/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
T&L i 3D Studio...
Fra : Seth_Enoch


Dato : 04-03-01 06:13

Kan man udnytte T&L på et Grafikkort, i 3D Studio MAX når man skal rendere
et billede? Jeg spørger fordi jeg overvejer at købe et Grafikkort med T&L
hvis det kakn udnyttes...

--
Seth Enoch



 
 
Jesper Kollerup Jens~ (04-03-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Kollerup Jens~


Dato : 04-03-01 11:09

"Seth_Enoch" <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
news:Nfjo6.2149$jy5.222885@news010.worldonline.dk...
> Kan man udnytte T&L på et Grafikkort, i 3D Studio MAX når man skal
rendere
> et billede? Jeg spørger fordi jeg overvejer at købe et Grafikkort med
T&L
> hvis det kakn udnyttes...

Nej, det kan kun udnyttes i dine viewports og i OpenGL-preview, men ikke
i den endelige rendering. Der er det kun din CPU, der har noget at sige,
så hvis du vil have hurtigere rendering er det den der skal opgraderes.


--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen
MediaSite Production



Seth_Enoch (04-03-2001)
Kommentar
Fra : Seth_Enoch


Dato : 04-03-01 19:36

> Nej, det kan kun udnyttes i dine viewports og i OpenGL-preview, men ikke
> i den endelige rendering. Der er det kun din CPU, der har noget at sige,
> så hvis du vil have hurtigere rendering er det den der skal opgraderes.

Argh! skod, det ville ellers være fedt hvis man kunne udnytte T&L, så kunne
man sq rendere skidtet meget hurtigere...



Rune Simonsen (04-03-2001)
Kommentar
Fra : Rune Simonsen


Dato : 04-03-01 23:51

On Sun, 4 Mar 2001 18:36:10 -0000, "Seth_Enoch"
<klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> Argh! skod, det ville ellers være fedt hvis man kunne udnytte T&L, så kunne
> man sq rendere skidtet meget hurtigere...

Ja, det er da meget muligt, men hvad så med alle de effekter dit
grafikkort ikke understøtter? F.eks. raytracede skygger og
reflektioner, refraktion, alle de avancerede shaders, giftige blend
materials osv.

Ligemeget hvordan vi vender og drejer den, er det vore CPU'er der
kommer til at stå for 3D rendering lang tid frem.

Quad Athlon til folket!

--

Rune Simonsen

Stefan Mylleager (05-03-2001)
Kommentar
Fra : Stefan Mylleager


Dato : 05-03-01 00:01

korrekt, men faktisk findes der et plugin (renderGL) der kan udbytte
3d-accelration til at rendere previews med reflection/refraction. Se
http://www.creativepro.com/software/home/926.html

-stefan

Rune Simonsen wrote:

> On Sun, 4 Mar 2001 18:36:10 -0000, "Seth_Enoch"
> <klaus_godt@hotmail.com> wrote:
>
> Ja, det er da meget muligt, men hvad så med alle de effekter dit
> grafikkort ikke understøtter? F.eks. raytracede skygger og
> reflektioner, refraktion, alle de avancerede shaders, giftige blend
> materials osv.
>
> Ligemeget hvordan vi vender og drejer den, er det vore CPU'er der
> kommer til at stå for 3D rendering lang tid frem.
>
> Quad Athlon til folket!
>
> --
>
> Rune Simonsen


Jesper Kollerup Jens~ (05-03-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Kollerup Jens~


Dato : 05-03-01 00:16


"Stefan Mylleager" <stefan@kiloo.dk> wrote in message
news:3AA2C93B.1023B63B@kiloo.dk...
> > On Sun, 4 Mar 2001 18:36:10 -0000, "Seth_Enoch"
> > <klaus_godt@hotmail.com> wrote:
> >
> > Quad Athlon til folket!

Baah... skal de ikke lige finde ud af at lave en Dual først?

> korrekt, men faktisk findes der et plugin (renderGL) der kan udbytte
> 3d-accelration til at rendere previews med reflection/refraction. Se
> http://www.creativepro.com/software/home/926.html

Den kan så desværre ikke hjælpe dig med dit endelige resultat. RenderGL
er kun beregnet til hurtige previews og resultatet ser bestemt ikke
særligt godt ud. Dog er det noget bedre end den indbyggede
Preview-funktion i Max, men du kan ikke hverken komme udenom eller
forøge hastigheden af renderinger.

En løsning ville være at investere de sølle 40.000 i et lille
Renderdrive (http://www.renderdrive.com) eller købe en Dual P-III med en
ordentlig røvfuld RAM. Førstnævnte er bestemt at foretrække!

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen
MediaSite Production




Mdj (07-03-2001)
Kommentar
Fra : Mdj


Dato : 07-03-01 23:09


"Jesper Kollerup Jensen" <mail@mediasite.dk> wrote in message
news:X0Ao6.2255$XX2.58792@twister.sunsite.dk...
|
| "Stefan Mylleager" <stefan@kiloo.dk> wrote in message

-eller købe en Dual P-III med en
| ordentlig røvfuld RAM. Førstnævnte er bestemt at foretrække!


Hvor meget ram er det anbefalet at bruge til rendering i 3ds 4? - jeg mener
ikke minimum spec. men realistisk set... 512mb?

Mvh
Morten dam
www.mdj.dk




Jesper Kollerup Jens~ (08-03-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Kollerup Jens~


Dato : 08-03-01 02:32

"Mdj" <mdj@mdj.dk> wrote in message news:986bha$vd8$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Jesper Kollerup Jensen" <mail@mediasite.dk> wrote in message
> news:X0Ao6.2255$XX2.58792@twister.sunsite.dk...
> -eller købe en Dual P-III med en
> | ordentlig røvfuld RAM. Førstnævnte er bestemt at foretrække!
>
> Hvor meget ram er det anbefalet at bruge til rendering i 3ds 4? - jeg mener
> ikke minimum spec. men realistisk set... 512mb?

Det afhænger af hvad du skal rendere. Lyskilder og bitmaps tager en del RAM, men når du tilfører skygger til lyskilderne begynder
den for alvor at sluge. 256 eller 512MB skulle være rigeligt til simple renderinger mens fotorealisme (mange lyskilder og skygger)
nok kræver 512MB som et minimum. Selv har jeg 768MB i min grafikmaskine, men regner med at sætte 256 mere i.

Jeg vil foreslå dig at eksperimentere med at skifte lyskilder ud med bitmaps hvor det er muligt (neonlysarmaturer, lysskilte etc.)
for at spare processorkraft og RAM. I mange situationer kunne den samme effekt opnås med materials og en enkelt lyskilde i stedet
for 4-8 lyskilder.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen
MediaSite Production


Rune Simonsen (06-03-2001)
Kommentar
Fra : Rune Simonsen


Dato : 06-03-01 01:04

On Mon, 05 Mar 2001 00:01:15 +0100, Stefan Mylleager <stefan@kiloo.dk>
wrote:

> korrekt, men faktisk findes der et plugin (renderGL) der kan udbytte
> 3d-accelration til at rendere previews med reflection/refraction. Se
> http://www.creativepro.com/software/home/926.html

Det vidste jeg ikke - jeg har dog svært ved at forestille mig at den
reflection/refraction der understøttes i er hardware accelereret af et
almindeligt grafikkort i hardware. Det skal vist være volddyrt for at
der er sådanne features med, hvis det overhovedet laves?

De kort, som byder på bedst pris/performance forhold lige for tiden
(Geforce serien) understøtter vist ikke sådan noget i hardware? (Jeg
har i hvert fald aldrig set en tech demo med det).

--

Rune Simonsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177504
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408549
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste