Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Studieflash
Fra : KNL DtP

Dato : 28-11-02 20:34

Halløjsa!

Jeg går og funderer lidt over, om jeg skal købe en studieflash, men jeg er ikke helt
klar over hvad jeg bør kigge efter.

Der skal vel være to flashs med paraplyer eller softboxes, stativer, ledninger,
kuffert og så en løs lysmåler.

Det skal bruges sammen med mit Canon EOS 5 og jeg havde påtænkt et prisleje på en
10.000 kr.

Jeg vil ikke til at købe et lille lysanlæg med to 350 watts arbejdslamper - men
heller ikke det store state-of-the-art monster lysanlæg. Nogen som kan udbygges med
tilbehør og mere udstyr efterhånden som jeg får råd og brug for mere.

Hvad bør jeg være opmærksom på? Watt-opgivelser, genopladningstid, tilslutning,
lysmåler, mængde af tilbehør ect.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-11-02 21:06

KNL DtP wrote:

> Hvad bør jeg være opmærksom på? Watt-opgivelser, genopladningstid, tilslutning,
> lysmåler, mængde af tilbehør ect.

At det har masser Watt/sec., som er et mål for mængden af
flashlys, og at ledelyset er 100% symetrisk, d.v.s. at
ledelyset skal stå i forhold til den enkelte flashlampes
styrke, det dur jo ikke hvis du f.eks. har to flaschlamper
på h.h.v. 600 og 900 Watt/sec. og de så begge har 150 watt
halogenpærer som ledelys, og ledelyset skal også følge med,
hvis flashlampen skrues ned på halv og kvart styrke.

Det vil nok spænge dit budget, men jeg ville vælge noget med
en generator og løse fakler, flachlamper med indbygget gene-
rator er meget tunge, og de kræver derfor nogle meget kraftige
stativer, og p.g.a. størrelsen, så er de vanskelige at
placere/montere inde i boucere.

Og så er dit budget nok meget stramt, du bliver nok nødt til
at overveje noget brugt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex W

Dato : 29-11-02 08:55

Hej Kristian

> At det har masser Watt/sec., som er et mål for mængden af´.....
Det vil nok spænge dit budget, men jeg ville vælge noget med .. [snip]

Bare forat vise at man godt kan få studio flash for en fornuftig pris.
Sprit nye..... bl.a. hos Goecker

BOWENS ESPRIT II 500 TWO HEAD KIT
Top kvalitet til bund pris! Komplet Bowens kit med 2 Esprit 500 lamper og
tilbehør i lækker taske. Trinløs indstilling af flashstyrken, spænder over 6
blændetrin. Kabinet lavet af fly-aluminium. Se pdf for yderligere info.
SPAR 2000.- Frem til 31/12/02 KUN 7995,- eks. moms

/Alex Wallin

Fra : KNL DtP

Dato : 29-11-02 12:32

"Alex W" <alex@skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> Bare forat vise at man godt kan få studio flash for en fornuftig pris.
> Sprit nye..... bl.a. hos Goecker

... har du et link? Data? Forhandler?

Takker!

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Alex W

Dato : 29-11-02 12:44

> .. har du et link? Data? Forhandler?

Yes my boys....

www.goecker.dk

Under Studie flash udstyr
- Monoflash

/Alex

Fra : KNL DtP

Dato : 29-11-02 12:53

> [...]
> rator er meget tunge, og de kræver derfor nogle meget kraftige
> stativer, og p.g.a. størrelsen, så er de vanskelige at

Jeg må nok sige, at generator-løsningen er nok en lidt for fancy løsning for mit
brug, og jeg havde egentlig valgt flash-typen med indbygget generator - selvom de er
tungere ect.

> Og så er dit budget nok meget stramt, du bliver nok nødt til
> at overveje noget brugt.

Jeg har været ved at kigge lidt priser, og jeg kan godt se at hvis det skal være nyt,
så er 10.000 måske lige i underkanten.

Har dog fundet et sæt fra Elinchrome - model Prolinca - cirka 9000 Dkr.

http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=41807

.... hvis man skal ha' en lidt bedre udgave, hvor man kan køre pilotlys og flash
trinløst op og ned uafhængig af hinanden, så kommer prisen op på små 10.000 kr.

I sådan et sæt er der jo det mest nødvendige med stativer og sync-kabel ect., men jeg
kommer jo også til at mangle en løs lysmåler. Hva' koster sådan en?
--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-11-02 13:19

KNL DtP wrote:

> ... hvis man skal ha' en lidt bedre udgave, hvor man kan køre pilotlys og flash
> trinløst op og ned uafhængig af hinanden, så kommer prisen op på små 10.000 kr.

