Emacs kommet til Aqua
Fra : Per Rønne

Dato : 30-11-02 11:10

Fundet på:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/1371

Den er kommet til Aqua og åbner et nyt Aqua-vindue. Det gør det muligt
at bruge en Emacs-specifik opsætning af QuicKeys.

Jeg forsøger lige i øjeblikket at få den til at acceptere iso latin 1 -
et absolut must.

--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-11-02 19:09

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Jeg forsøger lige i øjeblikket at få den til at acceptere iso latin 1 -
> et absolut must.

Og det er endelig lykkedes.

Download fonten GNU-European og placer den i /Libraries/Fonts. Kan fås
fra http://members.shaw.ca/akochoi-emacs/Resources/GNU-Fonts.smi.bin.

Set på http://members.shaw.ca/akochoi-emacs/.

Skrives 'emacs' i terminalvinduet startes et nyt vindue op. I Aqua.
Commandtasten fungerer som meta-tast, og alt ser ud til at virke
tilfredsstillende. Det har endda vist sig muligt at tildele emacs en
tast[kombination] i QuicKeys, hvilket er noget af en lettelse, når det
kommer til at skifte mellem applikationerne.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-12-02 12:40

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Fundet på:
>
> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/1371

Ok, det er en binær release af 21.3.50, som ser ud til at komme
direkte fra CVS. Jeg har brugt den et stykke tid (dog med
fontproblemet du fandt en løsning på, tak for det), og den fungerer
stort set 100% som jeg gerne vil have det.

Godt du fik det til at fungere som du gerne ville have. Den håndterer
frames og alting :)

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-02 12:50

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Ok, det er en binær release af 21.3.50, som ser ud til at komme
> direkte fra CVS.

Og der skulle være en 21.4 på vej.

I øvrigt er der yderligere fordele ved at have emacs kørende som en
aqua-applikation, samtidig med at man bruger QuicKeys.

Det er jo så ganske let at tildele forskellige funktionaliteter til de
taster man nu engang synes bedst om, også i emacs. Selv de gode gamle
WordStar shortcuts kunne installeres - men nu har vi jo nogle ekstra
taster .

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-12-02 13:24

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Og der skulle være en 21.4 på vej.

Ud fra hvad de siger på emacs-dev listen så skal du ikke holde
vejret. De mest progressive kræfter kæmper ihærdigt for at få
releaset bare Emacs 21.3, hvor imod de gamle kæmper lader den være
færdig når den er færdig.

Giv tid. Husk iøvrigt at det er en uofficiel beta du sidder med.
Ting kan og vil gå i gulvet.

> [...]
> taster man nu engang synes bedst om, også i emacs. Selv de gode gamle
> WordStar shortcuts kunne installeres - men nu har vi jo nogle ekstra

Jada. Janus vil sikkert gerne også vide hvordan man sætter F12 her :)

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-02 13:38

> Jada. Janus vil sikkert gerne også vide hvordan man sætter F12 her :)

F12? Jeg ville sådan set gerne have frigjort F14 og F15 igen.

Men jeg tænkte nu på taster som:

• piltasterne.
• home, end, PgDn, PgUp, ins, del, ...
• det numeriske tastatur.
• funktionstasterne [hvor Apple så bare har tyvstjålet F14 & F15].

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-12-02 19:11

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> F12? Jeg ville sådan set gerne have frigjort F14 og F15 igen.

Kan du ikke bare slukke for dem via kontrolpanelet for
tastaturgenveje?

-j

--
Mennesker og maskiner i Bolivia
http://weblog.janus.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-02 19:24

Janus Sandsgaard <janus@mac.com> wrote:

> Kan du ikke bare slukke for dem via kontrolpanelet for
> tastaturgenveje?

Ikke forstået?

Kontrolpaneler findes ikke i MacOS X, og i »tastatur« i
Systemindstillinger kan man i hvert fald ikke »slukke for dem«?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-12-02 19:37

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Kontrolpaneler findes ikke i MacOS X, og i »tastatur« i
> Systemindstillinger kan man i hvert fald ikke »slukke for dem«?

Ah, OSX. Min løsning var på OS9.x.

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-12-02 19:06

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Jada. Janus vil sikkert gerne også vide hvordan man sætter F12 her
> :)

Problemet er løst, og kæresten arbejder videre som et gladere menneske
- i øvrigt i MacOS9.2.2.

-j

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-02 17:25

> [...]

> på, tak for det), og den fungerer stort set 100% som jeg gerne vil have

Så må jeg på nuværende tidspunkt spørge dig, hvordan man kan for
»velkomstskærmen«, som vel kun kan have interesse for nybegyndere.

Især hvis man vil bruge emacs til at editere i forespørgselsbufferen til
en relationsdatabase som PostgreSQL [i psql] eller Oracle [i SQL*Plus -
dog endnu ikke til MacOS X] virker den temmelig generende.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-02 18:12

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Så må jeg på nuværende tidspunkt spørge dig, hvordan man kan for
> »velkomstskærmen«, som vel kun kan have interesse for nybegyndere.

Svaret var:

(setq inhibit-startup-message t)

- og svaret blev givet i comp.emacs.

Linien skal naturligvis placeres i .emacs.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-12-02 10:49

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Så må jeg på nuværende tidspunkt spørge dig, hvordan man kan for
> »velkomstskærmen«, som vel kun kan have interesse for nybegyndere.

blive fri for?

Hvilken velkomstskaerm taenker du paa? Lav evt klippe-klistre hvis
det kan lette forstaaelsen herfra.

> Især hvis man vil bruge emacs til at editere i forespørgselsbufferen til
> en relationsdatabase som PostgreSQL [i psql] eller Oracle [i SQL*Plus -
> dog endnu ikke til MacOS X] virker den temmelig generende.

Oracle er i beta til OS X. sqlplus herfra virker fint. Selve Oracle
goer ikke.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-02 16:55

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> blive fri for?
>
> Hvilken velkomstskaerm taenker du paa? Lav evt klippe-klistre hvis
> det kan lette forstaaelsen herfra.

* Installation Changes in Emacs 21.4

** Emacs now displays a splash screen by default even if command-line
arguments were given. The new command-line option --no-splash
disables the splash screen; see also the variable
`inhibit-startup-message' (which is also aliased as
`inhibit-splash-screen').

> Oracle er i beta til OS X.

http://www.oracle.com/start/apple/intro.html?src=1439096&Act=5

Og:

REDWOOD SHORES, Calif., Aug. 26, 2002 -
(http://www.oracle.com/tellmemore/?1439925) Oracle today announced the
immediate availability of the Oracle9i Database Release 2 Developers
Release on Mac OS X version 10.2 "Jaguar," Apple's UNIX-based operating
system, as part of an early access program for the Oracle and Apple
developer community. The software download is immediately available
free-of-charge to all registered Oracle Technology Network members. With
this release, Apple developers can build applications that leverage
Oracle's leading database technology running on Xserve, Apple's powerful
new rack-mount server.

> sqlplus herfra virker fint. Selve Oracle goer ikke.

Jeg forsøger.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-12-02 08:12

> [...]

> disables the splash screen; see also the variable
> `inhibit-startup-message' (which is also aliased as

Aha. Jeg har kun startet Emacs 21.3.50 fra ikonen, og der kommer
beskeden. Den generer ikke mig.

> http://www.oracle.com/start/apple/intro.html?src=1439096&Act=5

Jep. Der er intet skrevet i Java med :( Det gør det lidt mere bøvlet.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-02 15:08

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Aha. Jeg har kun startet Emacs 21.3.50 fra ikonen, og der kommer
> beskeden. Den generer ikke mig.

Hvis man hver dag rigtig mange gange starter op i emacs, så bliver det
nu besværligt. Og det vil man komme til, hvis man bruger den som
standardeditor, og dermed bruger den hver gang man skal skrive eller
modificere noget i bufferen i eksempelvis Oracles sql*plus eller
PostgreSQLs psql.

> Jep. Der er intet skrevet i Java med :( Det gør det lidt mere bøvlet.

Java? Bruger du da ikke almindelig C eller C++?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-12-02 16:04

> [...]

> standardeditor, og dermed bruger den hver gang man skal skrive eller
> modificere noget i bufferen i eksempelvis Oracles sql*plus eller

emacsclient.

> Java? Bruger du da ikke almindelig C eller C++?

Alle Oracles nye smarte vaerktoejer er skrevet i Java. Ingen af disse
foelger med.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-02 16:25

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> emacsclient.

Hvilket betyder?

> Alle Oracles nye smarte vaerktoejer er skrevet i Java. Ingen af disse
> foelger med.

Man kan særskilt downloade følgende filer:

MacOSX_8171.cpio
og:
jdbc_thin_9_0_1
Om sidstnævnte følger der en LæsMig fil med, med følgende indhold:

Oracle JDBC Drivers Developer's release 9.0.1 README

Driver Version
--------------

Only the Thin Driver is supported in the 9.0.1 Developer's release:

- JDBC Thin Driver 9.0.1
100% Java client-side JDBC driver for use in Java applets and
applications.

For complete documentation, please refer to "JDBC Developer's Guide
and Reference". The JDK 1.2.x Driver has been certed with JDK 1.3.x
on MAC OS 10

Contents Of This Release
------------------------

The [ORACLE_HOME]/jdbc/lib directory contains:

- classes111.zip & classes111.jar
Classes for use with JDK 1.1.x. It contains the JDBC driver
classes except classes necessary for NLS support in Object and
Collection types.

- nls_charset11.zip & nls_charset11.jar
NLS classes for use with JDK 1.1.x. It contains classes necessary
for NLS support in Object and Collection types.

- classes111_g.zip & classes111_g.jar
Same as classes111.zip, except that classes were compiled with
"javac -g" and contain tracing information.

- classes12.zip & classes12.jar
Classes for use with JDK 1.2.x. It contains the JDBC driver
classes except classes necessary for NLS support in Object and
Collection types.

- nls_charset12.zip & nls_charset12.jar
NLS classes for use with JDK 1.2.x. It contains classes necessary
for NLS support in Object and Collection types.

- classes12_g.zip & classes12_g.jar
Same as classes12.zip, except that classes were compiled with
"javac -g" and contain tracing information.

In general, <file>.zip and <file>.jar are identical except for the
format of the archive. Both the .zip and .jar formats are provided.

Note that most of the classes pertaining to specific character sets
support in Oracle Object and Collection types are separated from the
basic zip/jar files. These NLS classes are packaged into the
extension zip/jar files. This allows the user to include the NLS
classes only if necessary. Please refer to the "NLS Extension Zip
Files (for client-side only)" section for further details.

[ORACLE_HOME]/jdbc/doc/javadoc.tar contains the JDBC Javadoc. This
release contains a beta release of the Javadoc files for the public
API of the public classes of Oracle JDBC.

NLS and NLS Extension Zip/Jar Files (for client-side only)

The JDBC Server-side Internal Driver provides complete NLS support.
It does not require any NLS extension zip/jar files, nls_charset*.*.
Discussions in this section do not apply to the JDBC Server-side
Internal Driver. You can skip this section if you only use the
Server-side Internal Driver.

The basic zip/jar files (classes111.zip, classes111.jar,
classes12.zip and classes12.jar) contain all the necessary classes
to provide complete NLS support for:

- Oracle Character sets for CHAR/VARCHAR/LONGVARCHAR/CLOB type data
that is not retrieved or inserted as a data member of an Oracle 8
Object or Collection type.

- NLS support for CHAR/VARCHAR data members of Objects and
Collections for a few commonly used character sets. These
character sets are: US7ASCII, WE8DEC, WE8ISO8859P1 and UTF8.

Users must include the appropriate extension zip in their CLASSPATH
if utilization of other character sets in CHAR/VARCHAR data members
of Objects/Collections is desired. It is important to note that
extension zip files are large in size due to the requirement of
supporting a large number of character sets. Users may choose to
include only the necessary classes from the extension zip/jar file.
To do so, users can first un-pack the extension zip/jar file, and
then put only the necessary classes in the CLASSPATH. The character
set extension class files are named in the following format:

CharacterConverter<OracleCharacterSetId>.class

where <OracleCharacterSetId> is the hexadecimal representation of the
Oracle character set id of the corresponding character set.

In addition, users can also include internationalized Jdbc error
message files selectively. The message files are included in
classes*.* with the name oracle/jdbc/dbaccess/Messages_*.properties.

Installation
------------

Please do not try to put multiple versions of the Oracle JDBC drivers
in your CLASSPATH. The Oracle installer installs the JDBC Drivers in
the [ORACLE_HOME]/jdbc directory.

Setting Up Your Environment
---------------------------

On MAC OS 10
- Add [ORACLE_HOME]/jdbc/lib/classes111.zip and
[ORACLE_HOME]/jdbc/lib/nls_charset11.zip to your CLASSPATH.
(Add classes12.zip and nls_charset12.zip if JDK 1.3.x is used.)

Some Useful Hints In Using the JDBC Drivers

Please refer to "JDBC Developer's Guide and Reference" for details
regarding usage of Oracle's JDBC Drivers. This section only offers
useful hints. These hints are not meant to be exhaustive.

These are a few simple things that you should do in your JDBC program:

1. Import the necessary JDBC classes in your programs that use JDBC.
For example:

import java.sql.*;
import java.math.*;

2. Register the Oracle driver before before calling other JDBC APIs.
(This is not needed if you are using the JDBC Server-side Internal
Driver because registration is done automatically in the server.)
To register the Oracle driver, make sure the following statement
is executed at least once in your Java session:

DriverManager.registerDriver(
new oracle.jdbc.OracleDriver());

3. Open a connection to the database with the getConnection call.
Different connection URLs should be used for different JDBC
drivers. The following examples demonstrate the URL for the
thin driver.

For the JDBC Thin Driver:

Connection conn = DriverManager.getConnection(
"jdbc:oracle:thin:@<database>",
"my_user", "my_password");

where <database> is either a string of the form

New Package oracle.jdbc
-----------------------

Beginning in Oracle 9i, the Oracle extensions to JDBC are captured in
the package oracle.jdbc. This package contains classes and interfaces
that specify the Oracle extensions in a manner similar to the way the
classes and interfaces in java.sql specify the public JDBC API.

Your code should use the package oracle.jdbc instead of the package
oracle.jdbc.driver used in earlier versions of Oracle. Use of the
package oracle.jdbc.driver is now deprecated, but will continue to be
supported for backwards compatibility.

All that is required to covert your code is to replace
"oracle.jdbc.driver" with "oracle.jdbc" in the source and
recompile. This cannot be done piecewise. You must convert all classes
and interfaces that are referenced by an application. Conversion is
not required, but is highly recommended. Future releases of Oracle may
have features that are incompatible with use of the package
oracle.jdbc.driver.

The purpose of this change in to enable the Oracle JDBC drivers to
have multiple implementations. In all releases up to and including
Oracle 9i, all of the Oracle JDBC drivers have used the same top level
implementation classes, the classes in the package
oracle.jdbc.driver. By converting your code to use oracle.jdbc, you
will be able to take advantage of future enhancements that use
different implementation classes. There are no such enhancements in
Oracle 9i, but there are plans for such enhancements in the future.

Additionally, these interfaces permit the use of some code patterns
that are difficult to use when your code uses the package
oracle.jdbc.driver. For example, you can more easily develop wrapper
classes for the Oracle JDBC classes. If you wished to wrap the
OracleStatement class in order to log all SQL statements, you could
easily do so by creating a class that wraps OracleStatment. That class
would implement the interface oracle.jdbc.OracleStatement and hold an
oracle.jdbc.OracleStatement as an instance variable. This wrapping
pattern is much more difficult when your code uses the package
oracle.jdbc.driver as you cannot extend the class
oracle.jdbc.driver.OracleStatement.

Once again, your code should use the new package oracle.jdbc instead
of the package oracle.jdbc.driver. Conversion is not required as
oracle.jdbc.driver will continue to be supported for backwards
compatibility. Conversion is highly recommended as there may in later
releases be features that are not supported if your code uses
oracle.jdbc.driver.

Known Problems/Limitations In This Release

The following is a list of known problems/limitations:

1. Only the Thin driver is supported in the MAC OS 10
Environment.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-12-02 20:48

> Hvilket betyder?

emacsclient er et program som kan tale med en emacs som har
server-start aktiveret, og får det til at fungere så den samme emacs
kaldes i alle instanser. Når den af emacsclient aktiverede buffer til
redigering af filen, lukkes, så afslutter emacsclient.

Funktionaliteten er altså som du kender, blot med én emacs der kører
konstant. Jeg har ikke brugt det i mange år, da jeg foretrækker at
have en åben og arbejde derfra.

Nej. Jeg programmerer i java, og kun det.

> Man kan særskilt downloade følgende filer:
>
> MacOSX_8171.cpio
> og:
> jdbc_thin_9_0_1

Det er ikke det jeg snakker om. Alle Oracles _værktøjer_
(installationsprogram, enterprise manager, osv) er skrevet i Java.
Disse er ikke med i den release der kan hentes hos Oracle.

Lidt ligesom hvis OS X ikke kunne køre grafisk...

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-12-02 19:08

> [...]

> fontproblemet du fandt en løsning på, tak for det), og den fungerer
> stort set 100% som jeg gerne vil have det.

Og er final og stabil - og alting? Sejte tider. Måske tiden er kommet
til at skifte til OSX. Kan den opdateres via Fink? Er KDE3 i øvrigt
blevet hurtigere på Darwin, end sidst jeg hørte om det?

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-12-02 08:13

Janus Sandsgaard <janus@mac.com> writes:

> Og er final og stabil - og alting?

Nej, nej og nej. Det er en uofficiel release af en ufærdig version.
Men den kører godt, og den burde kunne køre under OS 9 da det er en
carbon version.

> til at skifte til OSX. Kan den opdateres via Fink? Er KDE3 i øvrigt
> blevet hurtigere på Darwin, end sidst jeg hørte om det?

Ingen anelse. Hvorfor i alverden vil du køre KDE?

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-02 15:08

> [...]

> Nej, nej og nej. Det er en uofficiel release af en ufærdig version.
> Men den kører godt, og den burde kunne køre under OS 9 da det er en

Hvorfor ville du dog køre den i 9.x? Det er da en typisk unix-editor,
som man naturligt bruger fra terminal-applikationen m.v.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-12-02 16:07

> Hvorfor ville du dog køre den i 9.x? Det er da en typisk unix-editor,
> som man naturligt bruger fra terminal-applikationen m.v.

Fordi det er hvad Janus har paa dyret (og det var ham der spurgte).
Aquaversionen bruger man da ikke naturligt fra Terminal.app.[1]

Ioevrigt virker Tetris ganske fint i Aquaversionen. Kan anbefales...

[1] Jeg bruger et "skriv open og hiv Emacs.app ikonen ind i
Terminal.app"-tamtam for at starte Emacs da jeg skal have sat nogen
environmentvariable for at kunne bruge CVS tilfredsstillende. Det
betragter jeg ikke som typisk Mac :)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-12-02 16:18

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Ioevrigt virker Tetris ganske fint i Aquaversionen. Kan anbefales...

Med farver lige som i xemacs-udgaven?! OK, jeg er overbevist? Hvad
koster en OSX10.2?

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-12-02 17:22

> Med farver lige som i xemacs-udgaven?! OK, jeg er overbevist? Hvad
> koster en OSX10.2?

Du er studerende. En 700-800 kroner hos Officeline.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-02 16:25

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Fordi det er hvad Janus har paa dyret (og det var ham der spurgte).
> Aquaversionen bruger man da ikke naturligt fra Terminal.app.[1]

Tja, når jeg er i terminalen skriver jeg da gerne 'emacs fil1 &', når
jeg vil editere en fil. Den pkg-fil der installerer emacs, og som kan
hentes på:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/1371

sørger faktisk for at det i så fald er Aqua-versionen der startes.

