Copyright?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 30-11-02 14:08

Hejsa

Har man atomatisk copyright på alt hvad man laver af f.eks. tekst, billeder
og kode på en hjemmeside? Hvornår og hvor skal man skrive sådan noget som
"Copyright 2002 John Doe, all rights reserved" på sin side?

mvh Frank
som godt ved at han udstiller sin uvidenhed ved at spørge (dumt)

Fra : Niels

Dato : 30-11-02 15:47

> Har man atomatisk copyright på alt hvad man laver af f.eks. tekst,
billeder
> og kode på en hjemmeside?
Ja

> Hvornår og hvor skal man skrive sådan noget som
> "Copyright 2002 John Doe, all rights reserved" på sin side?
Det behøver man ikke, men det er en god idé, at gøre (de uvidende) besøgende
opmærksom på det. Men ikke noget krav.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-11-02 18:41

Niels skrev:

>Ja

Billeder har man ophavsret på, hvad andre emner angår, kommer det
an på om de har 'værkshøjde'. Men det er rigtigt at hvis der er
ophavsret, så er den automatisk.

--
Bertel

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 02-12-02 08:40

Takker

mvh Frank

Fra : Stiig Hougesen

Dato : 04-12-02 00:05

"Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og kode på en hjemmeside? Hvornår og hvor skal man skrive sådan noget som
> "Copyright 2002 John Doe, all rights reserved" på sin side?

Jeg har hørt fra en ven at man skal registrere sit "værk" før man må skrive
(c) copyright... et-eller-andet. Er det virkelig sandt?

Med venlig hilsen
Stiig

---

Fra : Niels

Dato : 04-12-02 07:02

> Jeg har hørt fra en ven at man skal registrere sit "værk" før man må
skrive
> (c) copyright... et-eller-andet. Er det virkelig sandt?

Nej, du tænker på (tm)

For at fx McDonalds må skrive (tm) efter deres navn, skal det være
registreret. Jeg ved ikke helt hvad det er, men det er sikkert sk*** dyrt.
Alle har copyright (c) på alt hvad de fremstiller (forudsat at det har
"værkshøjde")

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-12-02 22:51

Scripsit "Niels" <niels-j@hotmail.com>

> For at fx McDonalds må skrive (tm) efter deres navn, skal det være
> registreret.

Så vidt jeg forstår det amerikanske system der her er tale om, udgør
<tm> blot en påstand om at "vi, eller en eller anden anden, har taget
dette navn i brug som varemærke, og det er derfor beskyttet".

Varemærkebeskyttelse opnår man ved ibrugtagelsen - registrering er
ikke nødvendigt. Men man *kan* registrere sit varemærke - så er det
beskyttet i 5 år uanset ibrugtagelse, og man står bevismæssigt bedre i
tilfælde af en eventuel tvist. Registrerede varemærker kan man angive
med tegnet ® - fx for at overholde varemærkelovens §11:

§11. Ved udgivelse af leksika, håndbøger, lærebøger eller lignende
skrifter af fagligt indhold skal forfatteren, udgiveren og
forlæggeren på begæring af indehaveren af et registreret
varemærke sørge for, at dette ikke gengives uden angivelse af, at
det er et registreret varemærke.

Så vidt jeg kan søge mig frem til i varemærkeloven har ®-tegnet vist
ikke nogen speciel betydning i dansk ret - ud over den betydning det
måtte have at skrive "dette her er altså et registreret varemærke" ud
i ord. I USA har ® derimod en juridisk betydning, idet en
rettighedsindehaver der bruger sit varemærke uden ® (eller en
tilsvarende angivelse) står svagere i en erstatningssag om uberettiget
brug (15 U.S.C. §1111).

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 04-12-02 10:01

Stiig Hougesen skrev:

> Jeg har hørt fra en ven at man skal registrere sit "værk" før man
> må skrive (c) copyright... et-eller-andet. Er det virkelig sandt?

Nej. Ophavsret skal ikke registreres. Hvis man har ophavsret, har man
den automatisk.

TT