Det er drøn vigtigt at ledelyset/pilotlyset følger flachens
styrke (er symetrisk), ellers kan man ikke visuelt bedømme
lyslægningen, og det er netop her der er sparet på de billige
modeller.

Og du vil med garanti komme til at ærgre dig, hvis du sparer
og køber noget flashanlæg uden symetrisk ledelys, for når du
først har brugt de 10.000 piskeslag på et anlæg uden symetrisk
ledelys, så skal du leve med den mangel i mange år....

> I sådan et sæt er der jo det mest nødvendige med stativer og sync-kabel ect., men jeg
> kommer jo også til at mangle en løs lysmåler. Hva' koster sådan en?

Jeg vil anbefale et Minolta flashmeter, jeg kender ikke dags-
prisen, men den kan du nok finde noget på deres hjemmeside,
eller få en prisliste hos en forhandler.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KNL DtP

Dato : 29-11-02 13:39

> Det er drøn vigtigt at ledelyset/pilotlyset følger flachens
> styrke (er symetrisk), ellers kan man ikke visuelt bedømme
> lyslægningen, og det er netop her der er sparet på de billige
> modeller.

Det jeg mente var, at på det billigste Elinchrome-sæt kunne man vælge 1/1 eller 1/2
flash - pilotlyset følger denne (eller er slukket). På den lidt dyrere model kan man
via to slidere trinløst vælge flash-styrken og pilot-styrken. Disse kan jo stilles på
samme værdi, men hvis man f.eks. ønsker at tage billeder af en model med store
pupiller, så sætter man pilotlyset lavt, men bruger måske fuld power på flashen.

Jeg kan godt se, at det er meget, meget vigtigt at pilotlys og flash hænger sammen,
da det jo ellers er total umuligt at lægge lyset.

> Jeg vil anbefale et Minolta flashmeter, jeg kender ikke dags-
> prisen, men den kan du nok finde noget på deres hjemmeside,
> eller få en prisliste hos en forhandler.

OK - jeg vil lige kigge på det, men jeg kan se at den samlede pris slet ikke kommer
til at holde. Måske jeg bør overveje at smider flere penge efter det eller købe
brugt...

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Alex W

Dato : 29-11-02 17:19

...vil anbefale et Minolta flashmeter, jeg kender ikke dagsprisen, men den
kan du nok finde ....

Jeg brugte et Gossen flashmeter til godt 1.500,-
Det var fremragende.

Vælg løse studioflash, så har man mulighed for nemt at tage den/dem med og
det er også smart hvis man bruger slave udløser.

Jeg havde 2 Bowens 250ws og en Elincrome på 750ws

Når jeg lavede små reklame (bøger mv.), brugte jeg faktisk kun Elincrome
flashen med en stor paraply.

Mange børneportrætter blev også fotograferet med et lys samt en reflektor.

/Alex

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-11-02 01:36

KNL DtP wrote:

> Jeg kan godt se, at det er meget, meget vigtigt at pilotlys
> og flash hænger sammen, da det jo ellers er total umuligt
> at lægge lyset.

Så er du på rette spor, og så mangler jeg bare at overbevise
dig om, at løsningen med en generator og løse fakler er værd
at gå efter, hvis du vil ha' et rigtigt studio anlæg.

Prøv at forestille dig en flach med indbygget generator, som
måske vejer 2 til 5 kilo, på et stativ skudt ud i 2 til 3
meters højde, det er lige til at få dårlige nerver over.

Og p.g.a. størrelsen, så et det næsten kropumuligt at placere
en flach med indbygget generator inde i en boucer, og det er
da temmeligt ærgeligt, for en bouncer giver et så lækkert lys.

Fakler til en selvstændig generator vejer under et halv kilo,
og de fylder intet, der sidder jo kun et flachrør og en lede-
lyspære i dem, de kan nemt placeres alle vejne, og man behøver
ikke at ha' 15 kilo's kontravægt på en boucer.

De fleste generatorer yder fra 2 til 6.000 watt/sec. og de har
typisk 3 til 4 stik, så der kan tilsluttes 3 eller 4 fakler, og
man kan indstille styrken på hver fakel individuelt.

Lad mig runde af med at sige, at løsningen med en generator og
fakler er en ægte studio-løsning, det funker bare optimalt.

Og flach med indbygget generator er til on-location opgaver,
de er billige og kan relativt nemt pakkes sammen og trans-
porteres i et bagagerum.

Du bør vælge efter hvordan dine behov er, det er synd og skam
at slæbe et generator anlæg med ud on-lokation, de er ikke
bygget så de kan holde til dette.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KNL DtP

Dato : 30-11-02 13:49

> [...]