Foretrækker du at køre emacs i samme terminalvindue? Det gør man jo
heller ikke i XWindows ...

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-12-02 20:53

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Foretrækker du at køre emacs i samme terminalvindue? Det gør man jo
> heller ikke i XWindows ...

Det gør man da med "emacs -nw fil"... Jeg bruger det tit for at
slippe for risikoen for at skulle have fat i musen.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-12-02 06:33

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> Det gør man da med "emacs -nw fil"...

Og man gør det på nøjagtig samme måde med den nye emacs til terminalen.
Men - så ryger understøttelsen af æ, ø og å.

> Jeg bruger det tit for at slippe for risikoen for at skulle have fat i
> musen.

Man behøver da ikke at bruge musen, selv om man får den i et
Aqua-vindue. Alle tastaturkommandoer gælder jo fortsat.

Samtidig mister du muligheden for at bruge QuicKeys; du vil være nødt
til at kode keybindings direkte i .emacs.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-12-02 15:24

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Ingen anelse. Hvorfor i alverden vil du køre KDE?

Fordi jeg godt kan lide KDE, men ind i mellem godt kunne tænke mig
MacOSX-programmer. Tænkte derfor at OSX med KDE ovenpå ville være en
rar kombi.

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-12-02 16:10

Janus Sandsgaard <janus@mac.com> writes:

> Fordi jeg godt kan lide KDE, men ind i mellem godt kunne tænke mig
> MacOSX-programmer. Tænkte derfor at OSX med KDE ovenpå ville være en
> rar kombi.

Jeg faar kuldegysninger ved at taenke paa hvor meget maskinkraft du
skal bruge foerend du vil synes det er sjovt.

http://fink.sourceforge.net/news/kde.php har detaljer.

God fornoejelse :)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-12-02 16:16

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Jeg faar kuldegysninger ved at taenke paa hvor meget maskinkraft du
> skal bruge foerend du vil synes det er sjovt.

Lyder ikke rart. Blot er jeg træt af at have to parallel OS´er som
ikke kan dele filer. Hvis bare OSX kunne læse ext3, eller Linux kunne
læse HFS+ ville det ikke genere mig at skulle vælge mellem OSX10.2 og
Linux ved boot.

> http://fink.sourceforge.net/news/kde.php har detaljer.

Takker.

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-12-02 19:10

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Den er kommet til Aqua og åbner et nyt Aqua-vindue. Det gør det
> muligt at bruge en Emacs-specifik opsætning af QuicKeys.

Hvordan fungerer QuicKeys? Kan man via QuicKeys tildele en tast en
hvilklen som helst funktion i et hvilket som helst program, eller hvad
ligger der i ovenstående?

-j

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-02 19:29

Janus Sandsgaard <janus@mac.com> wrote:

> Hvordan fungerer QuicKeys? Kan man via QuicKeys tildele en tast en
> hvilklen som helst funktion i et hvilket som helst program, eller hvad
> ligger der i ovenstående?

Man tildeler en tast[kombination] en shortcut, og denne shortcut kan
virke unverselt eller kun for en bestemt applikation.

Jeg kan således generelt tildele tasterne F1-F4 funktionerne
cmd-venstrepil, alt-venstrepil, alt-højre og cmd-højrepil. Det giver i
ord til højre« og »gå til linieslut«. Ønsker jeg at have den tilsvarende
funktionalitet i Emacs opretter jeg nye shortcuts for control-a, meta-b,
meta-f og control-e, og lægger dem på F1-F4 med virkning i Emacs. Gennem
triggers.

Og naturligvis kan man også langt mere ...

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-12-02 00:02

On 02 Dec 2002 19:09:32 +0100, Janus <janus@mac.com> wrote:

> Hvordan fungerer QuicKeys? Kan man via QuicKeys tildele en tast en
> hvilklen som helst funktion i et hvilket som helst program, eller hvad
> ligger der i ovenstående?

Ja, noget lignende.

QuickKeys koster $79.95, Yuopi Key er gratis, og lyder som et lignende
program. Det fungerer i hvert fald meget fint.

<http://perso.club-internet.fr/phupe/english/index.html>