Negleklipning
Fra : Ksa

Dato : 28-11-02 13:52

Øv min grand danois han Balder på 8mdr. har beslutte at han ikke vil have
klippet negle mere, uden at han skal lave store protester og prøve på at
trække sin pote til sig

Med den gamle jeg havde før gik det fint så det er godt nok lidt
frusterende.

Hvad gøre i andre som har problemer går i til dyrlæge og får det ordnet?

Kurt.

Fra : Holm

Dato : 28-11-02 23:06

Ksa <ksa@detteerikkeminmailadresse.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3de6116c$0$82069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> frusterende.
>
> Hvad gøre i andre som har problemer går i til dyrlæge og får det ordnet?

Hej Kurt

Det kan faktisk være et ret stort problem for hunde at få klippet negle.
Der kommer rigtig mange på dyreklinikken , blot for at få neglene
lippet.( nogle endda i narkose)
Jeg mener dog stadigvæk at man godt kan gøre det selv , og at det er et
spørgsmål om træning og lederskab.

Jeg har altid selv klippet negle på mine hunde , men de er jo heller ikke så
store at tumle , men selv helt små papilloner kan være svære at holde med
magt , i den situation.

Jeg ved ikke hvorfor der er så mange hunde der udviser
angst/agression/nervøsitet eller kildenhed , i forbindelse med at få neglene
klippet, men jeg holder på at man bare ikke skal opgive.
Prøv at starte med at file dem , mens hunden er afslappet og får noget
rigtigt godt at spise , f.eks et ben med marv , som kan tage dens
opmærksomhed væk fra neglene.
Husk at klippe lidt af gangen , en angst kan godt opstå ved at man er kommet
til at klippe for langt ind.

Jeg ville prøve mig frem.
Held og lykke

Holm

Fra : Elin

Dato : 29-11-02 00:28

Holm <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3de698ef$0$119$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]

> opmærksomhed væk fra neglene.
> Husk at klippe lidt af gangen , en angst kan godt opstå ved at man er

Hej
Det er vigtigt at bruge en god klosaks. Med en Resco klosaks kan man benytte
"salamimetoden", dvs. klippe en skive af ad gangen. Hvis ikke I kan få
gummigreb til saksen, så tag (gummi)handsker på.

Venlig hilsen
Elin

Fra : Per, Odense

Dato : 29-11-02 13:56

I news:jUxF9.47579$HU.3251464@news010.worldonline.dk , skrev Elin
<elimosa@worldonline.dk> , bl.a. :
> Holm <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3de698ef$0$119$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Hej
Her er en lille beretning om vores Vizsla, Molly (4 måneder), og hvordan hun
får klippet negle.
De første gange fik hun det gjort hos dyrlægen i forbindelse med vacination.
Det tog hun helt roligt.
Jeg har så holdt og nusset med hendes poter og klør for at venne hende til
det, men så snart jeg tog tangen trak hun poterne til sig. Ikke noget
dramatisk, bare stille og roligt, væk med poten. Det skal siges at hun lå
stille og roligt og slappede af, men trak altså poten til sig.
Da "mor" havde set på det et stykke tid satte hun sig over til os og
klippede neglene uden problemer. Lederskab? Mere ro? Det vil jeg helst ikke
indrømme , men det viste sig også at hun holdt poten på en anden måde
som åbenbart ikke generede hunden. Jeg havde mere fat i den enkelte tå. Hun
tog poten oven fra, med tommelfingeren under trædepuderne og håndfladen/de
andre fingre over poten. Et let tryk under trædepuden fik neglen frem.
Når jeg gør på samme måde kan jeg også få lov uden problemer

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Holm

Dato : 29-11-02 17:09

> [...]
> andre fingre over poten. Et let tryk under trædepuden fik neglen frem.
> Når jeg gør på samme måde kan jeg også få lov uden problemer

Hej Per
Dejligt at høre , for jeg tror du har ret , det kommer tit an på hvordan man
holder fast i poten.

Holm