> måske vejer 2 til 5 kilo, på et stativ skudt ud i 2 til 3
> meters højde, det er lige til at få dårlige nerver over.

Moment = masse x tyngdeacceleration x længde

> De fleste generatorer yder fra 2 til 6.000 watt/sec. og de har
> typisk 3 til 4 stik, så der kan tilsluttes 3 eller 4 fakler, og
> man kan indstille styrken på hver fakel individuelt.

OK - det kunne jo være lidt lækkert at arbejde med.

> Du bør vælge efter hvordan dine behov er, det er synd og skam
> at slæbe et generator anlæg med ud on-lokation, de er ikke
> bygget så de kan holde til dette.

Jaee.. nu hvor jeg kun har en almindelig løs flash med justerbart hoved, så ved jeg
ikke helt hvor store mulighederne er med et rigtigt flashanlæg. Er det presseagtige
billeder, så er den løse flash super, men til lidt mere stillestående opgaver som
portræt i studiet (stuen - ahm) eller produktfoto på køkkenbordet ect. så tror jeg
det kunne være hammer-godt at have et flash anlæg med løs generator.

.... men skal jeg ud og tage billede i en dårligt oplyst kirke e.l. så bliver der jo
noget at slæbe rundt på. Hvis jeg havde et rigtigt studie, så var der ingen tvivl,
men jeg fusker blot lidt med foto i fritiden, og så er det måske lidt overkill at
købe et rigtigt studiesæt. Jeg har ikke lige kunne finde priser på sådan en løs
generator og f.eks. to stk. flashs, men samlet bliver det vel 15-20k?

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-11-02 15:17

KNL DtP wrote:
> Jeg har ikke lige kunne finde priser på sådan en løs
> generator og f.eks. to stk. flashs, men samlet bliver
> det vel 15-20k?

Jeg har lidt svært ved at bedømme dagspriserne, jeg har hvad
jeg skal bruge af den slags gear, og man skal li'som være i
markedet for at bedømme det helt præcist.

Men her er nogle links til de gode varemærker, som du kan tage
et kik på, og danne dig et indtryk af hvad det handler om.

http://www.bron.ch/start.htm
http://www.qtm.com/
http://www.profoto.com

Jeg faldt over dette site, det er vist nogle meget attraktive
priser, men se dig godt for, der er ikke noget værre end at
købe et gammelt haveri, der er blevet repareret og shinet op
med salg for øje.

http://www.dinkel-foto.de/rentsb.htm

De store elektrolyt kondensatorer som oplades i flashanlæget
skal bruges jævnligt, helst mindst en gang om ugen, og de kan
også blive ringe med alderen, så de ikke gi'r den nominelle
effekt, og en udskiftning er temmelig kostbar.

OBS - OBS - OBS - OBS - OBS - OBS - OBS - OBS - OBS - OBS -

På denne årstid skal man være meget påpasselig med at ta' flash-
anlæg med on-location, et afkølet anlæg danner kondensfugt, når
det kommer ind i varmen, og det kan resultere i voldsomme fejl-
strømme, der kan sende flachanlæget til de evige jagtmarker med
et kæmpe stort brag. Et flaschanlæg der kommer fra kulde ind i
et varmt rum, skal stå i mindst en 3 - 4 timer og blive varm/tør
inden det startes op.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-11-02 15:32

KNL DtP wrote:

> OK - det kunne jo være lidt lækkert at arbejde med.

Du kan se på flg. foto af Rolf Muller, han har placeret
to fakler i bouceren, der går to kabler ind i den, og
da man som regel gerne vil ha' en boucer placeret hen
over opstillingen, så kan det ikke nytte noget, at den
unit man sætter ind bouceren vejer for meget.

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/scans/nye_scanninger(5)/_fotograf_rolf_muller-01.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 05-12-02 15:31

Hej

Ebbe glemte lige at sige at det ofte sker at man falder i ledningerne, når
man bruger generator og løse hoveder !

Enheder med indbygget generator, fotoceller og kun tynde 230v ledninger er
nok at foretrække.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-12-02 22:30

"www.analfoto.dk" wrote:

> [...]
> man bruger generator og løse hoveder !
>
> Enheder med indbygget generator, fotoceller og kun tynde 230v ledninger er

Jeg har aldrig hørt om fotografer der er faldet i de
ledninger der går fra generatoren til faklerne, men jeg
har hørt om en compact units der er væltet, fordi en
model fjumrede rundt i ledningerne.

Og hvis et stativ med en fakel vælter, så er enhedden så
let, at skærmen, paraplyen eller bouceren er solide nok
til at afbøde faldet, så der ikke ser alverden, men hvis
en compact units vælter, så er man 100% sikker på alvorligt
haveri.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen