiller er primært en DVD afspiller. Selvom maskinen
lover afspilning af andre typer af medier, er der ingen garanti. Vi kan
kun anbefale (også med henblik på lydkvalitet), at man afspiller sine
DVD skiver på en DVD afspiller og sine Cd'er på en almindelig Cd
afspiller.

Men om ikke så længe udkommer der en DVD version af albummet (lavet
specifikt til DVD mediet) med specielle 5.1 mix af sangene plus en masse
bonus.

Med venlig hilsen,

Torben Johansen
BMG Denmark

=====================

Man skal være opmærksom på at BMG IKKE har ret, når de siger at
DVD-afspillere ikke er beregnet til at spille CD'er på.

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-02 16:26

Okay...tak for svarene. Jeg troede bare at EU havde vedtaget
pågældende direktiv. Men jeg vil (sgu) ikke lade en flok pengegriske
pladeindustris personer komme mellem mig og årets udgivelse (kan jeg
sige her sidst på året :) så jeg køber et trådløst headset eller noget
i den stil for at være på den sikre side. Men det er sq irriterende,
især efter de gjorde det lovligt at tage digitale kopier til eget
forbrug.

Fra : alexbo

Dato : 02-12-02 19:40

<Greb> skrev

> Men jeg vil (sgu) ikke lade en flok pengegriske
> pladeindustris personer komme mellem mig og årets udgivelse

Problemet for dem er så, at en flok plattenslagere ønsker at lukrere på
deres arbejde.

> især efter de gjorde det lovligt at tage digitale kopier til eget
forbrug.

Nu er en MP3 ikke en digital kopi af en musikCD

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 02-12-02 22:04

alexbo wrote:
> <Greb> skrev

.... noget om EU-direktivet. Det er skam vedtaget... men ikke
implementeret i dansk lov.

> Nu er en MP3 ikke en digital kopi af en musikCD

Øh...nej ikke en nøjagtig kopi, men det kræver (ligesom alt andet
digitalt teknik) at man kan tage en kopi for at lave en MP3.

Peter